Test nieuw | Moustache 2020: discrete maar efficiënte (r)evolutie

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test nieuw | Moustache 2020: discrete maar efficiënte (r)evolutie

Nieuwe modelnamen, nieuwe frames, nieuwe kinematica met een demper uit eigen huis, de nieuwe Bosch-motor … het 2020-gamma van Moustache is ongetwijfeld een van de ingrijpendste qua nieuwigheden uit de negenjarige geschiedenis van het merk.

Als pionier op de e-bikemarkt zoekt Moustache steeds naar innovaties. Sinds ons eerste bezoek aan de fabrieken van het Franse merk is de populariteit van de e-bike specialist alleen maar gegroeid.

De gloednieuwe en indrukwekkende fabriek, enkele kilometers van de oude, is het bewijs van die groei. Net zoals de foto’s van het vroegere team (bestaande uit 4 personen) en het huidige personeelsbestand. Maar ook Moustache ziet almaar meer concurrentie opduiken en daarom zet het merk met zijn gamma voor 2020 alle zeilen bij om aan de top te blijven.

We zetten de belangrijkste nieuwigheden op een rij en vullen dat aan met een testrit met de drie topmodellen uit de MTB-familie.

De basis: de nieuwe Bosch Performance CX-motor

Bosch stelde afgelopen zomer de nieuwste versie voor van zijn Performance CX-motor. Deze is kleiner en lichter dan zijn voorganger. Het Duitse merk is reeds van het begin de exclusieve partner van Moustache en dus is het logisch dat de Fransen dit motorblok integreerden op hun nieuwste modellen.

Doordat de nieuwe motor compacter werd, gingen er deuren open om een nieuw frame te ontwikkelen.

Zo kreeg de demper een nieuwe plaats in het frame. Deze loopt niet langer dwars door de zitbuis. De extra ruimte werd ook aangewend om gebruik te kunnen maken van een batterij met een zo groot mogelijke capaciteit, de Bosch-PowerTube.

Batterij: 625 Wh en ‘echt’ geïntegreerd

Op de vorige modellen pakte Moustache nog uit met een complexe oplossing om een externe batterij te kunnen … integreren in het frame. Op een moment dat nog maar weinig fietsen waren uitgerust met een geïntegreerde batterij, was dat best een knap staaltje. Heden ten dage pakt elk merk echter uit met mooie en goede fietsen inclusief een geïntegreerde batterij. De consument verlangt ook steeds meer naar een batterij met een zo groot mogelijke capaciteit en de batterijen van 500 Wh op de vorige modellen voldeden dan ook niet langer.

Doordat de motor compacter is geworden, komt de bovenkant van de Bosch PowerTube-batterij (van 625 Wh) niet hoger dan de Hidden Power-modellen op de vorige collectie.

Indien gewenst, kan je – om 600 gram te besparen – opteren voor een Bosch PowerTube van 500 Wh die ook gebruikt wordt op de goedkopere modellen. Om de kleinere batterij te monteren volstaat een adapter om de batterij muurvast in het frame te plaatsen.

De toegang tot de batterij loopt voortaan langs de onderkant van het frame. Deze wordt beschermd tegen impacts. Ook rond de motor zit overigens een bescherming. Om de batterij te verwijderen heb je nog steeds een sleutel nodig.

De komst van 29″-modellen

Moustache begon negen jaar geleden met 26″-modellen, stapte vervolgens over op 27,5″ om nadien een voorloper te worden van fietsen die op pad worden gestuurd met een verschillende wielmaat vooraan en achteraan. Deze oplossing wint steeds meer aan populariteit, zowel op het hoogste niveau (downhiller Loïc Bruni en endurorijder Martin Maes bijvoorbeeld) als bij de merken (Lapierre, enz). Moustache maakt nu de omgekeerde beweging en kiest voortaan voor iets klassiekere oplossingen.

