Test | Focus Atlas 8.8: een goede middenweg?

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test | Focus Atlas 8.8: een goede middenweg?

Op avontuur gaan is goed, maar met wat minder gewicht is dat nog beter. Dat is in ieder geval de belofte die Focus deed met deze carbon Atlas 8.8, die eerder dit jaar werd gelanceerd als verbeterde versie van de twee jaar geleden uitgebrachte aluminium Atlas. Die laatste wist ons al aangenaam te verrassen en dus waren onze verwachtingen relatief hoog gespannen voor deze carbon versie. Heeft hij die verwachtingen ingelost? Dat lees je hieronder:

Zoals gebruikelijk bij Focus is de Atlas, zelfs in carbon, geen “sportieve” fiets om snel mee te rijden. Het credo van het merk uit Stuttgart is avontuur en rijplezier en dat komt goed tot uiting in de verschillende modellen (mountainbikes of gravelbikes) die we al mochten testen. Je zult dus altijd betere fietsen vinden dan een Focus als het gaat om snel bergop of bergaf te rijden, maar deze fietsen zijn systematisch voor iedereen toegankelijk en ze hebben niet noodzakelijkerwijs een meesterlijke hand nodig om bestuurd te worden.

Van de Focus Atlas bestond tot voor kort enkel een heel eenvoudige aluminium versie, onschuldig qua uiterlijk maar met een sympathiek karakter en die uiteindelijk zelfs comfortabeler is dan je op het eerste zicht zou denken. Bijna speels zelfs.

Toen het merk in april drie nieuwe carbon versies van de Atlas onthulde, was onze nieuwsgierigheid gewekt om te ontdekken wat ze op het terrein waard zouden zijn. De gebruikelijke beloften van carbon zijn minder gewicht, meer dynamiek en meer comfort. Dat is genoeg om deze Atlas heel, heel, heel interessant te maken als hij erin slaagt al deze kwaliteiten te combineren zoals zijn alter ego in aluminium. Op papier is dat al gelukt voor het gewicht, want Focus kondigt voor het frame een gewichtswinst van 1 kilogram aan. Het valt nog te bezien wat de rest doet!

Frame

De familiegelijkenis tussen deze carbon Atlas en de aluminium versies is onmiskenbaar, maar het composietmateriaal geeft nog een extra touch aan de afwerking. Hier geen slecht bewerkte lasnaden en eenvoudige lijnen, want het frame lijkt chiquer. Een indruk die wordt versterkt door de flatterende kleurkeuzes, in dit geval glanzend zandbeige voor deze Atlas 8.8. Elk model heeft recht op zijn eigen kleur: zo is de Atlas 8.9 verpakt in brons metallic en de Atlas 8.7 in eenvoudig mat “carbon” zwart.

Afgezien daarvan vinden we alle kenmerken van de aluminium Atlas terug: talrijke bevestigingspunten voor bagage (voor een bagagerek achteraan, op de vork en op de bovenbuis), een grote voordriehoek om een ​​frametas te installeren zonder het gebruik van bidonhouders in de weg te staan, een vork die compatibel is met dynamolampen, … Eén ding staat al vast, het gebruik van carbon heeft er niet voor gezorgd dat de Atlas zijn verlangen naar avontuur heeft verloren.

De kabels lopen via de balhoofdset intern door het frame, een standaard die van de wegfietsen komt overgewaaid en die steeds belangrijker wordt bij gravelbikes en MTB. Op onze mountainbikes zijn we er niet echt voorstander van omdat het moeilijk is om te zien wat dit bijdraagt, behalve dat alles wat complexer is geworden. Op onze gravelbikes is het een ander verhaal: door het verdwijnen van de wirwar aan kabels komt er meer ruimte vrij aan het smalle stuur om een stuurtas te monteren. Voor een avontuurlijke fiets is dat interessant.

