Test nieuw | Shimano Deore XT 8100 en SLX 7100: 12-speed aan democratische prijzen

Techniek
31 May 2019 — Léo Kervran
Na de introductie afgelopen jaar van 12-speed cassettes voor de XTR-topgroep van het gamma, breidt Shimano deze technologie nu verder uit naar de populaire Deore XT en SLX-groepen. Dit is echter niet de enige verandering en het Japanse merk stelde in de buurt van het Spaanse Girona dan ook met gepaste trots twee compleet vernieuwde groepen voor. Vojo deed de verplaatsing en brengt in primeur de test!

 

Shimano SLX 2020: nog vooruitgang

De SLX is de groep die voor 2020 het grondigst vernieuwd wordt. Niet enkel wordt er omgeschakeld naar een 12-speed, ook de versie met de naam M7100 krijgt remklauwen met vier zuigers, nieuwe naven en een crankstel met direct mount.

Foto Irmo Keizer

De crankstellen

Foto Irmo Keizer

Het nieuwe SLX 1×12-crankstel beschikt over de Hollowtech II-technologie met een geïntegreerd bottom bracket en holle crankas-armen. De bevestiging van het kettingblad door middel van vier schroeven wordt verlaten ten voordele van een Direct Mount.

 

De kettingbladen worden geleverd met een Dynamic Chain Engagement+ tandprofiel, dat met zijn smalle/brede tanden de kettingspanning, soepelheid en geruisloosheid van de aandrijflijn ondersteunt. Het crankstel wordt geleverd met 30, 32 en 34 kettingbladopties, uitwisselbaar met de nieuwe XT en XTR-bladen. Voor de lengte van de crankarmen kan je kiezen tussen 165 millimeter, 170 millimeter en 175 millimeter. Het gewicht van het enkelvoudige crankstel komt uit op 631 gram voor de versie met 32 tanden in 175 millimeter.

Voor de liefhebbers van een dubbel kettingblad behoudt Shimano een crankstel in 26-36 in het gamma. De twee 2x-cranks zijn beide verkrijgbaar met een 2-bouts-systeem voor het bevestigen van de linkercrankarm op de trapas. Het gewicht van dit crankstel komt op 674 gram.

De cassettes

De cassettes zijn beschikbaar in versies met 10-45 of 10-51 tanden. Ze zijn voorzien van het nieuwe Hyperglide + ontwerp dat we kennen van de nieuwe XTR-groep, waardoor schakelen onder belasting geen probleem mag opleveren. Net als bij de XTR-groep wordt ook hier gebruikgemaakt van de Microspline voor montage op de naaf. Shimano bevestigde overigens dat de volgende maanden meerdere fabrikanten naven en dus ook wielen met deze Microspline-Body zullen kunnen leveren.

De cassettes zijn samengesteld uit een ster in aluminium waar zeven tandwielen aan zijn vastgemaakt, de andere tandwielen staan los. Het gewicht is niet het hoofddoel van de SLX-groep, enkel het grootste tandwiel is in aluminium, de rest in staal. De cassette weegt 534 gram in 10-51 en 513 gram in 10-45 configuratie.

De ketting

Herzien om de duurzaamheid te verbeteren, heeft de ketting, in tegenstelling tot XT en XTR die een chroombehandeling kregen, een SilTec-behandeling ondergaan. De ketting weegt 252 gram (113 links + quicklink).

De derailleurs

Foto Irmo Keizer

De achterderailleur is verkrijgbaar in twee versies, voor een enkel- of dubbel crankstel. De lengte van de kooi verandert niet maar de hoek ten opzichte van het frame is anders. Beide derailleurs zijn volkomen identiek in de rest van hun ontwerp en beide maken gebruik van wieltjes met dertien tanden die op lagers gemonteerd zijn.De Shadow RD + technologie is ook hier voorzien. De derailleur heeft een rubberen pad op de Bump Stopper om elke beweging van de ketting op het kleinste tandwiel te dempen. Op de weegschaal legt de versie voor het enkel crankstel 316 gram neer, de versie voor het dubbel crankstel 322 gram.

Wie een dubbel crankstel zegt, is genoodzaakt tot een voorderailleur. Shimano stelt drie versies voor, beschikbaar voor D-type, E-type en M-type bevestigingen. Gewicht: van 114 tot 166 gram.

De shifters

Op de shifters vinden we de nieuwe I-Spec EV waarbij je de shifter netjes aan de remhendel kan bevestigen. De I-Spec EV heeft zowel zijdelingse- als rotatieverstelmogelijkheden om zo voor iedereen de gewenste set-up te verzekeren.

 

De plastic palletjes zijn zo ontworpen dat ze onder alle omstandigheden een betere grip bieden, wat in het verleden niet steeds het geval was. Anderzijds ontbreekt de SLX-shifter de Multi-Release die het mogelijk maakt om met een druk twee versnelling af te schakelen. De SLX-groep is niet gericht op competitief gebruik, daarom heeft Shimano beslist deze technologie niet te integreren.

 

Voor rijders die een 2×12 set-up gebruiken is er een mono-hendel: met slechts één hendel schakel je in een lichte en nauwkeurige beweging zowel op als af. De shifter voor de voorderailleur weegt 121 gram, die voor de achterderailleur 73 gram.

De remmen

De remmen zijn waarschijnlijk het onderdeel dat het hardst werd vernieuwd in deze nieuwe SLX-serie. De hendels hebben nu een monobloc en lijken veel meer op die van de XT-groep. Mocht je deze remmen zonder naamsaanduiding zien, zou het bijzonder moeilijk zijn om aan te duiden tot welke groep ze nu eigenlijk behoren.

