Duurtest | DT Swiss GR 1600 Spline: een robuuste gravel wielset

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Duurtest | DT Swiss GR 1600 Spline: een robuuste gravel wielset

DT Swiss is geen onbekende in de wielerwereld. Reeds meer dan 25 jaar maakt het Zwitserse merk velgen, spaken, naven en noem maar op. Steeds met oog voor kwaliteit, innovatie én duurzaamheid. Wij gingen gedurende een half jaar op pad met de GR 1600 Spline.

Op een wielset van DT Swiss kan je een aantal aanduidingen terugvinden die je wegwijs maken met betrekking tot de wielset die je voor je liggen hebt. Binnen het gamma aan wielsets voor “road” gebruik (waar gravel toe behoort) kan je de volgende codes vinden: A, P, E, CR en G. Deze afkortingen staan voor Aero (focus op aerodynamica), Performance (focus op lichtgewicht), Endurance (allround gebruik), Cross Road (cyclocross zouden wij zeggen) en Gravel.

Bijkomend wordt er vaak nog een R (race of sportief) of een C (bij een carbon velg) toegevoegd. Wij gaan bijgevolg met een gravel race wielset (vandaar GR) op pad. Het cijfer 1600 gaat over het type naven dat wordt gebruikt (DT Swiss 350-naven in dit geval) en het begrip Spline slaat op de wisselwerking tussen de naven en de spaken (met onder andere een straight pull systeem). Deze wielset is trouwens zowel in een 650b als een 700c versie beschikbaar, weegt volgens onze weegschaal 1841 gram (of 30 gram zwaarder dan het op de website vermelde gewicht van 1811 gram) en wordt op de markt gebracht aan een adviesprijs van 558 euro.

Het blote oog

Al die technische info is mooi, maar met het blote oog zie je ook al heel wat. Een zeer lage velghoogte bijvoorbeeld. Slechts 25 millimeter en daar zijn een aantal voordelen aan verbonden. Een reductie in gewicht bijvoorbeeld, maar bovenal een snellere responsiviteit en meer controle in de bochten. Nadeel is dan weer dat je amper aerodynamisch voordeel kan halen uit een lage velg, wat deels gecompenseerd wordt door het gebruik van aero spaken. Deze wielset is dus iets minder geschikt voor gravel racing (ondanks de naam). Voor die laatste categorie is de carbon GRC 1400 Spline 42 van DT Swiss een betere optie maar daar betaal je ook een hogere prijs voor (± 1700 euro).

Daarnaast valt tijdens het monteren de moderne interne velgbreedte op. Dat blijkt 24 millimeter te zijn als we dit nameten. Daarmee volgt DT Swiss de trend die bij veel gravel wielsets merkbaar is. Een bredere velg voor een beter contactoppervlak met en meer controle van de band. Deze velgbreedte heeft een positief effect bij banden breder dan 35 millimeter (wij monteerden banden met een breedte van 40 millimeter) omdat de zijkant van de band bij dit soort velg minder in een bolvorm op de velg popt. Daardoor ervaar je méér grip en controle in de bochten en een hogere stabiliteit over ruwere gravel segmenten.

Onzichtbare details

Naast de zichtbare zijn er ook enkele onzichtbare details die een wereld van verschil betekenen. De velgconstructie bijvoorbeeld, die maakt dat een gravelband er gemakkelijk op popt. Dat blijkt ook effectief in de praktijk zo te zijn. We hebben deze wielset onder andere ingezet voor de test van 7 verschillende gravelbanden en de band gaat zeer vlot op de velg. In die mate zelfs dat vaak een voetpomp voldoende is om een tubeless band (met latex melk) correct te monteren.

De sterke straightpull spaken worden duurzaam op spanning gehouden door de Pro Lock spaaknippels. Dit is een proces waarbij een gepatenteerde 2-componenten loctite in de nippeldraad wordt geïnjecteerd, waardoor extreem duurzame wielconstructies mogelijk zijn. Niet voor niets zijn de wielen geschikt voor een totaalgewicht tot 130 kilogram.

DT Swiss GR 1600 Spline: de terreintest

Na een half jaar intensief met deze wielset gereden te hebben, geven we meteen de voornaamste conclusie prijs: je hebt een robuuste en betrouwbare wielset in handen! Door de interne velgbreedte van 24 millimeter ligt de gravelband anders (lees: breder) op de velg en ervaar je meer stabiliteit, comfort en controle tijdens het rijden. Bijkomend kan je ook zonder veel risico op stootlekken de bandendruk verlagen (hetgeen nog meer comfort en controle biedt).

Wanneer je toch eens onverwacht op een scherpe steen of bonkige boomwortel knalt en de band vol tegen de velg klapt, komt de robuustheid van het wiel nog maar eens tot zijn recht. De velg geeft namelijk geen krimp en kan absoluut tegen een stootje. We zijn ermee gaan bikepacken, hebben banden getest, gravelevents gereden en KOM’s aangevallen. Onder al die omstandigheden reageert deze wielset zéér responsief en direct tijdens het gravelbiken. Bij het inzetten van een haakse bocht bijvoorbeeld, of tijdens het bruusk ontwijken van steenpuin of andere obstakels. Aan zijdelingse stijfheid geen gebrek. Conclusie: je bent met een betrouwbare wielset onderweg.

Duurzaamheid is in deze context trouwens geen hol begrip. De enige gebruikssporen na een half jaar zijn enkele inkepingen ter hoogte van de body. Daar waar de cassette zich als het ware in de body trekt. Niets onoverkomelijks trouwens, en je merkt er niets van tijdens het rijden. Voor het overige is er geen schade te bespeuren en zijn er geen vervangingen of herstellingen van onderdelen nodig.

Verdict

Voor eender wie een upgrade of vervanging van zijn huidige wielset overweegt; voor de gravel grinder die een robuuste en duurzame wielset zoekt; voor de biker die rijcomfort belangrijk vindt … is dit een perfect wielset. Deze DT Swiss GR 1600 Spline-set geeft je namelijk “the best of many worlds”. Duurzaam, sterk, comfortabel én responsief. Het enige nadeel is het (relatief) hoge gewicht, maar de lage prijs maakt dan weer veel goed. Kortom, een ideaal verjaardags-, valentijns- of motivatiecadeau voor jezelf. Excuseer, voor je gravelbike …

Meer info via www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-road/gravel/gr-1600-spline

DT Swiss GR 1600 Spline

€ 558,00

1841 g(geverifieerd)

  • Zeer duurzaam
  • Uitstekende prijs
  • Binnenbreedte van de velg
  • Zeer responsief
  • Minder aerodynamisch voordeel
  • Gewicht

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJan Van Herck