Presentatie | Felt Decree 2018: een speelse en veelzijdige trailbike

Techniek
8 November 2017 — Jurgen Groenwals

Het is ondertussen twee jaar geleden dat de Decree het gamma van Felt kwam vervoegen. Deze 27,5″ trailbike was de tot dan ontbrekende schakel in het gamma van het Amerikaanse merk. Enkele kleine wijzigingen later is de Decree 2018 nog polyvalenter dan voorheen. 

De bevalling van de eerste versie van de Decree was niet bepaald een makkie. Prototypes tekenen, testen, alles de prullenbak in, opnieuw beginnen, nieuw prototype, opnieuw testen, … de ingenieurs hadden hun handen vol met de jongste van de familie. Eenmaal klaar oogstte de Decree meteen lof van zowat alle rijders. Voor de tweede generatie van de Decree volstonden een herwerkte achterdriehoek en een paar kleine ingrepen om opnieuw een lichte, stijve en vooral veelzijdige en bekwame trailbike te presenteren.

Een onveranderde voordriehoek

De voorste driehoek van de Decree blijft nagenoeg ongewijzigd. De enige aanpassing die men heeft doorgevoerd, is het verlagen van het scharnierpunt aan de zitbuis. Dat ging 10 millimeter naar beneden waardoor het mogelijk wordt om een langere zadelpen te monteren  Met name kleinere framematen profiteren hiervan. Die zitbuis werd overigens ook rechter en stijver. Een lager bottom bracket, een langere bovenbuis, een vlakkere balhoofdhoek; de ingrepen voor de geometrie van een moderne trailbike herbergen ook voor Felt niet meteen nog grote geheimen.

Flip Chips

Met die geometrie kan overigens gespeeld worden tot je de voor jouw rijstijl meest geschikte instelling vindt. Excentrische flip chips in het scharnierpunt van de zitbuis stellen je in staat de hoogte van het bottom bracket met 10 millimeter en meteen ook de balhoofdhoek met 1 graad te wijzigen.

Halfnieuwe bike

Voor de echte aanpassingen moeten we naar de achterdriehoek van de Decree kijken. Waar op de eerste versie de links nog uit aluminium bestonden, is voortaan de hele achterdriehoek uit carbon. De RockShox Debonair Super Deluxe RCT-demper krijgt voortaan een Trunnion-ophanging mee, wat mede mogelijk werd dankzij het verlagen van het scharnierpunt aan de zitbuis. In het bovenste gedeelte van de luchtkamer zijn twee externe ophangpunten voorzien die rechtstreeks aan de swingarm worden bevestigd. Het voordeel aan deze Trunnion-ophanging is dat je minder ruimte nodig hebt om toch een langere demper te monteren en dat het geheel een stuk stijver is dan de traditionele ophanging. Dat levert een betere demping op en maakt je bike in technische afdalingen comfortabeler en beter handelbaar.

Ophanging

De FAST-ophanging kennen we reeds van op de Felt Edict. Oorspronkelijk werd dit platform uitsluitend ontwikkeld voor de crosscountry fullies, maar al snel bleek dat ook hun trailbike perfect van deze ophanging kon genieten. De Felt Active Stay Technologie maakt gebruik van de unieke eigenschappen van carbon waarbij de achterdriehoek helpt om de demping stabiel te houden. Viel er op de eerste versie van de Decree een puntje van kritiek te noteren, dan kwam dat voornamelijk van lichtgewicht rijders die de ophanging niet helemaal naar behoren konden gebruiken. Daartoe werd de carbon lay-up van de swingarm onder handen genomen. In de nieuwe set-up is er slechts vijf kilogram kracht nodig om de swingarm helemaal in actie te zetten, tegenover tien op de eerste versie.

De Decree wordt uiteraard voorzien van de Boost-standaard. Banden met een breedte van 2.6” op 30 millimeter brede velgen zijn mogelijk. Verder is de Decree specifiek ontworpen voor gebruik met één enkel kettingblad. De voorderailleur verdwijnt hiermee definitief richting Felt-prullenmand.

Line-up

De hele line-up van de Decree bestaat uit vijf carbon modellen, een aluminium versie is er niet. Topmodel FRD doet het met de meest geavanceerde carbonvezel uit het Felt-aanbod en wordt op pad gestuurd met niets minder dan toponderdelen (Pike RCT3-vork, Super Deluxe RCT Debonair-demper, Sram XX1 Eagle, Sram Guide Ultimate-remmen en een Race Face Next-wielset). De door ons geteste Decree 1 krijgt een andere carbonsoort, maar moet qua onderdelen niet zo heel erg veel onderdoen voor de FRD. Alle overige modellen krijgen dezelfde carbonvezel mee, maar verschillen uiteraard in afmontage en prijs.

