Test | BH iLynx Race Carbon 8.4 LT: onvoltooid werk

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | BH iLynx Race Carbon 8.4 LT: onvoltooid werk

Met de presentatie van de iLynx toont BH dat het vastberaden is om een belangrijke speler te worden in het segment van de lichte e-bikes. Die markt ligt nog volledig open en de Spanjaarden zetten met hun nieuwste model hun voet naast die van een Orbea Rise – die met zijn grotere veerweg meer op trail gericht is – en Trek E-Caliber, die op zijn beurt dichter bij een hardtail aanleunt met zijn ‘aparte’ achtervering. De BH iLynx krijgt het frame van de Lynx met 120 millimeter veerweg als basis en wordt verder uitgerust met een batterij van 540 Wh uit eigen huis. Een interessant concept dat we graag wilden testen, vooral ook omdat de laatste tijd de fietsen van BH ons meer dan bevielen. Al hebben we dit keer het gevoel dat het geheel nog niet volledig voltooid is.

Tussen de klassieke mountainbikes zonder ondersteuning en de ‘grote’ e-bikes die tot hiertoe op de markt verkrijgbaar waren, gaapt er volgens sommigen nog een leegte die kan opgevuld worden. En wel met lichte e-bikes die dankzij de kleinere motor – die zuiniger is in verbruik – de montage van een kleinere batterij toelaten. Een ideaal concept voor zij die niet graag met een zware e-bike van meer dan 20 kilogram op pad gaan of voor zij die zich enkel bedienen van de Eco-modus op een klassieke e-bike.

Specialized was met de Levo SL een van de eerste merken om dit segment te verkennen, gevolgd door onder meer Lapierre met de e-Zesty (met een Fazua-motor) en de reeds in de intro genoemde Trek E-Caliber (ook met een Fazua-motor maar wel met een XC-frame) en Orbea Rise die met een geherprogrammeerde Shimano EP8-motor op pad wordt gestuurd. Al deze fietsen hebben een eigen karakter, een verschillende veerweg en zijn bedoeld voor verschillende doeleinden, van puur XC tot enduro. BH plaatst zijn eerste lichte e-bike in het hokje van de veelzijdige XC/downcountry-modellen met 120 millimeter veerweg en een carbon frame. Hiermee moet de iLynx Race zowel de sportieve tochtrijders als de liefhebbers van lange afstanden kunnen bekoren.

Frame en motor

Het is logisch dat BH voor de iLynx Race vertrok van het uitstekende frame van de Lynx waar we in onze eerdere test zeer over te spreken waren, zowel over het model met 100 millimeter als 120 millimeter veerweg (onze test kan je hier nalezen). Verderop gaan we dieper in op de vering, eerst willen we er even op wijzen dat de zeer racy lijnen van de Lynx perfect gerespecteerd werden op deze versie met trapondersteuning.

Het Spaanse merk koos niet voor de eenvoudigste weg en fabriceerde – in samenwerking met een grote Spaanse onderdelenleverancier uit de autowereld – zelf een eigen motorblok, genaamd BH2SMag. Die motor zien we al langer terug op de weg- en gravelmodellen van BH. De motor is licht (2,2 kilogram) en compact waardoor er amper aan de geometrie en de plaatsing van het hoofdscharnierpunt moet geraakt worden in vergelijking met het klassieke model. Hij heeft een koppel van 66Nm waarmee hij zich bovenaan nestelt in het lichte e-bike segment, een heel eind boven de Specialized Levo SL (30Nm) en net boven de geherprogrammeerde EP8 van de Orbea Rise (60Nm).

