Test gravel | Origine Graxx 3 GTR: de bevestiging

Door Olivier Béart -

  • Staff pick

  • Techniek

Test gravel | Origine Graxx 3 GTR: de bevestiging

Toen we hem testten, was de Origine Graxx 2 een van de gravelbikes die ons op dat moment het meest aangenaam wist te verrassen. Vandaag maken we plaats voor de Origine Graxx 3, die op veel punten werd gemoderniseerd. Weet hij net zo goed te overtuigen als zijn voorganger? Om daarachter te komen, heeft Vojo hem getest!

Toen we in de zomer van 2021 de Origine Graxx 2 ontvingen om te testen, wist hij ons makkelijk om de vingers te winden (zie Test I Origine Graxx II: is the sequel beter dan het origineel?). Er rust dan ook veel druk op de schouders van de Graxx 3, dat de zware verantwoordelijkheid heeft om het stokje over te nemen van een toch al zeer succesvol model. Kortom, wij konden niet wachten om hem te testen! Maar voordat we het terrein induiken, stellen we hem eerst graag voor.

Origine Graxx 3: het frame

Een van de nieuwigheden van de Origine Graxx 3 betreft het frame. Dat is vanaf nu beschikbaar in twee niveaus: GTR en GTO. De GTR, met een ‘R’ voor ‘Racing’, is meer gericht op prestaties en maakt gebruik van vezels en montagemethoden die oorspronkelijk zijn ontwikkeld voor de wegmodellen in het assortiment. Hierdoor is hij lichter en responsiever. Dit is een duidelijk programma.

In de naam GTO staat de ‘O’ voor ‘Optimisation’; versta hiermee een fiets waarop Origine heeft gezocht naar het optimale compromis tussen prestaties en comfort. De GTO is meer gericht op liefhebbers van lange afstanden, voor zij voor wie gravel vrijwel uitsluitend rijmt met paden en veel zeldzamer met asfalt. Concreet bedraagt ​​het verschil in gewicht tussen de twee modellen ongeveer 100 gram, waarbij een gewicht van 850 gram wordt aangekondigd voor de GTR en 950 gram voor de GTO. Budgettair gezien moet je voor een vergelijkbare montage op basis van een GTR-frame ongeveer € 500 meer rekenen dan een GTO.

Aandacht: ook al zie je een ‘GTO’-markering op onze testfiets, toch is het wel degelijk een GTR-model onder de pre-productielak.

Of het nu GTO of GTR is, alle Origine Graxx 3-frames hebben de vorm van hun frame gemeen. Vergeleken met de Graxx 2 merken we dat de lijnen strakker zijn en de rondingen zeldzamer of zelfs afwezig zijn op dit derde opus. We merken ook dat de staande achtervork lager op de zitbuis is bevestigd om de filtering van trillingen te verbeteren. De Graxx 2 bracht enkele aerodynamische aandachtspunten in zijn ontwerp met zich mee, die ook bij de Graxx 3 behouden bleven. We bevinden ons in dit opzicht niet op het niveau van optimalisatie van een racefiets, maar we hebben nog steeds een lichte profilering van de buizen, wat misschien niet totaal overbodig is als je hele lange rollende porties met hoge snelheid doorslikt.

De integratie is ook aanzienlijk geavanceerder op de Origine Graxx 3 vergeleken met de vorige versie. De kabels komen nu ter hoogte van de stuurpen binnen voordat ze direct in het frame lopen. Een integratie voor esthetische doeleinden, maar ook praktisch omdat de afwezigheid van kabels op het frame het gemakkelijker maakt om tassen voor bikepacking te bevestigen. We merken ook de zeer mooie integratie van de zadelklem op die naast esthetisch ook praktisch is. En we stellen het ook op prijs dat de rubberen kap die de bout verbergt perfect op zijn plaats blijft zitten, wat lang niet altijd het geval is als we dit type systeem zien op fietsen van andere merken. Dit getuigt van echte aandacht voor detail van de kant van Origine.

Ook de voorvork van de Graxx 3 is aangepast. Deze full carbon voorvork, nu OGV III genoemd, krijgt nieuwe montagenokken voor nog meer mogelijkheden om bagagerekken te bevestigen. Hij is compatibel met schijven van 180 mm of 160 mm met integratie van de remleiding, die ook kan worden gekoppeld aan de integratie van een kabel voor een naafdynamo.

Geometrie

Qua geometrie lijkt deze Origine Graxx 3 precies op zijn voorganger met een reach van 387,35 mm, een liggende achtervork van 430 mm, een zitbuishoek van 74° en een balhoofdhoek van 71,3° in maat M. Een winnend team verander je niet.

