Test | Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race: gemaakt om te knallen!
Door Olivier Béart -
De vorige versie van de Canyon Lux was wel comfortabel en speels, maar hij miste toch wat pit om de echte xc-renners te overtuigen. Voeg daar nog al de nieuwe mogelijkheden in het xc-segment aan toe en je weet dat het Duitse merk iets moest ondernemen. Canyon gaf de Lux vorig jaar dan ook een update: van een mak lammetje muteerde hij in een grote boze wolf die gemaakt is om te knallen. Een winnend recept? Daar zoeken we een antwoord op in onze test.
Het Duitse Canyon is altijd al een kei geweest om waar voor je geld te bieden en de nieuwe Lux is daarop geen uitzondering. Hij werd in zijn eerste levensjaar zelfs het slachtoffer van zijn eigen succes, want na amper enkele weken waren meerdere versies al uitverkocht. Ons testmodel, de Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race is nog wel verkrijgbaar en ondertussen kondigde Canyon ook al aan dat het de productie van de volgende collectie zal versnellen. Aan het frame verandert er niets op die nieuwe collectie, enkel de kleuren en afmontages wijzigen lichtjes.
Tot daar de intro, wij gaan over tot de technische kant van het verhaal en de test van de nieuwe Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race. Wie liever meteen naar onze terreintest gaat, kan dat door te klikken in het menu onderaan deze pagina.
Het frame
De dag van vandaag is een frame van minder dan 2 kilogram (inclusief de achterdemper) een must in crosscountry. Dat lukt enkel indien je als fabrikant een frame ontwikkelt dat voor 100% uit carbon bestaat. Dat laatste is het geval bij deze Canyon Lux CF SLX en zijn kleine broer, de Lux CF SL. De nieuwe Canyon Lux 2019 wordt inderdaad uitgebracht in twee versies. Het verschil zit hem in de vezels: zwaardere vezels op de SL en de crème de la crème op de SLX. Op papier hebben beide fietsen wel dezelfde karaktereigenschappen.
In vergelijking met de vorige generatie, die al zeer licht was, heeft Canyon op heel wat elementen van het frame toch nog extra gewicht kunnen besparen. Het deed dat onder meer op de link en op de constructie van de voordriehoek, die geïnspireerd is op de voordriehoek van de Exceed-hardtail. De eindscore mag er dan ook wezen. Een medium frame van de Canyon Lux CF SLX (zonder achterdemper) komt uit op een gewicht van 1662 gram, van de Canyon Lux CF SL op 1852 gram.
Door de nieuwe positie van de achterdemper is er voortaan in het frame plaats voor twee bidons, tegen slechts één voordien. Dit op vraag van de marathonrenners van het ondertussen ter ziele gegane Canyon-Topeak Team. Canyon ontwikkelde ook een eigen bidonhouder waarbij de bidon zijdelings uit de houder kan genomen worden. En we moeten toegeven dat deze zich uitstekend van zijn taak heeft gekwijt. De bidon bleef in alle omstandigheden goed op zijn plaats zitten en uitnemen en terugsteken van de bidon ging heel vlot.
De kinematica
Net zoals de nieuwe Spectral, Torque en Neuron (die na de Lux werd uitgebracht), rekent ook de Lux op de nieuwe ophanging van de demper. Die verhuisde naar de onderkant van de bovenbuis.
De veerweg bedraagt nog steeds 100 millimeter, maar toch wijzigde de kinematica. Ook bij de ophanging is efficiëntie het sleutelwoord. Uiteraard wanneer er op de pedalen geduwd wordt, maar ook om voor een perfecte balans te zorgen tussen anti-squat en responsiviteit van de vering, die de beste tractie moet bieden zonder aan kracht te verliezen.
De vering van de nieuwe Lux werkt in drie fases: uiterst gevoelig in het begin, stabiel in het midden en progressief op het einde. Deze filosofie komt overgewaaid van de laatste gravity-fietsen van het merk, zoals de Sender, Torque en Spectral. Om gewicht te besparen heeft de achterdriehoek geen scharnierpunt meer; voortaan bestaat deze achterdriehoek uit één stuk. De nieuwe Canyon Lux rekent dus op de flex van de carbon staande achtervork. Een kleine carbon yoke verbindt de staande achtervork met de achterdemper.
Op de nieuwe generatie van de Canyon Lux verhuist de achterdemper naar de onderkant van de bovenbuis. Bij deze flat-mount shock configuratie wordt de demper als het ware één met de bovenbuis. Daarvoor werd de bovenbuis op deze plaats sterk afgeplat. Deze oplossing zorgt voor een besparing van enkele grammen omdat er minder onderdelen nodig zijn dan op de vorige Canyon Lux. Ook de hefboomarm werd kleiner, wat het gebruik van een lagere druk in de achterdemper mogelijk maakt. Canyon gebruikt nu een langere achterdemper waarvan de slag groter is geworden. De achterdemper werd ontworpen voor een SAG tussen de 20 en 25%. Tijdens onze test reden we rond met een SAG van 25%.
