Pro bike check XC 2019 | De mooiste fietsen en nieuwigheden uit de paddocks

Dossiers Techniek
5 July 2019 — Olivier Béart

Trends en nieuwigheden bij de onderdelen en accessoires

Om dit dossier compleet te maken, hebben we ook een compilatie gemaakt van de nieuwigheden bij de onderdelen en accessoires. Eindigen doen we met enkele opvallende trends.

Een nieuwe XC-vork van DT Swiss!

Vorig jaar toonde DT Swiss met zijn nieuwe endurovork al dat het merk de ambitie heeft om ook op het vlak van de vorken weer op het voorplan mee te spelen. Op de fiets van Mathias Flückiger zagen we de bevestiging dat deze ambitie niet stopt bij de grotere modellen en dat de Zwitsers ook werken aan een XC-model.

In vergelijking met de vroegere modellen verhuist de vorkboog naar de voorkant van de vork. De grote vorkpatten hebben veel weg van de exemplaren op de endurovork.

Het ventiel en het lockout systeem op het t-stuk worden niet aan het zicht onttrokken zoals op de endurovork. Alles ziet er dan ook heel wat klassieker uit. Over het gewicht en een mogelijke releasedatum is voorlopig niets bekend.

Rotor goes carbon

Rotor, dat bekend staat voor zijn aluminium traparmen, slaat met de Kapic de carbon weg in. Het aangekondigd gewicht bedraagt 429 gram en de Kapic komt daarmee in het vaarwater van de lichtste modellen op de markt, zoals de Race Face Next of de Sram XX1 Dub.

Deze traparmen zijn terug te vinden op de fietsen van het Specialized Factory Team en op de BMC-fietsen van Absolute Absalon. Een van de voordelen van dit crankstel is volgens Julien Absalon dat de traparmen aan de twee zijden van de trapas kunnen gedemonteerd worden, wat een snelle demontage aan eender welke kant mogelijk maakt. De traparmen zijn verkrijgbaar met een lengte van 165, 170 en 175 millimeter.

Hutchinson: een Skeleton ‘max’?

Op de fietsen van de teams die gesponsord worden door het Franse Hutchinson, ontdekten we een nieuw prototype van een Racing Lab-band. Hij doet sterk denken aan de Skeleton (de laatste XC-band die het merk uitbracht), maar het is duidelijk te zien dat het prototype over meer noppen beschikt. Daarmee zou hij meer terreinomstandigheden moeten aankunnen of meer grip moeten bieden. De noppen zijn laag uitgevoerd en dicht bij elkaar geplaatst om het rendement niet te benadelen.

Trend 1: inserts in de banden

Zonder wijdverbreid te zijn (of misschien omdat ze niet meteen duidelijk zichtbaar zijn), lijkt het erop dat meer en meer renners de neiging hebben om inserts te monteren in hun banden. Het doel daarvan is simpel: bij een lagere druk in de banden het risico verkleinen om met de velg ergens tegenaan te knallen of lek te rijden. Bij een lekke band helpen de inserts om door te kunnen rijden tot de materiaalzone. Het Ghost-team toont klaar en duidelijk de samenwerking met Pepi’s Tire Noodle, wat de meest populaire keuze lijkt in de paddocks, vooral te wijten aan het lage gewicht van deze oplossing.

Trend 2: bredere velgen

Enkele jaren geleden waren velgen met een interne breedte van 20 millimeter nog de norm in crosscountry, maar dat hoort ondertussen tot de verleden tijd. Bijna niemand rijdt nog met velgen die smaller zijn dan 25 millimeter en we zien dit jaar dat steeds meer renners kiezen voor velgen van 30 millimeter. We hebben erover gesproken met Yanick, de mecanicien van Nino Schurter (zie pagina 2 van dit dossier) en de redenen die het meest worden aangehaald zijn een verbeterd rijgedrag van de band en het verkleinde risico op een lekke band.

Trend 3: keramische lagers

Niet alle teams communiceren hierover, maar heel wat fietsen zijn overal waar mogelijk uitgerust met keramische lagers. Echt een fenomenale winst zul je hier niet mee boeken, maar het gaat eerder over de ‘kers op de taart’ in de Formule 1 van het mountainbiken. We zien deze lagers vooral opduiken op de wielen, in het bottom bracket …

… en in de derailleurwieltjes. Sommige teams, zoals hier Primaflor-Mondraker, maken van de gelegenheid gebruik om meteen ook grotere derailleurwieltjes en een aangepaste kooi te monteren. Dit zien we ook terug op de weg en deze oplossing zou de wrijvingen moeten verminderen door een kleinere torsie van de ketting en omdat de krachten over meerdere tandjes worden verdeeld.

Trend 4: grotere vorken met meer veerweg

In het begin van dit dossier hadden we het er ook al over (onder meer op de pagina gewijd aan de Orbea Oiz 120 van Victor Koretzky), want we stellen namelijk vast dat steeds meer renners vooraan opteren voor de Fox F34SC, die zwaarder is dan de F32SC maar ook stijver. Ook bij Suntour zien we dezelfde trend, met een nieuwe Axon 34 xc-vork. En ook al verkiezen de meesten momenteel nog een veerweg van 100 millimeter, dit effent het pad voor een overstap naar 110 of zelfs 120 millimeter.




Beoordelingen (0)