Test | KS LEV Circuit: eindelijk een echte rivaal voor de Reverb AXS?

Door Olivier Béart -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | KS LEV Circuit: eindelijk een echte rivaal voor de Reverb AXS?

Kind Shock, een echte specialist op het gebied van telescopische zadelpennen, maakt nu ook zijn intrede in de niche van de draadloze en elektronisch gestuurde dropper posts! Eindelijk, zou je geneigd zijn te zeggen, omdat de RockShox Reverb AXS tot nu toe bijna een monopolie had op dit gebied. Maar kan de nieuwe KS LEV Circuit concurreren met het model van de gigant Sram? Vojo kreeg de kans om hem een aantal maanden uit te proberen.

Tegenover de RockShox Reverb AXS (rechts op de afbeelding), die 4 jaar geleden werd gepresenteerd, stond verbazingwekkend genoeg al die tijd enkel de Magura Vyron, waarvan de nieuwste versie meer wist te overtuigen maar nog steeds niet zo efficiënt was als de Reverb. Dit jaar verscheen er eindelijk wat meer diversiteit met enerzijds de TransX EDP01 Wireless, die opvalt als de minst dure van het stel (ongeveer € 500 vergeleken met € 600 tot € 700 voor zijn rivalen), en de KS LEV Circuit (links op de afbeelding), het onderwerp van dit artikel.

We ontdekten deze KS LEV Circuit voor het eerst tijdens onze reis naar Taiwan in maart van dit jaar voor de Taipei Show en ons bezoek aan de KS-fabriek in Tainan. KS gaf ons toen een pre-seriemodel mee zodat we deze enkele maanden op onze gebruikelijke terreinen konden testen, om vervolgens een definitieve versie te ontvangen die ongeveer een maand vóór de publicatie van dit artikel bij de redactie arriveerde. Voordat we je uitleggen wat wij ervan vonden, kijken we eerst even naar de belangrijkste kenmerken van deze draadloze en elektronisch gestuurde telescopische zadelpen.

KS LEV Circuit: op papier

Kind Shock, kortweg KS, is een echte specialist op het gebied van telescopische zadelpennen. Het merk was een van de eerste die dit accessoire ontwikkelde, dat sindsdien een echte must-have is geworden voor het mountainbiken en nu ook fans begint te vinden in het gravelen of zelfs op de weg.

De basis van de KS LEV Circuit is niets minder dan de beroemde KS LEV, het vlaggenschipmodel van het gamma. De snelheid van het naar boven komen van het zadel is instelbaar door de luchtdruk aan te passen. Dit is standaard ingesteld op 150 psi en instelbaar tussen 100 en 180 psi, afhankelijk of je een langzamere of snellere beweging wilt. Niettemin werd het voor de gelegenheid herzien om het besturingssysteem van de onderkant van de zadelpen naar de bovenkant te migreren.

Wat verandert, is de wijze van activering van de telescopische zadelpen. De kabelbediening die (vaak moeizaam) door de binnenkant van het frame van het stuur naar de onderkant van de zadelpen loopt, moet plaatsmaken voor een volledig elektronisch draadloos bedieningssysteem.

Net als bij de RockShox Reverb AXS bevindt het vergrendel-/ontgrendelingssysteem van het mechanisme zich aan de bovenkant van de zadelpen. Dit deel ter hoogte van de zadelslee werd aanzienlijk vergroot. Naast het elektronische mechanisme zelf zit hier ook de batterij, die bijna vierkant is van vorm. Vergeleken met de Reverb AXS merken we dat de KS-kop compacter is, met een minder prominente batterij aan de achterkant.

Deze batterij heeft een formaat dat specifiek is voor KS. Je moet hem uit zijn behuizing halen en op een klein dockingstation plaatsen dat bij de zadelpen wordt geleverd en is uitgerust met een USB-C poort. We hebben het later over de autonomie en het opladen, maar in dit stadium komt één gedachte al in ons op: zelfs als we de juridische en praktische beperkingen kunnen begrijpen die het onmogelijk maken om een ​​batterij van het Sram AXS-type te gebruiken, zeggen we tegen onszelf: “nog een gepatenteerd formaat van de batterij erbij.” We kunnen ook niet overwegen om de batterij van de zadelpen als reserve batterij voor de derailleur te beschouwen als je met een Sram AXS-aandrijving rijdt (wat wel mogelijk is met een Reverb AXS en wat een van de voordelen blijft).