De nieuwe opstelling van de achterdemper heeft als bijkomend voordeel dat de lockout op het stuur optimaal werkt, wat van essentieel belang is op dit type fiets. De bediening van RockShox werkt zeer aangenaam en door de zeer directe routing die de kabel aflegt tussen achterdemper en stuur, blijft het geheel ook na verloop van tijd nauwkeurig werken. Het is wel jammer dat de knop om de rebound van de achterdemper in te stellen zo moeilijk bereikbaar is. Gelukkig heb je dat niet elke dag nodig.
Geometrie
Canyon heeft getracht om de geometrie van de Lux zo dicht mogelijk te doen aansluiten bij die van de Exceed-hardtail. Dat moet het de renners van het team makkelijker maken om, naargelang de wedstrijdomstandigheden, van de ene fiets op de andere over te stappen.
Wanneer we de maattabel bekijken, zien we dat Canyon de huidige trends volgt zonder in het extreme te treden. Toch is de nieuwe Canyon Lux erg verschillend met zijn voorganger. Op elke maat werd de reach 20 millimeter langer en verkleint de liggende achtervork van 450 naar 435 millimeter. Alle modellen zijn uitgerust met een stuurpen van 80 millimeter. De balhoofdhoek blijft met 70 graden op de SLX en 69,5 graden op de SL wel vrij recht. Het kleine verschil tussen beiden zit hem in de verschillende voorvorken die gebruikt worden; een exemplaar van 110 millimeter op de SL en een exemplaar van 100 millimeter op de SLX.
Maar ook …
Ook dit keer besteedde Canyon veel aandacht aan de details. Zo is de Lux uitgerust met de Impact Protection Unit die moet voorkomen dat het stuur bij een val in aanraking komt met de bovenbuis. Maar er zijn ook zaken die specifiek zijn voor de Lux. De geïntegreerde bescherming van de liggende achtervork (gewicht: 8,2 gram) en de minimalistische kettinggeleider (4,6 gram) bijvoorbeeld.
De interne kabeldoorvoer werd opnieuw bekeken om deze zo direct mogelijk te laten lopen. Het frame doet dienst als kabelgeleiding zodat het vervangen van kabels geen kopzorgen zou mogen baren. Canyon garandeert dat eens de derailleurkabel via het balhoofd wordt ingevoerd, hij er aan de andere kant vlot uitkomt.
Nog een interessant detail is de Quixle, een kleine hendel die naadloos geïntegreerd werd in de achteras zodat deze netjes kan weggeborgen worden tijdens het rijden. Het grote voordeel is dat je geen tooltje nodig hebt om je wiel los te maken.
Voor de remklauw koos Canyon voor een Flatmount-bevestiging. Het gaat om de standaard die op de weg gebruikt wordt en die ook al gebruikt wordt op de Cannondale Scalpel. De gaten liggen dichter bij elkaar dan bij een Postmount-montage zodat er wat meer ruimte vrij kwam. Van origine worden er specifieke remklauwen op de fiets gemonteerd, maar met een simpele adapter kun je ook een klassieke remklauw bevestigen (indien deze toch niet te groot is).
Onderdelen
Onze Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race is een van de topmodellen uit de catalogus van Canyon. Verderop sommen we dat gamma nog even op.
De nieuwe Lux vertrouwt op een Sram XX1 Eagle 12-speed die bediend wordt door een GripShift. Vooraan doet de Lux een beroep op een RockShox SID World Cup-voorvork, achteraan op een Deluxe RLR-demper. De voorvork is voorzien van een carbon stuurbuis om enkele grammen te besparen, al blijft deze vork zwaarder dan een Fox F32 SC. Afremmen doet de Lux met Sram Level ULT-remmen (ziehier onze test: www.vojomag.nl/test-sram-level-tl-tlm-ultimate).
Het stuur leek ons smaller dan de aangekondigde 720 millimeter en de vorm kon ons niet echt bekoren. De Ergon-handvatten daarentegen zijn zoals steeds heel comfortabel.
Standaard wordt er een KS-dropper post van 100 millimeter meegeleverd. Dat zorgt wel voor een vrij drukke stuurpost, want aan de linkerkant van het stuur zit zowel de remote voor de lockout van de demper als de bediening voor de dropper post. Maar het went en beide hendels zijn ergonomisch.
