Test | Carbon wielen: de evolutie geschetst aan de hand van vijf 29 inch XC-wielen

Dossiers Techniek
18 September 2017 — Olivier Béart

9th Wave Dirt SM29 Carbon Boost: vezels aan een zachte prijs

Het Nederlandse merk 9th Wave is de laatste tijd steeds meer naam aan het maken in de Lage Landen en ook Duitsland maakte al kennis met hun producten. Nu is het de beurt om de rest van Europa te veroveren. Voor het vervaardigen van hun producten ging 9th Wave in het verre Taiwan op zoek naar de beste naven en ook voor de carbon velgen wordt beroep gedaan op een Aziatische leverancier. Deze laatste produceert deze carbon velgen volgens de specificaties die 9th Wave doorgaf en die dus ook eigen zijn aan het merk. Vervolgens wordt dit alles met veel zorg gemonteerd in de Nederlandse thuishaven van het merk en als toetje zijn de wielen ook nog eens zeer aantrekkelijk geprijsd.

Het goedkoopste model vertrekt bij 9th Wave voor net iets meer dan 1000 euro en de hier geteste 9th Wave Dirt SM29 Carbon Boost-wielen verlaten voor 1249 euro de toonzaal, wat van hen de goedkoopste carbon wielen maakt die we tot hiertoe getest hebben. Bij 9th Wave heb je de keuze uit verschillende modellen van velgen. Zo staat SL voor een velg van 340 gram die bestemd is voor XC en een velgbreedte heeft van 22 millimeter. De hier geteste velgen (SM) wegen dan weer 375 gram voor een velgbreedte van 24,5 millimeter. En dan is er nog een model met velgen van 29,5 millimeter (SW) en één met velgen van 35 millimeter (Plus).

Standaard gebruikt 9th Wave gelakte logo’s op zijn velgen, maar je kan je velgen ook een persoonlijke toets geven en ook in dat laatste geval worden de custom logo’s onder de blanke lak aangebracht. En in dat personaliseren mag je heel ruim gaan, zoals de logo’s op onze testwielen bewijzen. Zij kregen een zebramotief mee.

De van origine Aziatische naven zijn niet alleen gunstig geprijsd, want als een goed merk uit het regenachtige noorden besteedde 9th Wave ook veel aandacht aan de keuze van de lagers (voldoende ingevet, goed beschermd). De grote naven zijn in alle asstandaarden beschikbaar en je kan uiteraard ook kiezen tussen een body van Shimano of Sram. Het enige jammere is dat het freewheel van Shimano vrij snel krassen vertoont indien je een weerbarstige cassette moet verwijderen. Voor de werking van het geheel is dat niet erg, maar visueel kan het dus wel storend zijn.

9th Wave gebruikt op elk wiel 28 fijne, ronde spaken die per drie gekruist worden. Het asymmetrische design van de velgen laat toe om de krachten goed te verdelen en we stellen vast dat de montage met de grootste zorg is uitgevoerd. Het gewicht van het geheel bedraagt 1536 gram (712 en 824 gram) waarmee ze in dezelfde categorie uitkomen als de RAR Even of DT Swiss XMC 1200 uit deze test, wat wil zeggen wielen die licht zijn maar toch stevig onder handen mogen genomen worden.

9th Wave Dirt SM29 Boost: de terreintest

Als je de 9th Wave Dirt SM-wielen voor het eerst bekijkt, valt meteen het contrast op tussen de fijne spaken en de grote naven en velgen. De wielen doen dan ook een beetje denken aan de Specialized Roval-wielen. Het doel daarvan is tweeledig: wat flexibiliteit bieden aan de wielen en ook de rol van zekering spelen als er eens iets in de spaken vliegt. We hebben het aan den lijve ondervonden met een grote tak die in één keer vijf spaken brak … zonder dat de velg beschadigd raakte en zelfs zonder dat er een duidelijke slag in het wiel merkbaar was. Dat is meteen ook de reden waarom 9th Wave voor de fijnere Revolution-spaken kiest. In geval van een breuk zijn deze spaken namelijk makkelijker te vinden bij de plaatselijke fietsenmaker dan Aero-spaken.

De 9th Wave Dirt SM-wielen mogen dan wel niet super licht zijn, toch beschikken ze over een zekere elasticiteit bij het optrekken en we voelen dat ze de energie goed terugsturen, wat ze trouwens gemeenschappelijk hebben met veel kwaliteitsvolle carbon wielen. De velgen op zich geven een lichte indruk en het lijkt er dan ook op dat het extra gewicht vooral aan de naven te wijten is. Voor die naven nam 9th Wave dan ook geen risico en speelde het merk vooral op veilig. En dat is een verstandige keuze, want de inertie van de zwaardere naven voel je amper.

De velgen van 9th Wave zijn zeer stijf, maar door de velgbreedte en de lage flanken kunnen de banden goed hun dempende rol uitvoeren. We reden met deze wielen onder meer in de stenige Israëlische woestenij (naast onze hometrails) en in die loodzware omstandigheden toonden de wielen zich van hun beste kant. Ze bleken de biker niet extra uit te putten en ze hotsen en botsten ook niet over de stenen. Wel zijn ze volgens ons eerder geschikt voor een full suspension dan voor een hardtail.

Een heel sterk punt van de 9th Wave Dirt SM29-wielen, behalve hun prijs, is de stevigheid van de velgen. Tijdens ons verblijf in Israël merkten we dat de buitenlanders die er aanwezig waren de prijs betaalden voor de vele lokale stenen die ze op hun weg tegenkwamen, waardoor hun banden en velgen na sommige etappes volledig geruïneerd waren. Bij ons was dat niet het geval en ook de afwerking van de wielen bleek oerdegelijk. Maar wordt nu niet overmoedig en beperk je met deze wielen wel tot het programma waar ze voor bedoeld zijn, namelijk XC/marathon en all mountain. Want bij enduro zal hun zijdelingse flexibiliteit eerder een nadeel zijn.

Verdict

Tijdens deze test bleken de 9th Wave Dirt SM29 Boost-wielen een zeer aangename verrassing en ze bewijzen dat het mogelijk is om een kwaliteitsvol product te bekomen zonder dat je veel meer moet uitgeven dan voor een aluminium topmodel. Ze zijn stevig en perfect afgewerkt, maar we zouden zelf voor iets minder fijne spaken of voor platte spaken (type Sapim CX-Ray) opteren om ze iets stijver te maken en daardoor hun spectrum te kunnen vergroten (denk maar aan zwaardere bikers of een gebruik op e-bikes). Voor XC/marathon-gebruik en voor niet al te zware bikers is de huidige setting wel zeer coherent.

Meer info vind je op de website van 9th Wave.