Test | Carbon wielen: de evolutie geschetst aan de hand van vijf 29 inch XC-wielen

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Carbon wielen: de evolutie geschetst aan de hand van vijf 29 inch XC-wielen

Ons vorige dossier over carbon XC-wielen dateert al van een tijdje geleden en ook al is het merendeel van de toen geteste modellen ook nu nog te koop, toch zijn er ondertussen heel wat nieuwigheden op de markt verschenen. Nieuwigheden waarvan we de kans kregen om ze gedurende lange tijd te testen en waarvan we hier onze bevindingen met jullie delen.

Het eerste dat we vaststellen is dat carbon wielen de neiging hebben om iets goedkoper te worden, ook al blijven het natuurlijk producten uit het topsegment. We vinden ze tegenwoordig dan ook niet alleen meer op de topmodellen die als uithangbord dienen voor een merk, maar ook op de in grotere hoeveelheden geproduceerde modellen net onder deze topmodellen. Zo is de nieuwe Specialized Epic Expert 2018 bijvoorbeeld uitgerust met carbon velgen terwijl het model 2017 nog was uitgerust met aluminium velgen. En hij is niet de enige.

Sommige wielsets mogen dan wel vrolijk duurder zijn dan 2000 euro, toch stellen we vast dat we heden ten dage al goede exemplaren vinden van rond de 1000 euro, iets dat een tijdje geleden nog volledig ondenkbaar was.

Bij carbon wielen is men vooral op zoek naar een goede verhouding tussen gewicht, stijfheid en stevigheid

De voordelen van carbon wielen werden in onze vorige grote test al meermaals aangehaald en als je kiest voor carbon wielen ben je vooral op zoek naar een goede verhouding tussen gewicht, stijfheid en stevigheid. Op de markt zijn er nog steeds zeer goede aluminium velgen te vinden en deze blijven ook de beste oplossing als je niet over een groot budget beschikt, maar ze zullen wel altijd zwaarder en/of minder stijf en stevig zijn dan goede carbon exemplaren.

Maar let op, carbon velgen zijn niet onverwoestbaar. En moest je een carbon velg naar de vaantjes helpen dan zal dat ook pijn doen op je bankrekening, zeker in vergelijking met een aluminium exemplaar. Uit eigen ervaring kunnen we echter zeggen dat de carbon wielen van de grote merken en van de beste wielenbouwers, die bedoeld zijn voor XC en marathon, zeer stevig zijn. Ook een rondvraag bij andere bikers leverde dezelfde bevindingen op. Dankzij de intrinsieke stijfheid van de velg zullen ze niet snel paraplu staan en moest een grote boomtak toch beslissen om stokken in de wielen te steken, dan breken de spaaknippels of de spaken in het algemeen af voor de spaakopeningen.

Tot slot stelden we nog een zeer goede evolutie vast op de carbon wielen van de laatste generatie: ze worden namelijk breder! In onze vorige test sprongen vooral de Duke Lucky Jack- en de Kappius-wielen eruit en niet toevallig waren dit met een breedte van 25 millimeter ook de breedste velgen van onze test. We stelden vast dat het betere rijgedrag van de band, en de grip in het algemeen, direct voelbaar was. Alle merken bewandelen nu hetzelfde pad en in dit dossier vind je dan ook geen velg die smaller is dan 24 millimeter.

Tijd voor onze test nu, waarin volgende wielen aan bod komen: Asterion Edition One, Asterion F-One “Wide”, DT Swiss XMC 1200 Spline, 9th Wave Dirt SM29 Boost en Roues Artisanales Even.

Asterion Edition One Carbon XC: waardige erfgenamen

De Asterion Editon One Carbon XC-wielen ziijn de waardige erfgenamen van de aluminium Edition One-exemplaren die nog steeds in de catalogus staan. Zoals hun naam al aangeeft zijn ze uitgerust met Aivee Edition One-naven die qua gewicht de concurrentie aangaan met de fameuze naven van Tune. Daar komt nog bij dat er op de Aivee-naven iets meer zorg werd besteed aan de duurzaamheid en de betrouwbaarheid. En dat we hier geen lege praatjes verkopen, bewijzen de eerste exemplaren die nu bijna vier jaar geleden op de markt kwamen en waarvan ook wij er één in ons bezit hebben, een exemplaar waar we nooit problemen mee hebben gehad.

