Test nieuw | Moustache Samedi 29 Trail 10: de perfectie nabij

Techniek
14 January 2021 — Olivier Béart

De nieuwe Moustache Samedi Trail ruilt dit jaar de 27,5+-wielen in voor 29”-wielen; een groeispurt, letterlijk en figuurlijk. Eentje die de fiets niet verandert, maar hem in bepaalde situaties toch een klein voordeel geeft. Voeg hier de herziene vering en enkele veranderingen aan de afmontage aan toe en je krijgt een fiets die, zonder fundamenteel te veranderen ten opzichte van vorig jaar, getransformeerd is naar een vlijmscherpe trailmachine. Exact waar we op hoopten tijdens onze tweedaagse test, eerst in Epinal, de bakermat van het merk, en daarna in het Munsterdal waar we de fiets hebben onderworpen aan een monsterrit van meer dan 70 kilometer.

Het merk uit de Vogezen wist zich in Frankrijk in slechts 10 jaar tijd op te werken tot de referentie binnen het segment van de elektrisch ondersteunde fietsen. In Vlaanderen en Nederland is het merk echter iets minder bekend, maar je komt Moustache ondertussen wel al regelmatig tegen. Na vorig seizoen (het negende) zijn mountainbike-aanbod volledig vernieuwd te hebben, kunnen we in dit tiende seizoen eerder spreken van een verfijning en ‘finetuning’.

27,5 of 29″: size does matter

De fiets ondergaat een zeer eenvoudige en toch fundamentele verandering: de Moustache Samedi Trail stapt af van de 27,5+-wielen en kiest nu voor 29″-wielen. Een logische stap vinden wij. Niet alleen omdat het merk hiermee de trend volgt, maar ook omdat dit model een platform wil voorzien die een grote verscheidenheid aan gebruiksmogelijkheden toelaat en zich niet enkel wil richten op de beginnende mountainbiker. Deze fiets is gemaakt voor lange ritten en daarvoor lijken de 29″-wielen ons logischer. Dit is een evolutie die al met succes werd voltrokken op een van de referenties binnen het segment, namelijk de Specialized Levo, een model dat duidelijk in lijn staat met de Moustache Samedi Trail en gericht is op hetzelfde publiek.

Met zijn 150 millimeter veerweg is de Moustache Samedi 29 Trail een veelzijdige fiets, gemaakt voor lange intensieve ritten, voor technische trails of voor bikers zoals Jérôme Gilloux die met deze fiets twee zilveren medailles behaalde op twee E-MTB wereldkampioenschappen. Dit is een fiets die zich thuis voelt aan de start van de EWS-E – de Enduro World Series voor E-bikes – maar zich evenzeer een vis in het water voelt tijdens een Transvésubienne.

Voor alle duidelijkheid: we veranderen niet van gedacht over 27,5+. Naar onze mening blijft deze wielmaat een goede keuze op een aantal elektrisch ondersteunde MTB’s die de nadruk leggen op gemak, comfort en toegankelijkheid. Maar als je je meer wilt richten op precisie, trapvermogen en bereik, heeft de 29″ voordelen die de moeite waard zijn om te benutten op een fiets zoals de Moustache Trail.

Deze overgang naar 29″ werd gerealiseerd met door Moustache ontworpen velgen van 31 millimeter binnenbreedte. De high-end versie die wij getest hebben is uitgerust met carbon velgen, de rest van het gamma met aluminium velgen. Het rubber op deze velgen wordt voorzien door een Maxxis Assegai 2,5″ Wide Trail Exo+. Deze casing is sterker dan de ‘eenvoudige’ Exo, maar we vinden deze band enkel terug op de Trail 10. Naar onze mening is hij echter onontbeerlijk op dit soort E-bike. Het is duidelijk dat dit een kleine upgrade is die we graag doorgetrokken zien, jammer genoeg blijft deze upgrade momenteel gereserveerd voor de Samedi 29 Trail en de Samedi 29 Game, de ‘dikke’ fietsen van de Moustache-familie.

