Test nieuw | Shimano Deore XT 8100 en SLX 7100: 12-speed aan democratische prijzen
Door Léo Kervran -
Na de introductie afgelopen jaar van 12-speed cassettes voor de XTR-topgroep van het gamma, breidt Shimano deze technologie nu verder uit naar de populaire Deore XT en SLX-groepen. Dit is echter niet de enige verandering en het Japanse merk stelde in de buurt van het Spaanse Girona dan ook met gepaste trots twee compleet vernieuwde groepen voor. Vojo deed de verplaatsing en brengt in primeur de test!
Shimano staat, om een eufemisme te gebruiken, onder druk. Een Sram-vloedgolf aan 1×12-groepen overspoelt sinds drie jaar de markt, ook in de minder hoog geprijsde groepen. Shimano reageerde met de nieuwe en veelbelovende XTR 12-speed groep, maar leveringsproblemen zorgden ervoor dat de Japanse gigant niet meteen helemaal in het spel kon binnendringen.
Het merk moest reageren en voor de eerste keer kwam er een kink in het heilige releaseschema (een jaar na XTR volgt XT, het jaar daarop volgt SLX, vervolgens Deore om dan van voor af aan opnieuw te beginnen), want dit jaar komen XT en SLX gelijktijdig uit. Shimano kondigt eveneens een onmiddellijke beschikbaarheid aan en zal terug te vinden zijn op een groot aantal 2020-fietsen. Neemt Shimano opnieuw de handschoen op tegen grote rivaal Sram? Om daar achter te komen, reisden we richting het Spaanse Girona om de nieuwe Shimano XT en SLX 12-speed groepen te bekijken!
Meer informatie op de volgende pagina >>>
Shimano SLX 2020: nog vooruitgang
De SLX is de groep die voor 2020 het grondigst vernieuwd wordt. Niet enkel wordt er omgeschakeld naar een 12-speed, ook de versie met de naam M7100 krijgt remklauwen met vier zuigers, nieuwe naven en een crankstel met direct mount.
Het nieuwe SLX 1×12-crankstel beschikt over de Hollowtech II-technologie met een geïntegreerd bottom bracket en holle crankas-armen. De bevestiging van het kettingblad door middel van vier schroeven wordt achterwege gelaten ten voordele van een Direct Mount.
De kettingbladen worden geleverd met een Dynamic Chain Engagement+ tandprofiel, dat met zijn smalle/brede tanden de kettingspanning, soepelheid en geruisloosheid van de aandrijflijn ondersteunt. Het crankstel wordt geleverd met 30, 32 en 34 kettingbladopties, uitwisselbaar met de nieuwe XT en XTR-bladen. Voor de lengte van de crankarmen kan je kiezen tussen 165 millimeter, 170 millimeter en 175 millimeter. Het gewicht van het enkelvoudige crankstel komt uit op 631 gram voor de versie met 32 tanden in 175 millimeter.
Voor de liefhebbers van een dubbel kettingblad behoudt Shimano een crankstel in 26-36 in het gamma. De twee 2x-cranks zijn beide verkrijgbaar met een 2-bouts-systeem voor het bevestigen van de linkercrankarm op de trapas. Het gewicht van dit crankstel komt op 674 gram.
De cassettes
De cassettes zijn beschikbaar in versies met 10-45 of 10-51 tanden. Ze zijn voorzien van het nieuwe Hyperglide + ontwerp dat we kennen van de nieuwe XTR-groep, waardoor schakelen onder belasting geen probleem mag opleveren. Net als bij de XTR-groep wordt ook hier gebruikgemaakt van de Microspline voor montage op de naaf. Shimano bevestigde overigens dat de volgende maanden meerdere fabrikanten naven en dus ook wielen met deze Microspline-Body zullen kunnen leveren.
De cassettes zijn samengesteld uit een ster in aluminium waar zeven tandwielen aan zijn vastgemaakt, de andere tandwielen staan los. Het gewicht is niet het hoofddoel van de SLX-groep, enkel het grootste tandwiel is in aluminium, de rest in staal. De cassette weegt 534 gram in 10-51 en 513 gram in 10-45 configuratie.
De ketting
Herzien om de duurzaamheid te verbeteren, heeft de ketting, in tegenstelling tot XT en XTR die een chroombehandeling kregen, een SilTec-behandeling ondergaan. De ketting weegt 252 gram (113 links + quicklink).
