Test | Carbon wielen: de evolutie geschetst aan de hand van vijf 29 inch XC-wielen

Dossiers Techniek
18 September 2017 — Olivier Béart

Asterion F-One Carbon: het onstuimige karakter getemd

Asterion beschikt in zijn gamma over twee modellen met de naam F-One, waarbij de velgbreedte het onderling verschil maakt. In het kader van onze eerste test werd ons het model met de smalste velgen toevertrouwd, met een interne velgbreedte van 22 millimeter. Omdat we toen moeite hadden om die exemplaren te temmen en ze enkel voorbehouden vonden voor de beste eliterenners, stelde Asterion ons voor om ook de modellen met een velgbreedte van 25 millimeter eens aan een test te onderwerpen.

De F-One-wielen zijn de crème de la crème in het gamma van Asterion. De naven en de spaken zijn dezelfde als op de Edition One maar voor de velg werd beroep gedaan op een exclusief Italiaans model, een model dat door SG Compositi wordt geproduceerd met bijzonder zeldzame, dure en zeer complex in een vorm te brengen T1000-vezels.

Het resultaat van dit alles is dat een velg met een interne breedte van 22,5 millimeter minder dan 300 gram weegt en een velg van 25 millimeter net iets meer dan 300 gram. Toch is de velg zeer stijf en stevig genoeg voor een gebruik in XC/marathon.

Uiteraard hangt daar ook een prijskaartje aan vast. In dit geval een slordige 2699 euro, wat 1100 euro meer is dan de Edition One! Het gewicht bedraagt slechts 1276 gram (576 gram voor het voorwiel en 700 gram voor het achterwiel), een record voor 29”-wielen. Meer dan 30 gram (10%) winnen op een velg is dan ook een zeer knappe prestatie. De meerprijs is er echter ook naar en de wielen zijn dan ook enkel bereikbaar voor een gefortuneerd publiek. Toch lijkt de prijs ons hier iets meer gerechtvaardigd dan op sommige producten van grote merken die ook boven de 2000 euro verkocht worden.

Asterion F-One “wide”: de terreintest

In vergelijking met het eerste model uit onze eerste test, lijkt deze versie met brede velgen van de Asterion F-One een heuse metamorfose ondergaan te hebben. Bij het versnellen en optrekken behouden de wielen quasi dezelfde nervositeit en explosiviteit als de smallere versie, maar ze zijn heel wat minder uitputtend.

Het lijkt wel op een wild beest dat getemd is. We kunnen bijna niet geloven dat dit enkel aan de breedte van de velgen ligt, maar behalve dat het profiel licht wijzigde en de velgen twee millimeter lager zijn geworden ten opzichte van de eerste generatie, merken we dat er aan de constructie van de velgen niets is gewijzigd. We merken verder wel dat de tweede generatie van deze velgen beter is afgewerkt dan de eerste generatie.

Ondanks dat deze velgen iets hoger zijn dan die van de Edition One-wielen (26,5 millimeter tegenover 20 millimeter) leek de tolerantie van de wielen en de verspreiding van de trillingen ons beter. De evolutie van de verhouding tussen de hoogte en de breedte zorgt in vergelijking met het smallere model voor zeer gunstige effecten. De band doet nu beter zijn werk en we hebben niet langer de indruk dat de wielen over de obstakels hotsen en botsen.

Het blijft wel een exclusief product, maar we kunnen het toch al eens meenemen naar een gevarieerder terrein dan het eerste model dat we getest hebben. Ze kunnen perfect op een lichte hardtail of full suspension gemonteerd worden, al weerhoudt het feit dat ze zeer licht en duur zijn ons soms toch om er voluit de grenzen mee op te zoeken. Nochtans was daar geen reden voor want Asterion gaf ons groen licht om ze tot het uiterste te drijven en verzekerde ons dat we niets zouden moeten betalen als we brokken zouden maken. We bezorgden de wielen trouwens in perfecte staat terug, ondanks al onze verwoede pogingen om ze op een fout te betrappen (zonder dat we er iets anders mee probeerden dan crosscountry).

Verdict

Door hun hoge prijs zijn de Asterion F-One “Wide”-wielen niet voor elke biker bestemd, maar toch is het interessant om weten dat zulke producten bestaan. Deze producten verleggen namelijk steeds weer de grenzen van wat we mogelijk achten. Voor zij die het zich kunnen veroorloven laten deze wielen toe om een andere wereld binnen te stappen, een wereld waarbij je bergop en tijdens het versnellen een ander gevoel krijgt zonder dat je daarvoor bergaf de keerzijde van de medaille voor lief moet nemen. Door de bredere velgen zijn deze wielen veel meer aangepast aan de hedendaagse XC-circuits met drops, rockgardens en andere technische passages dan de smallere versie.

Meer info vind je op de website van Asterion.