Test nieuw | Rockrider XC 900S: een carbon full suspension voor minder dan 2000 euro!

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test nieuw | Rockrider XC 900S: een carbon full suspension voor minder dan 2000 euro!

Met de nieuwe Rockrider XC 900S pakt Decathlon nog maar eens sterk uit. Want wat te denken van een carbon full suspension met een adviesprijs van minder dan 2000 euro? Met zijn veerweg van 120 millimeter is hij bestemd om ingezet te worden in XC/Marathon. Vojo was erbij toen de fiets in Spanje werd voorgesteld.

Sinds de Rafal 900S had de MTB-afdeling van Decathlon geen grote nieuwigheden meer uitgebracht in het topsegment van de XC-full suspensions. Nadat het merk eerder de hardtails flink moderniseerde – denk maar aan de aluminium XC 500 en de carbon XC 900 – is het nu de beurt aan de Rockrider XC 900S!

De voordriehoek en de link op de nieuwe Rockrider XC 900S zijn uit carbon, de achterdriehoek (die hij overneemt van de XC 100S) uit aluminium. Het frame (Small) komt daarmee uit op een gewicht van 2200 gram (zonder de demper), wat voor deze prijs een mooie score is. Ook deze XC 900S is met een adviesprijs van 1899 euro een prijs-kwaliteit-topper!

De NEUF-ophanging werd de laan uitgestuurd en in de plaats daarvan kwam een klassiekere 4 bar linkage, net zoals op de aluminium XC 100S die Decathlon vorig jaar uitbracht. De link is wel anders en de kinematica werd geoptimaliseerd voor een sportiever gebruik.

Voor de achterdemper rekent Rockrider nog steeds op Manitou en het Radium-model. Via de remote op het stuur bedien je de drie posities van de demper. Dit doe je middels een draaischakelaar die ontwikkeld werd door Rockrider en herinneringen oproept aan de GripShift van Sram. De seriemodellen zullen wel uitgerust worden met een ergonomischer model dan waarmee onze testfiets was uitgerust.

Die nieuwe draaischakelaar wordt breder en krijgt een drukknop om de lockout uit te schakelen. Voorvork en demper worden tegelijkertijd geactiveerd waarbij je de keuze hebt uit volgende drie standen: open/tussenstand/geblokkeerd. Dit systeem lijkt sterk op het systeem dat RockShox twee jaar geleden lanceerde, maar het was Rockrider dat met de primeur van dit systeem kwam en het brevet in bezit heeft.

Enkel de kabel van de achterderailleur loopt vooraan intern door het carbon frame. Een luikje ter hoogte van het bracket zorgt ervoor dat men de kabel zonder al te veel moeilijkheden naar de achterkant van de fiets kan geleiden. De remleiding loopt onder de schuine buis. Idem voor de kabel van de lockout van de achterdemper, al loopt die minder discreet langs het frame.

Achteraan zien we de Boost 148-standaard. De fiets is compatibel met 27,5+-wielen (Switch & Ride-concept) ook al geeft Rockrider daar niet veel ruchtbaarheid aan omdat de fiets gericht is op sportieve prestaties en van origine is uitgerust met de meer bij de doeleinden passende 29″-wielen. De trapas is een Pressfit BB92 en de zadelpen heeft een diameter van 31,6 millimeter zodat je ook makkelijk kan omschakelen naar een dropper post. De fiets is niet voorzien voor een voorderailleur en er is slechts plaats voor één bidonhouder.

Geometrie

De nieuwe Rockrider XC 900S zet, wat betreft de geometrie, de ingeslagen weg verder van de hardtails. De fiets is verkrijgbaar in 4 maten en in de maattabel zien we waarden die in lijn liggen met de hedendaagse fietsen in dit segment. Zo bedraagt de balhoofdhoek 68 graden.

De reach op de Medium is wel vrij kort en meet slechts 420 millimeter. Met onze 1m78 grepen we voor onze testrit dan ook naar een Large. Op die fiets wisselden we de stuurpen van 80 millimeter in voor een exemplaar van 70 millimeter om de perfecte positie te vinden. Het viel ons ook op dat we minder rechtop zitten dan op andere recente producties en dat de liggende achtervork met 446 millimeter vrij lang is. Dit moet het veelzijdige karakter en het comfort ten goede komen zonder koste wat het kost op zoek te gaan naar de meest sportieve zithouding.

Onderdelen

Voor het prijskaartje van slechts 1899 euro heb je recht op een Sram GX Eagle 12-speed met een 10-50 cassette en 34-tands kettingblad. Een formule die voor heel wat gebruikers moet volstaan.

De RockShox Reba RL-vork heeft een veerweg van 120 millimeter waarbij je via de eerder genoemde remote op het stuur de keuze hebt tussen drie standen. Deze remote bedient tegelijkertijd de achterdemper. Ook de remmen komen van Sram. Decathlon opteerde voor de niet al te krachtigste Level T-remmen, maar die zouden toch moeten voldoen. De ergonomie van de remhendels is wel goed. Desalniettemin zouden we op dit vlak een upgrade overwegen.