De motor is gekoppeld aan een, ook al door BH ontwikkeld, specifiek systeem en display op het stuur.Er zijn 4 ondersteuningsniveaus plus een ‘automatische’ stand die selecteerbaar zijn via een ietwat basic en niet erg ergonomische stuurbediening, maar waar je uiteindelijk wel aan went.Het bedieningsscherm is daarentegen wel groot en goed leesbaar, ook al heb je tijdens het rijden soms het gevoel dat er iets te veel informatie onder je neus wordt geschoven en dat je verdwaalt in de menu’s.We hadden op het stuur graag iets minder info, gecombineerd met het gebruik van de (reeds bestaande) app indien je toch graag meer zou willen weten.

De batterij van 540 Wh is een van de grootste in dit segment. Ze werd in de schuine buis geïntegreerd. Over de actieradius hebben we het later, maar je mag verwachten dat dit cijfer hoog zal liggen. Als bonus kan je er nog een extra batterij van 180 Wh aan koppelen zodat je uitkomt op een totaal van 720 Wh. Die extra batterij weegt 1 kilogram en wordt in de bidonhouder gemonteerd. Die bidonhouder is geïntegreerd in het frame en voorzien van een aansluiting voor de batterij. Daardoor heb je geen extra kabel nodig (in tegenstelling tot de systemen van Specialized en Orbea) wat voor een cleane look zorgt eens de tweede batterij is aangesloten.

Wat wel ontbreekt, is een kapje om de elektronische aansluiting en de onderkant van de bidonhouder te beschermen wanneer men kiest voor een drinkbus in de plaats van de extra batterij. BH beweert dat het geheel waterdicht is, maar vuil kan hardnekkig zijn …

Het full carbon frame behoort tot de lichtste e-bike frames die op de markt verkrijgbaar zijn. Een klein minpunt is dat de laklaag krasgevoelig is. Dat zien we niet vaak bij BH en dit ligt ofwel aan een kwaliteitsprobleem op ons testexemplaar ofwel aan de donkerblauwe kleur. Maar we moeten dit natuurlijk wel vermelden.

Kabels en leidingen lopen via het balhoofd intern door het frame, op zo’n manier dat men niet langer gaten in het frame diende te boren. Dat betekent weer een plaats minder waar kabels de lak kunnen beschadigen door wrijvingen. En omdat er geen ster nodig is om het balhoofd vast te zetten en speling te corrigeren, kan je optioneel ook een multitool in de stuurbuis kwijt. Het balhoofd kan maximaal over 150 graden draaien om te vermijden dat het stuur bij een val de bovenbuis raakt en voor schade zorgt. Op het frame zijn ook meerdere beschermingen aangebracht, onder meer op de liggende achtervork.

Vering

Wie BH full suspension zegt, zegt ook Split Pivot-kinematica. Waarom zou men een winnend team veranderen? Wij vinden deze formule – die voor het succes en de efficiëntie van het Spaanse merk zorgt – met het concentrische scharnierpunt aan de achteras nog steeds zeer aangenaam. Veel van de huidige XC-modellen rekenen ter hoogte van de staande achtervork op carbon dat flexibel genoeg is om voor wat comfort te zorgen en om een zwaarder scharnierpunt met lagers achterwege te kunnen laten, maar ook al heeft die oplossing haar deugden reeds bewezen, toch kan je niet ontkennen dat je daarbij een beetje aan comfort en grip inboet. BH doet op dit niveau geen toegevingen en rekent op een actieve vering.

Dankzij de compacte motor kon men het hoofdscharnierpunt op bijna dezelfde hoogte bevestigen als op het klassieke frame, zodat de vering bijna hetzelfde gedrag vertoont. Afhankelijk van de versie, bedraagt de veerweg 100 of 120 millimeter (wij hebben de versie van 120 millimeter getest). Enkel de hydraulica van de demper werd licht aangepast om beter om te gaan met het extra gewicht van de e-bike.

Geometrie

Ook hier zitten we dicht bij de afmetingen van de BH Lynx zonder ondersteuning, op enkele millimeters of tienden van een graad na. Op onze versie met 120 millimeter veerweg zien we een reach van 430 millimeter (medium) en een balhoofdhoek van 67,7 graden. De zitbuishoek is wel iets vlakker op de e-bike (74,7 graden) dan op het klassieke model (76 graden). Nog een verschil: er zijn slechts 3 maten verkrijgbaar van de iLynx.

