Test nieuw | Niner RIP 9 RDO: een geslaagde dubbele renaissance

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test nieuw | Niner RIP 9 RDO: een geslaagde dubbele renaissance

Na een overname is het Amerikaanse Niner, begiftigd met nieuw kapitaal, aan een wederopstanding bezig. Vastbesloten om het erfgoed van de naam te beschermen en tegelijkertijd het merk nieuw leven in te blazen. Getuige daarvan is deze nieuwe Niner RIP 9 RDO, een project dat al van voor de overname in de pijplijn zat maar nu op een heel mooie manier tot leven komt in 29″ en, shocking, ook in 27,5″! Wij mochten ze allebei al een keer aan de tand voelen.

 

Niner is in de eerste plaats gekend voor zijn XC/marathonfietsen, maar de Amerikanen besloten wel om hun comeback te maken met een all-mountain model. De rest van het gamma blijft voorlopig nog hetzelfde.

Philipp, de nieuwe vertegenwoordiger van het merk in onze contreien, zakte af naar de omgeving van onze redactie in Luik om ons de twee nieuwe modellen te presenteren. Samen gingen we een dag op pad om op ons gekende testparkoers afwisselend met beide fietsen te rijden.

We hebben de nieuwe Niner RIP 9 RDO reeds eerder voorgesteld (meer daarover hier), maar we frissen graag nog even jullie geheugen op.

Om te beginnen zijn er twee verrassende keuzes gemaakt bij het ontwikkelen van de nieuwe RIP 9 RDO die tegen de stroom van Niner ingaan. Zo werd de veerweg 10 millimeter korter in vergelijking met de vorige generatie (140 millimeter achteraan en 150 vooraan, tegenover 150/160 vroeger) en wordt er niet langer een platform aangeboden dat compatibel is met 29″ en 27,5+. Voortaan heb je de keuze uit twee specifieke frames: één voor 29″ en een ander voor een klassieke 27,5″ (dus geen Plus).

Laat ons beginnen met het meest opvallende nieuws, de komst van een 27,5″-versie! Als je weet dat Niner in 2005 een van de pioniers was om met grote 29″-wielen uit te pakken, dan is het des te opmerkelijker dat ze nu ook voor de kleinere wielmaat opteren, al blijft het 29″-model ongetwijfeld het grootste deel van de verkoop uitmaken. Het antwoord van het merk zou je kunnen samenvatten met de woorden “waarom ook niet!”

Dit is wat Niner zelf over dit onderwerp te vertellen heeft: “Klanten vertelden ons vaak dat ze weg zijn van onze CVA-ophanging. Dat ze gek zijn van het merk en onze look. Maar ook dat ze liever de wendbaarheid willen van een 27,5″ en een lager rotatiegewicht. In feite willen ze wel een Niner, maar dan wel één in 27,5 inch. Dus beslisten we om hen deze keuze aan te bieden.” En waarom de keuze voor twee verschillende frames en niet één frame dat compatibel is met beide wielmaten? “Omdat we niet houden van compromissen. Als we dan toch breken met onze traditie, laten we het dan meteen goed doen.” Dat is alvast een zeer duidelijke uitleg.

Voor de rest vinden we op de fiets de ingrediënten terug die het merk Niner zo origineel maakten en hen een trouwe schare fans opleverde. Heel wat fans plaatsen het merk dan ook probleemloos in het rijtje van merken als Yeti, Santa Cruz of anderen. Maar over welke ingrediënten hebben we het hier? Er is de unieke look met opvallende kleurkeuzes, de perfecte afwerking en de eigen CVA-ophanging.

De CVA-ophanging (wat staat voor Constantly Varying Arc) verbindt de achterdriehoek via twee links met de voordriehoek, een klassiek uitziende link bovenaan om de demper te kunnen indrukken en een andere onder het bottom bracket. Beiden zijn uit aluminium, maar de onderste link kreeg een rubberen bescherming tegen de vele projectielen die kunnen opgeworpen worden tijdens het fietsen. Ongeacht de versie (27,5 of 29″) bedraagt de veerweg achteraan telkens 140 millimeter. Van origine is de fiets uitgerust met een voorvork van 150 millimeter, maar het is mogelijk om een exemplaar van 160 millimeter te monteren.