Voor de velgen doen de Asterion Edition One Carbon XC-wielen een beroep op een Taiwanees product dat zorgvuldig werd geselecteerd door het merk. Het profiel van de velgen is licht asymmetrisch (2,9 millimeter), laag (20 millimeter) en afgerond. Daardoor kan de monteur een gelijkmatige spanning zetten op de spaken en een uitstekende zijdelingse stijfheid bekomen maar toch het comfort van een lage velg behouden.

De interne breedte bedraagt 24,5 millimeter en de externe breedte 30 millimeter. Asterion gebruikt 28 Sapim CX-Ray-spaken (een plat model uit het topsegment) op de Edition One Carbon-wielen die als kers op de taart ook nog eens aan elkaar worden vastgebonden. Het gewicht van het geheel bedraagt 1354 gram (respectievelijk 616 en 738 gram voor het voor- en achterwiel), wat een uitstekende score is die dicht uitkomt bij het gewicht van de Duke Lucky Jack-wielen. Vooral ook omdat sinds onze test op de laatste serie van de Editon One Carbon-wielen nog eens 25 gram per velg werd gewonnen. Naar verluidt zouden ze ook nog steviger geworden zijn, zodat ze nu ook voor all mountain geschikt zijn. Gezien de kwaliteit van het geheel en van de montage kunnen we ook zeggen dat de prijs van 1599 euro voor een wielset gerechtvaardigd is.

Asterion Edition One Carbon XC: de terreintest

Door hun pluimgewicht geven de Asterion Edition One Carbon XC-wielen meteen een zeer nerveus en levendig gevoel op de fiets. Ze doen herinneren aan de NoTubes Valor- en Duke Lucky Jack-wielen, ook al zijn de F-One-exemplaren nog net iets levendiger. Door de montagekwaliteit wordt de energie ook zeer goed overgebracht en reageren ze zeer direct.

Met zo’n lage en brede velgen hadden we ook verwacht dat ze comfortabel zouden zijn en dat ze over een zekere verticale flexibiliteit zouden beschikken. Het zijn geen super stijve wielen, maar toch hadden we iets beter verwacht. Op dat punt zijn de Duke Lucky Jack-wielen volgens ons iets toleranter. Dit verschil zal je vooral voelen op een hardtail, want op een full suspension wordt het verschil kleiner.

De laterale stijfheid en het gedrag bergaf zijn dan weer wel verbluffend en de wielen geven een robuust en stijf gevoel zodat je vergeet dat dit model slechts 1354 gram weegt. En ook al namen we de wielen mee naar de extreemste omstandigheden of gaven we ze in handen van onze ruigste testers (waarvan we weten dat ze regelmatig materiaal breken), toch weerstonden de wielen alles met glans.

Verdict

Naast de betrouwbare Aivee-naven en de montagekwaliteit die we al langer kennen van Asterion, voegen deze Edition One Carbon XC-wielen er ook nog lichte en stevige velgen aan toe om op een geheel uit te komen met een zeer interessante prijs-kwaliteitverhouding. We zouden ze eerder aanraden om te gebuiken op een full suspension dan op een hardtail omdat de wielen iets minder de schokken absorberen in vergelijking met enkele van hun concurrenten, maar iets zwaardere of agressievere renners kunnen ze ook probleemloos gebruiken.

Meer info vind je op de website van Asterion.

Asterion F-One Carbon: het onstuimige karakter getemd

De F-One-wielen zijn de crème de la crème in het gamma van Asterion. De naven en de spaken zijn dezelfde als op de Edition One maar voor de velg werd beroep gedaan op een exclusief Italiaans model, een model dat door SG Compositi wordt geproduceerd met bijzonder zeldzame, dure en zeer complex in een vorm te brengen T1000-vezels.

