Test | BH Lynx 5 Carbon 8.9: opgepast, agressieve katachtige!

Techniek
1 August 2018 — Olivier Béart
Bij het uitbrengen van de aluminium versie werd de BH Lynx 5 Carbon reeds aangekondigd, nu is hij eindelijk een feit. Zelfs de renners van het eigen BH-team lieten ondertussen de Lynx 6 (met 27,5"-wielen) voor wat hij is omdat deze 'kleine' nieuwkomer met achteraan slechts 130 millimeter veerweg steeds sneller bleek. Meer was er niet nodig om onze nieuwsgierigheid te triggeren. Gelukkig mochten we de fiets in avant-première reeds aan een test onderwerpen.

 

BH Lynx 5 Carbon 8.9: de terreintest

Normaal voorzien we voor onze tests steeds vier tot zes weken, maar de BH Lynx 5 stond jammer genoeg maar twee weken tot onze beschikking. Dit was echter een mooie kans die we niet wilden laten liggen en twee van onze testers gingen op onze eigenste paden dan ook aan de slag met de nieuwe BH Lynx 5 Carbon 8.9.

We zijn het rijgedrag van de Lynx 4.8 nog niet vergeten en dus merkten we meteen veel gelijkenissen op tussen beide fietsen. Vooral aan de geweldige veringen. Hij doet denken aan een Trek Fuel EX die ook over een geweldig veersysteem beschikt, maar de BH lijkt nog beter geschikt voor nog ruiger werk.

Dankzij zijn gewicht en evenwichtige geometrie – agressief maar toch niet te extreem – voel je je meteen thuis op de fiets. De medium zat als gegoten voor onze testers (1m78 tot 1m82), je hoeft dan ook niet meteen een grotere maat te overwegen, of het moest zijn dat je nog meer stabiliteit zoekt of een fiets die bij hoge snelheid nog beter presteert.

Onze testfiets is wendbaar en de veringen gommen de oneffenheden van het terrein mooi vlak.

Er wordt gebruikgemaakt van de beschikbare veerweg, maar we hebben nooit het gevoel dat de vering te zacht is en bij het minste induikt. We raden aan om te beginnen met een SAG van 25%, eerder dan met een SAG van 30%. De voorkant blijft niet achter en werkt perfect samen met de rest. De Factory Fit4-versie van de Fox 34 is een vork die alles kan: van toertochten tot lichte enduro.

Het frame geeft geen kik wanneer je er een pittig endurostuk, al dan niet tegen de chrono, mee rijdt. Wel voelen we in dat geval de nood voor een stevigere voorvork en begrijpen we ook het nut van de LT-montage met de Fox 36. Het lijkt ons daarentegen geen al te best idee om de BH Lynx 5 om te bouwen tot een pure xc-bike, dat zit nu eenmaal niet in zijn DNA.

Wanneer we de fiets tot het uiterste drijven, merken we (naast de vork die zijn limieten heeft, wat logisch is) dat de wielen iets te soft zijn voor de capaciteiten van de fiets. Er is op dit vlak vooruitgang geboekt, maar de BH Evo-wielen bereiken nog niet hetzelfde niveau als bijvoorbeeld een DT Swiss 1501. Bergaf is dit voelbaar, maar ook bergop en bij het accelereren geven ze geen fabelachtige dynamische indruk.

Bergop trekt de BH Lynx 5 Carbon 8.9 zich dankzij zijn pluimgewicht wel goed uit de slag, zeker wanneer we hem vergelijken met een echte enduromachine. Hij heeft grip te over en ook op technische beklimmingen voelt hij zich op zijn gemak.

Wanneer de vering openstaat, pompt ze wel redelijk veel. Gelukkig kunnen we makkelijk aan de lockout; want deze gebruiken we vaak. Een van onze testers, die normaal met een Scott Genius rijdt, miste zijn Twinlock-hendel en de drie posities van de veringen. Deze hendel zou niet misstaan op de BH Lynx 5, want net als bij een dropper post kun je stellen dat eenmaal je ervan geproefd hebt, je nog moeilijk zonder kunt.

Bij die dropper post voel je dat de keuze van de onderdelen (uitgezonderd de wielen) is gemaakt door mensen die ook biken en dat men het hart heeft laten spreken bij de keuze van de onderdelen en niet de commerciële overwegingen.

Verdict

BH pakte in het verleden al stevig uit met de Lynx 4.8 en de nieuwe Lynx 5 met 29″-wielen verschijnt op het goede moment. Op het terrein begrijpen we deze keuze en gecombineerd met de Split Pivot-vering is dit een zeer efficiënte fiets. En ook een heuse allrounder. De Lynx 5 voelt zich zowel op zijn gemak tijdens lange tochten als tijdens enduro’s. De goedkopere versies uit de catalogus moeten dan ook een brede waaier aan bikers, die op zoek zijn naar een comfortabele allrounder, bevallen. De Specialized Stumpjumper (aan wie het rijgedrag van de BH ons vaak deed denken), de Trek Fuel EX of de Orbea Occam (levendiger en nerveuzer, maar met een minder soepele vering) hebben er een stevige concurrent bij.

Meer info op www.bhbikes.com