Test | Carbon wielen: de evolutie geschetst aan de hand van vijf 29 inch XC-wielen - 5) Roues Artisanales Even Carbon: stevigheid voor alles

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Carbon wielen: de evolutie geschetst aan de hand van vijf 29 inch XC-wielen - 5) Roues Artisanales Even Carbon: stevigheid voor alles

Roues Artisanales Even Carbon: stevigheid voor alles

We kozen voor de Even omdat de interne velgbreedte 26 millimeter bedroeg en omdat het prijskaartje van 1533 euro voor een set ook nog doenbaar was. Een set weegt 1550 gram, wat niet echt licht is. De wielen zouden echter wel zeer stevig zijn en dus zijn ze niet enkel voorbehouden om te gebruiken in crosscountry of marathons. En dus zijn we ook andere paden gaan opzoeken met deze wielen. In het gamma vinden we ook nog de smallere en zeer lichte Exalt-wielen (interne velgbreedte van 21 millimeter en externe breedte van 28 millimeter) die we zouden kunnen vergelijken met de Asterion F-One-wielen, zowel qua gewicht (1250 gram per set) als qua prijs (2950 euro).

Het profiel van de RAR Even-velgen is laag, breed en asymmetrisch (3 millimeter). De hoogte bedraagt 26 millimeter voor een externe breedte van 32 millimeter en een interne breedte van 26 millimeter. De gekozen dikte van het carbon toont aan dat deze velgen vooral tot doel hadden om stevig te zijn. De velgen wegen dan ook 410 gram per stuk (29″) maar het gebruik van Toray T800-vezels in combinatie met de gekozen hars moeten er toch voor zorgen dat de schokken een minimum opgevangen worden.

De montage wordt volledig gerealiseerd in de werkplaats van RAR. Adrien Gontier heeft een eigen manier van wielen monteren want hij gebruikt aan elke zijde van het wiel spaken met een verschillende diameter. Hierdoor verstevigt hij de betrouwbaarheid en de stijfheid van het wiel nog. Ook de kruising van de spaken is aan elke zijde anders, enerzijds om de krachten beter over te brengen, anderzijds om de zijdelingse stijfheid te verbeteren.

Onze testwielen zijn uitgerust met Tune King Kong-naven, een merk waar RAR reeds lange tijd mee samenwerkt, maar momenteel gebruikt Adrien Gontier ook modellen van Acros. Ook bij RAR is het mogelijk om je wielen te personaliseren (stickers op de velgen, de kleur van de naven en zelfs de kleur van de spaken) en als kers op de taart krijg je ook nog eens een zeer mooie opbergzak bij aankoop van je wielen.

RAR Even Carbon: de terreintest

De RAR Even-wielen maken meteen indruk met de massieve velgen. De afwerking is prachtig, net zoals de kwaliteit van de montage. Maar dat is natuurlijk niet voldoende en we waren dan ook zeer benieuwd om dit carbon model aan een test te onderwerpen.

We monteerden de wielen op meerdere types van fietsen, van een XC-hardtail tot een ruige AM/endurofiets, en spaarden ze niet. Na afloop kunnen we dan ook zeggen dat de wielen inderdaad zeer stevig zijn, want ze kwamen ongeschonden uit onze test. We bespeurden na afloop geen enkele slag in de wielen, wat we eerlijk gezegd toch verwacht hadden als je weet dat we graag met een lage bandendruk rijden en dat het daardoor onvermijdelijk is dat de velgen af en toe tegen de ondergrond aanbotsen. Ook de afwerking bleek zeer resistent tegen krassen en de wielen zagen er na onze test dan ook nog als nieuw uit.

Wat het rijgedrag betreft weten de RAR Even-wielen hun relatief hoge gewicht goed te verbergen. Je voelt dat men het carbon vooral gebruikt heeft om de velgen steviger te maken en ze meer zijdelingse stijfheid te geven dan een aluminium model, maar het geheel misstaat toch niet op een XC-fiets. Ze zijn niet te lui om er mee te versnellen en bergop heb je ook het gevoel dat je over lichte wielen beschikt, al komen we uiteraard niet in de geburen van de Asterion F-One. Maar ook de doeleinden van beide wielen zijn niet vergelijkbaar.

Ondanks de brede en stevige velgen worden de trillingen toch goed verspreid en door de breedte van de velg en de vorm van de inkeping voor de bandhiel kan de band voldoende grip bieden en de schokken goed opvangen. Met een interne velgbreedte van 26 millimeter moet je wel beginnen opletten dat je voor de juiste banden kiest: 2.2 is in dat geval een minimum en het beste resultaat bekom je met banden van 2.3 of 2.4.

Verdict

De RAR Even-wielen zijn ongetwijfeld de meest polyvalente wielen uit deze test. Het nadeel is dat je dat toch wat voelt aan het gewicht, zeker als je ze wilt gebruiken in XC, maar je beschikt wel over stevige wielen die zeer goed in elkaar zijn gezet en die de kwaliteiten van een goede full suspension doortrekken en nog beter in de verf zullen zetten. Ook de prijs blijft aanvaardbaar. Wel hopen we dat RAR binnenkort zijn gamma vervolledigt met een lichter model dan deze Even; een model met brede velgen dat dan wel 100% voor XC bedoeld is en goedkoper is dan de zeer exclusieve Exalt-exemplaren.

Meer info vind je op de website van Roues Artisanales.

DoorOlivier Béart