Test nieuw | Bold Linkin 2022: de opinieleider?

Techniek
15 November 2021 — Paul Humbert

Sinds de dag dat Bold werd overgenomen door Scott waren we zonder nieuws van het kleine Zwitserse merk. Scott zelf haalde wel zijn profijt uit de overname door het veersysteem van Bold te integreren in de nieuwe Spark, wat het nog onduidelijker maakte hoe Bold onafhankelijk nog zou opvallen in een concurrentiële markt. Toen we een oproep kregen van Vincenz Droux – de CEO en ontwerper van Bold – om de presentatie van een gloednieuwe Linkin bij te wonen, hebben we geen seconde getwijfeld om onze aanwezigheid te bevestigen.

Het huwelijk tussen Bold en Scott lijkt meer dan geslaagd. Beide Zwitserse merken zochten in 2019 toenadering met elkaar om hun respectievelijke ontwikkelingen te versnellen. Bold stond sinds zijn oprichting in 2015 gekend als een merk met een MTB-gamma met volledig geïntegreerde demper. Grote merken keken vol met afgunst naar deze fietsen maar de productiecapaciteit was met een drietal voltijdse werknemers zeer beperkt.

 

 

Scott van zijn kant werkte reeds aan toekomstige modellen waarbij integratie een topprioriteit was maar de overname van Bold versnelde het proces en de presentatie van de nieuwe Spark (www.vojomag.nl/presentatie-scott-spark-2022-de-genialiteit-van-integratie).

Maar wat rest er nu nog van de identiteit van Bold? Vincenz Droux en zijn team krijgen de middelen om het merk Bold verder te ontwikkelen met een totale creatieve vrijheid. Door zijn technologie aan te bieden, heeft Vincenz de deuren naar de Scott-productielijn geopend, evenals naar een deel van het adresboek van het merk om de ophanging te optimaliseren. Deze overname stelt Bold dus in staat om te profiteren van betere testsessies met de producenten van veringen en om zowel de productiecapaciteit als het distributienetwerk te ontwikkelen.

 

 

Bold is voortaan in 38 landen aanwezig met de ambitie om vooral bij het exclusievere publiek – met het topgamma dus – voet aan grond te krijgen. Het boegbeeld om dat te bewerkstelligen wordt de gloednieuwe Linkin met een veerweg van 150 of 135 millimeter en 29″-wielen. 

Bold heeft zichzelf heruitgevonden met een nieuwe ophanging met een virtueel scharnierpunt. De geïntegreerde demper zit voortaan horizontaal in plaats van verticaal en de achterdriehoek is niet langer rechtstreeks verbonden met de voordriehoek.

Bold maakt dus net zoals Santa Cruz, BMC, Giant en Pivot gebruik van een virtueel scharnierpunt. Het grote nadeel van dit systeem is de stijfheid. Bold lijkt daar de oplossing voor gevonden te hebben door een ultracompacte constructie aan te bieden, al moeten we nog zien wat dit op het terrein geeft.

 

 

De Linkin 150 heeft een moderne geometrie met een vrij lange reach van 490 millimeter (medium), een balhoofdhoek tussen 64,2 en 65,6 graden en een zitbuishoek van 77,4 graden. 

Afgezien van de cijfers, merken we vooral het vermogen van de fiets op om te transformeren tussen een “low-open” of “high-closed” combinatie. Met de flip-chip kun je de hoogte van het bottom bracket met 6,3 millimeter wijzigen en de balhoofdhoek kan met één graad vlakker of steiler gemaakt worden door de balhoofdcups 180 graden te verdraaien.

 

 

De Bold Linkin onderscheidt zich van de concurrentie door een hele reeks innovatieve oplossingen op te nemen in een ​​vrij unieke fiets. Zonder al te veel verrassingen wordt de basis gevormd door een volledig carbon frame (met uitzondering van de rockers) dat brede ontwerpmogelijkheden biedt.

 

 

Om de ontwikkeling te versnellen, drukte Vincenz Roux zijn eerste ideeën in 3D af.

Aan de “buitenkant” van het frame zit een magnetische SAG-indicator waarmee je je fiets kunt afstellen.

De veringen worden bediend door een TracLoc op het stuur. In wezen is deze identiek aan de Twinlock van Scott, waardoor de vering in drie standen kan gepositioneerd worden.

Na een jarenlange samenwerking met DT Swiss kiest Bold op de nieuwe Linkin voor een Fox Nude-demper. Het is ook mogelijk om een RockShox-demper te monteren (in dat geval wordt hij in de andere richting gemonteerd). De twee bevestigingsbouten zijn zichtbaar en bereikbaar aan de buitenkant van frame.

De fiets wordt verder opgebouwd met onderdelen van Syncros (het onderdelenmerk van Scott dat we eerder bezochten: www.vojomag.nl/bezoek-syncros-meer-dan-zomaar-een-onderdelenleverancier). Kabels en leidingen lopen intern door stuur en stuurpen. Op de maten S en M bedraagt de Rise 15 millimeter, op de maten L en XL 25 millimeter.

Van bij het ontwerp heeft het team achter Bold steeds in acht genomen dat er een dropper post zou gemonteerd worden, alle maten zijn dan ook uitgerust met een model met een grote drop.

Het frame is aan de onderkant op meerdere plaatsen voorzien van een bescherming, zoals op de liggende achtervork aan de zijde van het crankstel. Er werd ook gekozen voor een kettinggeleider.