Decathlon moest nog meer compromissen sluiten. Voor de prijs is het al goed dat de nieuwe XC 900S over Mavic CrossMax-wielen met velgen van 25 millimeter kan beschikken, maar deze wielen zijn met een gewicht van 1930 gram voor een set niet van de lichtste. Op dit vlak kan je dan ook nog heel wat winst boeken middels andere exemplaren. De Hutchinson Skeleton-banden (2.1″) zijn licht en stevig en leveren een uitstekend rendement. De inertie van de wielen is goed en ze geven een kleine boost aan de totaalprestaties van de fiets.

De rest van de onderdelen komt uit eigen huis, met een aluminium stuur van 720 millimeter en een stuurpen van 70 millimeter (S of M), 80 millimeter (L) of 90 millimeter (XL). De aluminium zadelpen kan net zoals het stuur in de toekomst vervangen worden door een carbon exemplaar. Of je kan opteren voor een dropper post, wat een uitstekende keuze is voor het stuurplezier, de veiligheid en de efficiëntie. Het zadel van Rockrider voelde zeer aangenaam aan.

Het geheel weegt 12 kilogram (Medium) en is vanaf heden verkrijgbaar in de winkels en op de website van Decathlon. Tijd nu voor onze eerste kennismaking.

Rockrider XC 900S: de terreintest

Net zoals dat met de carbon hardtails (XC 900 en XC 920) het geval was, vond ook deze test begin dit jaar plaats in de omgeving van het Spaanse Altea. De paden lagen er droog en stoffig bij en waren bedekt met vele stenen. We werden er verwelkomd door een klein team van een tiental personen die instonden voor de ontwikkeling van dit model. Deze eerste test was eerder kort – een halve dag en een dertigtal kilometer – maar toch konden we al enkele lessen trekken.

Om te beginnen is het rendement van de Rockrider XC 900S in zijn huidige configuratie uitstekend, ook al is hij met zijn 12 kilogram geen pluimgewicht. Hij acceleeert goed en geeft een dynamische indruk, al mag je niet vergeten de veringen in de tussenstand te zetten om het pompend effect te beperken.

In een gestaag tempo rolt de XC 900S moeiteloos en met de veringen volledig open geniet je van veel comfort waardoor je zonder beperkingen kunt overwegen om er lange afstanden mee te bollen. Wanneer je een versnelling plaatst, voel je dat de achterkant niet echt stijf is. De XC 900S kan dan ook moeilijk verbergen dat deze achterbrug werd overgenomen van een fiets die meer bedoeld is voor recreatief gebruik (de XC 100S). Toch presteert het geheel goed.

Op technische beklimmingen is de grip zeer goed en met de demper in de tussenstand vermijd je dat de achterkant dreigt in te zakken. Zelf hadden we de zithoek liever iets rechter gezien zodat we de voorkant van de fiets nog beter zouden kunnen belasten. Echt erg is dit niet en veel bikers die zich voor dit model interesseren, zullen zich er perfect mee uit de slag weten te trekken.

De beschikbare veerweg van de Manitou-achterdemper wordt bergop in de open stand vrij snel opgebruikt, maar bergaf wist hij ons op de zwaarste stroken toch aangenaam te verrassen. Hij werkt niet zo verfijnd als de veel duurdere topmodellen van Fox of RockShox, maar wanneer we aan de prijs van deze Rockrider XC 900S denken, moet deze Manitou Radium zich niets verwijten.


De fiets voelde zich op zijn gemak in de afdalingen en bochtige singletracks op ons testparkoers en we ontdekten zelfs een zeker speels kantje. De achterkant is zoals reeds gezegd niet al te stijf, maar het valt minder op dan op de XC 100S. Dit komt omdat de verbindingen tussen de aluminium achterkant en carbon voorkant verstevigd werden. Uiteraard is de carbon voorkant ook stijver dan de aluminium voorkant van de XC 100S. In bepaalde stroken is het zelfs een plus dat de achterkant niet te stijf is waardoor het frame nog beter het reliëf van het terrein kan volgen en de bestuurder ontlast.

De keuze voor een veerweg van 120 millimeter lijkt relevant, want hij moet daarbij slechts een weinig aan puur rendement inboeten, een domein waarin de XC 900S sowieso moeite heeft om te concurreren met de sterren van dit segment, denk maar aan de (heel wat duurdere) Scott Spark RC, Specialized Epic, enz. Deze keuze opent ook mooie perspectieven voor het comfort en de prestaties in technische stroken.

Verdict

Met de XC 900S maakt Rockrider een geslaagde comeback in het segment van de XC/Marathon full suspensions. Hij is niet de best presterende fiets van deze categorie, maar hij is wel homogeen, comfortabel en geschikt voor iedereen. Het vlak waarop hij quasi geen concurrentie heeft, is de prijs. Voor een prijs die lager ligt dan de prijs van een los frame bij heel wat merken, beschik je hier over een complete fiets die een uitstekende basis zal vormen om hem vervolgens naargelang je budget een upgrade te geven. Dat is ook wat we verwachten van het MTB-merk van Decathlon en de Rockrider XC 900S heeft zijn contract dan ook perfect vervuld.

Meer info op www.decathlon.be

(Nvdr: De website van Decathlon maakt op het moment van het schrijven van dit artikel nog geen melding van de nieuwe Rockrider XC 900S, maar we kregen de bevestiging dat dit binnen korte termijn wel zo zal zijn).

DoorOlivier Béart