Test | Merida Silex 7000: gravel-alleskunner

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Test | Merida Silex 7000: gravel-alleskunner

Gravelbikes zitten duidelijk in de lift. Zowat elke fabrikant heeft er ondertussen minstens eentje in het aanbod zitten. Dat hoeft niet verwonderlijk te zijn, de gravelbike is een leuke aanvulling tussen het eenzijdig rijden op de weg en het pure offroad rijden. Zie je ergens een paadje, dan duik je er gewoon in, dat principe. De Merida Silex is een mooie illustratie van bovenstaande.

“Verover elke weg”, met die slogan zet Merida haar Silex-gamma reeds sinds 2017 in de kijker. De Silex is zo’n beetje de alleskunner van het merk. Het is geen pure racefiets, het is geen crossfiets, het is geen mountainbike. Wat het dan wel is? Een ideale allrounder voor je woon-werkverkeer, een fietsvakantie, op avontuur over gravel en door bos en veld of knoerthard rijden op het asfalt. Als gravelbike leunt de Silex dichter aan bij een roadbike dan bij de meer offroad-gekruide gravelbikes die we eerder in test hadden. Denk in dat verband bijvoorbeeld aan de Kona Libre, die zich eerder als gravelbike voor mountainbikers profileert. 

Het frame

De Silex 7000 is het topmodel uit het gamma en wordt op pad gestuurd met een carbon frame en carbon vork. Merida houdt het gebruik van termen en leuzes bij haar carbonproductie behoorlijk eenvoudig. Er wordt niet gegoocheld met high-modulus of Torray. Uiteraard gebruiken ook zij een aangepaste soort en mix aan carbonvezel, maar de benaming houden ze eenvoudiger. Merida gebruikt een CF-nummer om het prestatieniveau van haar carbon frame aan te duiden. CF5 duidt op een hoger prestatieniveau (voor een pure racefiets bijvoorbeeld) dan de CF3 op deze Merida Silex. 

Voor het Silex-frame gebruikt Merida een Nano Matrix Carbon waarbij aan de epoxyhars, waarmee de vezels aan elkaar verlijmd worden, nanodeeltjes zijn toegevoegd. Hierdoor krijg je een hogere impactweerstand wat op een frame dat je ook offroad wilt gebruiken toch niet zonder belang is.

Bij het maken van de individuele carbon onderdelen wordt een opblaasbare luchtzak gebruikt zodat er aan de binnenkant van de buizen geen vouwen of kreuken kunnen ontstaan. Sterker, lichter en stijver, je kent onderhand de drie meest courante termen om een frame aan te duiden.

De carbon voorvork is eveneens van eigen makelij waarbij zowel de vorkpoten als de stuurbuis van carbon zijn gemaakt.

Van een tapered (taps toelopend) balhoofd kijken we niet langer op, maar wat aan de Silex wel meteen opvalt is de wel erg hoge balhoofdbuis en de opvallende knik die erin zit.

De bovenbuis is erg sloping en loopt na de zadelpenbuis rechtstreeks door tot in de staande achtervork. De zadelpenklem is overigens heel fraai in het frame weggewerkt. Een eenvoudig rubber ringetje houdt zand en vuil uit het frame.

Nokken en oogjes om drinkbushouders, spatborden, bagagerekjes, fietstassen, … aan op te hangen, zijn in grote getale aanwezig. Met de ophangmogelijkheden van de Silex kan je echt wel op een stevig fietsavontuur vertrekken.

Het Smart Entry systeem voor interne kabelgeleiding klemt intern alle kabels vast om te voorkomen dat ze op ruig terrein gaan rammelen. 

Een Press Fit 86 vindt zijn plaats in de uit de kluiten gewassen vormen van het bottom bracket; zij tekenen paraat voor een directe en stijve krachtoverbrenging.

Onderdelen

De volledige Shimano Ultegra R8000GS-groep zorgt voor aandrijving en remmen. Crankset in deze is een dubbel exemplaar (50/34), terwijl de 11-speed cassette het in 11-34 verhoudingen doet. Dat is alvast een voldoende groot bereik om zowel op het vlakke vaart te maken als de steilste hellingen op te klauteren. 

De 160 millimeter Ultegra Disc-schijven zijn alleszins krachtig genoeg en voor het inzetbereik van deze gravelbike uitstekend op hun taak voorzien. De flatmount-achterrem zorgt voor een betere verdeling van de remkrachten. De CNC-gefreesde koelvinnetjes (Disc Cooler Technology) werden speciaal door Merida ontworpen.

Twaalf millimeter steekassen, voor en achter, dragen ook hun steentje bij aan de stijfheid.

Veelzijdigheid troef en dat geldt ook voor wielen en banden. Standaard is de Silex uitgerust met 700c-wielen en 35 millimeter banden, maar banden tot 44 millimeter of een 27,5”-wiel met 2.2”-banden passen er eveneens in. Voor de wielen werd beroep gedaan op de familie van Fulcrum. De Fulcrum Racing Expert is een betaalbare en sterke wielset die prima past bij het gebruik en karakter van deze Merida Silex.

