Test | Carbon wielen: de evolutie geschetst aan de hand van vijf 29 inch XC-wielen - 3) DT Swiss XMC 1200: de norm

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Carbon wielen: de evolutie geschetst aan de hand van vijf 29 inch XC-wielen - 3) DT Swiss XMC 1200: de norm

DT Swiss XMC 1200 (2017): de norm

Sinds onze test is het carbon gamma bij DT Swiss wel wat gewijzigd. De XRC-wielen hebben voortaan velgen van 25 millimeter en ze zijn ook minder hoog dan de XMC-wielen (25 tegenover 30 millimeter) om de verticale flexibiliteit te vergroten. Op die XMC-wielen bedraagt de interne velgbreedte nu 30 millimeter. Nino Schurter opteert sindsdien dan ook voor de XRC 25 terwijl renners als Florian Vogel de XMC 30 gebruiken. Dat laatste lijkt ons een tikkeltje overdreven voor crosscountry, maar alvorens ons daarover uit te spreken moeten we dat natuurlijk eerst zelf eens testen.

In afwachting van die test hebben we ondertussen wel veel kilometers afgehaspeld met de DT Swiss XMC 1200-exemplaren (onder meer tijdens de Cape Epic) waardoor we wel in staat zijn om een woordje te zeggen over de betrouwbaarheid van de wielen. Omdat de ‘oude’ XMC 1200-wielen nog makkelijk te vinden zijn (aan interessante prijzen) en omdat deze wielen van origine alomtegenwoordig waren op heel wat topfietsen, hebben we besloten om ze toch aan dit dossier toe te voegen.

De DT Swiss XMC 1200-wielen zijn uitgerust met 28 rechte spaken die per drie gekruist werden. Deze spaken zijn gemonteerd op DT 240s SP-naven waarvan het design zich onderscheidt van de rest van de productie. Het is wel jammer dat deze naven enkel voorzien zijn op de Centerlock-standaard waardoor je een zware adapter moet gebruiken (30 gram per stuk) om op 6-gaats remschijven over te stappen. De velgen zijn prachtig afgewerkt en de stickers zijn onder de vernis aangebracht. Ook nu is de montage perfect (zoals altijd bij DT Swiss) en in onze ogen is DT Swiss dan ook de referentie bij de grote wielenmerken die, anders dan de artisanale wielenbouwers, moeten omgaan met de nadelen die komen kijken bij massaproductie.

Met een gewicht van 1452 gram positioneren ze zich tussen de all mountain-modellen, zoals de RAR uit deze test, en de pure XC-wielen, zoals de Asterion Edition One, in. Ze zijn lichter dan de wielen van 9th Wave, maar ook veel duurder … want de officiële verkoopprijs bedraagt 2199 euro! Een prijs die ons, ondanks de kwaliteit van het geheel, wat hoog lijkt en eerder bedoeld lijkt om de prijs van de fietsen waar de wielen van origine in gemonteerd worden op te waarderen. Momenteel kan je de wielen echter ook makkelijk vinden voor een prijs tussen de 1500 en 1700 euro, wat ons realistischer lijkt voor dit genre product.

DT Swiss XMC 1200: de terreintest

Het is best interessant om in dit dossier ook een model als de DT Swiss XMC 1200 te kunnen testen, naast de wielen van de kleine merken en van de artisanele wielenbouwers. Daardoor kunnen we beter uitzoeken wat een groot merk, dat gewoon is om zijn producten en masse te produceren en rechtstreeks aan de fietsenmerken levert, in dat gamma kan aanbieden. Maar we hebben niet voor om het even welk merk gekozen, want de producten van DT zijn volgens ons een referentie bij de grote wielenmerken, zowel wat betreft het rijgedrag op het terrein als hun kwaliteit.