Het resultaat van dit alles is dat een velg met een interne breedte van 22,5 millimeter minder dan 300 gram weegt en een velg van 25 millimeter net iets meer dan 300 gram. Toch is de velg zeer stijf en stevig genoeg voor een gebruik in XC/marathon.

Uiteraard hangt daar ook een prijskaartje aan vast. In dit geval een slordige 2699 euro, wat 1100 euro meer is dan de Edition One! Het gewicht bedraagt slechts 1276 gram (576 gram voor het voorwiel en 700 gram voor het achterwiel), een record voor 29”-wielen. Meer dan 30 gram (10%) winnen op een velg is dan ook een zeer knappe prestatie. De meerprijs is er echter ook naar en de wielen zijn dan ook enkel bereikbaar voor een gefortuneerd publiek. Toch lijkt de prijs ons hier iets meer gerechtvaardigd dan op sommige producten van grote merken die ook boven de 2000 euro verkocht worden.

Asterion F-One “wide”: de terreintest

In vergelijking met het eerste model uit onze eerste test, lijkt deze versie met brede velgen van de Asterion F-One een heuse metamorfose ondergaan te hebben. Bij het versnellen en optrekken behouden de wielen quasi dezelfde nervositeit en explosiviteit als de smallere versie, maar ze zijn heel wat minder uitputtend.

Het lijkt wel op een wild beest dat getemd is. We kunnen bijna niet geloven dat dit enkel aan de breedte van de velgen ligt, maar behalve dat het profiel licht wijzigde en de velgen twee millimeter lager zijn geworden ten opzichte van de eerste generatie, merken we dat er aan de constructie van de velgen niets is gewijzigd. We merken verder wel dat de tweede generatie van deze velgen beter is afgewerkt dan de eerste generatie.

Ondanks dat deze velgen iets hoger zijn dan die van de Edition One-wielen (26,5 millimeter tegenover 20 millimeter) leek de tolerantie van de wielen en de verspreiding van de trillingen ons beter. De evolutie van de verhouding tussen de hoogte en de breedte zorgt in vergelijking met het smallere model voor zeer gunstige effecten. De band doet nu beter zijn werk en we hebben niet langer de indruk dat de wielen over de obstakels hotsen en botsen.

Het blijft wel een exclusief product, maar we kunnen het toch al eens meenemen naar een gevarieerder terrein dan het eerste model dat we getest hebben. Ze kunnen perfect op een lichte hardtail of full suspension gemonteerd worden, al weerhoudt het feit dat ze zeer licht en duur zijn ons soms toch om er voluit de grenzen mee op te zoeken. Nochtans was daar geen reden voor want Asterion gaf ons groen licht om ze tot het uiterste te drijven en verzekerde ons dat we niets zouden moeten betalen als we brokken zouden maken. We bezorgden de wielen trouwens in perfecte staat terug, ondanks al onze verwoede pogingen om ze op een fout te betrappen (zonder dat we er iets anders mee probeerden dan crosscountry).

Verdict

Door hun hoge prijs zijn de Asterion F-One “Wide”-wielen niet voor elke biker bestemd, maar toch is het interessant om weten dat zulke producten bestaan. Deze producten verleggen namelijk steeds weer de grenzen van wat we mogelijk achten. Voor zij die het zich kunnen veroorloven laten deze wielen toe om een andere wereld binnen te stappen, een wereld waarbij je bergop en tijdens het versnellen een ander gevoel krijgt zonder dat je daarvoor bergaf de keerzijde van de medaille voor lief moet nemen. Door de bredere velgen zijn deze wielen veel meer aangepast aan de hedendaagse XC-circuits met drops, rockgardens en andere technische passages dan de smallere versie.

Meer info vind je op de website van Asterion.

