Test | Evoc On Bike-collectie: voor dagdagelijks gebruik of luxueus bikepacken

Door Jan Geys -

  • Techniek

Test | Evoc On Bike-collectie: voor dagdagelijks gebruik of luxueus bikepacken

Bikepacken is van alle tijden, maar het is tegenwoordig niet enkel meer voorbehouden aan zware volgepakte fietsen. De laatste jaren is de bepakking minimalistischer geworden en begon men efficiënter gebruik te maken van de mogelijkheden van het frame, stuur en zadelpen. Evoc bleef als specialist in rugzakken en tassen allerhande niet achterwege en sprong ook op de bikepacking-kar, al kon het Duitse merk het niet nalaten om er een eigen interpretatie aan te geven.

Wilde je aan het begin van deze eeuw met de fiets op reis, dan had je de keuze uit al je spullen in de rugzak proppen of een bagagedrager monteren en volstouwen met fietstassen. Sporadisch verschenen in die periode op internet de eerste beelden van frametassen en zadel- en stuurtassen die praktischer zijn om te mountainbiken.

Langzamerhand kreeg deze minimalistische vorm van bikepacken meer aandacht door onze drang naar meerdaagse en micro-avonturen op de fiets. Daardoor boomde het aanbod. Evoc stelde zich de vraag hoe vaak we jaarlijks zo’n fietstrip ondernemen en constateerde dat er toch eerder behoefte was voor tasjes voor ‘dagdagelijks’ gebruik. Tasjes waar je net genoeg reservespullen – een regenjack, wat tooltjes en energierepen – in kwijt kunt voor een stevige dagtocht.

EVOC On Bike-collectie: de technische details

In de zomer van 2019 pakte Evoc voor het eerst uit met haar nieuwe bikepacking-collectie. Wij gingen de voorbije zomermaanden op pad met drie tassen uit het aanbod. Het Frame Pack lieten we achterwege wegens geen ruimte op onze fully en we gaven de voorkeur aan de Top Tube Pack boven het Multi Frame Pack, al kan je deze laatste twee ook perfect combineren indien je frame het toelaat.

BOA-sluiting

Vooraleer we de drie geteste tassen in detail bekijken, even een woordje over wat in onze ogen toch wel HET argument is om deze Evoc-tassen in overweging te nemen. De stuur- en zadeltas worden immers door middel van een Boa-sluiting aan de fiets bevestigd en dat vonden we een absolute meerwaarde. Boa’s zijn afkomstig uit de skiwereld, zitten al een tijdje op onze schoenen en helmen en nu dus ook op stuur- en zadeltassen. Voor zij die (nog) niet familiair zijn met een Boa-sluiting, dit is een snelsluitsysteem dat werkt met een draaiknop en een dunne staalkabel.

Handlebar Pack Boa® medium

Naar stuurtas-normen mag je deze Handlebar Pack van Evoc best klein noemen, zelfs al heb je in de catalogus de keuze uit twee maten. De door ons geteste medium is met een diameter van 12,5 centimeter de kleinste van de twee. Met een bruikbare breedte van 30 centimeter geeft dit een totaal volume van maximaal 2,5 liter. De grotere versie met een diameter van 15 centimeter (met een identieke bruikbare breedte) verdubbelt dit volume tot 5 liter, wat nog steeds aanzienlijk minder is dan wat we bij het merendeel van de concurrenten vinden.

Op ons MTB-stuur ondervonden we geen problemen om de stuurtas te monteren, dat stuur is de laatste jaren breed genoeg geworden waardoor remgrepen net niet in de weg zitten. De stuurtas past echter ook comfortabel op een gravel- of koersstuur. Op de weegschaal komt de medium-uitvoering van de Handlebar Pack 40 gram zwaarder uit dan de aangekondigde 200 gram.

Bevestigen is dankzij de Boa-sluiting kinderspel. Eerst klik je de twee gespen in elkaar, vervolgens draai je de enkele Boa-sluiting stevig aan en klaar is Kees. Dankzij de plastic/rubber steun hoef je niet bang te zijn dat je krassen zal maken op je stuur.