Exclusief voor de Merida Silex ontwikkelde Maxxis een 35 millimeter semi-slickband met zijnoppen. Silkworm-technologie en een antilekbescherming deden tijdens onze testritten alvast hun werk. 

Geometrie

Een lange wielbasis levert de benodigde stabiliteit, want vergis je niet, je kan wel degelijk behoorlijk hard rijden met deze Silex. Balhoofdhoek (71 graden), zitbuishoek (74 graden), korte chainstays (430 millimeter), … de overige voornaamste geometriewaarden lezen eerder als een crosscountry-mountainbike dan als een racefiets.

Lange bovenbuis, dito balhoofdbuis en korte stuurpen zorgen niet enkel voor een comfortabele zitpositie maar ook – met name tijdens je offroad-avontuur – voor een wendbaar stuurgedrag. Misschien dat de roadies niet meteen fan zijn van die korte stuurpen, maar we willen je toch aanraden het eerst te proberen vooraleer je al dan niet op een langer exemplaar overstapt.

Merida Silex: het gamma

De Silex is er in vier modellen. Het instapmodel is de Silex 300, voorzien van aluminium frame en carbon vork en uitgerust met een Sram Apex 1×11-aandrijving en Tektro Spyre mechanische schijfremmen. Kostprijs: 1299 euro. Een stapje hoger in het gamma is de Silex 400, die met een mix van Shimano- en FSA-onderdelen is uitgerust en 1599 euro kost. De Silex 700 is voorzien van een Shimano Ultegra afmontage, maar nog steeds met aluminium frame en carbon vork (2199 euro). De hier geteste Silex 7000 is het topmodel en kost je 2899 euro. Dat vinden wij zeker en vast een erg faire prijs voor een mooie en goed uitgeruste fiets die op onze weegschaal een nette 8,5 kilogram toverde.

Merida Silex 7000: de terreintest

Hoe begin je nu eigenlijk aan een test van een fiets die zo een beetje alles kan? Wij zijn en blijven mountainbikers in hart en nieren en trekken met de Silex 7000 dan ook meteen het bos in. Dat is onze meest vertrouwde omgeving waar we ons best in thuis voelen. Maar we dokkeren er evengoed mee over gravelwegen en veldweggetjes en haalden – in ons beste lycrapakje – de roadracer in ons naar boven.

Beginnen in het bos dus. Wel, dat hebben we ons geen seconde beklaagd. Natuurlijk kan je een gravelbike niet met een full-suspension mountainbike gaan vergelijken, maar kijk je een beetje uit waar je de Silex inzet, dan sta je al snel versteld van de mogelijkheden die dit beestje te bieden heeft. Het bottom bracket zit hoog genoeg zodat je niet tegen obstakels aantikt. Afdalingen over ruwer terrein zijn pure adrenalinerushes. “Een dropper post”, het idee schoot meermaals door ons hoofd.

Klimmen gaat – uiteraard zouden we bijna zeggen – met een fiets van 8,5 kilogram en relatief smalle bandjes als een speer. 

Wordt het terrein technischer, dan geeft de Silex echt geen krimp. Het frame voelt erg stijf aan, zonder in te boeten op vlak van comfort. Door de korte stuurpen zit je behoorlijk rechtop, wat zijn steentje bijdraagt aan het comfort maar er ook voor zorgt dat je behoorlijk vlot en snel over de leukste singletrails en tussen de bomen kan scheuren. En neem het maar van ons aan, dat gaat vaak zo hard dat de opwinding een stuk groter wordt dan wanneer je dit op een geveerde mountainbike zou doen. Die rechtop-positie heeft ook zijn voordeel op de weg. Comfort leidt ertoe dat je moeiteloos urenlang kan doorrammen zonder dat het vervelend pijnlijk wordt.

Ga je in de beugels hangen, dan voel je dat er toch ook flink wat snelheid gemaakt kan worden met de Merida Silex 7000. Wat hebben wij ons – als kleine kinderen – kostelijk geamuseerd met over het asfalt op het achterwiel slippend richting bochten te glijden. In die bochten is de Merida Silex overigens bijzonder stijf. Je kiest een lijn en de Silex gaat er zonder morren doorheen.

Verdict

De Merida Silex 7000 is een heerlijke allrounder. Wil je geen al te gekke mountainbikedingen doen, dan is de Merida Silex 7000 een heel erg leuke bike waarmee je door het bos of over de weg gaat rijden of het veld mee induikt. De zitpositie is comfortabel, gemaakt om uren mee door te gaan, net wat je verwacht van een gravelbike. Maar toch kan je je er ook offroad uitstekend mee amuseren. Daarbovenop vinden wij het op vlak van uiterlijk een mooie fiets die voor een eerlijke prijs op de markt gezet wordt.

Meer info op www.merida.nl

DoorJurgen Groenwals