DT Swiss XMC 1200 (2017): de norm

Sinds onze test is het carbon gamma bij DT Swiss wel wat gewijzigd. De XRC-wielen hebben voortaan velgen van 25 millimeter en ze zijn ook minder hoog dan de XMC-wielen (25 tegenover 30 millimeter) om de verticale flexibiliteit te vergroten. Op die XMC-wielen bedraagt de interne velgbreedte nu 30 millimeter. Nino Schurter opteert sindsdien dan ook voor de XRC 25 terwijl renners als Florian Vogel de XMC 30 gebruiken. Dat laatste lijkt ons een tikkeltje overdreven voor crosscountry, maar alvorens ons daarover uit te spreken moeten we dat natuurlijk eerst zelf eens testen.

In afwachting van die test hebben we ondertussen wel veel kilometers afgehaspeld met de DT Swiss XMC 1200-exemplaren (onder meer tijdens de Cape Epic) waardoor we wel in staat zijn om een woordje te zeggen over de betrouwbaarheid van de wielen. Omdat de ‘oude’ XMC 1200-wielen nog makkelijk te vinden zijn (aan interessante prijzen) en omdat deze wielen van origine alomtegenwoordig waren op heel wat topfietsen, hebben we besloten om ze toch aan dit dossier toe te voegen.

De DT Swiss XMC 1200-wielen zijn uitgerust met 28 rechte spaken die per drie gekruist werden. Deze spaken zijn gemonteerd op DT 240s SP-naven waarvan het design zich onderscheidt van de rest van de productie. Het is wel jammer dat deze naven enkel voorzien zijn op de Centerlock-standaard waardoor je een zware adapter moet gebruiken (30 gram per stuk) om op 6-gaats remschijven over te stappen. De velgen zijn prachtig afgewerkt en de stickers zijn onder de vernis aangebracht. Ook nu is de montage perfect (zoals altijd bij DT Swiss) en in onze ogen is DT Swiss dan ook de referentie bij de grote wielenmerken die, anders dan de artisanale wielenbouwers, moeten omgaan met de nadelen die komen kijken bij massaproductie.

Met een gewicht van 1452 gram positioneren ze zich tussen de all mountain-modellen, zoals de RAR uit deze test, en de pure XC-wielen, zoals de Asterion Edition One, in. Ze zijn lichter dan de wielen van 9th Wave, maar ook veel duurder … want de officiële verkoopprijs bedraagt 2199 euro! Een prijs die ons, ondanks de kwaliteit van het geheel, wat hoog lijkt en eerder bedoeld lijkt om de prijs van de fietsen waar de wielen van origine in gemonteerd worden op te waarderen. Momenteel kan je de wielen echter ook makkelijk vinden voor een prijs tussen de 1500 en 1700 euro, wat ons realistischer lijkt voor dit genre product.

DT Swiss XMC 1200: de terreintest

Het is best interessant om in dit dossier ook een model als de DT Swiss XMC 1200 te kunnen testen, naast de wielen van de kleine merken en van de artisanele wielenbouwers. Daardoor kunnen we beter uitzoeken wat een groot merk, dat gewoon is om zijn producten en masse te produceren en rechtstreeks aan de fietsenmerken levert, in dat gamma kan aanbieden. Maar we hebben niet voor om het even welk merk gekozen, want de producten van DT zijn volgens ons een referentie bij de grote wielenmerken, zowel wat betreft het rijgedrag op het terrein als hun kwaliteit.

Ook DT Swiss ging met de velgen van de XMC 1200 de bredere toer op en dat is maar goed ook! Zeker omdat de XMC-wielen bijzonder stijf zijn. Dat is ook het geval bij de XRC 1200 die, ondanks dat ze lager zijn, gemaakt zijn in een carbon dat slechts een weinig de trillingen filtert. Daar waar de XRC 1200 met zijn smallere velgen eerder bestemd is voor een beperkt en ervaren publiek, zijn de XMC-wielen wel voor iedereen geschikt doordat de banden nu wel doen wat ze moeten doen.