Wanneer je de doos van Pandora opent, kom je in het hart van de fiets. Met de hand verwijderen we de bescherming onder het frame en ontdekken we vier dingen:

Allereerst een magnetische multitool van Syncros. Deze omvat een ruime selectie tools en is eenvoudig te installeren en te verwijderen. Toch aarzelen we om hem te gebruiken wanneer onze fiets vol modder hangt (of mest zoals tijdens onze test). We hebben niet veel zin eerst alles proper te vegen om bij de multitool te komen. De multitool wordt aangevuld met een sleutel op de achteras waarmee je alle scharnierpunten op het frame kan aanspannen.

Vervolgens zien we de kop van de demper die relatief eenvoudig te verwijderen is. Eens de bescherming weer op zijn plaats, zit alles veilig weggestopt. Bold verkondigt zelfs dat de tijdspanne tussen twee servicebeurten langer is geworden omdat de demper beter beschermd zit.

 

Daarna komt er een lipje tevoorschijn: als je eraan trekt, komt er een imposante ‘doos’ uit het frame. Dit compartiment in het frame dient om reparatiemateriaal in te schuiven. Het is logisch dat hoe meer je erin stopt, hoe meer het gewicht toeneemt. Bold geeft alvast het voorbeeld met een ‘Save the day’-kit bestaande uit een binnenband, een minipomp, een quick link en bandenlichters. Alles heeft zijn plaats waardoor het geheel gemakkelijk in het frame kan worden geschoven.

Eens deze ‘Save the day’-kit gedemonteerd, kunnen we een oogje werpen in het frame en kunnen we makkelijk bij de kabels en leidingen.

Het Bold Linkin-gamma bestaat uit een Ultimate- en Pro-versie, met in beide gevallen naar keuze 135 of 150 millimeter veerweg.

  • Bold Linkin 135 Ultimate: 8499 euro
  • Bold Linkin 150 Ultimate: 10999 euro
  • Bold Linkin 135 Pro: 5999 euro
  • Bold Linkin 150 Pro: 6999 euro

 

 

Niet goedkoop dus. Daarnaast zijn er ook nog losse framesets verkrijgbaar.

Bold Linkin 150 Ultimate: de eerste test

We trekken naar Valle d’Aosta om een eerste proefrit te maken met de nieuwe Linkin. We worden er verwelkomd door Massimo en het team Aosta Valley Freeride (waarvan we de diensten warm aanbevelen).

We klimmen er op een Bold Linkin 150 Ultimate, of anders gezegd het topmodel uit het gamma. Hij is uitgerust met een Sram AXS-aandrijving, carbon DT Swiss EXC 1501-wielen, een Fox Nude-achterdemper, een Fox 36 Factory-voorvork en een ‘Save the day’-kit. Op papier weegt hij in deze configuratie tussen de 13 en 13,4 kilogram. 

Zoals Bold de Linkin 150 presenteert, zou hij goed moeten gedijen op bergachtig terrein zoals in het Valle d’Aosta. Klein verschil met de “fabrieksmontage”: het stuur op onze large testfiets, is het exemplaar dat normaal op de kleine maten wordt gemonteerd met een rise van 15 millimeter en niet van 25 millimeter. Geen ramp, al zouden we 25 millimeter meer op prijs hebben gesteld.

Wanneer we beginnen staat de fiets in de stand Low. De TracLoc-bediening vraagt wat aanpassingstijd maar eens dat onder de knie ben je klaar om de remmen los te laten. Al na enkele minuten stellen we vast dat hij precies, levendig en snel is. Bijna een beetje te. We denken dat de fiets ons spoedig in de touwen zal sturen, maar dat is niet zo. Na een paar uur op de Linkin kunnen we spreken van een bijzonder geslaagde ophanging.

Dankzij het virtuele draaipunt bekwam men een zeer progressieve vering die veel steun geeft zonder in te boeten aan comfort. De fiets leest het terrein goed en geeft zeer goede feedback door waardoor we nooit in de problemen komen. De vering is constant aan het werk, zonder dat het overdreven wordt. De fiets kan dan ook veel incasseren en de snelheid erin houden zonder dat dit ten koste gaat van het rendement en de dynamiek.

De Bold Linkin 150 leek ons ​​nooit over te veel veerweg te beschikken en in de bergen van het Valle d’Aosta zou niets ons ertoe brengen hem te ruilen voor een 135-versie. Daarvoor moeten we naar vlakker terrein trekken. In de bergen zouden we eventueel wel de stuur-stuurpen combo en de carbon wielen verwisselen voor meer tolerante referenties. We houden van hun respectievelijke gedrag dat veel precisie en dynamiek met zich meebrengt, maar aan het eind van de dag zouden we een kleine dosis extra comfort kunnen waarderen. Dit is uiteraard een persoonlijke voorkeur, en als je op bijzonder ruw terrein rijdt, dien je rekening te houden met deze elementen. We hoefden tijdens onze testrit de reparatiekit niet uit te halen en dat is maar goed ook. We openden het luik onder het frame gewoon een paar keer om onze instellingen aan te passen met de multitool die daar is opgeslagen.

 

 

Bold markeert met deze nieuwe Linkin zijn comeback sinds de overname door Scott. Een geslaagd huwelijk of simpel “friends with benefits”, het resultaat mag er zijn en we ontdekken een fiets met een sterke identiteit. De Linkin is een klein concentraat van technologie gekoppeld aan een prachtig designobject. Hij is niet alleen mooi en duur, hij is ook anders. We hadden graag meer tijd met hem doorgebracht, maar we weten nu al dat hij geschikt zal zijn voor een breed scala aan gebruikers. Als je van een levendige, precieze en lichte mountainbike houdt, heeft de Linkin goede argumenten voor je. Het valt nu nog te bezien wat de Bold Linkin 150 overlaat aan zijn kleine broertje van 135 millimeter.

Meer info via www.boldcycles.com