Test | BH AtomX 29: commuter of mountainbike?

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Test | BH AtomX 29: commuter of mountainbike?

Kan je met één en dezelfde elektrische mountainbike je evengoed amuseren op de trails als tijdens je gebruik voor woon-werkverkeer? Dat is ongeveer de opzet van de test van deze BH AtomX. En dus gingen we zowel op onze vertrouwde mountainbiketrails rijden als naar de supermarkt en de bakker om de hoek. Of dat in beide gevallen tot even grote voldoening leidde, ontdek je in onze test van de BH AtomX 29.

De AtomX-reeks van BH is ondertussen uitgegroeid tot een flink uitgebreid gamma binnen het BH-aanbod. Aanvankelijk als aluminium versie, is er ondertussen ook een carbon reeks aan AtomX-bikes. Hardtails of full suspensions; wat ze allen gemeen hebben, zijn de erg opvallende looks van met name de onderbuis in de voorste driehoek.

Eerder deed Vojomag de (korte) test met de AtomX Lynx 6 27,5+ Pro (www.vojomag.nl/presentatie-eerste-test-bh-atom-x-lynx-6-275-pro-een-futuristisch-ogende-e-bike). Natuurlijk kun je beide bikes niet met elkaar vergelijken. Niet enkel is de Lynx 6 27,5+ Pro een full suspension met 160 millimeter veerweg, daarbovenop staat deze op 27,5”-wielen, terwijl de hier geteste AtomX een 29”-hardtail is. Een aantal eigenschappen en kenmerken vinden we natuurlijk wel terug in het complete BH AtomX-gamma.

Frame

Kleuren en smaken verschillen, dat is bij de vormgeving van de AtomX niet anders. De bijzondere vorm van de voorste driehoek valt niet bij iedereen in de smaak. Deze vorm heeft eerder een functionele dan puur esthetische reden. Enerzijds is er veel ruimte tussen voorvork en wiel, wat ideaal is voor agressief enduro- of trailgebruik, iets wat op deze AtomX 29 uiteraard niet van belang is. Anderzijds tekent het X-systeem voor een maximale stijfheid van het frame. De diagonale buis is bijzonder kloek en stevig uitgevoerd om alle krachten van de motor de baas te kunnen.

Het mag en moet gezegd, de AtomX 29 is een degelijke en duurzaam gebouwde, robuuste bike die best wel tegen een stootje kan. De buizen zijn erg solide uitgevoerd. Om je een idee te geven, moet je maar even naar de lasnaden op de staande achtervork kijken. Die maken snel duidelijk dat je niet meteen schrik moet hebben voor framebreuk.

De plaatsing van de bidonhouder is wat ons betreft een beetje ongelukkig. In tegenstelling tot de full suspensions van de AtomX-reeks, is er bij deze hardtail immers voldoende ruimte op de traditionele plaats op de onderbuis.

De batterij zit geïntegreerd in de bovenbuis, ook dat verklaart deels de bijzondere vormgeving van de AtomX. De massa van zowel batterij en motor moet immers correct verdeeld worden zodat de fiets simpelweg bestuurbaar blijft.

Toegang tot de batterij – een 500Wh-exemplaar – krijg je ofwel op de klassieke manier met een sleutel ofwel met een fraai uitgevoerde Smart Key bracelet. 

BH opteert voor een Brose-motor op haar AtomX-modellen. In dit geval gaat het om een Brose Drive S-motor. Het Duitse Brose is marktleider op gebied van elektromotoren en het merk gebruikt dezelfde productietechnologie voor de e-bike motor als voor die van deBroseauto-onderdelen. In de fabriek in Berlijn worden onderdelen gemaakt voor bijna alle automerken. Die kennis van de automarkt heeft natuurlijk zijn positieve invloed op de motoren voor e-bikes. De Drive S-motor wordt gekenmerkt door een erg stille werking en een hoog koppel van 90Nm.

Zoals bij de meeste e-mountainbikes heb je ook hier vier verschillende ondersteuningsniveaus: Eco, Eco+, Sport en Boost. Kleurtjes op het display maken je duidelijk in welke van de vier verschillende modi je aan het rijden bent. Van stand wisselen gaat gepaard met een lichte trilling, zo weet je zeker dat je in een andere modus aan het rijden bent. Samen met de 500Wh-batterij zou de actieradius goed moeten zijn voor 105 kilometer. Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van het terrein waarin je rijdt en hoeveel ondersteuning je van de motor vereist.

