Pro bike check XC 2019 | De mooiste fietsen en nieuwigheden uit de paddocks - De Scott Spark en Scale van Nino Schurter en een praatje met 'Yanick the Mechanic'

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Pro bike check XC 2019 | De mooiste fietsen en nieuwigheden uit de paddocks - De Scott Spark en Scale van Nino Schurter en een praatje met 'Yanick the Mechanic'

De Scott Spark en Scale van Nino Schurter en een praatje met ‘Yanick the Mechanic’

Vooraleer we met de mecanicien van Nino Schurter dieper ingaan op het materiaal van het Scott-Sram Team, tonen we jullie eerst de Scott Spark van Nino die net een nieuw ‘likje verf’ heeft gekregen en waarop de wereldkampioen in Vallnord zal te bewonderen zijn!

Ook de fiets van Kate Courtney werd onder handen genomen en ook dat resultaat is prachtig.

Tijd nu voor onze babbel met Yanick the Mechanic, de mecanicien die bijna net zo gekend is als de renner over wiens fiets hij zich ontfermt. Yanick is de man achter de fietsen van Nino Schurter en hij nam in Albstadt, tussen de drukte die bij een wereldbeker MTB komt kijken, uitgebreid de tijd om met veel plezier de lades in zijn rijdende werkplaats voor ons te openen.

De lievelingsfiets van Nino Schurter is al enkele jaren een Scott Spark RC. Visueel heeft hij veel weg van de oudere modellen, maar de Spark 2019 van Scott-Sram onderging toch heel wat wijzigingen.

De grootste nieuwigheid is te vinden op de wielen en banden: “Na heel wat tests hebben we beslist om niet langer met 2.25″-banden te rijden, maar te opteren voor banden met een breedte van 2.4″. We hebben zowel de rolweerstand als de grip getest en systematisch scoorden de bredere banden beter”, legt Yanick ons uit.

Maxxis produceerde dan ook een gloednieuw prototype van de Maxxis Aspen, vandaar de benaming ‘Test pilot’ op de flank van de band om aan te duiden dat het niet om een seriemodel gaat. Deze nieuwe band wordt door de renners van het team alom geprezen voor zijn rendement en zijn grip op ‘kapot’ gereden ondergrond, zoals tijdens de wedstrijden van de elites vaak het geval is nadat er eerst heel wat andere wedstrijden en renners over het parkoers gepasseerd zijn.

De nieuwe Maxxis Aspen is opgebouwd uit het Wide Trail-karkas dat we reeds eerder zagen op de endurobanden die ontwikkeld werden voor bredere velgen. We stellen trouwens vast dat de mannelijke leden van het team met velgen van 30 millimeter rijden.

Wat je goed moet onthouden, is dat er een zekere harmonie moet zijn tussen velg en band

“Ook op dat vlak hebben we tests uitgevoerd en wat je goed moet onthouden, is dat er een zekere harmonie moet zijn tussen velg en band. Wij vinden het rijgedrag van 2.4″-banden optimaal met bredere velgen. Daarom dat we zijn overgeschakeld van 25 naar 30 millimeter. Behalve het betere rendement en de verhoogde grip, hebben we ook vastgesteld dat de kans op snake bites kleiner werd”, vervolgt Yanick the Mechanic.

We zagen Nino Schurter vorig seizoen in Albstadt al met velgen van 30 millimeter rondrijden op zijn Scott Scale-hardtail en dit jaar worden de brede velgen en 2.4″-banden zowel op de hardtail als de Scott Spark RC full suspension gebruikt.