Op de nieuwe RIP 9 vinden we een hoge “leverage ratio” terug van 3:1 in het begin van de veerweg (1 centimeter veerweg op de zuiger van de demper komt overeen met 3 centimeter op de achteras) die evolueert naar 2:3 op het einde, wat een gemiddelde geeft van 2,55:1. Samen met de getunede demper (een metrische demper van 210×55) zorgt dit ervoor dat kleine schokken goed worden opgevangen terwijl de fiets toch het nodige rendement geeft bij het trappen op de pedalen.

De geometrie werd grondig hertekend, met op beide versies een balhoofdhoek van 66 graden en een rechte zithoek van meer dan 75 graden (75,8 op de 29″ en 75,5 op de 27,5″). Middels een flip chip kan je deze hoeken vooraan nog met 1 graad aanpassen en achteraan met 0,6 graden. De zeer korte liggende achtervork meet 435 millimeter op de 29″ en 430 op de 27,5″, wat de RIP 9 RDO er niet van weerhoudt om in beide gevallen banden tot 2.6″ te kunnen monteren. De fiets is voorzien voor vorken met een kleine vorksprong van 44 millimeter op de 29″ en 37 millimeter op de 27,5″. Om ervoor te zorgen dat de stuurpost op beide modellen even hoog komt te liggen, kreeg de 27,5″ een balhoofdbuis die 2 tot 3,5 centimeter langer is dan op de 29″. Beide modellen zijn verkrijgbaar in S, M en L; de 29″-versie daarnaast ook nog in XL.

Wat ook opvalt, is dat men veel aandacht heeft besteed aan het stijver maken van het frame. De scharnierpunten werden uitgerust met grote assen en Enduro Max-lagers. Rond de demper werd een versteviging aan het frame aangebracht om het bottom bracket te vrijwaren van ongeoorloofde bewegingen. Dat bottom bracket is uitgerust met schroefdraad.

Niner mag dan wel een Amerikaans merk zijn, het kende ook steeds veel succes in Europa. Dus is het logisch dat het merk ook hier aan een comeback werkt. Achter de schermen is men volop bezig om het oude distributienetwerk terug degelijk op poten te zetten. De RIP 9 RDO is met onmiddellijke ingang beschikbaar in de winkels, maar zoek niet naar de hier geteste modellen. Dit waren immers pre-seriemodellen waardoor de uiteindelijke afmontage verschillend is. Zo zijn de seriemodellen uitgerust met een Shimano 12-speed (XT of XTR), maar wel met Fox-veringen en DT Swiss-wielen. Optioneel kan er wel voor Sram gekozen worden. De prijzen schommelen tussen 6000 en 7000 euro en een los frame kost 3360 euro. Duur en exclusief dus! Tijd om te kijken of dit gerechtvaardigd wordt op het terrein.

Niner RIP 9 RDO 29″ & 27,5″: de terreintest

We hadden slechts één dag de tijd om de twee nieuwe versies van de Niner RIP 9 RDO te ontdekken en we deden dat op ons vaste trainingsrondje. Die ene testdag volstond alvast om een vergelijking te kunnen maken tussen de 29″- en 27,5″-versie en om te zoeken naar gemeenschappelijke punten dan wel naar wat hen verschillend maakt.

De eerste rondjes reden we met de 29″ waar we ons meteen op thuis voelden. Reeds vanaf de eerste meters verbazen we ons erover dat we spontaan bunny hops uitvoeren en ons in de bochten gooien alsof we aan de 4X-finale deelnemen, net zoals we doen met fietsen die we veel beter kennen. Een goed teken.

Nadat we enkele onvermijdelijke beklimmingen en enkele mooie singletracks hebben verorberd, schiet ons meteen weer te binnen hoe formidabel efficiënt de CVA-ophanging werkt. Deze is anno 2019 verfijnder dan ooit en ze werkt in perfecte harmonie met de Fox DPX2-demper (wat niet bij alle fietsen die met deze demper zijn uitgerust het geval is). We hebben de indruk dat alle obstakels netjes worden afgevlakt.