Het Heads-Up display is ruim en makkelijk bereikbaar. Dankzij de plaatsing in het verlengde van de stuurpen blijft het display in alle omstandigheden en bij elke lichtinval duidelijk afleesbaar. De bediening ervan is zeer intuïtief. Alle mogelijke informatie – ondersteuningsniveau, batterijniveau, afstand, snelheid, gemiddelde snelheid, hartslag, hoogtemeters, … – je kan het zo gek niet bedenken of het display weet het je te vertellen.

Toch hebben we een bedenking bij de nauwkeurigheid van het display. De radius die het display ons liet zien was al te vaak in de verschillende ondersteuningsniveaus dezelfde. Met 28% batterij kregen we zowel in de Boost als in de Sport modus, de melding dat we nog zeven kilometer konden rijden. Bij de start van elke rit stond er, ongeacht het ondersteuningsniveau, dat onze radius 37 kilometer was. Akkoord, tijdens het rijden werden die kilometers wel bijgesteld, maar het was toch vaak met een bang hart starten en duimen dat we het einde zonder platte batterij zouden halen.

Met de Emotion-app kan je je smartphone met het display verbinden en kan je al rijdend bijvoorbeeld ook sms’en en oproepen ontvangen via het display. Die app biedt je werkelijk alle mogelijke instellingen en extra informatie die je mogelijkerwijs nuttig lijkt. Helaas crashte de app in ons geval net iets te vaak dan ons lief was (iPhone 7).

Geometrie

Lange chainstays en dus een lange wielbasis maken van de BH AtomX wel een stabiele fiets, maar tegelijkertijd eentje die niet zo tuk is op het betere en snellere bochtenwerk. Met 75 graden is de zitbuishoek eveneens behoorlijk steil.

Onderdelen

Vooraan heb je 100 millimeter veerweg dankzij een RockShox Judy. Echter, ga je mountainbiken met deze AtomX 29 dan stoot je al snel op de limieten van deze vork. Die is simpelweg niet gemaakt voor het betere mountainbikegebruik. Ook al is de Judy gebaseerd op het frame van de ondertussen legendarische Pike-vork, het is en blijft een instapmodel dat geen partij is voor het hoge gewicht van een e-mountainbike. Racing Ralph-banden zijn een uitstekende keuze voor een bike die het midden houdt tussen mountainbike en commuter. Je kan er prima mee overweg in het veld en op de baan geniet je van hun lage rolweerstand. Een dubbelwandig aluminium wielsetje dat rond BH-naven draait is oerdegelijk stevig uitgevoerd.

De Shimano Deore-remmen kunnen zich amper van hun taak kwijten. 24,5 kilogram is te veel massa voor deze remmetjes om het hele boeltje veilig en gecontroleerd tot stilstand te brengen.

De krachtige motor in combinatie met de 36 tandjes op het FSA-crankstel zorgen dat je snel vaart maakt met deze AtomX. Let ook even op de erg fraai uitgevoerde kettinggeleider.

De XT-achterderailleur is dan weer een aangename verrassing op deze bike. De cassette houdt het met 11-40 kransjes eerder traditioneel. Geen nood, nergens kom je met deze verhoudingen op deze e-mountainbike in de problemen.

Versies en prijzen

In de catalogus van BH vinden we drie versies van de AtomX-hardtail. De hier geteste AtomX 29 is het instapmodel dat voor 2999,90 euro over de toonbank gaat (tenminste als de handelaar hem daarover kan heffen). De volgende in de rij is de AtomX Pro (linkerfoto – 3999,90 euro) die is uitgerust met een batterij van 700Wh. Tot slot is er nog de BH AtomX Pro-S (4699,90 euro) die naast een batterij van 700Wh ook een Fox Float 32-vork, Shimano SLX-remmen en 11-speed meekrijgt.

BH AtomX 29: de terreintest

De terreintest kan je eigenlijk in twee aparte onderdelen gaan bekijken. Zoals we in de intro aangaven, hebben we de AtomX 29 zowel gebruikt als fiets voor woon-werkverkeer als voor het betere mountainbikewerk. In het eerste geval wekte dat iets meer enthousiasme op dan in het tweede geval.