Het binnenste van de stuurtas bestaat uit een voorgevormde plastic koker die steeds zijn vorm behoudt, ongeacht of de stuurtas leeg of vol is. Probeer hier geen dingen in te proppen die hoekerig zijn of niet meegeven in de veronderstelling dat de stof van de stuurtas wel zal uitrekken, want dan kom je bedrogen uit. De rolsluiting zorgt ervoor dat de inhoud steeds strak op zijn plaats zit, ongeacht hoe vol je de tas propt. Tot slot geven we nog mee dat de Handlebar Pack waterproof is en verkrijgbaar is in twee kleuren: carbongrijs en zandgeel. De adviesprijs van het medium-model bedraagt 120 euro.

Seat Pack Boa® medium

Bij de Seat Pack heb je de keuze uit drie formaten. small (1L), medium (2L) en large (3L). Ook hier kregen we van Benelux-verdeler Tehava de medium-versie toegestuurd. Deze meet 27x10x12 centimeter en weegt stipt 200 gram (198 gram aangekondigd).

De Seat Pack volgt in grote lijnen de constructie van de Handlebar Pack. Een plastic voorgevormd uiteinde en een Boa-sluiting die de zadeltas rond de zadelpen bevestigt. Om het gewicht van de zadeltas te dragen, zitten er nog twee klittenbanden rond de zadelrails.

Wanneer we de vorm van de zadeltas bekijken, dan is deze smaller aan de kant van de zadelpen (het plastic gedeelte) om breder uit te lopen aan het open uiteinde. Dit vergemakkelijkt de toegang tot de zadeltas. Net zoals de stuurtas maakt de zadeltas gebruik van een rolsluiting, maar deze ziet er wel net iets anders uit. Sluiten doe je eerst met een klittenband, maar opgelet, deze zit niet over de volledige breedte. Moest je de zadeltas tot het uiterste vullen zonder dat je het uiteinde nog kan oprollen, dan stop je best geen kleine dingen aan de opening. Anders loop je het risico om deze onderweg te verliezen. Een riem met plastic gesp maakt tot slot een lus rond de zadeltas om alles strak aan te spannen.

Dankzij de compacte afmetingen is deze zadeltas compatibel met een dropper post! De zadeltas is eveneens waterproof en verkrijgbaar in carbongrijs en zandgeel. De adviesprijs van het medium-model bedraagt 120 euro.

Top Tube Pack

Voor bepaalde zaken is het gewoon handig dat ze onderweg vlak onder je neus zitten. Denk maar aan wat energierepen, je telefoon of een powerbank om je gps op te laden. En dan kom je bij Evoc automatisch uit bij deze Top Tube Pack. De naam spreekt voor zich, dit tasje bevestig je boven op de bovenbuis. Bevestigen doe je met twee klittenbanden.

Aan de onderkant zit een antisliprubber en daarnaast levert Evoc ook nog stickers mee om je frame te beschermen.

Het volume bedraagt 0,5 liter. Met afmetingen van 8x15x5,5 centimeter was de binnenkant net iets te klein voor onze smartphone. Binnenin zien we een extra gaasvakje en aan de andere zijkant zit een opening om bijvoorbeeld de kabel van je powerbank naar je gps te leiden, al lukte het ons niet om het uiteinde van onze kabel door de te nauwe opening te prutsen.

Net als de Handlebar en Seat Pack is ook de Top Tube Pack in twee kleuren verkrijgbaar (zandgeel en carbongrijs). Het geclaimd en geverifieerd gewicht bedraagt 75 gram, de adviesprijs 35 euro.

Op de trails

Met de gebruiksdoeleinden van Evoc in ons achterhoofd lieten we de bikepacking-collectie de voorbije zomermaanden aan onze fiets hangen. Wanneer het weer grillig was, namen we er een regenvest in mee op onze (korte) dagtrip. Overnachten in B&B’s scheelt een slok in bagage, dus maakten we er ook een luxueuze bikepacking-trip mee door de Vlaamse Ardennen.

Zoals eerder gezegd, gingen we op pad met de Handlebar Pack (medium), Seat Pack (medium) en Top Tube Pack. Drie tassen waarvan het totaal volume uitkomt op 5 liter, wat een flink stuk minder is dan de gemiddelde dagrugzak waarvan het volume al snel boven de 10 liter klimt. Kies je voor de grootste opties van de Evoc-collectie, dan kom je uit op 8,5 liter, eventueel nog aan te vullen met een frametas van 1 of 3,5 liter. Deze rekensom maakt nog maar eens duidelijk dat het dus niet de bedoeling is om met deze collectie een meerdaagse kampeertrip te ondernemen waarbij je je hele huisraad meesleurt. De tassen zijn aan de buitenkant ook niet voorzien van extra riempjes om er een slaapzak of slaapmatje aan te bevestigen.