Onderdelen en aanpassingsmogelijkheden

Een van de sterke punten van Origine is de configurator en de aanpassingsmogelijkheden die deze biedt. Met deze tool, die beschikbaar is op de website van Origine, kan je jouw montage kiezen uit een zeer breed scala aan mogelijkheden met een selectie van groepen en componenten van de grootste merken, zonder enkele componenten te vergeten die specifiek zijn voor Origine, zoals de Prymahl-wielen. De kleur kan ook volledig op maat worden gemaakt, hetzij zonder meerprijs, hetzij tegen een zeer redelijke meerprijs voor bepaalde kleuren of opties die complexer te realiseren zijn. Bij twijfel of voor een test is het altijd mogelijk om naar de hoofdzetel van het merk, vlakbij Valenciennes, te gaan en onder begeleiding van een adviseur de showroom te bezoeken.

Het concept is duidelijk populair en het merk is net verhuisd naar een gloednieuwe fabriek, nog steeds gelegen in de buurt van Valenciennes, maar die veel groter is dan de vorige. Het concept verandert echter niet: de intern ontwikkelde frames van het in Frankrijk gevestigde R&D-bureau komen rauw van de Aziatische onderaannemer waarmee Origine al jaren samenwerkt. Vervolgens worden ze à la carte voorbereid en gelakt, waarna ze volgens de specificaties van de klant worden gemonteerd.

Zelfs als alles aanpasbaar is, vertellen we je toch iets over de montage van onze testfiets. De groep is klassiek, aangezien ons Graxx 3 GTR-frame is gemonteerd met de nieuwe Shimano GRX 800 12-speed met enkel kettingblad. Vergeleken met de 11-speed wint deze nieuwe groep vooral aan veelzijdigheid met het extra kroontje op de cassette (10-45 of 10-51), waardoor je gevarieerde en steile routes makkelijker kunt nemen en/of om vooraan een groter kettingblad te monteren voor meer snelheid.

De remmen zijn uiteraard ook Shimano GRX-exemplaren, die nog altijd even prettig, krachtig en makkelijk af te stellen zijn. Deze kwaliteiten zijn te danken aan de remmen zelf, maar we moeten ook nogmaals de opmerkelijke ergonomie van de hendels benadrukken die perfect in de hand liggen, zowel aan de bovenkant van het stuur als in de beugel en die veel vertrouwen bieden bij het remmen.

De wielen zijn van het huismerk Prymahl, met het topmodel C35 Pro Wide. Zoals hun naam doet vermoeden, zijn de 35 mm hoge carbon velgen breder dan voorheen (23 mm vergeleken met 19 mm voorheen), om optimaal gedrag mogelijk te maken met banden met een doorsnede tussen 40 en 45 mm. Deze wielen, aangekondigd met een gewicht van 1500 gram, zijn niet de lichtste en ook niet de meest efficiënte, maar ze bieden een zeer aangenaam rijgedrag, perfect in fase met het frame. Ze bestaan ​​ook in een aluminium versie.

Qua banden was ons testmodel voorzien van Schwalbe G-One Speed ​​semi-slicks in 40 mm breedte. Een perfecte keuze voor de weg, glooiende paden, droog terrein en zelfs voor vloeibare modder waarin ze behoorlijk verrassend zijn. Maar als we hadden kunnen kiezen, hadden we gekozen voor de G-One R Evo in een breedte van 40 mm, die veelzijdiger zijn. Gelukkig heb je als klant de keuze uit ruim tien verschillende bandenmodellen.

De rest van de componenten zijn afkomstig van Ritchey met de hoogwaardige aluminium WCS-serie. Een zekere waarde en zonder verrassingen. Merk op dat Origine ook accessoires aanbiedt in de configurator, zoals bidonhouders of zelfs frametassen.

Origine Graxx 3: de prijzen

Prijstechnisch is het mogelijk om een ​​Origine Graxx 3 GTO te hebben vanaf € 2.250 en een GTR vanaf € 2.715. Voor de meest hoogwaardige versie komen we net boven de € 7.000 uit, wat bijna redelijk blijft vergeleken met een aantal concurrerende modellen waarvan de duurste versies gemakkelijk de grens van € 10.000 overschrijden. Kortom, Origine zorgt voor de kwaliteit/uitrusting/prijsverhouding van zijn modellen.

In het geval van de fiets in onze test zitten we op een GTR-frame dat ongeveer € 4.700 kost, een prijs die iets hoger is dan de Graxx 2 die twee jaar geleden werd getest. Door te kiezen voor een GTO-frame met een vergelijkbare montage zouden we terugkeren naar dezelfde prijsklasse. Beide fietsen zijn ook verkrijgbaar als framekit met een prijs van € 1723 voor de GTO en € 2123 voor de GTR (met vork en stuurpen).