De carbon Reynolds Black Label XC-wielen tellen 28 spaken en hebben een interne breedte van 25 millimeter. Het hart wordt gevormd door Industry Nine-naven. Het gewicht voor een set wielen bedraagt 1400 gram. Rond de wielen liggen Maxxis-banden, de lievelingsbanden van Mathieu van der Poel, die wij ondertussen wat verouderd vinden. Maar meer daarover verderop.
Het totaalgewicht van de fiets komt uit op 10,175 kilogram, inclusief de twee bidonhouders. Voor een tarief van 5599 euro moeten we het bij de concurrentie vaak met enkele honderden grammen meer stellen en met minderwaardige onderdelen. Dat heeft Canyon uiteraard te danken aan zijn businessmodel en de rechtstreekse verkoop via internet. Wel moet je er steeds rekening mee houden dat er nog verzendkosten en een verpakking bijkomen; reken daarvoor op een vijftigtal euro (32,95 euro verzendkosten en 17,18 euro voor de bikeguard om precies te zijn). De bikeguard is een speciale doos om de fiets te beschermen en is herbruikbaar.
Prijzen en versies
De Canyon Lux is verkrijgbaar in twee grote families: SL en SLX. De Lux SL beslaat de eerste vier modellen waarvan de prijzen gaan van 2599 tot 4599 euro. Het gewicht van de SL schommelt tussen de 11,8 en 11,3 kilogram …
En dan zijn er nog twee SLX-topmodellen. Wij hebben het goedkoopste model van de twee getest (Sram Eagle afmontage), het duurste model is uitgerust met een Shimano XTR. Het respectievelijke prijskaartje bedraagt 5599 en 5999 euro. Van de SLX is ook een los frame verkrijgbaar (2499 euro).
Naast een verschillend frame, leert de analyse van het gamma ons ook dat de SL-modellen zijn uitgerust met een voorvork met een veerweg van 110 millimeter (SID of F34 StepCast), terwijl de SLX is uitgerust met een exemplaar van 100 millimeter (SID WC of F32 Step Cast). Alle modellen zijn van origine uitgerust met een dropper post, behalve de twee goedkoopste (SL 7.0 en SL 6.0).
Tot daar de theorie, op de volgende pagina vertellen we meer over onze bevindingen op het terrein. Klik daarvoor in het menu hieronder >>>
Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race: de terreintest
We hoeven er geen tekening bij te maken of een lang debat te voeren, want van bij de eerste meters op de nieuwe Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race voelen we meteen een groot verschil met zijn voorganger. Op de nieuwkomer zitten we meer naar voren en meer met onze neus op het stuur. En dat is met maar één doel voor ogen: efficiëntie!
Dit verlangt wel dat de renner die op de nieuwe Canyon Lux CF SLX stapt in topconditie is. Sommige xc-fietsen voelen ook wanneer je minder goed in vorm bent nog aangenaam aan, maar op de Canyon Lux kan je maar beter goed getraind zijn. Dit houdt ergens ook steek. Zij die liever een fiets hebben die licht, comfortabel en tolerant is, moeten zich in het gamma wenden tot de nieuwe Neuron.
En het merk is daar zelf ook duidelijk in. De Canyon Lux CF SLX verbergt dan ook niet dat hij zich adresseert tot iemand met de kundige handen van een Mathieu van der Poel. Maar laat je niet misleiden, natuurlijk kan ook jij met de nieuwe Lux rijden. Maar je zult wel rekening moeten houden met heel wat karaktertrekken die je uit je lood kunnen slaan, en eerlijk gezegd moet je ook weten dat er betere fietsen voor je bestaan wanneer je maar één keer per week een tochtje maakt voor het plezier. Het is nu eenmaal onze plicht om te vertellen dat er alternatieven bestaan die beter bij je zullen liggen, ook al is de Lux een sympathieke fiets.
Maar wat is er dan toch zo specifiek aan het karakter van de Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race? Wat het pure rendement betreft, hoef je je geen zorgen te maken, dat is van hoog niveau. En dat mag ook geen verrassing heten met een gewicht van iets meer dan 10 kilogram en dynamische carbon wielen die ervoor zorgen dat de fiets vooruitschiet bij de minste input op de pedalen. Zelfs zonder de demper te blokkeren (keuze uit on/off; dus we reserveren dit enkel voor de stroken asfalt en sprints), pompt de vering amper. De energie van de biker wordt door het stijve frame (maar niet te) perfect doorgegeven.
Bergop verbluft de nieuwe Canyon ons met de hoeveelheid grip die hij biedt. Waar de vering bij lage snelheid niet meteen een comfortabel gevoel geeft, werkt deze wel uitstekend op steile hellingen. Op het vlakke mag het wel vermoeiend zijn dat we steeds met onze neus op het stuur zitten, bergop zorgt deze houding ervoor dat het voorwiel op de grond blijft kleven. Ondertussen absorbeert de achtervering elke oneffenheid in het reliëf, wat voor verrassend veel grip zorgt bij het achterwiel.