De derailleurs
De achterderailleur is verkrijgbaar in twee versies, voor een enkel- of dubbel crankstel. De lengte van de kooi verandert niet maar de hoek ten opzichte van het frame is anders. Beide derailleurs zijn volkomen identiek in de rest van hun ontwerp en beide maken gebruik van wieltjes met dertien tanden die op lagers gemonteerd zijn.
De Shadow RD + technologie is ook hier voorzien. De derailleur heeft een rubberen pad op de Bump Stopper om elke beweging van de ketting op het kleinste tandwiel te dempen. Op de weegschaal legt de versie voor het enkel crankstel 316 gram neer, de versie voor het dubbel crankstel 322 gram.
Wie een dubbel crankstel zegt, is genoodzaakt tot een voorderailleur. Shimano stelt drie versies voor, beschikbaar voor D-type, E-type en M-type bevestigingen. Gewicht: van 114 tot 166 gram.
De shifters
Op de shifters vinden we de nieuwe I-Spec EV waarbij je de shifter netjes aan de remhendel kan bevestigen. De I-Spec EV heeft zowel zijdelingse- als rotatieverstelmogelijkheden om zo voor iedereen de gewenste set-up te verzekeren.
De plastic palletjes zijn zo ontworpen dat ze onder alle omstandigheden een betere grip bieden, wat in het verleden niet steeds het geval was. Anderzijds ontbreekt de SLX-shifter de Multi-Release die het mogelijk maakt om met een druk twee versnelling af te schakelen. De SLX-groep is niet gericht op competitief gebruik, daarom heeft Shimano beslist deze technologie niet te integreren.
Voor rijders die een 2×12 set-up gebruiken is er een mono-hendel: met slechts één hendel schakel je in een lichte en nauwkeurige beweging zowel op als af. De shifter voor de voorderailleur weegt 121 gram, die voor de achterderailleur 73 gram.
De remmen
De remmen zijn waarschijnlijk het onderdeel dat het hardst werd vernieuwd in deze nieuwe SLX-serie. De hendels hebben nu een monobloc en lijken veel meer op die van de XT-groep. Mocht je deze remmen zonder naamsaanduiding zien, zou het bijzonder moeilijk zijn om aan te duiden tot welke groep ze nu eigenlijk behoren.
Cor Van Leeuwen, MTB Marketing Manager voor Shimano Europe beaamt: “De vorm en de structuur zijn hetzelfde, maar we kunnen toch enkele kleine verschillen zien. Zo is de SLX-hendel iets langer en is er geen instelmogelijkheid voor aanpassing van het contactpunt. De XT-remmen zijn een beetje lichter maar op vlak van prestaties, denk ik dat je tussen XTR, XT en de SLX amper verschil merkt.”
SLX-remklauwen zijn verkrijgbaar in een versie specifiek voor crosscountry of een versie met vier zuigers, gericht op trail/enduro. De versie met twee zuigers heeft hetzelfde ontwerp als de vorige versie, wat betekent dat de vorige remblokken compatibel zijn. De versie met vier zuigers is een volledig nieuwe constructie, gebaseerd op het XTR-ontwerp. De versie met vier zuigers zou wel eens een flinke concurrent voor de Shimano Zee kunnen worden.
De schijven zijn afkomstig van de M7000-generatie. Ze integreren Ice-Tech-technologie met een staal-aluminium-staal sandwich-samenstelling om warmte beter af te voeren. Ze zijn verkrijgbaar in 140, 160, 180 en 203 millimeter. Op het vlak van gewicht kondigt Shimano 425 gram aan voor de versie met twee zuigers en 160 millimeter schijf en 444 gram voor de versie met vier zuigers.
Met dergelijke grote aanpassing kan je je afvragen wat de plannen van Shimano zijn voor de Deore-groep. Kunnen we bijvoorbeeld ook remklauwen met vier zuigers verwachten op de Deore? Cor Van Leeuwen antwoordt eerder ontwijkend: “Ik kan nog niets zeggen op dit moment, maar het is zeker dat we de markt en de trends bestuderen. Echter hebben we met de MT520 reeds een klauw met vier zuigers die toegankelijker is dan de SLX in het gamma. Met name op e-bikes is deze erg populair. Deore is toch echt op en top Shimano-kwaliteit ondanks het kleine verschil met de SLX-groep, die zeer belangrijk is voor ons. Je voelt tijdens het testen dat er maar kleine verschillen zijn tussen de XT en SLX-groepen. Datzelfde willen we ook bereiken voor de Deore en SLX-groepen.”