Laatste verduidelijking: we wogen onze testfiets op 8,46 kilogram zonder pedalen. Het is geen record, maar voor een fiets in deze prijsklasse is het een behoorlijk goede score.

Origine Graxx 3 GTR: de terreintest

Wanneer je op deze Origine Graxx 3 stapt, vind je snel je weg. Niet voor niets is de geometrie niet gewijzigd ten opzichte van het vorige model. Dat is maar goed ook, want de zithouding is zeer evenwichtig en prestatiegericht, maar zonder overdaad en zonder bijzondere flexibiliteit van de rug of nek te verlangen.

Bij het accelereren merk je al snel het prestatiegerichte karakter van de GTR-versie! Het frame lijkt erg levendig onder de pedaalslagen. Hij legt de lat ongetwijfeld nog hoger dan de Graxx 2 die we twee jaar geleden hebben getest en die al helemaal niet achterop liep … We zijn benieuwd om eens een GTO-frame te testen om te zien of het verschil echt merkbaar is.

Ook qua comfort wist de Graxx 2 ons te verrassen, al hadden we dat op dit vlak helemaal niet verwacht. We waren dan ook benieuwd of de Graxx 3 ook prestaties en tolerantie zou weten te verzoenen. En het antwoord is duidelijk, ja. We waren zeker niet zo verrast en verbaasd als bij de Graxx 2 in zijn tijd, maar deze derde versie bereikt een opmerkelijk compromis. Hoewel we op de GTR zitten die meer gericht is op prestaties en efficiëntie, filtert het frame kleine schokken heel goed, en dat ondanks de carbon wielen met middelhoge velgen die niet per se de meest comfortabele zijn. De grootste schokken leken ons iets minder goed te worden geabsorbeerd, maar niet genoeg om de balans van de fiets in gevaar te brengen, die nog steeds erg stabiel en geruststellend is om mee te rijden.

Stabiel en geruststellend, ja, maar is het ook leuk? Duidelijk, ja. Het is niet de meest speelse gravelbike die we hebben mogen uitproberen, maar de Origine Graxx 3 is zeer comfortabel in bochtige stukken en leent zich goed voor wat excentriciteiten als de berijder daar zin in heeft. Maar laten we heel duidelijk zijn: het is wel degelijk een pure gravelbike die naar onze mening iets dichter aanleunt bij een racefiets dan bij een mountainbike. In technische passages doet hij het goed, maar je moet ze niet te vaak herhalen, want dan kan de Graxx 3 vermoeiend worden. Wat uiteindelijk niet verrassend is. Alleen dat we soms gravelbikes tegenkomen die in technische stroken bijna net zo comfortabel zijn als een hardtail XC-mountainbike en het lijkt ons nuttig om erop te wijzen dat dit hier niet het geval is.

Wat de Graxx 3 GTR leuk vindt, is snel en lang rijden. Zelfs als je niet in de vorm van je leven bent, fungeert de fiets als een goede hulp door een mooie lichte indruk te geven tijdens de beklimmingen, door behoorlijk opwindende sensaties te bieden bij het accelereren en door comfortabel genoeg te zijn om niet de energie te verbruiken van de rijder die onophoudelijk trillingen zou moeten verduren.

We hadden helaas niet de mogelijkheid om de Origine Graxx 3 mee te nemen op een meerdaagse bikepacking trip, maar onze langere ritten hebben ons zeker zin gegeven om het te doen en lieten zien dat het waarschijnlijk iets is dat helemaal in lijn is met dit model.

Verdict

Het verrassingseffect van de Graxx 2 is er misschien niet meer, maar de Origine Graxx 3 doet zijn voorgangers alle eer aan en slaagt erin de kwaliteiten van zijn bloedlijn te bevestigen. Deze Graxx 3 GTR vestigt zich als een vaste waarde en biedt prestaties van hoge kwaliteit. De prijs-kwaliteitverhouding behoort tot de beste op de markt en als je ermee rijdt, vraag je je echt af waarom je meer zou uitgeven, omdat je alle kaarten in handen hebt om deel te nemen aan races of evenementen die meerdere dagen duren, of zelfs als lastdier voor lange fietsreizen. Vanwege zijn prijs of zijn aanpassingsmogelijkheden is, en vooral vanwege zijn gedrag in het veld met een uitstekende prestatie/comfortverhouding, verdient deze Graxx 3 echt onze aandacht.

Meer info via www.origine-cycles.com

DoorOlivier Béart