Een laatste belangrijke opmerking nog over het frame alvorens het over de geometrie te hebben: in tegenstelling tot veel gravelfietsen zijn de wielassen van de Atlas niet in de gewone ‘weg’-standaard (12×100 voor en 12×142 achter) uitgevoerd, maar wel in de ‘boost’-standaard voor de weg, dat wil zeggen 12×110 voor en 12×148 achter. Net als bij het mountainbiken, waar Boost al enkele jaren de standaard is, kun je zo tegen een lagere prijs stijvere en stevigere wielen nemen, maar het is informatie waarmee rekening moet worden gehouden als je na verloop van tijd van wielen wilt wisselen. Voor de banden is er voldoende speling tot 700×45, maar dat vermindert tot 700×40 als je de spatborden wilt installeren die door Focus voor deze fiets zijn ontworpen.

Geometrie

Net als de lijnen van het frame komt de geometrie van de carbon Atlas dicht in de buurt van die van de aluminium versie, maar deze is niet perfect identiek. We vinden dezelfde balhoofdhoek (70,5°) en zitbuishoek (73,5°), dezelfde vrij lange reach voor een gravelbike (395 millimeter in maat M) en dezelfde lengte van de liggende achtervork (425 millimeter), maar de balhoofdbuis is korter (-9 millimeter in S, -14 millimeter in M, L en XL) en de stuurpen langer (+10 millimeter voor elke maat behalve L). Een lager en langer front geeft een iets sportievere zitpositie, een keuze die te begrijpen is bij de overgang naar carbon.

Deze kleine positieverandering verschuift de lijnen een beetje in de keuze van de maat: op het aluminium model was maat L perfect voor Paul (1m83), maar een beetje groot voor ondergetekende (1m79). Hier, met een 14 millimeter lagere cockpit, had ik er minder last van en het veranderde niet veel voor Paul, maar de fiets was wel wat kort voor Julien (1m86).

Onderdelen

Met zijn prijskaartje van 3499 euro is de Atlas 8.8 het tussenmodel van de carbon Atlas-familie (zie de details van het gamma hieronder). Zoals de meeste aluminium modellen is hij uitgerust met een dubbel kettingblad (46-30), een keuze die in onze ogen past bij zijn doeleinden.

Aangezien Sram het dubbele kettingblad min of meer heeft laten vallen voor gravelbikes, zijn we niet verrast dat Focus voor bijna alle modellen Shimano heeft gekozen. De meeste onderdelen van de aandrijving komen uit de GRX 810-groep, het topmodel van de Japanse fabrikant (equivalent van de Deore XT op onze mountainbikes), maar de 11-34 cassette en ketting zijn afkomstig uit de 105 road-serie (SLX-equivalent). De remklauwen gebruiken de Flatmount-standaard en we zien remschijven van 160 millimeter.

De gekozen wielen mogen we toch wel een kleine verrassing noemen, want de DT Swiss X1900-wielen zijn eigenlijk MTB-wielen. Sterk zullen ze dus in ieder geval al zijn! Rond de wielen liggen WTB Riddler-banden (700×45).

Tot slot zien we nog een Focus C.I.S.-stuurpen (Cockpit Integrated System) met een verwijderbare beugel voor een lamp, een Easton EA70 AX-stuur met een veelzijdige flare van 16° (hoek naar buiten van onderkant stuur) en dat voorzien is van een stuurlint van goede kwaliteit, een mooie carbon BBB FlyPost-zadelpen en een Fizik Taiga-zadel.

In totaal geeft dat volgens Focus 9,1 kilogram weer op de weegschaal, ofwel 1,7 kilogram minder dan de aluminium Atlas 6.8. Zoals gezegd werd er minstens 1 kilogram gewonnen op het frame, en verder een paar honderd gram door wat meer luxueuze onderdelen.

Versies en prijzen

Naast de 4 aluminium modellen die we al kenden (6.6 EQP, 6.7 EQP, 6.7 en 6.8, met prijzen van 1699 tot 2399 euro), voegt de komst van carbon 3 modellen toe aan de Focus Atlas-familie: de 8.7 voor 2999 euro, de hier getoonde 8.8 voor 3499 euro en de 8.9 voor 4299 euro.