De zadelslee zelf bestaat uit twee cups en het vastzetten op de rails gebeurt met een enkele schroef. Hij past zowel op ronde metalen rails als ovale carbon rails tot 7*9 mm door simpelweg de cups te verwisselen. Net als bij de Reverb AXS staat het aanspannen van het zadel zelf los van de verstelling van de zadelhoek, wat ideaal is voor de betrouwbaarheid (geen risico op plotseling doorzakken van het zadel, zelfs onder zware belasting) en praktisch is omdat je niet opnieuw de zadelhoek hoeft af te stellen wanneer je deze hebt gedemonteerd.

Voor de bediening op het stuur heeft KS gekozen voor een model met een platte en langwerpige vorm, met een zijdelings draaipunt, terwijl deze zich bovenaan de RockShox AXS-bediening bevindt. De klem is matchmaker-compatibel en kan daarom eenvoudig worden gemonteerd op de meeste remhendels op de markt, of met de meegeleverde klem. Zonder de bediening van de besturing in dit stadium te bespreken, moet je er rekening mee houden dat de KS-hendel zeer dicht bij het stuur is geplaatst. Dit is een pluspunt om bij een val botsingen met de bovenbuis van de fiets te voorkomen, maar deze komt daarbij wel heel dicht bij de rem te zitten, ook al hebben we geen problemen ondervonden met de compatibiliteit met de meest voorkomende remmen op de markt (Sram en Shimano). Toch hadden we graag wat meer speling gehad.

Versies, gewicht en prijzen

De KS LEV Circuit is verkrijgbaar in diameters van 30,9 en 31,6 mm en met vier drops: 125, 150, 175 en 200 mm. In vergelijking met de Reverb AXS merken we dat KS een drop van 200 mm aanbiedt, terwijl de Reverb stopt op 170 mm. Aan de andere kant is de RockShox-zadelpen verkrijgbaar in een diameter van 34,9 mm.

Qua afmetingen hebben de twee modellen voor elke maat een identieke lengte, maar de spanmoer bij de verbinding tussen de buitenste zadelpen en de “zuiger” van het telescopische deel is bij de KS beduidend dunner. Zij die een zadelpen hebben die ver uit het frame steekt, zullen dit als een detail beschouwen, maar degenen die een zadelpen met een zo groot mogelijke drop willen installeren, zullen het waarderen om met de KS een goede centimeter te winnen waardoor de zadelpen nog wat dieper in het frame kan geschoven worden. Soms is het een detail dat het verschil kan maken.

Qua gewicht is de KS LEV iets lichter dan de Reverb AXS: 634 gram bij een diameter van 30,9 mm en een drop van 150 mm, vergeleken met 648 gram voor de AXS. Maar in beide gevallen blijft het verschil klein en zijn ze zwaarder dan bij een klassiek systeem met kabels. We hopen dat KS zijn LEV Circuit binnenkort zal aanbieden met een carbon zadelpen, zoals verschillende van zijn mechanisch bediende modellen. Dit zou het waarschijnlijk mogelijk maken om onder de 600 gram te duiken en zich iets meer te onderscheiden van zijn grote concurrent RockShox.

De adviesprijs van de KS LEV Circuit wordt aangekondigd op € 699, ruim onder de “officiële” prijs van € 886 die voor de Reverb AXS op de officiële website wordt gegeven. Maar de Reverb AXS is makkelijk te vinden rond de € 650, of zelfs iets minder, en het valt af te wachten of de KS ook tegen een voordeligere ‘straatprijs’ zal worden aangeboden. Feit blijft dat de TransX zijn titel behoudt als de goedkoopste draadloze zadelpen op de markt, met een adviesprijs van € 499. De Magura Vyron valt tussen de twee in met een prijs van € 579, en is met een paar klikken te vinden voor ongeveer € 450.

KS LEV Circuit: de terreintest

De KS LEV Circuit vormt geen uitzondering op de regel: zoals alle draadloze telescopische zadelpennen is hij bijzonder eenvoudig te installeren. Er loopt geen kabel door het frame en er is geen risico op gerammel in het frame of een kabel die lost, kortom wat een comfort! Voor ons die nog wel eens testfietsen zonder zadelpen ontvangen en er graag een monteren om te kijken wat de fiets werkelijk in huis heeft, is dit een groot voordeel. We begrijpen dat dit misschien minder het geval is voor andere rijders die zelden van fiets wisselen.