Geometrie

De geometrie van de Moustache Samedi Trail trekt de kaart van het evenwicht en het compromis in de plaats van progressieve en extreme cijfers na te jagen. De stuurhoek van 66,2 graden ligt in het midden van het segment, de zadelbuis is niet bijzonder recht (maar de vering compenseert dit goed en heeft niet de neiging om door te zakken en de rijder te veel naar achteren te sturen) en de reach blijft vrij kort, namelijk 432 millimeter op de medium. We zijn gelukkig voor een large gegaan ondanks dat we zelf de 1m80 niet halen. Als je je tussen twee maten in bevindt, denken we dat het beter is om de grotere maat te nemen bij Moustache. Alleen de zeer grote bikers voelen zich waarschijnlijk een beetje beperkt in hun keuze. Nog een laatste interessante waarde om af te sluiten: met 460 millimeter spreken we over een vrij lange liggende achtervork. Een keuze die verklaard kan worden door de intentie om van deze Moustache een goede klimmachine te maken, een berggeit die ook bij de meest technische beklimmingen grip biedt, wat vaak moeilijker is met een ultrakorte liggende achtervork.

Veringen

Een andere verandering op dit model: de vork. Ook hier zit Moustache niet verlegen om een maatje meer. Zo evolueren we van een Fox 34 naar de Fox 36: dikkere vorkpoten dus. Het chassis is versterkt (nog meer in deze specifieke e-bike versie) en met de vernieuwing van het Fox-assortiment is deze vork nu meer gericht op Trail en minder op enduro zoals in het verleden het geval was.

Op onze Moustache Samedi 29 Trail 10 hebben we (net als op de Trail 8) recht op de nieuwste Grip2-cartridge. Hoewel dit intimiderend kan zijn met al zijn instellingen van de compressie en rebound bij hoge en lage snelheid, is hij eigenlijk heel gemakkelijk aan te passen en ook heel gemakkelijk te hanteren. Je hoeft geen pro te zijn om aan te voelen dat er veel ondersteuning geboden wordt, maar ook veel gevoeligheid voor die kleine venijnige schokken, met daarbovenop een uitgesproken gevoel van comfort en toegankelijkheid. Een must.

Achteraan krijgt de demper een iets gewijzigde afregeling – het frame en de uitstekende kinematica van de vering veranderen niet – om zich aan te passen aan het gedrag dat gewijzigd wordt door de input van de 29″-wielen. Grotere wielen laten je toe om iets meer over obstakels te vliegen, maar de grote wielen met dunnere banden geven ook een “neutraler” gevoel dan de 27,5+-wielen die op zich al meer demping bieden. De fabrieksopstelling van de demper helpt je uit de nood door dit effect efficiënt te compenseren. Op die manier sluit de demper perfect aan bij het gedrag van deze nieuwe vork. Hoewel er een lockout aanwezig is op deze demper, hebben we deze nooit gebruikt. De ophanging is zo efficiënt en verfijnd, dat we hem simpelweg niet nodig hadden.

Door de aanwezigheid van grote wielen staat de flip chip – die je vindt ter hoogte van de onderste bevestiging van de demper – nu in de positie LOW. We zien ook een nieuwe link die esthetischer en lichter is dan de vorige.

Onderdelen

Voor de rest is deze Moustache Trail 10 uitgerust met premium onderdelen om zijn high-end status waar te maken: naast de carbon wielen en de Fox Factory-voorvork waar we het al over hadden, krijgen we een XT/XTR-aandrijving, uitstekende XT 4-zuiger remmen, een KS LEV-zadelpen met een drop van 175 millimeter (variabel afhankelijk van de maat, wij reden op een Large) en een carbon Moustache-stuur. Dit alles heeft een prijskaartje van 7399 euro, maar je kan al een Moustache Trail vinden vanaf 4399 euro, met hetzelfde frame/demper, dezelfde motor en dezelfde 625Wh-batterij. Wat betreft het gewicht, klopt deze top-of-the-range versie volgens Moustache af op 22 kilogram. En ook al hadden we tijdens onze tweedaagse kennismaking geen weegschaal bij de hand, toch hebben we nooit de indruk gehad om aan dit cijfer te twijfelen.