Op de weg genieten we van een vlot rijdende bike die snel en quasi geruisloos zijn ondersteuning geeft. De beperking van pakweg 26 kilometer per uur leidt echter snel tot een soort van aan/af-rijgedrag. Op de weg zit je immers al vlug aan die maximale ondersteuning. Zodra je die snelheid bereikt, gaat de motor afremmen. Ondertussen blijf je natuurlijk wel verder trappen waarop de motor weer versnelt om vervolgens opnieuw af te remmen. Dat leidt tot een rijgevoel waarin je bijna constant tussen optrekken en afremmen schippert. Eens je daarmee overweg kan, valt er verder niet zo heel veel op te merken aan het rijgedrag op de baan. De Racing Ralph-banden zijn niet vies van wat asfaltwerk, sturen gaat vlot en soepel en de krachtige motor stuwt je netjes vooruit.

Duiken we echter het veld in, dan botsen we al snel op de limieten van de AtomX 29. Zonder al te veel na te denken, stuurden we de AtomX 29 voor de eerste kennismakingsrit over een van onze vaste test- en trainingsparkoersen. Dat is een mix aan veld- en boswegels waar een aantal ruwe en snelle afdalingen in voorkomen. Het probleem van dat aan/af-gevoel dat ons als commuter overviel, was hier minder van tel. Zo enorm vaak rij je op dat parkoers immers niet sneller dan 25 kilometer per uur. 

Maar met name vork en remmen zijn simpelweg niet bestand tegen het totaalgewicht van deze bike wanneer je er echte mountainbiketrails mee gaat rijden. De fiets is met zijn bijna 25 kilogram (Large) te zwaar om nog prettig mee door het bos te zoeven. Snelle opeenvolgende bochten of singletrails waar wij anders met een dikke glimlach overheen suizen, werden aan boord van de AtomX 29 een heuse beproeving van onze stuurmanskunst. De lange chainstays en dito wielbasis maken hier nu eenmaal geen snelle stuurbike van.

Op iets te ruige afdalingen is het de vork die roet in het eten gooit. Stellen we de vork in zoals we steeds doen met ongeveer 25% sag, dan klapt die onder het gewicht van bike en rijder helemaal door. Verhogen we de druk in de vork, dan wordt het probleem van doorslaan wel opgelost, maar reageert de vork amper nog op kleinere obstakels. Verder zijn de Deore-remmen niet voorzien op het ruigere mountainbikewerk. De solide achterbrug en robuust uitgevoerde staande achtervork filteren geen enkele bult of oneffenheid weg. Alle klappen worden rechtstreeks aan je rug doorgegeven en dat gaat na verloop van tijd je toch wel parten spelen.

Een gelijkaardige conclusie trokken we eerder al tijdens onze test van de Specialized Turbo Levo hardtail (www.vojomag.nl/test-specialized-turbo-levo-ht-heeft-een-hardtail-e-mtb-wel-zin). Net als toen stellen we ook nu weer vast dat een achtervering echt wel onmisbaar is op een e-mtb, althans als je de bedoeling hebt om het echte mountainbikewerk op te zoeken.

Er is ook goed nieuws. De krachtige motor duwt je eender welke klim op. Je kan het zo steil niet bedenken of de AtomX 29 dendert wel naar boven. Daar komt die lange en stabiele wielbasis natuurlijk wel weer goed van pas. Modderstroken waar je normaliter voet aan grond zou moeten zetten, worden nu netjes omgeploegd.

Verdict

Als fiets voor woon-werkverkeer maakt hij wel degelijk indruk door een krachtige en stille motor, maar kampt hij te veel met een aan/af-rijgedrag. Als bike voor het echte mountainbikewerk schiet hij tekort. Af en toe een veldweggetje induiken mag geen probleem vormen; echt biken – op echte trails – nee, daar is deze AtomX 29 niet voor gemaakt. Wil je naast je woon-werkverkeer toch puur gaan mountainbiken met een bike uit het AtomX-gamma, dan raden we je aan om een kijkje te nemen bij het Lynx-model, de full suspension uitvoering van deze BH AtomX.

Meer info: www.bhbikes.com

DoorJurgen Groenwals