1,5 millimeter extra kan onbelangrijk lijken, maar toch maakt dit een wezenlijk verschil. We konden de XRC en XMC op dezelfde fiets rechtstreeks met elkaar vergelijken en we moeten toegeven dat het verschil duidelijk is. Moest je ons niet geloven, probeer dan de test zelf maar eens een keer, je zal ervan versteld staan! Maar door hun vorm en door de gebruikte types vezels zouden we de XMC-wielen niet aanraden voor een hardtail. Tijdens onze deelname aan de Cape Epic gebruikten we deze wielen in combinatie met een full suspension en ook al hebben de wielen ons lichaam niet helemaal uitgeput, toch voel je dat je over goede veringen en brede banden moet beschikken om hun stijfheid te compenseren.

De goede kant daaraan is dat ze zeer precies het spoor volgen. Als je in de bocht druk zet op de wielen geven ze licht mee en ook bergaf zijn ze best tolerant, al mag je de fiets niet de bovenhand laten nemen door te nonchalant het stuur in handen te nemen. Aan het stuur is er slechts één iemand de baas, en dat ben jij, en het is goed dat af en toe te laten weten aan de wielen.

Het rendement van de wielen is goed, heel goed zelfs, maar gezien hun gewicht hadden we toch een groter verschil verwacht ten opzichte van de wielen van 9th Wave die we ook getest hebben in dit dossier, of zelfs ten opzichte van de RAR Even-exemplaren. Het lijkt er dan ook op dat DT vooral op de naven en Aerolite-spaken heeft geprobeerd om gewicht te winnen en niet op de velgen, wat ons gevoel kan verklaren. We spelen hier dan ook niet in dezelfde klasse als de Asterion Edition One, Duke Lucky Jack of Asterion F-One.

Nog een goed punt is de stevigheid, tenminste als je ze toch niet uit hun XC-programma haalt. Trainingssessies, de ontdekking van de mooiste singletracks rond Stellenbosch, de Cape Epic en meerdere marathons in België … niets kon hen stoppen en ze zijn nog steeds als nieuw. Zelfs de afwerking heeft dit alles perfect doorstaan en we zien amper krassen. Maar moest je deze wielen op een YT Jeffsy monteren of een andere fiets die uitnodigt om wat onstuimiger af te dalen, dan gaan de alarmbellen rinkelen! We hebben dan ook veel verhalen gehoord van bikers die dachten dat de wielen geschikt waren voor enduro en nadien met de gevolgen zaten, gebroken wielen kosten nu eenmaal veel geld.

Verdict

De DT Swiss XMC 1200-wielen zijn een beetje de norm in deze test. Een groot merk als DT Swiss moet gezien de grote productieaantallen dan ook bepaalde keuzes maken. Op de velg voelen we dat er kosten nog moeite werden gespaard opdat ze stevig zouden zijn, behalve dan misschien de verspreiding van de trillingen. Er werden ook geen toegevingen gedaan op het vlak van de kwaliteit en de duurzaamheid, wat belangrijk is, en het rijgedrag ontgoochelt niet, ook al haalt dit niet hetzelfde niveau als bij Asterion of Duke. De prijs van meer dan 2000 euro is echter te hoog, maar rond de 1500 euro of als eerste montage op een XC of marathon full suspension met een veerweg van 100 tot 120 millimeter zal je niet ontgoocheld zijn.

Actiefoto’s: Sportograf.com

Meer info vind je op de website van DT Swiss.

9th Wave Dirt SM29 Carbon Boost: vezels aan een zachte prijs

Het goedkoopste model vertrekt bij 9th Wave voor net iets meer dan 1000 euro en de hier geteste 9th Wave Dirt SM29 Carbon Boost-wielen verlaten voor 1249 euro de toonzaal, wat van hen de goedkoopste carbon wielen maakt die we tot hiertoe getest hebben. Bij 9th Wave heb je de keuze uit verschillende modellen van velgen. Zo staat SL voor een velg van 340 gram die bestemd is voor XC en een velgbreedte heeft van 22 millimeter. De hier geteste velgen (SM) wegen dan weer 375 gram voor een velgbreedte van 24,5 millimeter. En dan is er nog een model met velgen van 29,5 millimeter (SW) en één met velgen van 35 millimeter (Plus).