Onderdelen, prijzen & versies

Het gamma van de BH iLynx telt vier modellen: drie met een veerweg van 120 millimeter (rechterfoto) en één model met een veerweg van 100 millimeter (linkerfoto). Dit laatste model, het topmodel, wil vooral records breken qua gewicht. Toch lijkt 120 millimeter wat ons betreft het minimum voor een lichte e-bike en een veelzijdig gebruik, vooral om niet bestraft te worden door het extra gewicht. We hebben het hier toch al snel over 5 tot 6 kilogram extra in vergelijking met een klassieke fiets.

Het gamma begint met de BH iLynx Race 8.0 LT (linkerfoto) die voor 5999 euro over de toonbank gaat. Op papier lijkt dit model over alles te beschikken wat nodig is (dropper seatpost, velgen van 30 millimeter), ook al is dit geen luxueuze uitvoering. Hij is uitgerust met aluminium wielen, een Fox 34 Rythm-vork, Fox Performance-demper en Shimano Deore/XT-aandrijving met 4-zuigerremmen die geen deel uitmaken van een groep. Voor 1000 euro meer heb je op de 8.2 een full XT-groep (complete aandrijving en 4-zuigerremmen), een lichtere en betere vork (Fox 34 Performance Fit4) maar nog wel steeds ‘maar’ aluminium wielen (model op de rechterfoto). Het volgende model in de rij is ons testmodel, de 8.4 LT (7999 euro), die we hierna meer in detail beschrijven.

8000 euro is behoorlijk veel geld, maar wanneer we de huidige markt van elektrische e-bikes bekijken, kunnen we enkel maar vaststellen dat de BH iLynx Race 8.4 LT is uitgerust met mooie onderdelen uit het topsegment. Wanneer we hem vergelijken met de Specialized Levo SL, dan situeert hij zich tussen de Comp Carbon (7000 euro) en Expert (9700 euro), waarbij de gekozen onderdelen wel een stuk interessanter zijn dan op deze laatste. De Orbea Rise M10 is dan weer even duur, maar ook die is uitgerust met minderwaardige onderdelen.

Naast het full carbon frame – dat identiek is op alle modellen – is de 8.4 ook uitgerust met carbon velgen. Dat heeft op een e-bike best veel nut, want daardoor is het mogelijk om wat grammen te besparen zonder de stevigheid en stijfheid in gedrang te brengen. In het verleden hebben we al eens kritiek geuit op de wielen/velgen van BH, maar dit keer kunnen we enkel maar de kwaliteit van het geheel onderstrepen. Rond de wielen ligt een duo Maxxis Ikon/Ardent Race met een breedte van 2.4″. Zij doen wat ze moeten doen, maar het ontbreekt hen toch aan grotere noppen om agressiever te kunnen rijden. Best is om vooraan voor een Minion DHF (als we bij Maxxis blijven) te kiezen en de Ardent Race achteraan te monteren.

Voor de aandrijving en remmen rekent BH op materiaal dat hun strepen al verdiend heeft: een mix van Shimano XT en XTR (voor de achterderailleur). Op deze versie heb je ook recht op carbon traparmen en op Fox Factory-veringen.

Uiteraard is er ook een dropper seatpost voorhanden en niet zomaar een, want men koos voor de Bike Yoke Revive die volgens ons tot de beste modellen op de markt behoort (zie onze test: www.vojomag.nl/test-bikeyoke-revive-de-beste-dropper-post-op-de-markt). Deze heeft een drop van 150 millimeter, wat perfect is voor dit model van fiets. Stuurpen en carbon stuur komen uit eigen huis en de Ergon-grips maken het geheel af.

