Test | Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race: gemaakt om te knallen! - Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race: de terreintest

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race: gemaakt om te knallen! - Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race: de terreintest

De vorige versie van de Canyon Lux was wel comfortabel en speels, maar hij miste toch wat pit om de echte xc-renners te overtuigen. Voeg daar nog al de nieuwe mogelijkheden in het xc-segment aan toe en je weet dat het Duitse merk iets moest ondernemen. Canyon gaf de Lux vorig jaar dan ook een update: van een mak lammetje muteerde hij in een grote boze wolf die gemaakt is om te knallen. Een winnend recept? Daar zoeken we een antwoord op in onze test.

 

Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race: de terreintest

We hoeven er geen tekening bij te maken of een lang debat te voeren, want van bij de eerste meters op de nieuwe Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race voelen we meteen een groot verschil met zijn voorganger. Op de nieuwkomer zitten we meer naar voren en meer met onze neus op het stuur. En dat is met maar één doel voor ogen: efficiëntie!

Dit verlangt wel dat de renner die op de nieuwe Canyon Lux CF SLX stapt in topconditie is. Sommige xc-fietsen voelen ook wanneer je minder goed in vorm bent nog aangenaam aan, maar op de Canyon Lux kan je maar beter goed getraind zijn. Dit houdt ergens ook steek. Zij die liever een fiets hebben die licht, comfortabel en tolerant is, moeten zich in het gamma wenden tot de nieuwe Neuron.

En het merk is daar zelf ook duidelijk in. De Canyon Lux CF SLX verbergt dan ook niet dat hij zich adresseert tot iemand met de kundige handen van een Mathieu van der Poel. Maar laat je niet misleiden, natuurlijk kan ook jij met de nieuwe Lux rijden. Maar je zult wel rekening moeten houden met heel wat karaktertrekken die je uit je lood kunnen slaan, en eerlijk gezegd moet je ook weten dat er betere fietsen voor je bestaan wanneer je maar één keer per week een tochtje maakt voor het plezier. Het is nu eenmaal onze plicht om te vertellen dat er alternatieven bestaan die beter bij je zullen liggen, ook al is de Lux een sympathieke fiets.

Maar wat is er dan toch zo specifiek aan het karakter van de Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race? Wat het pure rendement betreft, hoef je je geen zorgen te maken, dat is van hoog niveau. En dat mag ook geen verrassing heten met een gewicht van iets meer dan 10 kilogram en dynamische carbon wielen die ervoor zorgen dat de fiets vooruitschiet bij de minste input op de pedalen. Zelfs zonder de demper te blokkeren (keuze uit on/off; dus we reserveren dit enkel voor de stroken asfalt en sprints), pompt de vering amper. De energie van de biker wordt door het stijve frame (maar niet te) perfect doorgegeven.

Bergop verbluft de nieuwe Canyon ons met de hoeveelheid grip die hij biedt. Waar de vering bij lage snelheid niet meteen een comfortabel gevoel geeft, werkt deze wel uitstekend op steile hellingen. Op het vlakke mag het wel vermoeiend zijn dat we steeds met onze neus op het stuur zitten, bergop zorgt deze houding ervoor dat het voorwiel op de grond blijft kleven. Ondertussen absorbeert de achtervering elke oneffenheid in het reliëf, wat voor verrassend veel grip zorgt bij het achterwiel.

Op het vlakke hangt alles af van de snelheid waarmee je rijdt. Het comfort op kleine schokken is niet zo uitzonderlijk en we hebben een beetje de indruk dat we de fiets moeten ondergaan. Wanneer we versnellen is het andere koek. Bij hoge snelheid lijkt de Lux plots alles plat te walsen met een zijdezacht en comfortabel gevoel als aangenaam gevolg. Dit is een zeer ongewone karaktertrek op een fiets, maar de Lux heeft het wel en hij is duidelijk op meerdere vlakken atypisch en verbazingwekkend.