Zelf combineerden we ze naargelang de situatie met een heuptas (om een extra drinkbus mee te nemen op warme zomerdagen) of een rugzak (tijdens onze luxueuze bikepacking trip om een fototoestel plus extra lens mee te sleuren). Met een totaalvolume van 5 liter moesten we tijdens onze voorbereiding op onze driedaagse zeer selectief kiezen wat wel en niet meekon op de fiets. Doordat de stuurtas voorgevormd is en niet uitrekt, lukte het ons niet om er een windjack in mee te nemen (nogmaals voor alle duidelijkheid, we hebben het hier over het medium-model). Een netjes opgerold t-shirt en korte broek lukte wel.

We gaven er de voorkeur aan om in de stuurtas dingen te steken die we pas ’s avonds in de B&B nodig hadden. Eens op de fiets gemonteerd was het immers minder handig om de rolsluiting te openen (remgrepen, kabels, …) en tot in het binnenste van de stuurtas te reiken. Achteraan in de zadeltas was er plaats voor wat reservemateriaal, een pompje, een EHBO-setje, …

Waar de stijve structuur bij het inladen soms wat moeilijkheden oplevert om al je spullen in de tas op te bergen, komt op het terrein het voordeel ervan naar boven. Alle spullen blijven netjes op hun plaats zitten en nergens zakt de tas door omdat het gewicht slecht verdeeld zit. Voeg daar nog de Boa-sluiting aan toe waardoor zowel de stuur- als zadeltas tijdens het fietsen zeer stabiel op hun plaats blijven zitten. We zijn benieuwd of dat met de grotere modellen (met bijhorend extra gewicht) ook het geval is, maar we hebben een vermoeden van wel. De Boa-sluiting kan je immers nauwkeurig aanspannen, wat met de meeste systemen met riempjes van de concurrentie toch net iets minder het geval is.

Het was niet geheel vrijwillig, maar het flandrien-weer dat ons over de kasseiwegen en hellingen van de Vlaamse Ardennen vergezelde, laat ons tot slot toe om ook iets over de waterdichtheid te vertellen. Zowel de spullen in de waterproof stuur- en zadeltas als in de waterafstotende Top Tube Pack bleven droog. Al verkozen we wijselijk om te schuilen voor de flinke stortbui.

Verdict

Weet wat je koopt, is in dit geval meer dan ooit van toepassing. Weeg vooraleer je bikepacking-tassen aanschaft goed af hoeveel volume je denkt nodig te hebben en waarvoor je de tassen denkt te gebruiken. Droom je van wekenlange fietstochten door de woestijn waarbij tent, slaapzak en eetgerei onontbeerlijk zijn, dan kan je deze Evoc-collectie beter aan je voorbij laten gaan. Zoek je het wat minder avontuurlijk en dichter bij huis, dan lukt het wel nog met de Evoc-collectie. Al zouden wij persoonlijk opteren voor de meest volumineuze exemplaren.

Over de kwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid van de Boa-sluiting kunnen we enkel maar lyrisch zijn. Die Boa-sluiting komt wel met een prijs. De tassen zijn niet goedkoop en je krijgt voor dat geld minder ruimte in de plaats dan bij de concurrentie. Als we de Evoc-collectie niet afrekenen op dat kleinere volume – Evoc pretendeert ook niet dat ze bedoeld zijn om er weken mee te gaan bikepacken – maar enkel op datgene waar ze volgens Evoc wel voor gemaakt zijn – dagtochten of meerdaagsen met hotelovernachtingen – en op de kwaliteit, dan zijn ze absoluut top.

Evoc On Bike-collectie

€ 120,00 (Handlebar & Seat Pack), € 35,00 (Top Tube Pack)

240g, 200g, 75g(Handlebar Pack, Seat Pack, Top Tube Pack)

  • Kwaliteit afwerking
  • Boa-sluiting
  • Makkelijk te installeren
  • Prijs
  • Top Tube Pack net te klein voor een smartphone

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.evocsports.com of via Benelux-verdeler www.tehava.com

DoorJan Geys