Oh ja, we zouden de motor/batterij-set nog vergeten te noemen! De Bosch Performance CX-motor wordt hier gecombineerd met de 625Wh-batterij. We zullen het later over de actieradius hebben, maar laten we erop wijzen dat hij een update kreeg die het koppel verhoogt tot 85Nm en kleine extra functies biedt, zoals de Extended Boost die de motoractie met 90ms verlengt als je stopt met trappen, wat een laatste mini-boost geeft die soms erg handig is om net over een hindernis te geraken. Tot slot vinden we op de Trail 10 een Kiox-display (in kleur) evenals een ‘Fast Charger’ waarmee je je batterij sneller kunt opladen. Het valt nu nog te bezien wat dit geeft op de trails!

Moustache Samedi 29 Trail 10: de terreintest

Na een middagje op de trails rond Epinal, waar de wieg staat van het merk, trokken we naar de col de la Schlucht om er bij zonsondergang nog een korte rit aan vast te breien. Het hoofdgerecht was echter onze tocht doorheen het Munsterdal, goed voor 70 kilometer en meer dan 3500 technische hoogtemeters. Dit gaf ons alvast de kans om de Moustache Samedi Trail 10 aan een grondige test te onderwerpen. Over die rit door het Musterdal vertellen we hier meer.

De eerste indruk: wat gaat die Moustache ons goed! Het hele bedieningssysteem ligt vlot in de hand, de keuze van de onderdelen staat op punt en de ergonomie van elk onderdeel is goed doordacht. Kortom, gemaakt door bikers voor bikers, en dat voel je!

Het andere punt dat ons is opgevallen en dat ons tijdens onze rit steeds weer heeft verbaasd, was de efficiëntie van de vering. We waren reeds vertrouwd met de prestaties van de Fox F36 Factory Grip2-vork en we waren ook al in aanraking gekomen met de door Moustache ontwikkelde demper … maar toch werden we achterover geblazen door de prestaties die door deze combinatie werden neergezet.

Zelfs in de moeilijkste situaties laat de achterband zich niet van de wijs brengen. Het wiel blijft ten allen tijde aan de grond kleven en van zodra je de fiets de spreekwoordelijke schop onder zijn kont wilt geven, blijft het gevoel van levendigheid en dynamiek behouden. De veringen werken zacht én responsief, soepel én levendig … Een resultaat dat we bij weinig dempers terugvinden. Dit is zonder twijfel een van de meest volmaakte ophangingen van het moment, zo niet DE meest volmaakte. Zelfs tijdens de langste afdaling lijken we nooit in staat om de kleine luchtkamer (die soms aan de beste coilveringen doet denken) tot de limiet te drijven. Hetzelfde geldt voor de 150 millimeter veerweg die we naar huidige maatstaven niet als indrukwekkend kunnen omschrijven.

De grip bergop is al even indrukwekkend. Je voelt dat je door de hyperactieve vering op de grond gedrukt wordt. Dat resulteert onder alle omstandigheden in een absoluut perfecte grip, maar tegelijkertijd voel je het nooit verslappen. De fiets blijft perfect gepositioneerd, zelfs in de steilste stukken. Dat helpt de rijder om in de ideale positie te blijven zitten, zodat diens benen efficiënt kunnen trappen om de machine door de meest technische en uitdagende trails te sturen. Dit is de killer van de onmogelijke beklimmingen.

Het zijn die eigenschappen die de Bosch Performance CX-motor tot zijn recht doet komen. Maar terwijl de recente update echter suggereert dat het nog straffer kan met een hoger koppel en de Extended Boost, is dat in werkelijkheid niet het geval. De ondersteuning leek vloeiender bij lage trapsnelheden, en ja, de Extended Boost heeft ons een paar keer dat extra duwtje gegeven dat we nodig hadden, maar al bij al kunnen we hier nog niet spreken over een echte revolutie.