Het plaatsen van de bediening op het stuur is eenvoudig, maar de afstelling ervan iets minder makkelijk dan bij het RockShox-model. Deze laatste is misschien wel massiever, maar ligt directer in de hand. Toch zijn we er in geslaagd een volledig acceptabele afstelling van de KS-bediening te realiseren en ook de compacte kant heeft voordelen, vooral bij een val. Hij reageerde in ieder geval zeer responsief en een zeer lichte druk was voldoende om hem te activeren. Het komt echter zelden voor dat hij per ongeluk wordt geactiveerd en KS lijkt een goede balans te hebben gevonden in termen van reactievermogen van de besturing. Houd er ook rekening mee dat de koppeling met de zadelpen al in de fabriek is gemaakt, maar later nog kan worden gewijzigd.

De KS LEV Circuit is de eerste elektronische zadelpen die we hebben getest waarvan we echt kunnen zeggen dat deze op één lijn ligt met de Reverb AXS, die grenst aan de perfectie. De pre-productieversie die we van KS ontvingen was al zeer overtuigend, maar de definitieve versie is nog verder verbeterd en de snelheid van blokkeren/deblokkeren is bliksemsnel.

Op het terrein is dit merkbaar omdat je net als bij de Reverb AXS beseft dat je meer speelt met de telescopische zadelpen. Niet alleen helemaal op en neer, maar soms ook slechts een paar centimeter naar beneden of naar boven, in een tussenliggende positie die heel gemakkelijk en natuurlijk wordt gevonden dankzij het reactievermogen van het geheel. Kortom, de KS LEV Circuit is op dit niveau ijzersterk en heeft ons volledig kunnen overtuigen.

KS kondigt een autonomie aan van 55 uur voor de batterij tussen twee oplaadbeurten. Concreet lijkt het ons dat dit iets minder lang is, want we moesten de batterij na elke 10 tot 12 uitstapjes van elk ongeveer 3 uur opladen. Dit is een zeer redelijke autonomie en we leggen helemaal geen nadruk op deze parameter. Als je het rode lampje op de stuurpen ziet knipperen, een teken dat de batterij nog geen 30% is opgeladen, kun je nog twee goede ritten maken voordat hij niet meer werkt. Dit is echter iets minder lang dan bij de Reverb AXS, die we elke 15 ritten moeten opladen. We merkten ook een meer uitgesproken neiging van de KS-batterij om tijdens autoritten te ontladen als gevolg van trillingen. Over het algemeen kun je in dit soort omstandigheden sowieso beter je batterijen verwijderen, zowel bij KS als Sram. Wat het opladen betreft, dat gaat heel snel: in minder dan een uur zit je op 100%.

Ten slotte heeft de preproductieversie die we sinds maart zeer regelmatig gebruiken (d.w.z. meer dan 9 maanden) op het gebied van betrouwbaarheid geen teken van zwakte vertoond. Het glijden gaat nog steeds even soepel, het elektronische gedeelte is nog steeds even efficiënt en de batterijbehuizing vertoont geen tekenen van waterinfiltratie of corrosie. Gezien de ervaring van KS en de vele kleine verbeteringen die aan het productiemodel zijn aangebracht, vooral wat betreft de batterijbehuizing die een soepelere installatie en verwijdering mogelijk maakt, kunnen we op dit niveau alleen maar vertrouwen hebben.

Verdict

Met zijn LEV Circuit biedt KS wat in onze ogen het eerste echt geloofwaardige alternatief is voor de RockShox Reverb AXS, die tot nu toe oppermachtig was op de markt voor elektronische telescopische zadelpennen. Zijn specifieke batterij en zijn iets minder ergonomische bediening dan zijn rivaal zijn de enige twee kleine minpunten, maar door iets goedkoper, iets lichter en vooral net zo efficiënt en responsief te zijn als zijn grote rivaal, legt de KS LEV Circuit serieuze argumenten op tafel.

Meer info via https://kssuspension.com/product-typology/dropper-seat-posts/

DoorOlivier Béart