Op het vlakke hangt alles af van de snelheid waarmee je rijdt. Het comfort op kleine schokken is niet zo uitzonderlijk en we hebben een beetje de indruk dat we de fiets moeten ondergaan. Wanneer we versnellen is het andere koek. Bij hoge snelheid lijkt de Lux plots alles plat te walsen met een zijdezacht en comfortabel gevoel als aangenaam gevolg. Dit is een zeer ongewone karaktertrek op een fiets, maar de Lux heeft het wel en hij is duidelijk op meerdere vlakken atypisch en verbazingwekkend.
Bergaf krijgen we een beetje hetzelfde scenario. Wanneer je niet zeker bent van jezelf, dan is het niet de Lux die je zal helpen om je meer op je gemak te voelen. Dit is een fiets die zijn charmes pas toont aan zij die over de nodige stuurmanskunsten beschikken. In dat geval is hij een perfect verlengstuk van je lichaam en je bewegingen. Bij hoge snelheid is de stabiliteit perfect, terwijl hij bij een lage snelheid eerder de neiging heeft om wat over de obstakels te stuiteren. Verrassend genoeg is het niet de rechte balhoofdhoek van 70 graden die ons problemen opleverde, die zorgde zelfs voor een directe en levendige besturing. Of toch wanneer je weet waar je naartoe wilt en de technische bagage hebt om hem in de hand te houden.
En dat geldt ook in steenvelden en technische zones, want ook daar stuur je hem met een vaste hand naar waar je maar wilt. Een dropper post is een uitstekend idee op steile afdalingen, maar ook op de drops waarmee we in crosscountry steeds meer geconfronteerd worden. Daar komt nog bij dat de Canyon Lux de indruk geeft dat hij achteraan nogal hoog ligt, ook al gebruiken we de hele veerweg, en dan is het een must om het bekken en het zwaartepunt lager te kunnen leggen. Hij doet ons denken aan het gevoel dat we hadden op de Specialized Epic, waarop we het gebruik van een dropper post hebben aangeraden, terwijl een Scott Spark RC dit niet per se nodig heeft.
Over de rest van de onderdelen kunnen we kort zijn. De Sram XX1 Eagle-aandrijving is ondertussen gekend en speelt zijn rol uitstekend. De RockShox SID-vork vraagt enige tijd om de juiste luchtdruk en een goede instelling van de compressie te vinden, maar eens je de gebruiksaanwijzing gevonden hebt, werkt ze goed samen met de achtervering. De carbon Reynolds-wielen bollen licht en voelen stijf aan. Enkel de Maxxis Ikon-banden lijken ons wat gedateerd te zijn en het gebrek aan grip op het voorwiel valt duidelijk op. Tot slot nog een pluim voor de fantastische Ergon-grips op het stuur.
Verdict
Met de nieuwe Lux heeft Canyon een interessante mountainbike ontwikkeld, die niet te vergelijken valt met andere fietsen in de huidige catalogus van het merk. De Lux is bedoeld voor crosscountry en marathon, maar om van zijn potentieel te kunnen genieten moet je wel een sleutel in handen hebben, namelijk in staat zijn om in alle omstandigheden snel te kunnen rijden. Dit is dan ook een fiets met twee gezichten. Bij lage snelheid is hij niet echt flatteus en eerder vermoeiend, maar van zodra je hem de sporen geeft schiet hij vooruit en effent hij de obstakels op een ongeziene manier. Voeg daar nog de prijs-kwaliteitverhouding bij alsook de mooie afwerking en heel wat kleine details en je bekomt een prachtige fiets … die niet voor iedereen is weggelegd. Daarvoor is er de Neuron. Hopelijk zien de minder getrainde potentiële klanten dit ook zo. Zij moeten helemaal niet bang zijn om de Neuron als een tweede keuze te zien, maar wel als een aanbod dat beter bij hen past. Rest er enkel nog de vraag wanneer de fiets weer volop verkrijgbaar zal zijn, of toch de modellen en maten die al zeer snel uitverkocht waren. We beseffen ook wel dat het niet makkelijk is om op voorhand het succes van een model in te schatten en de juiste balans te vinden om het risico op een overproductie te beperken, maar hopelijk raakt dit snel opgelost, want we vermoeden dat er velen knarsetandend zitten te wachten op hun nieuwe speeltje.
Meer info op www.canyon.com/nl-be/mtb/lux
Actiefoto’s met de samenwerking van Bruno Evrard
[summary
Test | Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race: gemaakt om te knallen!