De grip bergop is fenomenaal en de fiets heeft geen last van een onaangename pedal kickback en zakt ook niet in bij het klimmen. De fiets blijft in alle omstandigheden stabiel op de grond kleven zodat je het alvast niet op de fiets kunt steken wanneer je niet boven geraakt. Daarnaast heeft hij ook een nerveus kantje en is het rendement van hoog niveau voor een fiets van dit type, ook al is dit eerder een stevige all-mountain bike dan een echte endurofiets.

Op langere afdalingen of ruwere passages kunnen we de geometrie naar waarde schatten. Het is een trend die we vaker terugzien, maar door naar het gangbare ‘longer, lower, slacker’ (langere reach, lager frame en luiere balhoofdhoek) te grijpen, is Niner erin geslaagd om de RIP 9 een verjongingskuur te geven.

Omdat we ons zo amuseerden aan het stuur van de Niner RIP 9 RDO 29″, vroegen we ons luidop af wat de 27,5″-versie ons nog meer zou kunnen bieden. En om eerlijk te zijn, hebben we even getwijfeld om hem gewoon links te laten liggen om nog wat langer met de 29″ te kunnen rondrijden. Maar dat zou een grote vergissing geweest zijn …

In feite hebben we de verkeerde vraag gesteld. Je moet jezelf niet afvragen wat hij meer te bieden heeft, maar wel wat het verschil zou zijn!

Ook op de 27,5″ voelen we ons meteen thuis en met een blinddoek aan zou het moeilijk zijn om het verschil te merken. Door de kleinere wielen wordt er nog meer van de CVA-ophanging vereist en die doet zijn taak met verve, vooral bij kleine schokken waar hij perfect de kloof tussen de 27,5″- en 29″-wielen opvangt. Het rijcomfort wordt in grote mate behouden, gelukkig maar.

De Niner RIP 9 RDO 27,5″ klimt iets minder goed dan zijn grote broer, ondanks de lichtere wielen, en ook op het vlakke is het moeilijker om hem onder stoom te houden. Dit hadden we trouwens wel verwacht en dat werd dus op het terrein bevestigd.

Maar hij verbaast ons wel, in tegenstelling tot onze verwachtingen, met een fenomenale grip in alle omstandigheden. Dank u CVA-ophanging!

In de afdalingen en bochten van onze testronde, komt het speelse karakter van de RIP 9 dankzij de kleine wielen nog meer tot uiting. Hij is levendiger en directer. Misschien iets moeilijker te besturen, maar het blijft een fiets die veel vertrouwen schenkt aan zijn berijder.

We hebben de indruk dat hij sneller is dan zijn grote broer op smalle en bochtige paden waar de kleine wielen vinniger reageren. Dat kan een cliché lijken, maar dit bewijst dat Niner erin geslaagd is om het beste boven te halen uit beide wielmaten, op twee fietsen die het DNA delen maar toch een eigen persoonlijkheid hebben.

Verdict

Samen met de extreem efficiënte ophanging die de indruk geeft dat je over de obstakels vliegt en toch een goed rendement biedt bij het trappen op de pedalen, is de nieuwe Niner RIP 9 RDO nu eindelijk ook in een modern jasje gestoken wat de geometrie betreft. Zowel de 29″- als de 27,5″-versie zijn bijzonder leuk om te besturen en delen een gemeenschappelijk DNA. De 29″-versie is eerder een all-mountain dan een endurofiets, al kan hij in het middengebergte ook wel een endurowedstrijd aan. De 27,5″ is dan weer speelser en wist ons te verrassen met zijn wat eigenzinnigere karakter dat op momenten dat het moet toch een zachte kant liet zien. In ieder geval, één ding is zeker, Niner is terug en dat is leuk om zien. We kijken al uit naar het vervolg!

Meer info op ninerbikes.com/products/rip-9-rdo-29

DoorOlivier Béart