Test nieuw | Nukeproof Reactor: twee wielmaten en twee gezichten

Techniek
8 October 2019 — Léo Kervran

Sinds Nukeproof in 2016 stopte met de productie van de Mega TR ontbrak in het gamma van het merk elk spoor van een ‘kleine’ full suspension. Die leegte wordt in 2020 opgevuld, want het Britse merk heeft de komst aangekondigd van de Reactor, een naam die bij de oudsten onder ons nog wel een belletje zal doen rinkelen … 

Alvorens we de nieuwe Nukeproof Reactor in detail aan jullie voorstellen, keren we eerst even terug in de tijd. Nukeproof heeft de naam Reactor namelijk al eerder gebruikt, meer dan 20 jaar geleden om precies te zijn. Het merk kon de hand leggen op een oud frame in goede staat en monteerde het met onderdelen uit die tijd. We beginnen ons artikel dan ook met enkele foto’s van de ‘oude’ Nukeproof Reactor …

De Nukeproof Reactor van 1997

Het is bijna niet voor te stellen dat deze hardtail met 3×8 versnellingen en V-brakes 22 jaar geleden een van de topmodellen was in het mountainbikemilieu. Maar wanneer we hem wat beter bekijken, vallen er toch heel wat details op die hem zo uniek maakten.

De fiets zou niet misstaan in een museum, maar ook de vork op zich is een waar kunstwerk. Deze werd speciaal voor deze fiets ontworpen en functioneert middels een vervormbare parallellogram. Het lijkt wel een voorloper van de Trust Message (www.vojomag.nl/news/trust-message-een-atypische-vork-gelanceerd-door-enkele-bekenden). In het balhoofd zit een spiraalveer en het systeem was ook al uitgerust met een stopper om schade aan het frame te voorkomen.

Dankzij de vering kan de oude Reactor vooraan rekenen op een veerweg van 70 millimeter. De balhoofdhoek van 71 graden zit mijlenver van de 65 graden van de Nukeproof Scout, de endurigide van het merk.

Voor de aandrijving en de remmen vertrouwde Nukeproof op de toenmalige XTR-groep. V-brakes waren toentertijd de referentie. Het grootste kettingblad van de triple vooraan telde maar liefst 46 tanden!

Shimano leverde ook de XTR-zadelpen. Het ‘smalle’ aluminium stuur (met een laagje carbon) en de (zeer lange) stuurpen zijn dan weer onderdelen van het huis.

De knowhow van Nukeproof vinden we ook terug in de wielen met de prachtige Bombshell-naven. Ook zij bestaan uit een aluminium lichaam bedekt met een laagje carbon. Rond de velgen liggen Panaracer-banden uit de jaren 90: de legendarische Dart (vooraan) en Smoke (achteraan).

De Nukeproof Reactor van 2020

Wanneer we de veerweg en de plaats in het gamma van de nieuwe Nukeproof Reactor bekijken, zouden we hem de erfgenaam kunnen noemen van de Mega TR. De demper kreeg wel een andere verankering.

Het is misschien een bagatel, maar Nukeproof wilde op deze trailfiets absoluut een bidonhouder monteren. Daarom dat de verankering van de demper in dit geval onderaan de bovenbuis zit (en niet midden op de schuine buis zoals bij de Mega TR). Het 4 Bar Linkage-systeem bleef wel behouden.

Nukeproof maakte van de gelegenheid gebruik om de kinematica te herzien en aan te passen aan de kleine veerweg. De anti-squat is daardoor iets meer uitgesproken op de grootste kransjes van de cassette. De ratio is iets kleiner in het begin van de slag opdat de vering gevoelig genoeg zou reageren. De werking wordt nadien alsmaar progressiever om niet te snel de hele veerweg op te gebruiken.

In het totaal beschik je op de Reactor over een veerweg van 130 millimeter (op de 29″) of 140 millimeter (op de 27,5″). Jawel, het wordt tegenwoordig alsmaar zeldzamer maar Nukeproof besliste toch om de klant de keuze te bieden uit twee wielmaten, net zoals het doet voor de andere modellen in het gamma.

De Reactor mag dan wel een trailfiets zijn, het blijft een Nukeproof. Dat wil zeggen dat de fiets in de eerste plaats bedoeld is om bergaf fun te beleven en niet zozeer om in marathons zo efficiënt mogelijk te zijn. Hij is dan ook uitgerust met een vork met iets meer veerweg: respectievelijk 140 en 150 millimeter op de 29″ en 27,5″. Het potigere RS-model heeft zelfs respectievelijk een vork van 150 en 160 millimeter.

Dit is trouwens de eerste Nukeproof die is uitgerust met een frame dat voor 100% uit carbon bestaat. Zonder de demper zou het gewicht van het frame uitkomen op 2,4 kilogram. Dat is bijna even zwaar als een DH-frame (de laatste nieuwe Scott Gambler weegt bijvoorbeeld 2,65 kilogram). Nukeproof koos dan wel voor carbon, maar het moge duidelijk zijn dat dit voor andere kwaliteiten was dan het gewicht.