De FRD gaat over de toonbank voor een fikse 9999 euro. De Decree 1 kost je nog 5999 euro, de 3 is de jouwe voor 4499 euro en de 4 en 5 doen het voor respectievelijk 3799 en 3399 euro. Liefhebbers van nog meer veerweg worden in mei overigens op hun wenken bediend. Dan komt Felt met een gloednieuwe enduro bike op de proppen. Wij zagen het prototype en zitten nu reeds nagelbijtend te wachten.

Felt Decree 1 – een eerste snelle test

Nota aan mezelf: een copieuze Italiaanse maaltijd, overdadig besprenkeld met rode wijn, is geen goede voorbereiding wanneer je dag ’s morgensvroeg met een klim van start gaat. Gelukkig is klimmen met de Decree 1 niet bepaald een enorme straf. Akkoord, het is geen superlichte klimgeit, maar een nette 12 kilogram voor een trailbike met 140 millimeter veerweg is meer dan een aanvaardbaar gewicht. Dat de roots van Felt toch eerder bij snelle bolides liggen, word je aan boord van de Decree snel duidelijk gemaakt. Het frame is stijf, de bike compact, acceleraties gaan behoorlijk pittig, elke trap is raak en de hoogtemeters worden snel en vlot verteerd. Bergop lijkt de Decree op een uit de kluiten gewassen crosscountry fully met te veel veerweg.

Gelukkig komt aan elke klim een einde en wordt hard labeur beloond. Hoog boven het Gardameer schuif ik mijn kniebeschermers op hun plaats, gaat het zadel naar beneden en kijk ik reikhalzend uit naar een pittig lange afdaling waarin de limieten van de Decree meermaals worden opgezocht. De trail die Felt in petto heeft, is van het steilere en ruigere werk wat Torbole te bieden heeft. De eerste honderden meters zijn brutaal en rotsachtig. Behoedzaam zoek ik me een weg over grote rotsblokken en laveer ik over veel te vervaarlijk uitziende boomwortels. De Decree laat zich niet van de wijs brengen. De gekozen lijn wordt netjes aangehouden, zelfs wanneer de trail toch echt wel heel ruig wordt.

Deel twee van de trail is snel en flowy en daar is de Decree helemaal mee in zijn nopjes. De controle en stabiliteit op hoge snelheid is indrukwekkend en de Fast-ophanging doet het lijken alsof je met meer dan die 140 millimeter veerweg onderweg bent. Wordt het toch te warm onder de billen, dan is er nog steeds die altijd betrouwbare Pike-voorvork die ongetwijfeld al voor hetere vuren heeft gestaan. De Decree geniet van een ‘point-&-shoot-rijstijl’, is speels en veelzijdig. Op de trage technische secties ontpopt hij zich als een behoorlijk wendbare bike, op flow-trails wordt het explosief speelgoed.

Ik blijf schaamteloos hard genieten op de Decree tot een nerveuze taxichauffeur me duidelijk maakt dat het nu hoog tijd is om naar de luchthaven te vertrekken. En dan komt het besef dat de demping toch nog steeds behoorlijk hard is. Tijd om alle settings perfect op mijn gewicht, voorkeur en rijstijl af te stellen was er niet, tijd om met de flip chips te spelen al evenmin. In eerste instantie zou ik stellen dat ik de demping graag een beetje soepeler heb, maar gezien de relatief korte tijd dat ik met deze Decree op toch wel behoorlijk ruig terrein onderweg was, ben ik toch onder de indruk van de veelzijdigheid en het potentieel van deze trailbike.

Verdict

Een echte harde conclusie aan deze Felt Decree 1 verbinden kan en mag nog niet, daarvoor was de testtijd te beperkt, heb ik niet voldoende met de settings geëxperimenteerd en heb ik niet op voldoende afwisselend terrein gereden. Het eerste voorzichtige verdict luidt dat de Decree 1 licht en snel genoeg is om je lycra-bikemakkers te volgen en tegelijkertijd potig genoeg om er zowat elk obstakel op elke trail mee te overwinnen. ‘One quiver bike’, het is een cliché, maar voor de Felt Decree zit ik toch sterk in die richting te denken. Voor een welomlijnde conclusie is het echter nog te vroeg, dat kan enkel na afloop van een duurtest.

Meer info op de Decree mini-site: www.feltbicycles.com/decreeglobal

Foto’s: Ronny Kiaulehn