Test e-bike | Mondraker Crusher RR: een ballerina met een stoere uitstraling

Door Olivier Béart -

  • Staff pick

  • Techniek

Test e-bike | Mondraker Crusher RR: een ballerina met een stoere uitstraling

De Mondraker Crusher mag dan iets minder opvallend zijn dan de Crafty met zijn Bosch-motor of de nieuwste Neat met lichte ondersteuning, maar met de nieuwe Shimano EP801-motor, de batterij van 720 Wh en zijn carbon/aluminium frame met 150/160 mm veerweg wist hij toch onze aandacht te trekken. 

Het assortiment e-bikes van Mondraker is bijzonder groot en divers. Op instapniveau zijn er de Chaser en Dusk met aluminium frame, respectievelijk met een Bosch- en Shimano-motor. Vervolgens is er de hier geteste Crusher met Shimano EP801-motor en carbon/aluminium frame, de Crafty met Bosch-motor en full carbon frame, de Level met Bosch-motor en aluminium frame met de langste veerweg in het gamma (180/170 mm) en natuurlijk ook de ‘kleine’ Neat met zijn volledig carbon frame en zijn lichte ondersteuning van TQ. Oef, in principe zijn we niemand vergeten!

Ter herinnering: de eerste Crusher zag in 2017 het levenslicht en was de eerste volledig geveerde e-mountainbike van Mondraker met een volledig carbon frame en een volledig geïntegreerde batterij. Voor modeljaar 2024 werd de fiets volledig herzien. Op papier is de Crusher een fiets voor de gulden middenweg, die goed is voor zowel de zondagse toertocht als een endurowedstrijd. Naast de fiets zelf, waren we ook geïnteresseerd in de vernieuwde Shimano EP801-ondersteuning.

Mondraker Crusher RR: het frame

De carbon voordriehoek neemt de visuele codes over die het Spaanse merk dierbaar zijn, met een imposante diagonale buis die contrasteert met de zeer dunne bovenbuis. De Stealth Air Carbon-constructie zorgt voor bepaalde excentriciteiten, zoals het kenmerkende ‘gat’ net achter de balhoofdbuis.

In tegenstelling tot de Crafty, die volledig uit carbon bestaat, heeft de Crusher een aluminium achterkant waardoor een iets meegaander gedrag aan de achterkant mogelijk is. En ook de prijs kon zo wat gedrukt worden. Zowel vooraan als achteraan zien we 29″-wielen.

In tegenstelling tot de motorisatie van Bosch, dat het gebruik van eigen batterijen vereist, staat Shimano het gebruik van andere batterijen toe (in dit geval Simplo), zolang deze door het merk zijn goedgekeurd. Mondraker profiteert op de Crusher van deze vrijheid en integreert een batterij van 720 Wh die speciaal voor dit frame is ontwikkeld.

De Shimano-motor is compact en weegt slechts 2,7 kg. Hij werd grondig herzien en heet nu EP801. Zonder alles te verklappen over onze terreintest (die je wat verderop leest), is het goed om weten dat deze update Shimano in staat stelt om weer te concurreren met de referentie van Bosch.

Zoals gebruikelijk zien we een bescherming op de liggende achtervork tegen het klapperen van de ketting. De laadpoort zit mooi weggewerkt onder een luik.

Veringen

De Mondraker Crusher heeft achteraan een veerweg van 150 mm met een ophanging uit eigen huis, genaamd Zero. Deze ophanging gebruikt een virtueel draaipunt met twee links die de achterste driehoek met de voorste driehoek verbinden. Deze kinematica dankt zijn naam ‘Zero’ aan het feit dat hij zeer weinig pedal kickback veroorzaakt en quasi ongevoelig is voor de krachten van het remmen, waardoor hij onder alle omstandigheden actief kan blijven.

Voor de demper viel de keuze op een Öhlins TTX Air in het formaat 205×65 mm waarvan de compressie op lage en hoge snelheid kan aangepast worden (met een hendel om de vering stugger te maken voor beklimmingen). Ook de rebound kan aangepast worden. Op de bovenste link werd gekozen voor een Trunnion-bevestiging voor een stijvere montage en de hydraulische instelling en het luchtvolume zijn specifiek gedefinieerd door Mondraker en Öhlins.

Öhlins is ook vooraan op de fiets aanwezig met een RXF 38-voorvork die is uitgerust met, zoals de naam al doet vermoeden, vorkpoten met een diameter van 38 mm. De veerweg bedraagt ​​160 mm. Op de voorvork kan de rebound en compressie bij lage en hoge snelheid (met vergrendelingshendel) aangepast worden en zien we een verstelbare “ramp chamber”.

Geometrie

Qua geometrie heeft de Mondraker Crusher alles van een eigentijdse all-mountain/enduro e-bike. De zitbuis is bijzonder recht met een hoek van 77°, terwijl de balhoofdbuis een hoek van 65° heeft. De liggende achtervork is 450 mm lang, wat standaard is voor dit type e-bike. Trouw aan het principe van de Forward Geometry dat het Spaanse merk dierbaar is, heeft de Mondraker Crusher een vrij grote reach: 470 mm in maat M, wat perfect is voor bikers tot 1m80.