In de catalogus is echter ook plaats voor een goedkoper aluminium model (met een carbon staande achtervork).

Het frame wordt onder de schuine buis goed beschermd, net zoals op de liggende achtervork.

De Nukeproof Reactor heeft in de twee versies een gelijkaardige geometrie: een balhoofdhoek van 66 graden of 65,5 graden op de RS, een zitbuishoek van 75,5 graden en een reach van 451 of 454 millimeter op de medium. Op de lengte van de liggende achtervork (430 of 440 millimeter) en de stack (605 of 615 millimeter) zit meer verschil om zich beter aan te passen aan de grote wielen. Dat is ook het geval bij de offset van de vork en uiteraard wordt ook de wielbasis wat langer (+ 24 millimeter).

Een zeer moderne geometrie dus. Met de voor dit type fiets heel vlakke balhoofdhoek en lange reach is het overduidelijk dat hij in de eerste plaats bedoeld is om goed af te dalen. Een soort flip chip op de verbinding tussen de staande achtervork en de link biedt de keuze uit de standen Trail en Rail, waarbij deze laatste de fiets nog wat radicaler maakt. De balhoofdhoek wordt dan nog een halve graad vlakker, net zoals de zitbuishoek en het bottom bracket komt in dat geval 6 millimeter lager te liggen.

De Nukeproof Reactor zal vanaf eind oktober verkrijgbaar zijn in 6 verschillende montages (2 in aluminium, 4 in carbon) met prijzen van 2749,99 tot 5399,99 euro. De 27,5″-versie is verkrijgbaar in 4 maten (S tot XL), de 29″ in 3 (M tot XL).

Nukeproof Reactor 2020: de terreintest

Wij mochten de nieuwe Nukeproof Reactor al een keertje kort aan de tand voelen op de trails van Andalo, een klein Italiaans dorpje dat een uurtje rijden boven Riva del Garda ligt. We reden er zowel met het 27,5″-model als met de 29er, telkens in de carbon RS-uitvoering. Deze uitvoering is uitgerust met een langere vork en stevigere en zwaardere onderdelen (wielen, banden, …) dan de rest van het gamma.

Ons testrondje begint met een snelle klim en dat is duidelijk niet het sterkste punt van de Reactor. We zijn onderweg met het 27,5″-model en we voelen dat de fiets met een gewicht van boven de 14 kilogram toch wat overgewicht moet meesleuren. De zitpositie is wel comfortabel. Wanneer we de demper ontgrendelen beschikken we over een goede dosis grip, wat ons doet vermoeden dat de lichtere modellen bergop meer op hun gemak moeten zijn.

Wanneer we aan de andere kant van de top naar beneden duiken, is de fiets meteen in zijn element en vinden we onze glimlach terug. Hij is speels en elke pompende beweging van de vering geeft de fiets een extra boost. We vliegen over de wortels en slecht geplaatste boomstronken.

Zolang de snelheid niet te hoog is, zijn het frame en de wielen zeer vergevingsgezind wanneer we nonchalant naast het goede spoor terechtkomen. Vanaf een bepaalde snelheid vereist de Reactor wel een hardere aanpak. Van nonchalant zijn is dan geen sprake meer en in dat geval moet je goed weten wat je doet. Vergeet niet dat het frame volledig uit carbon is en dat de kleinere wielen het geheel nog wat stijver maken.

Het 29″-model is minder vermoeiend en absorbeert de schokken beter

Omdat ons testmodel nog een prototype was (met onderdelen die nog niet definitief gekozen zijn voor het seriemodel), hebben we geen foto’s van de 29er. Dit model bolt dankzij de inertie van de grotere wielen in ieder geval vlotter dan zijn kleine broer. Eens gelanceerd is het een makkie om het tempo erin te houden.

Bergaf is hij minder speels dan het 27,5″-model, maar ook minder vermoeiend wanneer de paden echt ruw worden. Hij absorbeert de schokken beter en hij dient dan ook minder in de hand gehouden te worden wanneer het wat sneller gaat. Hij is dus meer op zijn gemak bij hoge snelheid, terwijl de 27,5″ meer gemaakt lijkt om fun te hebben, al vereist deze laatste toch een zekere technische en fysieke bagage.

Het is nooit gemakkelijk om in een al goed gevulde markt (wie zei daar verzadigd?) een plaatsje te veroveren maar dat is wat Nukeproof met deze Reactor toch wil doen. Met het 27,5″-model heeft het Britse merk een fiets ontwikkeld die echt rijmt met het imago van Nukeproof en wat hen onderscheidt van de andere merken. De 29″-versie zal dan weer een groter publiek aanspreken, maar heeft nog steeds heel wat sterke troeven te bieden. De Nukeproof Reactor is dan ook een optie die te overwegen valt wanneer je op zoek bent naar een nieuwe niet-alledaagse fiets …

Meer info op nukeproof.com

Foto’s: Mountainbike Connection Summer 2019 – Luigi Sestili & Ruppert Fowler