De naven
Shimano kondigt ook nieuwe naven aan voor zijn SLX-groep, verkrijgbaar in niet-Boost (142 en 350 gram), Boost (147 en 354 gram) en Superboost (359 gram), allen uitsluitend met Centerlock..
In totaal zou de complete SLX-groep (zonder wielen/naven) slechts 148 gram zwaarder wegen dan een complete XT-groep met identieke onderdelen.
Op esthetisch vlak neemt deze generatie SLX veel agressievere vormen aan dan de vorige. De kwaliteit van de afwerking is niet helemaal evenredig: mooi op de hendels, klassiek op de beugels en gemiddeld op het crankstel. De afwisseling grijs/zwart tussen de cranks, kettingblad en de ster werkt goed, maar op sommige fietsen was de SLX-markering door wrijving met de schoenen reeds aangetast. Gelukkig lijkt de zwarte oppervlaktebehandeling, net als op de vorige generatie, behoorlijk solide waardoor je je crankarmen niet al te snel moet oppoetsen.
De nieuwe Shimano SLX in het terrein
Shimano nodigde ons uit in Sant Hilari Salcam, Catalonië, om deze nieuwe groepen te ontdekken. Op een trip van ongeveer dertig kilometer en duizend hoogtemeters maakten we een eerste keer kennis met de nieuwe Shimano SLX-groep. Vervolgens gingen we rondjes rijden op het circuit van de Open BTT Girona, een XC-race die drie dagen eerder plaatsvond. De track wisselt goed rollende gedeeltes af met singletrailsecties, soms erg steil – zowel bergop als bergaf – soms snel, soms eerder smal.
De snelheid en kwaliteit van het schakelen is alvast op de afspraak. Aan de hendel is het gevoel zacht maar nauwkeurig, een gevoel dat nauw aanleunt bij de huidige versie van de XT (M8000) en een trapje boven de huidige SLX staat. Het is echter niet extreem snel, maar dit is dan ook geen groep die gericht is op competitief gebruik.
Wanneer we snel willen afschakelen, missen we toch de Multi Release. Omdat de slag van de hendel relatief lang is, duurt het ook iets langer voor deze reageert. Ook het schakelen bij lage trapfrequenties lijkt langer te duren dan bij de Deore XT.
Dit – relatief – traag reageren, is echter de enige kleine zwakte van deze groep. Het bereik van de cassette (10-51, in combinatie met een kettingblad met dertig tanden) is uitstekend en nergens krijg je de indruk dat je tussen twee versnellingen in lijkt te rijden. De Hyperglide + is zeer efficiënt en veel meer dan alleen een marketingargument. Zelfs in volle sprint of bij een steile klim gaat schakelen gemakkelijk en soepel.
De kettinglijn is erg goed en zelfs wanneer je gaat achteruit trappen op het grootste tandwiel krijg je de ketting niet van de wijs.
Op vlak van remmen zou het met de ogen dicht inderdaad moeilijk zijn te bepalen of je nu met SLX, XT of XTR onderweg bent. De kracht is er en het is eerder de grip van de band – zeker op paden bedekt met een dun laagje grind – die de limiet bepaalt. In de versie met twee zuigers is de doseerbaarheid minder dan die met vier zuigers en krijg je teveel een aan/uit-gevoel. Alles blijft echter goed controleerbaar, dit is eerder een kwestie van persoonlijke voorkeur.
In afwachting van een langere test die ons in staat moet stellen iets meer te zeggen over de duurzaamheid van de onderdelen, moeten we toegeven dat de Shimano SLX-groep de laatste jaren enorm is gevorderd. Voorlopig lijkt aan die vooruitgang ook niet meteen een einde te komen. Als je niet meedoet aan wedstrijden en je bent geen grammenjager, is de behoefte voor een duurdere groep gering. De prestaties, de afwerking en het gebruiksgemak zijn een high-end groep waardig. De adviesprijs van de nieuwe Shimano SLX bedraagt 699 euro.
Oude volgende pagina vertellen we meer over de nieuwe Shimano XT 2020>>>
Shimano XT 2020: de referentie
Met een bijzonder performante SLX-groep die amper 150 gram meer weegt, kun je je afvragen wat er nog over blijft voor de Deore XT. Het vlaggenschip van Shimano, dat over enkele jaren zijn veertigste verjaardag viert (gelanceerd in 1982), heeft echter nog heel wat troeven om zich te onderscheiden van zijn kleine broertje.
Esthetisch gezien ligt de nieuwe groep in lijn met de vorige. De afwerking van de remmen en remklauwen verandert erg weinig en het crankstel is extreem sober. Alleen de achterderailleur valt een beetje op met een minder gewelfd ontwerp dan de oudere generatie.