Daar eindigt het bandenverhaal echter nog niet, want we zagen bij Scott-Sram ook dit prototype, een afgeleide van de Aspen. Deze band wordt enkel op vrijdagavond uit de kast gehaald voor een optimaal rendement achteraan op de korte en snelle circuits van de shorttrack, de discipline waarvoor hij speciaal ontwikkeld werd. De fietsen zelf mogen tijdens een wereldbekerweekend niet gewisseld worden – op vrijdagavond met een hardtail starten in de shorttrack en op zondag met een full suspension in de crosscountry is dus verboden, vandaar de blauwe sticker op de fiets van Kate Courtney (foto hieronder) – maar de banden verwisselen mag dus wel. Tijdens de crosscountry kiest het team, naargelang de omstandigheden, voor een klassieke Maxxis Aspen.

Het is interessant om weten dat Kate Courtney momenteel wel nog met velgen van 25 millimeter en banden met een breedte van 2.25″ rijdt, zelfs op haar Scale zoals hier in Albstadt. Dat komt ongetwijfeld omdat Kate kleiner en lichter is dan haar mannelijke teamgenoten.

Nog een ander element dat onze aandacht weet te trekken op de fiets van Nino Schurter is het crankstel en het kettingblad in het bijzonder. Is dit een stijver exemplaar om de krachten die Schurter ontwikkelt te kunnen trotseren? Ja en nee, want het is gerelateerd aan de Quarq-vermogensmeter of beter nog de sensor die gebruikt wordt.

Yanick legt het ons uit: “De Sram Quarq-cranksets met een vermogensmeter zijn standaard uitgerust met een ster met vier armen waarop de sensor zich bevindt. Daarop wordt dan met bouten het kettingblad gemonteerd. In dit geval hebben we te maken met een Direct Mount-versie. Deze versie is lichter en stijver, maar vooral ook veel preciezer omdat het uit maar één onderdeel bestaat.” Of deze versie ooit op de markt komt, valt moeilijk te zeggen, want in dit specifieke geval moet je ook het sensorgedeelte vervangen wanneer het kettingblad versleten is. Maar we begrijpen nu wel waarom een topper als Nino Schurter deze keuze maakt.

In zijn bestelwagen toont een trotse Yanick ons ook het systeem dat hij op punt heeft gezet om alle kleine batterijen die nodig zijn voor de nieuwe draadloze Sram Eagle AXS-aandrijving op een ordelijke en veilige manier op te laden.

In deze doos kan hij maar liefst 12 batterijen tegelijkertijd opladen voor de derailleurs van het hele team of voor de RockShox Reverb AXS dropper post.

Uit een andere lade haalt Yanick een enkelvoudig kettingblad met 40 tanden tevoorschijn. Nino Schurter gebruikt dit prototype in de shorttrack. Tijdens de crosscountry stapt hij over op een ‘kleine’ 38 …

Wanneer we aan het dak van de bestelwagen enkele Pepi’s Tire Noodles zien hangen, vuren we meteen de vraag af op Yanick of het team deze systematisch gebruikt? “We hebben vele modellen getest en de PTN bleek de gulden middenweg. Het product is goed en makkelijk te monteren en demonteren. Nog belangrijker is dat het merk openstaat voor onze feedback, wat zeer belangrijk is voor ons. In een recordtijd leverde het merk ons nieuwe inserts die perfect voldeden aan onze specifieke eisen. Op dit moment gebruiken we soms de gele seriemodellen, maar niet altijd. Dat hangt af van de aard van het terrein. Met de komst van de velgen van 30 millimeter en de banden van 2.4″ hebben deze inserts trouwens minder belang.”

Net voor Nino zijn fiets komt halen, eindigen we ons gesprek met een woordje over de veringen. Er doet een gerucht de ronde dat Nino dit seizoen op de meest technische parkoersen vooraan een veerweg van 110 millimeter gebruikt in de plaats van 100. Voor een keer laat Yanick niet het achterste van zijn tong zien, maar wanneer we hem vragen of we in de toekomst steeds meer fietsen met 110 of zelfs 120 millimeter veerweg zullen zien in xc-wedstrijden, kan hij een veelzeggende lach niet onderdrukken …

DoorOlivier Béart