Test nieuw | Schwalbe Wicked Will: de ontbrekende schakel

Techniek
15 June 2021 — Olivier Béart

Met de Wicked Will streeft het Duitse Schwalbe ernaar om een brug te slaan tussen XC, Trail, All-Mountain en zelfs Enduro. De nieuwe mountainbikeband bestaat slechts in één royale breedte van 2.4″, maar er zijn wel verschillende karkassen voorhanden. Het profiel probeert dan weer het juiste evenwicht te vinden tussen grip en rolweerstand, passend bij “downcountry”. Vojo had, kort voor de officiële release, al de kans om een testrit met de nieuwe banden uit te voeren.

Schwalbe beoogt met de Wicked Will de ruimte in hun gamma tussen de XC-combo Racing Ralph/Ray en de veelzijdige Nobby Nic op te vullen. Wij moesten op het eerste zicht denken aan de Rock Razor, de semi-slick enduroband met kleine centrale nopjes en grotere zijnoppen. Hier is het centrale patroon meer uitgesproken om ook bij natte omstandigheden grip te houden. Maar het is niet zo grof opdat de rolweerstand buitensporig zou verhogen.

Het idee was enerzijds om een band te ontwerpen die geschikt is voor XC-fietsen die op stevig technisch terrein uit de voeten kunnen. De nieuwe downcountry-fietsen hebben een beperkte veerweg, maar dankzij hun geometrie bezitten ze toch enorme capaciteiten in de afdaling. Anderzijds is het ook een band die gericht is op endurorijders die een lichte en snelle (achter)band willen. De echte XC-banden schieten daar qua remgedrag, tractie en zijdelingse grip tekort, de zware endurobanden bieden dan weer te weinig rendement. Uiteindelijk is de doelgroep van de band iets complexer, zoals we later zullen zien, maar het idee is er.

Concreet is de Schwalbe Wicked Will momenteel alleen voorzien in 29×2.4″ met Addix SpeedGrip-rubber (herkenbaar aan de blauwe streep), maar wel met volgende drie karkassen: SuperRace, SuperGround en SuperTrail.

De SuperRace is dunner aan de zijkanten en heeft alleen een versteviging op het loopvlak; de SuperGround is rondom verstevigd en de SuperTrail voegt er nog extra zijwaartse verstevigingen aan toe om het karkas verder te ondersteunen.

We wogen onze SuperRace-banden en kwamen gemiddeld uit op 835 gram per band (links), de SuperGrounds klokten af op iets minder dan 900 gram (rechts). In het eerste geval ligt het “echte” gewicht 15 gram boven het door het merk aangekondigde gewicht, maar in het tweede geval loopt het verschil op tot 60 gram boven het aangekondigde gewicht. Daarmee komen we dicht in de buurt van het aangekondigde gewicht van de SuperTrail, die waarschijnlijk ook iets zwaarder zal wegen dan voorzien. Goed om te weten!

In het begin zullen we de Wicked Will vooral gemonteerd zien staan op nieuwe fietsen die uit de fabriek rollen, zo zagen we hem al op de nieuwe Scott Spark (op de 900-versie met 120/130 millimeter veerweg). We zullen echter moeten wachten tot de lente van 2022 om de Wicked Will in de winkel te zien. Er zijn geruchten over meer opties zoals een 27.5”-versie of een Addix Soft-rubber. Wat de prijs betreft, één band zal 62 euro kosten.

Schwalbe Wicked Will: de eerste test

Foto copyright Daniel Geiger

Tijdens de presentatie van de nieuwe Scott Spark in Leogang mochten we al even kennismaken met de Wicked Will, maar ook in de buurt van de Belgische Vojo-kantoren hebben we er al enkele kilometers mee afgelegd. We ontvingen zowel een SuperRace- als SuperGround-versie en het is op deze laatste versie dat we ons in eerste instantie concentreerden. In dit artikel beperken we ons tot een eerste indruk, later zullen we – wanneer we voldoende kilometers hebben gereden met de Wicked Will – nog terugkomen met een review van beide versies, alsook onze feedback over de duurzaamheid en stevigheid. Dat zijn parameters die momenteel nog niet genoeg getest zijn geweest om definitieve conclusies te kunnen trekken.

De montage op onze Zipp-wielen vergde een beetje inzet, zoals bij veel recente Schwalbe-banden, waarbij je kunt voelen dat het merk de kaart van een stevig en stijf karkas trekt. Toch ging de montage uiteindelijk vrij vlot en het opblazen heel gemakkelijk. We zijn begonnen met een bandendruk van 1.3 bar voor en 1.4 bar achter, maar we zijn snel gezakt naar 1.1 bar voor en 1.2 bar achter omdat het karkas erg stijf is en de band een groot volume heeft. Als je te hard rijdt dan begin je te stuiteren, kan de band niet genoeg vervormen en heb je uiteindelijk minder grip, zelfs op een zwaardere e-bike die we voor onze testrit thuis hebben ingezet.

Op onze multi-functionele en “sportieve” e-bike zorgen de semi-ramp noppen aan de zijkant voor een goede grip als je de voorband schuin zet en er echt voor gaat, maar op het vlakke en in gemiddelde bochten is de Wicked Will vooraan een beetje wazig en geeft die geen buitengewoon vertrouwen bij het sturen. Voor (stevige) XC, geven wij duidelijk de voorkeur aan de Racing Ray in 2.35”, die een referentie is qua voorband. Voor een meer toegewijd gebruik, of op een e-bike zoals de onze, zullen we bij de zoektocht naar meer grip eerder overschakelen op een Magic Mary.

De Schwalbe Wicked Will schrijft echter een volledig ander verhaal als we hem als achterband inzetten. Daar waren we veel meer van hem onder de indruk! Het centrale profiel met middelhoge noppen – die talrijker zijn en dichter bij elkaar staan dan bij de Nobby Nic – zorgt voor een lage rolweerstand, maar ook voor een zeer goede grip bij het remmen en op beklimmingen. De Wicked Will is perfect op droge ondergrond, maar trekt zich ook goed uit de slag op natte of zelfs modderige ondergrond. De overgang tussen de grip van de centrale en de zijdelingse noppen is achteraan veel natuurlijker dan vooraan. In dat opzicht overtreft hij volgens ons de Nobby Nic, die ronder is en niet zo’n consistent gedrag vertoont.

Conclusie

 

De Schwalbe Wicked Will SuperGround is iets zwaarder dan geadverteerd en voelt dan ook lekker robuust aan. Vooraan is het geen slechte band, maar daar is hij geen echte vervanger voor een Racing Ray bij XC-gebruik of een Magic Mary bij stevig trail/endurowerk. Het mag duidelijk zijn dat hij ons achteraan – met zijn lage rolweerstand, goede tractie, remvermogen en zijdelingse grip – wel overtuigde. We gaan nu onze test voortzetten om te zien wat er gebeurt qua slijtage en we zullen vanzelfsprekend ook de SuperRace-versie testen om te zien hoe deze versie verschilt van de SuperGround.

Meer info via www.schwalbe.com/nl/newsreader/wicked-will-nl

Ons artikel om de verschillende karkassen en rubbersoorten bij Schwalbe te begrijpen: www.vojomag.nl/nieuw-schwalbe-super-vernieuwde-karkassen-en-nieuwe-profielen/