Op onze weegschaal klokt onze testfiets – een Large – af op 17,9 kilogram zonder de range extender (+ 1 kilogram). Een mooie score wanneer je kijkt naar de batterij van 540 Wh die zwaarder is dan diegene waar de concurrentie naar grijpt (veelal 300/350 Wh). Alvorens we ons been over de fiets gooien en gaan rijden, nog één ding: wanneer BH op de website ‘uitverkocht’ vermeld, dan geldt dat voor de online bestellingen en gepersonaliseerde frames. In de winkels (die tijdig een voorbestelling hebben geplaatst) is deze fiets nog wel beschikbaar (al heeft men ons verteld dat hij ook daar veel succes kent).

BH iLynx Race Carbon 8.4 LT: de terreintest

Als er één punt is waarover iedereen het unaniem eens is, dan is het wel over de kwaliteit van het frame en de vering. Of er nu een ervaren renner of een beginneling achter het stuur kruipt, beiden zullen ze bij het afstappen meteen over de vering beginnen. De eerste zal verbaasd vertellen dat hij het gevoel had dat de veerweg meer bedroeg dan 120 millimeter, met een achterwiel dat op de ruigste paden mooi tegen de grond blijft kleven. De tweede zal het eerder hebben over het comfort en dat de fiets makkelijk in de hand ligt.

Vooraf waren we bang dat 120 millimeter veerweg net niet voldoende zou zijn om ons ten volle te amuseren op de trails, maar al snel bleek dat onze vrees ongegrond was. Dit is wel degelijk een echte MTB waarmee je op gevarieerd terrein aan de slag kan.

Hij is ook aangenaam te besturen. Door het lagere gewicht hoef je niet potig te zijn; dit is een elektrische fiets die ook voor zij die kleiner van gestalte zijn, aangenaam is om mee te rijden.

Ondanks de aanwezigheid van een motor, batterij en enkele kilo’s extra, zit de ziel van de BH Lynx wel degelijk in deze iLynx. Zonder ondersteuning voel je uiteraard dat extra gewicht bij het versnellen, maar nooit eerder reden we op een e-bike waarbij het rendement zo natuurlijk aanvoelde. En zelfs met de ondersteuning in de laagste stand hebben we het gevoel dat het snel vooruitgaat. Het is verbluffend hoe makkelijk deze fiets rijdt, hier doet hij zelfs beter dan de Orbea Rise, onze referentie tot nu toe.

Ondanks al het goede dat we te vertellen hebben, moeten we toch een probleem met de motor aanhalen. BH koos ervoor om de iLynx Race uit te rusten met een specifieke motor. Maar we kunnen stellen dat een motorisatie bouwen een aparte stiel is en we hebben in dit geval de indruk dat die motor nog niet helemaal op punt staat. Je voelt dat hij oorspronkelijk ontworpen werd voor een gebruik op de weg en niet zozeer op een MTB, wat soms aangenaam is (weinig wrijvingen en hij springt eerder af op 27 km/u dan op 25 km/u), maar in andere omstandigheden is dit wel een nadeel. Het belangrijkste punt van kritiek is dat de ondersteuning onnatuurlijk aanvoelt.

Wanneer we alles even laten bezinken voor een goede analyse, komt dit volgens ons doordat er telkens een korte vertraging optreedt bij de ondersteuning, zowel bij het aanslaan als het afslaan. Op de weg is dit ongetwijfeld minder vervelend, maar tijdens het mountainbiken des te meer, zelfs in die mate dat het plezier wat wegebt. Wanneer je hetzelfde tempo weet aan te houden, merk je er weinig van. Bij het overwinnen van technische obstakels krijg je een ander verhaal. Het is net dan dat je naast je spierkracht ook rekent op de ondersteuning en als die dan een fractie te laat komt om je over dat obstakel te hijsen, heb je wel een probleem. Doordat de ondersteuning te laat komt, krijg je ook nog eens het gevoel dat het achterwiel doorslipt. Jammer, want het benodigde koppel is wel voorhanden en met de grip die de vering biedt, heeft deze BH iLynx Race alles in huis om een goede klimmer te zijn.

