Presentatie | Scott Strike eRIDE: een nieuwe polyvalente e-mtb

Door Elodie Lantelme -

  • Techniek

Presentatie | Scott Strike eRIDE: een nieuwe polyvalente e-mtb

Sinds Scott in 2013 een elektrisch gamma voorstelde, komen er steeds nieuwe e-mountainbikes bij. De recentste nieuwkomer is de Strike eRIDE, een volgeveerde mountainbike met 140 millimeter veerweg en een Bosch-motor. En die zou wel eens een groot publiek kunnen aanspreken. Welke argumenten hij daarvoor op tafel legt, overlopen we in detail bij de presentatie van het model Contessa 710.

Eerder waren er al de e-Spark (lees hier onze eerste test na) en de e-Genius, die beiden bedoeld zijn voor de sportievelingen onder ons; nu richt Scott met de Strike eRIDE zijn pijlen in het elektrische gamma op een groter publiek. Qua veerweg zit de nieuwkomer netjes tussen de e-Genius en e-Spark in.

In tegenstelling tot de e-Genius en e-Spark, die beiden zijn uitgerust met een Shimano-motor, kiest Scott op de Strike eRIDE voor een motor van Bosch. Omdat de fiets bedoeld is voor een ruimer en meer recreatief publiek, zou je kunnen denken dat men voor de Active Line-versie zou kiezen.

Maar nee, Scott laat bikers die de Strike eRIDE mee willen nemen naar een technischer terrein niet in de kou staan en monteerde de krachtigere Performance CX Line-motor van Bosch onder de fiets.

Deze wordt gevoed door een nieuwe Powertube-batterij van 500 Wh die in het frame geïntegreerd zit. De batterij kan via de nieuwe Scott-aansluiting bovenaan de schuine onderbuis opgeladen worden of door de batterij met de sleutel te verwijderen.

Ook in dit geval heb je de keuze uit de modi Turbo, eMTB, Trail, Eco en Walk. Je keuze ingeven doe je op het display op het stuur. Op de Contessa 710 (een specifiek damesmodel) is dat een Purion-display, op de mixed-modellen (voor heren en dames) een display van Bosch.

Tot daar het gedeelte over de ondersteuning van de Scott Strike eRIDE. Laat ons nu de andere details even bekijken, om te beginnen de zitpositie.

Die is minder agressief dan op de e-Genius. De Strike heeft dan ook een iets kortere bovenbuis dan zijn sportieve neef (600 millimeter op de medium tegenover 605 millimeter op de e-Genius) en een langere liggende achtervork (475 millimeter tegenover 460 millimeter). Het bracket komt iets hoger te liggen. Het middelpunt van de trapas ligt 339 millimeter boven de grond. De zitbuishoek bedraagt 73,4 graden (tegenover 75,5) en de balhoofdhoek 65 graden (tegenover 65,3).

Het meest voor zich sprekend zijn de afmetingen van de reach (426,3 millimeter tegenover 443,5) en stack (614,5 millimeter tegenover 624), waardoor je inderdaad rechter en centraler op de fiets komt te zitten.

Scott behoudt voor de ophanging het vertrouwen in een Four Bar Linkage en de Trunnion-style demper (Fox Float). Vooraan rekent de Strike op een Fox 34 Rhythm, maar dan wel een specifiek model voor e-mountainbikes. Zowel vooraan als achteraan beschikt de Strike over 140 millimeter veerweg.

Uiteraard heeft Scott de Strike ook uitgerust met de TwinLoc-bediening, waarmee je de demper en voorvork in drie posities kunt instellen (descend, traction control en lockout).

Nog een remote die onmisbaar is op een polyvalente fiets, is deze van de dropper post. Op de Strike zit op de maten M tot L een exemplaar met een veerweg van 125 millimeter, op de S een van 100 millimeter. In beide gevallen gaat het om een dropper post van Syncros.

Ook het stuur en de stuurpen komen van Syncros. 740 millimeter is op de ruige stroken misschien een tikkeltje te smal, maar feit is wel dat je daarmee makkelijker tussen de bomen slalomt dan met een exemplaar van 760 millimeter.

Comfort stond hoog op het verlanglijstje bij het ontwikkelen van de Strike eRIDE en ook voor de contactpunten met de biker zocht Scott in eigen huis naar een oplossing. De ergonomische Comfort-grips van Syncros vergroten het steunvlak met de palm van de hand, het zadel luistert naar de naam Syncros Savona 2.0.

Op het Contessa 710-damesmodel zitten Shimano MT520-remmen met remschijven van 200 millimeter.

De aandrijving daarentegen werd wel toevertrouwd aan Sram. Een Eagle NX 12-speed en een kettingblad van 16 tanden moeten je in staat stellen een groot palet aan situaties de baas te kunnen.

Voor de wielen heb je op de Strike de keuze uit 27,5″ of 29″. In het laatste geval is de fiets uitgerust met Maxxis Rekon-banden van 2.8″, wat bijna een must is gezien het gewicht van het geheel.

Op de fiets staat 27 kilogram genoteerd als gewicht, maar op de weegschaal komen we toch eerder uit rond de 23 kilogram.

De catalogus telt acht versies van de Scott Strike eRIDE, waarvan drie in 27,5″ (700-reeks) en 29″ (900-reeks) en twee Contessa-modellen voor dames (enkel en alleen in 27,5″). Prijzen gaan van 4299 tot 5999 euro. De Scott Contessa die we hier tonen gaat voor 4799 euro over de toonbank.

Polyvalenter, een technologie die zijn deugdelijkheid al bewezen heeft, kwaliteitsvolle onderdelen … op papier ziet deze nieuwe Scott Strike eRIDE er alvast interessant uit. Rest de vraag wat hij waard is op het terrein, maar dat is voer voor een uitgebreide test.

Meer info op www.scott-sports.com

DoorElodie Lantelme