Wanneer we spreken over de autonomie, wist het geheel ons zeker te overtuigen. We hebben het over het hele pakket, niet alleen over de motor. Naast de nieuwe generatie van het Bosch Performance CX-blok met zijn update, beïnvloeden ook de 29″-wielen (die minder energie verbruiken dan de 27,5+-exemplaren), de achtervering en de algehele homogeniteit van de motor deze parameters gunstig. Waar we tijdens onze eerste test de Bosch nog wat gulzig vonden, zijn we nu tot zeer interessante inzichten gekomen.

Tijdens onze tocht van 70 kilometer verslonden we bijna twee accu’s. 35 kilometer per batterij lijkt misschien niet veel, maar als je kijkt naar de hoogtemeters en als we je daarbovenop zeggen dat we bijna alleen in de Trail en eMTB modus hebben gereden, en als je de hellingsgraden die we dienden te overwinnen (veel steile en technische beklimmingen) zou gezien hebben, dan mogen we stellen dat we met meer dan 1700 hoogtemeters per batterij een zeer goed resultaat behalen! Op minder veeleisend terrein naderen we met één batterij een autonomie van meer dan 50 kilometer zonder dat je bang hoeft te zijn om ”droog te vallen”.

Vermits we ons geen zorgen moesten maken om onze batterij, konden we ons overgeven aan de trails en genieten van de prachtige afdalingen die de streek rijk is. Of het nu kort en steil is of langer en sneller over losse ondergrond, de Moustache Samedi 29 Trail 10 kon zich overal tot koning kronen. Ondanks zijn 22 kilogram bleek hij toch zeer levendig, de minste input aan het stuur was voldoende om hem van de ene bocht naar de andere te loodsen met een dynamiek die doorgaans is weggelegd voor zeer goede niet elektrisch ondersteunde fietsen. We beginnen ons af te vragen wat de Game (het enduro model) nog extra kan bieden, want deze Trail staat reeds overal heel goed zijn mannetje …

Tot slot eindigen we met een klein woordje over de afmontage van de fiets. We herhalen dat we het gevoel hebben dat alle onderdelen zijn gekozen door mensen die elk onderdeel hebben getest voordat ze het op de fiets monteren. We vinden het niet meer dan terecht om de carbon Moustache-wielen nog eens extra te vermelden, want ze zijn cruciaal voor het dynamische karakter van de fiets en ze dragen bij tot het ‘lage’ eindgewicht. Ze slagen er vooral in om niet in de valkuil te trappen en te stijf te zijn. Dit helpt om kleine trillingen weg te filteren en vergevingsgezind stuurfouten op te vangen. Daarover gesproken, tijdens een aantal van onze stuurfouten kregen we toch al een indruk over de degelijkheid van deze fiets. Ook al was dit geen duurtest, toch maken we ons geen zorgen over de betrouwbaarheid en duurzaamheid van deze E-MTB.

Verdict

Wat een vakmanschap en wat een prestaties! Tijdens onze reis door het Munsterdal kwamen we zowat alle denkbare omstandigheden tegen, evenals een grote verscheidenheid aan terrein. En overal heeft deze Moustache Samedi Trail ons van onze sokken geblazen. De fiets is niet zomaar goed, hij is op elk vlak heel, heel goed. Zijn veringen, de 29″-wielen, de perfect uitgebalanceerde stijfheid, een geometrie die klopt en een bijzonder goed gekozen afmontage maken hem niet alleen tot een van de meest homogene fietsen waar we ooit mee hebben gereden, maar ook tot een van de meest opwindende. In één woord: een waar succes.

Het verslag van onze trip door het Munsterdal kan je hier nalezen:

www.vojomag.nl/ontdekking-munster-een-kleine-mountainbiker-in-een-oogverblindende-vallei

Meer info via https://moustachebikes.com/nl/elektrische-fietsen/samedi-29-trail/