Hetzelfde verhaal wanneer de motor moet afslaan. Wanneer je stopt met trappen, duwt hij toch nog even voort. Het gaat om een fractie van een seconde en gevaarlijk is het niet, maar het kan de bestuurder wel uit zijn of haar lood slaan op momenten dat de dosering van het vermogen noodzakelijk is. Ons lijkt dit een typisch geval van een software die een update nodig heeft, maar BH heeft nog geen mededeling gedaan hieromtrent. Het waren vooral onze meest ervaren testers die dit als een grote fout noteerden, de testers die minder ervaring hadden met een e-bike viel het wel op maar vonden het minder storend. Wat we hierboven beschrijven is te voelen in alle ondersteuningsniveaus, ook in Eco. Aan het einde van onze test stelden we tevens vast dat er speling zat op de lagers van het bottom bracket en dat die vervangen moesten worden, wat zeer snel is na ongeveer 800 kilometer.

Toch wist de test een positief punt naar voren te brengen over de motor en de batterij: de actieradius. Net zoals op de Orbea Rise is deze virtueel oneindig – omdat je makkelijk zonder ondersteuning kunt rijden met deze BH iLynx Race. Met de geïntegreerde batterij van 540 Wh geraak je echter heel ver vooraleer de ondersteuning je in de steek zal laten. Concreet reden we tochten van 4 uur met meer dan 1500 hoogtemeters in de hoogste ondersteuningsniveaus. Met de range extender van 180 Wh kan je probleemloos 5 tot 6 uur doorgaan.

Daarmee is hij best uniek in zijn genre. Hij plaatst zich daarmee in het marathon-vak, daar waar de Rise zich net zoals de Levo SL eerder op all-mountain richt. Eindigen doen we met nog een minpunt: wanneer de batterij aangeeft dat er slechts 10% rest (toegegeven, het gebeurt niet vaak maar het gebeurt wel) kan je enkel nog de twee laagste niveaus gebruiken. Wij vinden dat een simpele waarschuwing zou volstaan en dat het aan de bestuurder is om te kiezen op welk niveau hij of zij de weg wil vervolgen. Soms bevind je je immers vlak bij de finish en wil je liefst aan dezelfde snelheid verder rijden zonder afgeremd te worden.

Verdict

De BH iLynx Race vormt een nieuw en zeer interessant aanbod in de huidige markt, te weten die van de lichte marathon/downcountry fietsen met trapondersteuning. Rivalen als Orbea en Specialized kozen tot hiertoe steeds voor meer veerweg en fietsen die voor all-mountain bedoeld waren. De cocktail grote actieradius, licht frame en sterk presterende vering zou een geweldig resultaat moeten opleveren, maar helaas is de Core-motorisatie niet van hetzelfde niveau. Net zoals de andere BH-fietsen die we recent getest hebben, zou deze iLynx Race aanspraak kunnen maken op 4,5 tot 5 sterren wanneer de motor natuurlijker had gereageerd. We kunnen dan ook niet anders dan sterren af te nemen om de boodschap duidelijk over te brengen aan BH dat ze terug aan het werk moeten en snel met een update van de motor moeten komen.

BH iLynx Race Carbon 8.4 LT

€ 7999,00

17,9 kg(zonder pedalen)

  • Kwaliteit van het frame, met behoud van het karakter van de Lynx
  • Efficiëntie veringen
  • Actieradius
  • Basic stuurbediening en te veel info op het scherm
  • Geen bescherming op de aansluiting van de range extender
  • Software van de motor moet geüpdatet worden wegens een storende vertraging
  • Speling in het bottom bracket na minder dan 1000 km

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.bhbikes.com

DoorOlivier Béart