Test | Carbon wielen: de evolutie geschetst aan de hand van vijf 29 inch XC-wielen

Dossiers Techniek
18 September 2017 — Olivier Béart

Asterion Edition One Carbon XC: waardige erfgenamen

Asterion is een Franse wielenbouwer die ook al deel uitmaakte van ons eerste grote dossier dat we aan carbon XC-wielen hadden gewijd. Asterion stelde ons toen zijn topmodel ter beschikking, de F-One. Deze zijn extreem licht en dynamisch, maar door de smalle velgen waren deze wielen in de technische stroken niet meteen in het voordeel. Ook stelden we toen vast dat de wielen moeilijk te temmen waren en enkel bestemd waren voor de XC-specialisten die kennis van zaken hadden. Asterion stelde na afloop dan ook voor om eens een ander product uit hun gamma te testen, de Edition One Carbon XC.

De Asterion Editon One Carbon XC-wielen ziijn de waardige erfgenamen van de aluminium Edition One-exemplaren die nog steeds in de catalogus staan. Zoals hun naam al aangeeft zijn ze uitgerust met Aivee Edition One-naven die qua gewicht de concurrentie aangaan met de fameuze naven van Tune. Daar komt nog bij dat er op de Aivee-naven iets meer zorg werd besteed aan de duurzaamheid en de betrouwbaarheid. En dat we hier geen lege praatjes verkopen, bewijzen de eerste exemplaren die nu bijna vier jaar geleden op de markt kwamen en waarvan ook wij er één in ons bezit hebben, een exemplaar waar we nooit problemen mee hebben gehad.

Voor de velgen doen de Asterion Edition One Carbon XC-wielen een beroep op een Taiwanees product dat zorgvuldig werd geselecteerd door het merk. Het profiel van de velgen is licht asymmetrisch (2,9 millimeter), laag (20 millimeter) en afgerond. Daardoor kan de monteur een gelijkmatige spanning zetten op de spaken en een uitstekende zijdelingse stijfheid bekomen maar toch het comfort van een lage velg behouden.

De interne breedte bedraagt 24,5 millimeter en de externe breedte 30 millimeter. Asterion gebruikt 28 Sapim CX-Ray-spaken (een plat model uit het topsegment) op de Edition One Carbon-wielen die als kers op de taart ook nog eens aan elkaar worden vastgebonden. Het gewicht van het geheel bedraagt 1354 gram (respectievelijk 616 en 738 gram voor het voor- en achterwiel), wat een uitstekende score is die dicht uitkomt bij het gewicht van de Duke Lucky Jack-wielen. Vooral ook omdat sinds onze test op de laatste serie van de Editon One Carbon-wielen nog eens 25 gram per velg werd gewonnen. Naar verluidt zouden ze ook nog steviger geworden zijn, zodat ze nu ook voor all mountain geschikt zijn. Gezien de kwaliteit van het geheel en van de montage kunnen we ook zeggen dat de prijs van 1599 euro voor een wielset gerechtvaardigd is.

Asterion Edition One Carbon XC: de terreintest

Door hun pluimgewicht geven de Asterion Edition One Carbon XC-wielen meteen een zeer nerveus en levendig gevoel op de fiets. Ze doen herinneren aan de NoTubes Valor- en Duke Lucky Jack-wielen, ook al zijn de F-One-exemplaren nog net iets levendiger. Door de montagekwaliteit wordt de energie ook zeer goed overgebracht en reageren ze zeer direct.

Met zo’n lage en brede velgen hadden we ook verwacht dat ze comfortabel zouden zijn en dat ze over een zekere verticale flexibiliteit zouden beschikken. Het zijn geen super stijve wielen, maar toch hadden we iets beter verwacht. Op dat punt zijn de Duke Lucky Jack-wielen volgens ons iets toleranter. Dit verschil zal je vooral voelen op een hardtail, want op een full suspension wordt het verschil kleiner.

De laterale stijfheid en het gedrag bergaf zijn dan weer wel verbluffend en de wielen geven een robuust en stijf gevoel zodat je vergeet dat dit model slechts 1354 gram weegt. En ook al namen we de wielen mee naar de extreemste omstandigheden of gaven we ze in handen van onze ruigste testers (waarvan we weten dat ze regelmatig materiaal breken), toch weerstonden de wielen alles met glans.

Verdict

Naast de betrouwbare Aivee-naven en de montagekwaliteit die we al langer kennen van Asterion, voegen deze Edition One Carbon XC-wielen er ook nog lichte en stevige velgen aan toe om op een geheel uit te komen met een zeer interessante prijs-kwaliteitverhouding. We zouden ze eerder aanraden om te gebuiken op een full suspension dan op een hardtail omdat de wielen iets minder de schokken absorberen in vergelijking met enkele van hun concurrenten, maar iets zwaardere of agressievere renners kunnen ze ook probleemloos gebruiken.

Meer info vind je op de website van Asterion.