Onderdelen

Bij de hoogwaardige Mondraker Crusher RR-versie van onze test hoort een bijpassende uitrusting. We hadden het al over de veringen van Öhlins, die we niet zo vaak tegenkomen.

We merken ook de aanwezigheid op van de nieuwe Shimano XT Di2-aandrijving. Deze werd zeer discreet op de markt gebracht, maar markeert niettemin de terugkeer van de elektronische aandrijving bij Shimano, in een versie die speciaal is ontworpen om te werken in combinatie met de Shimano EP801-motor. De ergonomie van de nieuwe bediening is zeer prettig en deze bediening werkt bijzonder soepel. Ook nieuwe functies zoals Freeshift – waarmee je kunt schakelen zonder te trappen en waarbij je het aan de motor overlaat om te schakelen en de ketting te laten draaien zoals het hoort – zijn voorhanden.

Ook het remmen werd aan Shimano toevertrouwd, met de XT met 4 zuigers en Ice Tech-remschijven met een diameter van 203 mm. Deze remmen werken altijd voorspelbaar en aangenaam.

De wielen komen van Mavic, met het high-end model met specifieke aluminium velgen voor e-bikes, de e-Deemax S (zie Test | Mavic E-Deemax & E-Deemax S: zijn deze wielen voor de e-MTB echt onverwoestbaar?). Gezien de prijs van de fiets zouden we wellicht meer tevreden zijn geweest met carbon wielen, maar qua gedrag waardeerden we de Mavic e-Deemax enorm, die zowel responsief als tolerant zijn. Ook al is niets onverwoestbaar, toch vonden we ze steviger dan de meeste aluminium wielen voor e-bikes die we mochten uitproberen.

De 29-inch wielen zijn geschoeid met Maxxis Minion DHR- en DHF-banden in een Exo+-karkas en in een breedte van 2.6″. Het Exo+-karkas lijkt misschien een beetje licht voor een enduro-programma op ruw terrein, maar voor een all-mountain gebruik is het een goed compromis en ze belasten het gewicht en het rendement minder dan de DoubleDown-karkassen. Op papier lijkt een breedte van 2.6″ imposant, maar dat vergaten we al snel.

Voor de rest van de onderdelen doet Mondraker een beroep op het eigen onderdelenmerk OnOff. Hun afwerking is van hoge kwaliteit en we waardeerden de bediening van de telescopische zadelpen.

Het totaalgewicht van onze Mondraker Crusher SL in maat M bedraagt 23,65 kg (tegen 23,4 kg geadverteerd), wat niet superlicht is, maar het is nog steeds een mooie score voor een enduromodel dat is uitgerust met een batterij van 720 Wh.

Versies en prijzen Mondraker Crusher

Het Mondraker Crusher-assortiment bestaat uit drie modellen, allemaal gebaseerd op hetzelfde samenstel van frame/motor/batterij. De instapprijs is behoorlijk hoog zodat we kunnen stellen dat er niet echt een instapmodel is. Wil je een goedkopere Mondraker met een Shimano-motor, dan kun je het beste kiezen voor de Dusk met een aluminium frame die verkrijgbaar is vanaf € 4.599. Voor de Crusher moet je minimaal € 6.999 opzijleggen voor het model dat is uitgerust met Fox Performance-veringen en Sram GX-aandrijving. Een model dat 24,6 kg zou wegen. Laten we echter niet vergeten dat we daar een carbon/aluminium frame en een batterij van 720 Wh voor terugkrijgen, en dat het goedkoopste model van de Crafty Carbon met Bosch-motor € 8.799 kost.

Vervolgens komt de Crusher R, die een goed compromis lijkt te zijn met zijn Öhlins-veringen die identiek zijn aan die van de hier geteste RR en een mechanische Sram GX/XO1-aandrijving. Deze wordt aangekondigd op 24,1 kg voor een prijs van € 8.299. De Crusher RR die we hier hebben getest vormt de top van het assortiment. Hij behoudt de Öhlins-veringen, maar voegt daar de elektronische Shimano XT Di2-aandrijving en meer hoogwaardige wielen aan toe. Prijs: € 9.499.

Mondraker Crusher RR: de terreintest

Wij hebben deze Mondraker Crusher in eerste instantie gekregen om kennis te maken met de nieuwe Shimano EP801-motor. We vonden het model zo leuk dat we dat ook als zodanig wilden vertellen en een test wilden publiceren. Het eerste punt dat ons opviel bij deze Crusher is de indruk van lichtheid die hij afgeeft.

Voordat we hem op de weegschaal plaatsten – en zagen dat hij ruim 23,5 kg woog – leek het alsof hij een gewicht van rond de 20 kg had. Verschillende elementen kunnen dit verklaren: in de eerste plaats de uitstekende geometrie waardoor de berijder goed rechtop op de machine zit (zitbuishoek van 77°) in een positie die goed geschikt is om op de pedalen te trappen. Dan is er ook nog de zeer neutrale ophanging die op hellingen niet de neiging heeft door te zakken en uitstekend presteert.