De Moustache Samedi 27 Wide, de goedkoopste full suspension uit het gamma, is wel nog uitgerust met 27,5+-wielen en -banden. Deze laatsten hebben zowel vooraan als achteraan een breedte van 2.8″. Een begrijpelijke keuze op het instapmodel, want dit zorgt voor tonnen comfort en vertrouwen. Ook de Moustache Samedi 27 Trail, een veelzijdiger model, is een 27,5+-model.

De Moustache Game, het enduromodel van het nieuwe gamma, rolt voortaan wel op 29″-wielen. Waarom? Om nog preciezer te sturen.

Omdat het verschil in diameter niet bijster groot is, is eender welk frame van Moustache compatibel met 27,5+ of 29″-wielen. Door een flip chip kan je het frame aanpassen aan de betreffende wielmaat.

Moustache verstopt niet dat de Wide 120, Trail 150 en Game 160 hetzelfde frame delen. Dempers, links en achterdriehoeken zijn wel verschillend om elk model een eigen persoonlijkheid te geven. Ook de veerweg is verschillend.

Geometrie: modern en niet extreem

Wanneer we de Trail met 150 millimeter veerweg als voorbeeld nemen, zien we dat Moustache de huidige trends van longer en slacker niet volgt. De reach is dan ook identiek aan die van het vorige model. De balhoofdhoek is wel een tikkeltje vlakker en de zitbuis een tikkeltje rechter, maar het verschil bedraagt minder dan één graad. De liggende achtervork meet 460 millimeter. De grootsten onder ons zullen tevreden zijn, want voortaan is er ook een XL verkrijgbaar. Deze is ook geschikt voor zij die liever een langere fiets hebben en daarvoor hun heil zoeken bij een maatje groter dan aanbevolen.

Een vernieuwde ophanging

Moustache maakt nog steeds gebruik van een Four Bar Linkage ophanging, maar die werd wel volledig vernieuwd.

Moustache ontwikkelt al enkele jaren zijn eigen dempers en dat is dit keer niet anders. Het nieuwe model kreeg de naam Magic Grip Control en werd voor ‘e-bike only’ ontwikkeld. Grip is belangrijk op een e-mountainbike maar de vering mag ook niet alle energie opvreten; de rebound kreeg dan ook de nodige aandacht om – zeker bergop – voor het nodige dynamisme te zorgen.

Moustache koos dit keer voor een Trunnion-bevestiging. Dit type bevestiging laat het gebruik van lagers toe en is stijver ter hoogte van de link. Hierdoor verminderen de wrijvingen en werkt de vering gevoeliger op kleine schokken.

De details

Wie nieuwe Bosch-motor zegt, zegt ook nieuwe Kiox-display op de topmodellen (een Purion op de rest van het gamma). De snelheidssensor wordt in het gesmede deel geïntegreerd dat dienstdoet als achterpat en bevestiging van de remklauw. De magneet zit niet langer op het wiel, maar wel op de remschijf. Dat moet de nauwkeurigheid verbeteren.

De kabels lopen verfijnder door het frame dan in het verleden. Is het je al opgevallen dat er geen carbon frames meer in de catalogus van Moustache staan? Dit wil niet zeggen dat dit in de toekomst nooit meer het geval zal zijn, maar er steekt zoveel tijd in het nieuwe gamma dat het merk er de voorkeur aan gaf om alle beschikbare middelen in te zetten om de aluminium frames tot in de puntjes af te werken.

De buitenkant van de link wordt niet langer afgewerkt met een carbon laagje. Voortaan maakt men gebruik van een gesmede link en niet langer van een CNC-gefreesd onderdeel.

Shimano levert op het merendeel van de modellen de aandrijving en de remmen. Het middensegment wordt op pad gestuurd met een SLX/XT 12-speed, de topmodellen met een XTR. Enkel de goedkoopste modellen zijn nog uitgerust met Sram (SX of NX). De instapmodellen doen het met een vering van Suntour, het middengamma met RockShox en de topmodellen met Fox.

