Pro bike check XC 2019 | De mooiste fietsen en nieuwigheden uit de paddocks

Dossiers Techniek
5 July 2019 — Olivier Béart

Het BH Ultimate-prototype van Carlos Coloma

Full suspensions hebben de laatste tijd de wind in de zeilen, maar BH vergeet de hardtails niet en is bezig met een update van de Ultimate. Carlos Coloma reed in Albstadt én in Nove Mesto, waar normaal full suspensions regeren, met deze fiets rond.

Aan de ruwe afwerking van het frame zien we dat het nog om een prototype gaat. Via goede bron hebben we echter vernomen dat de officiële presentatie nog voor dit jaar gepland zou zijn. Hij zou het bestaande gamma naar boven toe (lees duurder) moeten vervolledigen.

Het frame van de nieuwe BH Ultimate wordt iets radicaler (langer en lager) en door de fijnere buizen zou ook het gewicht moeten dalen. Daarnaast zouden vooral het comfort en de filtering van de vibraties van een zeer hoog niveau moeten zijn, wat verklaart waarom Coloma hem ook op de meest veeleisende circuits gebruikt. We zien in ieder geval dat de staande achtervork en de bovenbuis bijna zo scherp zijn als een scheermesje.

Zowel voor de aandrijving als de remmen kan Carlos Coloma rekenen op Sram, maar wel in combinatie met een Rotor-crankstel met een ovaal Q-Ring kettingblad.

De carbon KS Lev Integra dropper post heeft een drop van 100 millimeter. De carbon Fox F32 SC-voorvork heeft een veerweg van eveneens 100 millimeter.

De wielen komen van het kleine Portugese merk Prototype. Met velgen van 27 millimeter komt deze set uit op een gewicht van 1330 gram.

Uiteraard houdt Carlos Coloma zijn BH Lynx full suspension steeds achter de hand voor de meest uitdagende circuits in de wereldbeker.




Beoordelingen (0)