Standaard gebruikt 9th Wave gelakte logo’s op zijn velgen, maar je kan je velgen ook een persoonlijke toets geven en ook in dat laatste geval worden de custom logo’s onder de blanke lak aangebracht. En in dat personaliseren mag je heel ruim gaan, zoals de logo’s op onze testwielen bewijzen. Zij kregen een zebramotief mee.

De van origine Aziatische naven zijn niet alleen gunstig geprijsd, want als een goed merk uit het regenachtige noorden besteedde 9th Wave ook veel aandacht aan de keuze van de lagers (voldoende ingevet, goed beschermd). De grote naven zijn in alle asstandaarden beschikbaar en je kan uiteraard ook kiezen tussen een body van Shimano of Sram. Het enige jammere is dat het freewheel van Shimano vrij snel krassen vertoont indien je een weerbarstige cassette moet verwijderen. Voor de werking van het geheel is dat niet erg, maar visueel kan het dus wel storend zijn.

9th Wave gebruikt op elk wiel 28 fijne, ronde spaken die per drie gekruist worden. Het asymmetrische design van de velgen laat toe om de krachten goed te verdelen en we stellen vast dat de montage met de grootste zorg is uitgevoerd. Het gewicht van het geheel bedraagt 1536 gram (712 en 824 gram) waarmee ze in dezelfde categorie uitkomen als de RAR Even of DT Swiss XMC 1200 uit deze test, wat wil zeggen wielen die licht zijn maar toch stevig onder handen mogen genomen worden.

9th Wave Dirt SM29 Boost: de terreintest

Als je de 9th Wave Dirt SM-wielen voor het eerst bekijkt, valt meteen het contrast op tussen de fijne spaken en de grote naven en velgen. De wielen doen dan ook een beetje denken aan de Specialized Roval-wielen. Het doel daarvan is tweeledig: wat flexibiliteit bieden aan de wielen en ook de rol van zekering spelen als er eens iets in de spaken vliegt. We hebben het aan den lijve ondervonden met een grote tak die in één keer vijf spaken brak … zonder dat de velg beschadigd raakte en zelfs zonder dat er een duidelijke slag in het wiel merkbaar was. Dat is meteen ook de reden waarom 9th Wave voor de fijnere Revolution-spaken kiest. In geval van een breuk zijn deze spaken namelijk makkelijker te vinden bij de plaatselijke fietsenmaker dan Aero-spaken.

De 9th Wave Dirt SM-wielen mogen dan wel niet super licht zijn, toch beschikken ze over een zekere elasticiteit bij het optrekken en we voelen dat ze de energie goed terugsturen, wat ze trouwens gemeenschappelijk hebben met veel kwaliteitsvolle carbon wielen. De velgen op zich geven een lichte indruk en het lijkt er dan ook op dat het extra gewicht vooral aan de naven te wijten is. Voor die naven nam 9th Wave dan ook geen risico en speelde het merk vooral op veilig. En dat is een verstandige keuze, want de inertie van de zwaardere naven voel je amper.

De velgen van 9th Wave zijn zeer stijf, maar door de velgbreedte en de lage flanken kunnen de banden goed hun dempende rol uitvoeren. We reden met deze wielen onder meer in de stenige Israëlische woestenij (naast onze hometrails) en in die loodzware omstandigheden toonden de wielen zich van hun beste kant. Ze bleken de biker niet extra uit te putten en ze hotsen en botsten ook niet over de stenen. Wel zijn ze volgens ons eerder geschikt voor een full suspension dan voor een hardtail.