Crankstel
Net als de SLX schakelt de nieuwe Deore XT (M8100-serie) over naar Direct Mount voor de montage van het tandwiel. Er is een speciaal gereedschap nodig om de klemmoer los te maken, maar deze wordt bij het crankstel mee geleverd en kan worden geplaatst op de sleutel voor je trapas of op een platte sleutel.
DCE+ is eveneens van de partij, wat dit crankstel niet-compatibel maakt met de vorige generatie. Om een onderscheid te maken met de SLX M7100, beschikt de XT-groep over meer opties voor de kettingbladen (van 28 tot 36 tanden, in stappen per twee) en is hij eveneens compatibel met de SLX en XTR-crankstellen. Verder komt er meer keuze in de lengte van de crankarmen: van 165 tot 180 millimeter in stappen van vijf millimeter.
Drie verschillende opties voor de Q-factor en een versie met twee kettingbladen (26-36) zullen beschikbaar zijn. Op het vlak van gewicht zal het enkel crankstel 620 gram (175 millimeter en 32 tanden) wegen, het dubbel crankstel tikt af op 654 gram.
De cassettes
Op de XT-cassettes zijn de twee grootste kransjes uit aluminium, tegenover maar één aluminium kransje op de SLX. Dat maakt de XT-cassettes dus een beetje lichter: 470 gram in 10-51 en 461 gram in 10-45. Voor het overige is de constructie identiek met een aluminium ster en daarrond zeven kransjes (vijf vrije kransjes), een Hyperglide+ voor snelle schakelprestaties en de Microspline voor de montage op de naaf.
De ketting
De Deore XT-ketting heeft hetzelfde gewicht als die van de SLX (252 gram in 113 schakels) maar kreeg dezelfde chroombehandeling als de XTR-ketting, om zo de duurzaamheid en het geruisloos functioneren mogelijk te maken.
De derailleurs
De achterderailleur is beschikbaar voor een enkel en een dubbel crankstel. Net als op de SLX zijn de derailleurwieltjes voorzien van dertien tandjes maar de lagers zijn verschillend. De Bump Stopper is eveneens aanwezig.
Op de Deore XT is de spanning van het Shadow RD+ mechanisme instelbaar door een klein vijsje. Zo kan je de spanning naar je eigen behoeften aanpassen of terug strakker zetten wanneer die na verloop van tijd afneemt. Op de weegschaal duidt de achterderailleur 284 gram aan.
Het XT-gamma is eveneens voorzien van een voorderailleur, in type E, D en M met een Side-Swing. De XT-voorderailleur weegt – afhankelijk van de versie – tussen 106 en 135 gram, wat iets lichter is dan de voorderailleur van de SLX groep.
De shifters
De shifter is een van de meesterwerkjes van de nieuwe Deore XT en staat technologisch gezien dichter bij de XTR dan bij de SLX-groep. De shifter heeft een Multi-Release om met een druk twee versnellingen af te schakelen en een Instant Release voor snelle schakelprestaties.
De hendels zijn van een mooie structuur voorzien en een klein rubber strookje verhoogt grip en comfort. Ter vergelijk: de hendels van de XTR hebben deze rubberen padjes ook, de SLX heeft dat niet.
Voor de dubbele cranksets is er een Monolever-shifter waarbij de voorderailleur met één hendel werkt. Deze hendels, compatibel met de I-Spec EV-vatting, worden aangekondigd met een gewicht van 120 gram (achterderailleur) en 73 gram (voorderailleur).
De remmen
Net als op de SLX, is ook hier de tweezuiger-remklauw identiek aan de vorige versie terwijl de klauw met vier zuigers nieuw en van de XTR-groep afkomstig is. Remblokjes zijn verkrijgbaar met een organische toplaag (op de meeste fietsen gemonteerd) of van metaal.
De hendel leunt nauw aan bij de SLX en XTR, met een beugeltje om zo een tweede contactpunt met het stuur te hebben en voor meer stijfheid te zorgen. Ten opzichte van de SLX is de hendel iets korter en kan de positie van het contactpunt, via een kleine schroef, aangepast worden. Aan de andere kant zijn alle elementen in aluminium, dit in tegenstelling tot de XTR die een carbon hendel heeft.