Moustache investeert ook verder in onderdelen uit eigen huis. De uitstekende aluminium of carbon Just-wielen heeft men ongemoeid gelaten, maar we zien wel een nieuwe dropper post met (naargelang de maat van fiets en het gekozen model) een drop van 100 tot 170 millimeter. Het mechanisme van de Evo-versie kreeg binnenin een update. Deze dropper post staat standaard op alle full suspensions, ook op de instapmodellen.

Moustache 2020: het gamma

Alvorens een testrit te maken, zetten we de verschillende modellen van het 2020-gamma van Moustache even op een rij. Het niveau van de onderdelen wordt bij Moustache aangeduid door een even getal tussen 2 en 10, waarbij 2 het laagste niveau is en 10 de duurste modellen.

Moustache Samedi 27 Wide

De Samedi 27 Wide opent een nieuwe categorie bij Moustache. Met een veerweg van 120 millimeter is dit de ideale fiets om mee te beginnen of nieuw terrein te ontdekken.

Net zoals de potigere modellen is hij uitgerust met de nieuwe Bosch Performance CX-motor en naar keuze een batterij van 500 of 625 Wh. Bedienen doe je dit alles met een Purion-display. Op dat vlak werden er dus geen toegevingen gedaan, maar de geometrie is wat compacter met een korter en lager frame en 27,5+-wielen.

De prijzen

  • Samedi 27 Wide 2: 3999 euro
  • Samedi 27 Wide 4: 4599 euro
  • Samedi 27 Wide 6: 5199 euro

Moustache Samedi 27 Trail

De Moustache Samedi 27 Trail blijft trouw aan 27,5″-wielen en banden van 2.8″. De veerweg groeit achteraan met tien millimeter (tot 150 millimeter), wat hem veelzijdiger moet maken dan zijn voorganger. Een rustige toertocht of een pittige enduro, alles kan met de Trail.

Het is trouwens op deze fiets dat Julien Absalon naar het brons reed tijdens de eerste wereldkampioenschappen e-mtb. Absalon verkoos toen wel 29″-wielen omdat die wielmaat beter geschikt is om op hoog niveau te racen.

De prijzen:

  • Samedi 27 Trail 4: 4499 euro
  • Samedi 27 Trail 6: 5399 euro
  • Samedi 27 Trail 8: 5999 euro
  • Samedi 27 Trail 10: 6999 euro

Moustache Samedi 29 Game

De Moustache Samedi 29 Game heeft niet veel meer veerweg dan de Trail, maar er werden minder compromissen gemaakt om de fiets toegankelijk te maken voor een zo groot mogelijk publiek. De Game heeft een veerweg van 160 millimeter, 29″-wielen en banden met een breedte van 2.5″.

Na talloze tests kon men uitstekende prestaties voorleggen met de nieuwe Moustache luchtdemper, die lichter is en gemakkelijker in te stellen dan een veerdemper.

De prijzen:

  • Samedi 29 Game 4: 4999 euro
  • Samedi 29 Game 6: 5599 euro
  • Samedi 29 Game 8: 6299 euro
  • Samedi 29 Game 10: 7499 euro

Maar ook …

Ook de Off-hardtails werden geactualiseerd aan de nieuwe Bosch-motor en PowerTube-batterij. Daarnaast is er nog de komst van een ‘mountainbike’ met een lage instap en een volgens Moustache zeer stijf frame voor dit type fiets. Voor de jongsten of kleinere personen staat er ook nog steeds een 26″-model met een omgekeerde Hidden Power-batterij in de catalogus.

Het frame van de Samedi 27 Wide is ook terug te vinden op heel wat modellen uit het X-Road gamma, zeg maar de SUV van de fietsen. Deze zijn uitgerust met een spatbord en bagagedrager. En voor de gravelliefhebber is er de nieuwe Dimanche 29.

Op de volgende pagina vertellen we meer over onze eerste testindrukken van de nieuwe Moustache Samedi Wide, Trail en Game. Klik daarvoor in het menu hieronder >>>

DoorOlivier Béart

Test nieuw | Moustache 2020: discrete maar efficiënte (r)evolutie