Een heel sterk punt van de 9th Wave Dirt SM29-wielen, behalve hun prijs, is de stevigheid van de velgen. Tijdens ons verblijf in Israël merkten we dat de buitenlanders die er aanwezig waren de prijs betaalden voor de vele lokale stenen die ze op hun weg tegenkwamen, waardoor hun banden en velgen na sommige etappes volledig geruïneerd waren. Bij ons was dat niet het geval en ook de afwerking van de wielen bleek oerdegelijk. Maar wordt nu niet overmoedig en beperk je met deze wielen wel tot het programma waar ze voor bedoeld zijn, namelijk XC/marathon en all mountain. Want bij enduro zal hun zijdelingse flexibiliteit eerder een nadeel zijn.

Verdict

Tijdens deze test bleken de 9th Wave Dirt SM29 Boost-wielen een zeer aangename verrassing en ze bewijzen dat het mogelijk is om een kwaliteitsvol product te bekomen zonder dat je veel meer moet uitgeven dan voor een aluminium topmodel. Ze zijn stevig en perfect afgewerkt, maar we zouden zelf voor iets minder fijne spaken of voor platte spaken (type Sapim CX-Ray) opteren om ze iets stijver te maken en daardoor hun spectrum te kunnen vergroten (denk maar aan zwaardere bikers of een gebruik op e-bikes). Voor XC/marathon-gebruik en voor niet al te zware bikers is de huidige setting wel zeer coherent.

Meer info vind je op de website van 9th Wave.

Roues Artisanales Even Carbon: stevigheid voor alles

We kozen voor de Even omdat de interne velgbreedte 26 millimeter bedroeg en omdat het prijskaartje van 1533 euro voor een set ook nog doenbaar was. Een set weegt 1550 gram, wat niet echt licht is. De wielen zouden echter wel zeer stevig zijn en dus zijn ze niet enkel voorbehouden om te gebruiken in crosscountry of marathons. En dus zijn we ook andere paden gaan opzoeken met deze wielen. In het gamma vinden we ook nog de smallere en zeer lichte Exalt-wielen (interne velgbreedte van 21 millimeter en externe breedte van 28 millimeter) die we zouden kunnen vergelijken met de Asterion F-One-wielen, zowel qua gewicht (1250 gram per set) als qua prijs (2950 euro).

Het profiel van de RAR Even-velgen is laag, breed en asymmetrisch (3 millimeter). De hoogte bedraagt 26 millimeter voor een externe breedte van 32 millimeter en een interne breedte van 26 millimeter. De gekozen dikte van het carbon toont aan dat deze velgen vooral tot doel hadden om stevig te zijn. De velgen wegen dan ook 410 gram per stuk (29″) maar het gebruik van Toray T800-vezels in combinatie met de gekozen hars moeten er toch voor zorgen dat de schokken een minimum opgevangen worden.

De montage wordt volledig gerealiseerd in de werkplaats van RAR. Adrien Gontier heeft een eigen manier van wielen monteren want hij gebruikt aan elke zijde van het wiel spaken met een verschillende diameter. Hierdoor verstevigt hij de betrouwbaarheid en de stijfheid van het wiel nog. Ook de kruising van de spaken is aan elke zijde anders, enerzijds om de krachten beter over te brengen, anderzijds om de zijdelingse stijfheid te verbeteren.

Onze testwielen zijn uitgerust met Tune King Kong-naven, een merk waar RAR reeds lange tijd mee samenwerkt, maar momenteel gebruikt Adrien Gontier ook modellen van Acros. Ook bij RAR is het mogelijk om je wielen te personaliseren (stickers op de velgen, de kleur van de naven en zelfs de kleur van de spaken) en als kers op de taart krijg je ook nog eens een zeer mooie opbergzak bij aankoop van je wielen.

RAR Even Carbon: de terreintest

De RAR Even-wielen maken meteen indruk met de massieve velgen. De afwerking is prachtig, net zoals de kwaliteit van de montage. Maar dat is natuurlijk niet voldoende en we waren dan ook zeer benieuwd om dit carbon model aan een test te onderwerpen.