De schijven krijgen de Freeza-technologie, voorheen enkel voorzien voor XTR. Behalve de staal-aluminium-staalsandwich bevatten ze vinnen die rechtstreeks zijn verbonden met de aluminium kern van de schijf. Dit helpt om de warmte nog beter af te voeren. Bovendien zijn de schijven met het oog op gewichtsverlies helemaal opnieuw ontworpen: op de weegschaal duiden ze tussen 88 gram (140 millimeter) en 164 gram (203 millimeter) aan.
De wielen
In tegenstelling tot de SLX- en XTR-reeksen, die alleen hubs hebben, heeft de Deore XT-reeks recht op een volledig assortiment wielen. Er zijn twee versies: een voor crosscountry met 24 millimeter interne breedte en een voor Trail/Enduro in 30 millimeter. Deze wielen hebben elk 28 spaken.
De wielen zijn uitgerust met de Microspline freewheel body en zijn alleen compatibel met Centerlock-schijven. Ze zullen echter beschikbaar zijn in 27,5″ en 29″ en in non-Boost, Boost en Superboost. De XC-versie wordt aangekondigd met 1764 gram in 27,5″ en 1840 gram in 29″ terwijl de enduro-versie wordt aangekondigd met 1846 gram in 27,5″ en 1932 gram in 29″.
Shimano Deore XT 8100: de terreintest
We konden de nieuwe Deore XT reeds testen tijdens een enduro-ritje op de trails van Santa Coloma de Farners, een beroemde site in de regio. Onze testfiets, een Orbea Rallon, was uitgerust met de remklauwen met vier zuigers, een 30-tands crankstel en de 10-51 cassette. Het schakelgevoel is veel rechtlijniger dan met de SLX en lijkt eerder op de nieuwe XTR. De schakelsnelheid is dan ook evenwaardig aan de high-end groep. De hendels komen dankzij de Instant Release snel terug en de gebruikte afstand om te schakelen is simpelweg perfect. De Multi-Release die het mogelijk maakt om met een enkele druk op de hendel twee versnellingen af te schakelen, is een heus plezier.
Achteraan genieten we van de Hyperglide + prestaties die op vlak van schakelen onder belasting efficiënter zijn dan op de SLX. We hebben alles geprobeerd: erg laat schakelen op een steile klim, domweg veel te veel op- en afschakelen, maar er is niets aan te doen, de derailleur accepteert elke wijziging probleemloos. De ketting schakelt zonder schokken te veroorzaken in de pedaalslag. Het hele gevoel lijkt een beetje meer reactief dan op de SLX.
Remmen gaat erg goed en ligt in lijn met het huidige model. In vergelijking met het model met twee zuigers zorgen de vier zuigers niet alleen voor meer kracht, maar op grindpaden ook voor een betere doseerbaarheid. Nergens hebben we het gevoel gehad dat de remmen te warm werden, maar om dat degelijk te kunnen testen waren de afdalingen niet lang genoeg.
We hebben enkel met de naven kunnen rijden, de complete wielen lagen ergens in de labyrinten van de luchthaven van Barcelona opgesloten. Zonder commentaar te leveren op de dynamiek van het geheel, willen we toch graag de stilte van het vrijwiel benadrukken, zelfs zonder de Scylence-technologie. Laat je je bollen zonder te remmen, dan hoor je enkel het geluid van je banden. Het is een kwestie van smaak, maar wij vinden die stilte ontspannend en erg aangenaam. De aangrijpsnelheid van de naven is ruimschoots voldoende en we zijn nergens in een situatie gekomen waarin we de aangrijpsnelheid hoger hadden gewild.
Vier jaar geleden, met de M8000-serie, zeiden we reeds dat de Deore XT een concurrent kon worden voor de XTR. Dat is met deze M8100-versie opnieuw het geval. Enkel het gewicht maakt het mogelijk om deze twee groepen echt van elkaar te onderscheiden. De XT legt met identieke componenten 365 gram meer op de weegschaal, voornamelijk afkomstig van cassette en pedalen. In een blinde test zou het bijzonder moeilijk zijn om te raden met welke groep je nu daadwerkelijk onderweg bent. De schakelsnelheid van de SLX blijft op dat vlak toch een stapje trager. Shimano heeft de tijd genomen om deze nieuwe 12-speed groep te ontwikkelen, maar de kwaliteit is op de afspraak en in tegenstelling tot de XTR die lang op zich liet wachten, zullen de nieuwe SLX- en XT-groepen beschikbaar zijn vanaf half juni. De adviesprijs van de nieuwe Shimano XT-groep bedraagt 999 euro.
[summary
Test nieuw | Shimano Deore XT 8100 en SLX 7100: 12-speed aan democratische prijzen
















