Test nieuw | Hutchinson Tundra: laat het avontuur maar komen!

Techniek
22 March 2022 — Léo Kervran

Na de Overide en de Touareg verwelkomt Hutchinson nu de Tundra! De Franse bandenspecialist breidt zijn gamma voor de gravelbike dus verder uit, dit keer met een band voor de zwaarste omstandigheden. Wij kregen hem al toegestuurd en reden er al enkele ritjes mee op het terrein.

Indien het profiel van de nieuwe Tundra je bekend voorkomt, dat is normaal. Zoals gebruikelijk heeft Hutchinson ingrediënten en concepten van verschillende modellen uit het hele assortiment gemengd om deze nieuwe band te ontwerpen.

Bij de Tundra is het algemene profiel – vooral het loopvlak en de schoudernoppen – geïnspireerd op de Black Mamba CX, al zijn de noppen in dit geval wel hoger. Dit heeft als voordeel dat de grip en de weerstand tegen lekrijden verbetert, maar uiteraard gaat dit ten koste van het gewicht.

Het merk verklaart dat de noppen op het loopvlak zo egaal mogelijk werden gehouden voor een zo laag mogelijke rolweerstand, waarbij één op de drie noppen in het midden een inkeping kregen voor extra grip om ervoor te zorgen dat je bij het remmen niet wegglijdt wanneer je het wiel blokkeert.

Op de schouders van de band zien we lange overgangsnoppen die in de noppen van het loopvlak passen. Hun doel: de band soepel maken en een voorspelbaar rijgedrag geven.

Op de zijflanken ten slotte, vinden we de typische noppen van Hutchinson terug die we vaak zien op de CX/gravel/XC-banden van het merk. Op deze Tundra zijn ze nog indrukwekkender dan op de Touareg (meer daarover in onze review) en lijken ze erg op die van de MTB-band Skeleton. Een ander kenmerk van het Franse merk is de keuze voor twee verschillende rubberhardheden, afhankelijk van de locatie: 50 A in de ‘structuur’ en op het oppervlak in het midden van de band en het zachtere 60 A voor de zijnoppen en een deel van de schoudernoppen.

Het profiel mag er zeer agressief uitzien, maar het merk verzekert ons dat de nieuwe band werd ontwikkeld voor alles wat je tijdens het gravelen kan tegenkomen. Ja, hij is bedoeld om je door de moeilijkste omstandigheden te loodsen, maar niet uitsluitend voor dat, want een gravelrit bestaat nooit voor 100% uit superlastige stroken met stenen, …

Wat het karkas betreft, biedt Hutchinson twee versies aan rond dezelfde basis met 127 tpi: enerzijds heb je de keuze voor een tan wall (zonder roet in het rubbermengsel dat voor de zijkanten wordt gebruikt) met een Hardskin-versterking en anderzijds voor een black wall (klassiek zwart rubber) met een Reinforced+-structuur (eenzelfde versteviging als Hardskin maar minder soepel).

Natuurlijk is de Hutchinson Tundra tubeless ready. Verder is hij verkrijgbaar in 700×40 (490 gram) of 700×45 (580 gram). Het prijskaartje bedraagt 44,90 euro voor de black wall en 54,90 euro voor de tan wall. De nieuwe Hutchinson Tundra zou vanaf april 2022 verkrijgbaar moeten zijn. Terloops geven we nog mee dat de tan wall-versie is gemaakt in Frankrijk, maar dit is niet het geval voor de black wall.

Hutchinson Tundra: de eerste test

Wij mochten de voorbije weken reeds een pre-serieversie van de Hutchinson Tundra testen. Net voldoende lang om een eerste indruk van de band te krijgen, die later zal moeten bevestigd worden door een test van de definitieve versie die in de handel zal te vinden zijn.

De mountainbiker zal zich meteen thuis voelen op de band, want het gedrag van de Tundra doet denken aan die van bepaalde XC-banden die een compromis sluiten tussen grip en rendement. Hij is dan ook een goede aanvulling op het huidige Hutchinson-gravelassortiment, dat tot nu toe meer gericht was op modellen met weinig noppen.

Logischerwijs is de rolweerstand iets hoger in vergelijking met bijvoorbeeld een Hutchinson Touareg en voelen we wat meer trillingen wanneer we op de weg rijden, maar over het algemeen blijven de prestaties op asfalt en egale paden erg goed.

Waar de Tundra uitblinkt, zijn de momenten dat je vooraan een goede zijdelingse grip nodig hebt en achteraan veel tractie. Dit is het geval op oneffen terrein of paden met stenen, maar ook op een lichtjes lossere ondergrond. Zijn zijdelings grip verdient zelfs een extra pluim, net zoals het feit dat hij bij het remmen voor veel vertrouwen zorgt.

Opgelet: dit is geen modderband voor cyclocross! Hij trekt zich uit de slag wanneer het nat is, omstandigheden waarin de noppen een correcte grip bieden en je op tijd zullen waarschuwen wanneer het netelig wordt, maar verwacht in die omstandigheden geen mirakels. Hij is gewoon heel veelzijdig, en dat is op zich al goed genoeg. Over de slijtage kunnen we nog niet veel vertellen, wel dat we zelfs tijdens onze zwaarste ritten – op MTB-tracks – niet zijn lekgereden.

Conclusie

Zoals gezegd moeten we onze eerste indruk later nog bevestigd zien wanneer we met het seriemodel op pad zullen gaan, maar het ziet ernaar uit dat de Tundra alle hokjes aanvinkt die nodig zijn voor een veelzijdige gravelband op lastig terrein. En daarmee vult hij het gamma van Hutchinson perfect aan. Tot binnenkort, wij keren terug naar de paden om hem verder aan de tand te voelen!

Meer info via cycling.hutchinson.com