We monteerden de wielen op meerdere types van fietsen, van een XC-hardtail tot een ruige AM/endurofiets, en spaarden ze niet. Na afloop kunnen we dan ook zeggen dat de wielen inderdaad zeer stevig zijn, want ze kwamen ongeschonden uit onze test. We bespeurden na afloop geen enkele slag in de wielen, wat we eerlijk gezegd toch verwacht hadden als je weet dat we graag met een lage bandendruk rijden en dat het daardoor onvermijdelijk is dat de velgen af en toe tegen de ondergrond aanbotsen. Ook de afwerking bleek zeer resistent tegen krassen en de wielen zagen er na onze test dan ook nog als nieuw uit.

Wat het rijgedrag betreft weten de RAR Even-wielen hun relatief hoge gewicht goed te verbergen. Je voelt dat men het carbon vooral gebruikt heeft om de velgen steviger te maken en ze meer zijdelingse stijfheid te geven dan een aluminium model, maar het geheel misstaat toch niet op een XC-fiets. Ze zijn niet te lui om er mee te versnellen en bergop heb je ook het gevoel dat je over lichte wielen beschikt, al komen we uiteraard niet in de geburen van de Asterion F-One. Maar ook de doeleinden van beide wielen zijn niet vergelijkbaar.

Ondanks de brede en stevige velgen worden de trillingen toch goed verspreid en door de breedte van de velg en de vorm van de inkeping voor de bandhiel kan de band voldoende grip bieden en de schokken goed opvangen. Met een interne velgbreedte van 26 millimeter moet je wel beginnen opletten dat je voor de juiste banden kiest: 2.2 is in dat geval een minimum en het beste resultaat bekom je met banden van 2.3 of 2.4.

Verdict

De RAR Even-wielen zijn ongetwijfeld de meest polyvalente wielen uit deze test. Het nadeel is dat je dat toch wat voelt aan het gewicht, zeker als je ze wilt gebruiken in XC, maar je beschikt wel over stevige wielen die zeer goed in elkaar zijn gezet en die de kwaliteiten van een goede full suspension doortrekken en nog beter in de verf zullen zetten. Ook de prijs blijft aanvaardbaar. Wel hopen we dat RAR binnenkort zijn gamma vervolledigt met een lichter model dan deze Even; een model met brede velgen dat dan wel 100% voor XC bedoeld is en goedkoper is dan de zeer exclusieve Exalt-exemplaren.

Meer info vind je op de website van Roues Artisanales.

Besluit

Als je met topproducten te maken krijgt, liggen de verwachtingen uiteraard zeer hoog. En we zijn blij dat geen enkel model uit deze test ontgoochelde. Dat is natuurlijk ook het minste dat je mag verwachten van producten die meer dan 1000 euro, en in sommige gevallen zelfs meer dan 2000 euro, kosten. Aangezien geen enkel model ons heeft teleurgesteld en we ook geen enkel model op een grove fout konden betrappen, zijn het eerder enkele kleine nuances die we in ons besluit zullen aanhalen om jullie op weg te helpen bij de vraag welke wielset nu het beste geschikt is voor welk gebruik.

De 9th Wave Dirt SM29 Boost-wielen tonen dan weer aan dat het mogelijk is om een goed product te bekomen met stijvere en stevigere velgen dan een aluminium model, maar voor een prijs die amper hoger ligt. En als je op zoek bent naar wielen die alles aankunnen, van XC tot licht endurowerk, dan zijn de RAR Even-wielen ongetwijfeld de beste keuze. De karaktertrekken van deze laatsten liggen dicht bij die van de DT Swiss-exemplaren, maar ze zijn steviger en gunstiger geprijsd.

Carbon wielen lijken vandaag dan ook volwassen te worden, al zullen er in de toekomst ongetwijfeld nog vele mooie evoluties volgen en we zullen dan ook niet aarzelen om dit dossier regelmatig een update te geven.

Heb je nog niet genoeg, dan kan je hier onze eerste grote test van carbon wielen lezen.

[summary

Door Olivier Béart