Bergaf krijgen we een beetje hetzelfde scenario. Wanneer je niet zeker bent van jezelf, dan is het niet de Lux die je zal helpen om je meer op je gemak te voelen. Dit is een fiets die zijn charmes pas toont aan zij die over de nodige stuurmanskunsten beschikken. In dat geval is hij een perfect verlengstuk van je lichaam en je bewegingen. Bij hoge snelheid is de stabiliteit perfect, terwijl hij bij een lage snelheid eerder de neiging heeft om wat over de obstakels te stuiteren. Verrassend genoeg is het niet de rechte balhoofdhoek van 70 graden die ons problemen opleverde, die zorgde zelfs voor een directe en levendige besturing. Of toch wanneer je weet waar je naartoe wilt en de technische bagage hebt om hem in de hand te houden.

En dat geldt ook in steenvelden en technische zones, want ook daar stuur je hem met een vaste hand naar waar je maar wilt. Een dropper post is een uitstekend idee op steile afdalingen, maar ook op de drops waarmee we in crosscountry steeds meer geconfronteerd worden. Daar komt nog bij dat de Canyon Lux de indruk geeft dat hij achteraan nogal hoog ligt, ook al gebruiken we de hele veerweg, en dan is het een must om het bekken en het zwaartepunt lager te kunnen leggen. Hij doet ons denken aan het gevoel dat we hadden op de Specialized Epic, waarop we het gebruik van een dropper post hebben aangeraden, terwijl een Scott Spark RC dit niet per se nodig heeft.

Over de rest van de onderdelen kunnen we kort zijn. De Sram XX1 Eagle-aandrijving is ondertussen gekend en speelt zijn rol uitstekend. De RockShox SID-vork vraagt enige tijd om de juiste luchtdruk en een goede instelling van de compressie te vinden, maar eens je de gebruiksaanwijzing gevonden hebt, werkt ze goed samen met de achtervering. De carbon Reynolds-wielen bollen licht en voelen stijf aan. Enkel de Maxxis Ikon-banden lijken ons wat gedateerd te zijn en het gebrek aan grip op het voorwiel valt duidelijk op. Tot slot nog een pluim voor de fantastische Ergon-grips op het stuur.

Verdict

Met de nieuwe Lux heeft Canyon een interessante mountainbike ontwikkeld, die niet te vergelijken valt met andere fietsen in de huidige catalogus van het merk. De Lux is bedoeld voor crosscountry en marathon, maar om van zijn potentieel te kunnen genieten moet je wel een sleutel in handen hebben, namelijk in staat zijn om in alle omstandigheden snel te kunnen rijden. Dit is dan ook een fiets met twee gezichten. Bij lage snelheid is hij niet echt flatteus en eerder vermoeiend, maar van zodra je hem de sporen geeft schiet hij vooruit en effent hij de obstakels op een ongeziene manier. Voeg daar nog de prijs-kwaliteitverhouding bij alsook de mooie afwerking en heel wat kleine details en je bekomt een prachtige fiets … die niet voor iedereen is weggelegd. Daarvoor is er de Neuron. Hopelijk zien de minder getrainde potentiële klanten dit ook zo. Zij moeten helemaal niet bang zijn om de Neuron als een tweede keuze te zien, maar wel als een aanbod dat beter bij hen past. Rest er enkel nog de vraag wanneer de fiets weer volop verkrijgbaar zal zijn, of toch de modellen en maten die al zeer snel uitverkocht waren. We beseffen ook wel dat het niet makkelijk is om op voorhand het succes van een model in te schatten en de juiste balans te vinden om het risico op een overproductie te beperken, maar hopelijk raakt dit snel opgelost, want we vermoeden dat er velen knarsetandend zitten te wachten op hun nieuwe speeltje.

Meer info op www.canyon.com/nl-be/mtb/lux

Actiefoto’s met de samenwerking van Bruno Evrard

[summary

DoorOlivier Béart

Test | Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race: gemaakt om te knallen! - Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race: de terreintest