Ook DT Swiss ging met de velgen van de XMC 1200 de bredere toer op en dat is maar goed ook! Zeker omdat de XMC-wielen bijzonder stijf zijn. Dat is ook het geval bij de XRC 1200 die, ondanks dat ze lager zijn, gemaakt zijn in een carbon dat slechts een weinig de trillingen filtert. Daar waar de XRC 1200 met zijn smallere velgen eerder bestemd is voor een beperkt en ervaren publiek, zijn de XMC-wielen wel voor iedereen geschikt doordat de banden nu wel doen wat ze moeten doen.

1,5 millimeter extra kan onbelangrijk lijken, maar toch maakt dit een wezenlijk verschil. We konden de XRC en XMC op dezelfde fiets rechtstreeks met elkaar vergelijken en we moeten toegeven dat het verschil duidelijk is. Moest je ons niet geloven, probeer dan de test zelf maar eens een keer, je zal ervan versteld staan! Maar door hun vorm en door de gebruikte types vezels zouden we de XMC-wielen niet aanraden voor een hardtail. Tijdens onze deelname aan de Cape Epic gebruikten we deze wielen in combinatie met een full suspension en ook al hebben de wielen ons lichaam niet helemaal uitgeput, toch voel je dat je over goede veringen en brede banden moet beschikken om hun stijfheid te compenseren.

De goede kant daaraan is dat ze zeer precies het spoor volgen. Als je in de bocht druk zet op de wielen geven ze licht mee en ook bergaf zijn ze best tolerant, al mag je de fiets niet de bovenhand laten nemen door te nonchalant het stuur in handen te nemen. Aan het stuur is er slechts één iemand de baas, en dat ben jij, en het is goed dat af en toe te laten weten aan de wielen.

Het rendement van de wielen is goed, heel goed zelfs, maar gezien hun gewicht hadden we toch een groter verschil verwacht ten opzichte van de wielen van 9th Wave die we ook getest hebben in dit dossier, of zelfs ten opzichte van de RAR Even-exemplaren. Het lijkt er dan ook op dat DT vooral op de naven en Aerolite-spaken heeft geprobeerd om gewicht te winnen en niet op de velgen, wat ons gevoel kan verklaren. We spelen hier dan ook niet in dezelfde klasse als de Asterion Edition One, Duke Lucky Jack of Asterion F-One.

Nog een goed punt is de stevigheid, tenminste als je ze toch niet uit hun XC-programma haalt. Trainingssessies, de ontdekking van de mooiste singletracks rond Stellenbosch, de Cape Epic en meerdere marathons in België … niets kon hen stoppen en ze zijn nog steeds als nieuw. Zelfs de afwerking heeft dit alles perfect doorstaan en we zien amper krassen. Maar moest je deze wielen op een YT Jeffsy monteren of een andere fiets die uitnodigt om wat onstuimiger af te dalen, dan gaan de alarmbellen rinkelen! We hebben dan ook veel verhalen gehoord van bikers die dachten dat de wielen geschikt waren voor enduro en nadien met de gevolgen zaten, gebroken wielen kosten nu eenmaal veel geld.

Verdict

De DT Swiss XMC 1200-wielen zijn een beetje de norm in deze test. Een groot merk als DT Swiss moet gezien de grote productieaantallen dan ook bepaalde keuzes maken. Op de velg voelen we dat er kosten nog moeite werden gespaard opdat ze stevig zouden zijn, behalve dan misschien de verspreiding van de trillingen. Er werden ook geen toegevingen gedaan op het vlak van de kwaliteit en de duurzaamheid, wat belangrijk is, en het rijgedrag ontgoochelt niet, ook al haalt dit niet hetzelfde niveau als bij Asterion of Duke. De prijs van meer dan 2000 euro is echter te hoog, maar rond de 1500 euro of als eerste montage op een XC of marathon full suspension met een veerweg van 100 tot 120 millimeter zal je niet ontgoocheld zijn.

Actiefoto’s: Sportograf.com

Meer info vind je op de website van DT Swiss.

DoorOlivier Béart