Zelfs zonder de ondersteuning in te schakelen of in de Eco-modus, hebben we uitstekende trapsensaties en vinden we kenmerken die doorgaans voorbehouden zijn voor lichte e-bikes. Bij meer technische beklimmingen kunnen we rekenen op de effectiviteit van de vering om uitstekende grip te bieden zonder al te veel energie van de rijder of de ondersteuning te verbruiken. Voeg daarbij de nieuwe Shimano EP801-motor die beduidend meer punch heeft dan zijn voorganger en tegelijkertijd eenvoudig te controleren is qua vermogen dat hij levert, en je hebt een fiets waarop je je heel snel thuis voelt om obstakels te overwinnen.

Met de verschillende instellingen die beschikbaar zijn via de Shimano E-Tube app kan je de ondersteuningsmodi aanpassen en de werking van de motor optimaliseren op basis van je gebruik, het terrein en het gewicht. En uiteindelijk zijn al onze testers erin geslaagd om gemakkelijk instellingen te vinden waarmee ze ondersteuning van de motor hadden, maar met een bijzonder laag verbruik.

Het record gaat naar onze journalist Adrien die 35 km en iets meer dan 1000 positieve hoogtemeters heeft afgelegd met … minder dan 20% van de batterij! Nou ja, het was in een groep waar hij de enige was met een e-mountainbike en hij weegt slechts 65 kg, maar zelfs een piloot die 85/90 kg weegt en die de motor gebruikt zonder daar al te veel bij na te denken, zou gemakkelijk 1500 hoogtemeters moeten halen en zelfs kunnen streven naar 1700/1800 hoogtemeters door het gebruik van de verschillende modi een beetje te optimaliseren. Tijdens deze test kwam de autonomie in ieder geval duidelijk als sterk punt naar voren dankzij de gecombineerde kwaliteiten van het frame, de motor en de grote batterij.

En bergaf? Ook hier wist de Crusher indruk op ons te maken. Laten we beginnen met de uitstekende gewichtsverdeling van het frame. De grote batterij doet zich niet voelen en je hebt niet de indruk dat je een onhandige voorkant hebt die vastgeklonken is aan de grond. Integendeel, het voorwiel kan eenvoudig worden opgetild en op de millimeter precies worden geplaatst in trial-secties. Het achterwiel blijft goed en rustig op de grond, gewoon om de machine te kalmeren.

De laatste keer dat we de veringen van Öhlins getest hadden, bleven we achter met het beeld van efficiënte maar veeleisende producten, die snelheid en inzet vereisen om volledig te worden benut, en die ook behoorlijk ingewikkeld waren om aan te passen. Hier hebben we eenvoudigweg de handleiding ter hand genomen en de aanbevelingen van de fabrikant opgevolgd, waarna we meteen uitkwamen bij veringen die bij het begin van de slag extreem gevoelig waren en een zeer flatterend gedrag vertoonden.

Deze eerste prettige indruk werd vervolgens bevestigd met veringen die een geweldige indruk van comfort en soepelheid geven, zelfs als het heel hard gaat. Als je eenmaal zelfvertrouwen hebt, besef je ook dat deze veringen niet alle energie opslokken en de fiets niet alleen maar aan de grond houden. Wanneer de piloot beslist, helpen ze hem ook om een ​​dynamischere rijstijl aan te nemen en met het terrein te spelen. Uiteindelijk levert dit een Crusher op die zowel heel stabiel als geruststellend is, maar ook heel speels … Alles waar we van houden!

Verdict

De Mondraker Crusher is een hele leuke verrassing. De Crafty en zijn Bosch-motor trekken alle aandacht, maar deze versie met het carbon/aluminium frame en Shimano-motor verdient ook echt onze aandacht. De update van de Shimano EP801 zorgt ervoor dat hij bijna kan concurreren met de Bosch, terwijl hij meer zachtheid behoudt, wat de capaciteiten van de Crusher op technische beklimmingen vergroot. Zonder de autonomie te vergeten, die absoluut verbazingwekkend is. De kwaliteiten van het frame komen tijdens de afdaling ook zeer goed naar voren door de Öhlins-veringen die we met plezier hebben herontdekt en die perfect bij dit frame passen. In deze RR-versie is de Crusher niet goedkoop, maar voor ons op de redactie is het wel een echte favoriet.

MONDRAKER CRUSHER RR

9499 €

23,65 kg

  • Uitstekende autonomie
  • Shimano EP801-motor met veel punch en toch zachte werking
  • Öhlins-veringen in perfecte harmonie met het frame
  • Geruststellend en leuk rijgedrag
  • Stevig prijskaartje
  • Niets te melden

Beoordeling van de testers

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via https://mondraker.com

DoorOlivier Béart