Een van de belangrijkste verschillen tussen deze fietsen is te vinden in de aandrijving, met een Shimano GRX 600 2×11-groep voor de 8.7 tegenover een GRX 810 2×11 op de 8.8 of een Sram Rival eTap AXS 1×12 op de 8.9. Ook bij de wielen is er verschil: een set van Novatec op de 8.7, een DT Swiss X1900 op de 8.8 en een DT Swiss X1600 op de 8.9.

Focus Atlas 8.8: de terreintest

Vanaf de eerste meters vinden we een van de karaktereigenschappen die we zo mooi vinden aan de Atlas terug: dat de fiets toegankelijk is voor iedereen en snel vertrouwen schenkt. De relatief lange geometrie doet zijn werk en je voelt je veilig, nooit verrast of overweldigd door onverwachte reacties, zelfs niet op mountainbike singletracks of op zeer ruige trails. We gaan niet ontkennen dat we met een dropper post nog meer plezier zouden beleven aan deze fiets, maar dat accessoire is nog niet erg populair in gravel …

De kleine wijzigingen die Focus aan de zitpositie heeft aangebracht, hebben geen bijzondere opmerkingen opgeleverd en tijdens het trappen presenteert de fiets zich nog steeds als een goed compromis. Hij heeft niet het reactievermogen van een “sportieve” carbon fiets zoals de Scott Addict Gravel, de BMC Kaius of zelfs de Urs LT of de Open Wi.De, maar hij doet het daarin wel beter dan de aluminium Atlas 6.8. De 1,7 kilogram minder onder de pedalen is merkbaar en de fiets houdt goed zijn snelheid vast bij tempo rijden.

Onder onze testers waardeerden sommigen het dubbele kettingblad meer dan anderen, maar in gravel is het vooral een kwestie van gewoonte. Als je vaak met een enkelvoudig kettingblad rijdt, klaag je bij het overschakelen naar een dubbel kettingblad over de “nutteloze” complexiteit en het verlies aan natuurlijkheid. Maar in omgekeerde richting klaag je over het gebrek aan versnellingen of omdat de schakelstappen niet naar je zin zijn. In werkelijkheid bestaat perfectie niet en de ideale aandrijving hangt sterk af van de discipline.

Waar de Atlas 8.8 ons wel een beetje teleurstelt, is het comfort. Laat er geen misverstand over bestaan, de fiets doet het beter dan bijvoorbeeld de hierboven genoemde Scott Addict Gravel, maar gezien het feit dat de Atlas 6.8 voor een aluminium frame bijna wonderen verrichtte in het veld, hadden we verwacht dat dit carbon model nieuwe hoogten zou bereiken.

Dat is niet het geval en het frame is zelfs vrij stijf, waardoor het meeste comfort op het onderstel rust. Gelukkig verdragen ​​de WTB Riddler-banden van 45 millimeter een lage druk goed en kunnen we het ons veroorloven om met ongeveer 1,5-1,6 bar (voor 65 kilogram) te rijden zonder bang te zijn, maar we hadden toch beter verwacht.

Verdict

De aluminium Focus Atlas 6.8 was een avontuurlijke metgezel, deze carbon versie is dat even goed maar met bijna 2 kilogram minder. De Atlas 8.8 is een veelzijdige fiets om een ​​paar uur of een paar dagen te ontsnappen van de hectiek zonder je zorgen te hoeven maken over zijn onderdelen en zijn capaciteiten. Het is echter verrassend om te zeggen, maar hij boeide ons niet zoals de aluminium Atlas 6.8 dat deed. Het is een goede gravelbike met een fijn karakter, die grotendeels zal voldoen aan de verwachtingen van degenen die op zoek zijn naar een betrouwbare en niet al te zware metgezel, maar we hadden iets beter verwacht … zoals zo vaak bij Focus. Het Duitse merk maakt goede fietsen, maar bijna elke keer is er wel iets dat ontbreekt om er echt geweldige fietsen van te maken. Fietsen die in staat zijn om zichzelf tot de beste in hun categorie te plaatsen. En het is zonde om deze paar dingen die het verschil maken niet te gaan zoeken.

Meer info via focus-bikes.com

DoorLéo Kervran