Foto Irmo Keizer

Cor Van Leeuwen, MTB Marketing Manager voor Shimano Europe beaamt: “De vorm en de structuur zijn hetzelfde, maar we kunnen toch enkele kleine verschillen zien. Zo is de SLX-hendel iets langer en is er geen instelmogelijkheid voor aanpassing van het contactpunt. De XT-remmen zijn een beetje lichter maar op vlak van prestaties, denk ik dat je tussen XTR, XT en de SLX amper verschil merkt.”

Foto Irmo Keizer

SLX-remklauwen zijn verkrijgbaar in een versie specifiek voor crosscountry of een versie met vier zuigers, gericht op trail/enduro. De versie met twee zuigers heeft hetzelfde ontwerp als de vorige versie, wat betekent dat de vorige remblokken compatibel zijn. De versie met vier zuigers is een volledig nieuwe constructie, gebaseerd op het XTR-ontwerp. De versie met vier zuigers zou wel eens een flinke concurrent voor de Shimano Zee kunnen worden.

De schijven zijn afkomstig van de M7000-generatie. Ze integreren Ice-Tech-technologie met een staal-aluminium-staal sandwich-samenstelling om warmte beter af te voeren. Ze zijn verkrijgbaar in 140, 160, 180 en 203 millimeter. Op het vlak van gewicht kondigt Shimano 425 gram aan voor de versie met twee zuigers en 160 millimeter schijf en 444 gram voor de versie met vier zuigers.

Met dergelijke grote aanpassing kan je je afvragen wat de plannen van Shimano zijn voor de Deore-groep. Kunnen we bijvoorbeeld ook remklauwen met vier zuigers verwachten op de Deore? Cor Van Leeuwen antwoordt eerder ontwijkend: “Ik kan nog niets zeggen op dit moment, maar het is zeker dat we de markt en de trends bestuderen. Echter hebben we met de MT520 reeds een klauw met vier zuigers die toegankelijker is dan de SLX in het gamma. Met name op e-bikes is deze erg populair. Deore is toch echt op en top Shimano-kwaliteit ondanks het kleine verschil met de SLX-groep, die zeer belangrijk is voor ons. Je voelt tijdens het testen dat er maar kleine verschillen zijn tussen de XT en SLX-groepen. Datzelfde willen we ook bereiken voor de Deore en SLX-groepen.”

De naven

Shimano kondigt ook nieuwe naven aan voor zijn SLX-groep, verkrijgbaar in niet-Boost (142 en 350 gram), Boost (147 en 354 gram) en Superboost (359 gram), allen uitsluitend met Centerlock..

Foto Irmo Keizer

In totaal zou de complete SLX-groep (zonder wielen/naven) slechts 148 gram zwaarder wegen dan een complete XT-groep met identieke onderdelen.

Op esthetisch vlak neemt deze generatie SLX veel agressievere vormen aan dan de vorige. De kwaliteit van de afwerking is niet helemaal evenredig: mooi op de hendels, klassiek op de beugels en gemiddeld op het crankstel. De afwisseling grijs/zwart tussen de cranks, kettingblad en de ster werkt goed, maar op sommige fietsen was de SLX-markering door wrijving met de schoenen reeds aangetast. Gelukkig lijkt de zwarte oppervlaktebehandeling, net als op de vorige generatie, behoorlijk solide waardoor je je crankarmen niet al te snel moet oppoetsen.

De nieuwe Shimano SLX in het terrein

Foto Antonio Obregon

Shimano nodigde ons uit in Sant Hilari Salcam, Catalonië, om deze nieuwe groepen te ontdekken. Op een trip van ongeveer dertig kilometer en duizend hoogtemeters maakten we een eerste keer kennis met de nieuwe Shimano SLX-groep. Vervolgens gingen we rondjes rijden op het circuit van de Open BTT Girona, een XC-race die drie dagen eerder plaatsvond. De track wisselt goed rollende gedeeltes af met singletrailsecties, soms erg steil – zowel bergop als bergaf – soms snel, soms eerder smal.

Foto Antonio Obregon

De snelheid en kwaliteit van het schakelen is alvast op de afspraak. Aan de hendel is het gevoel zacht maar nauwkeurig, een gevoel dat nauw aanleunt bij de huidige versie van de XT (M8000) en een trapje boven de huidige SLX staat. Het is echter niet extreem snel, maar dit is dan ook geen groep die gericht is op competitief gebruik.

Foto Antonio Obregon

Wanneer we snel willen afschakelen, missen we toch de Multi Release. Omdat de slag van de hendel relatief lang is, duurt het ook iets langer voor deze reageert. Ook het schakelen bij lage trapfrequenties lijkt langer te duren dan bij de Deore XT.

Foto Antonio Obregon

Dit – relatief – traag reageren, is echter de enige kleine zwakte van deze groep. Het bereik van de cassette (10-51, in combinatie met een kettingblad met dertig tanden) is uitstekend en nergens krijg je de indruk dat je tussen twee versnellingen in lijkt te rijden. De Hyperglide + is  zeer efficiënt en veel meer dan alleen een marketingargument. Zelfs in volle sprint of bij een steile klim gaat schakelen gemakkelijk en soepel.

De kettinglijn is erg goed en zelfs wanneer je gaat achteruit trappen op het grootste tandwiel krijg je de ketting niet van de wijs.

Foto Antonio Obregon

Op vlak van remmen zou het met de ogen dicht inderdaad moeilijk zijn te bepalen of je nu met SLX, XT of XTR onderweg bent. De kracht is er en het is eerder de grip van de band – zeker op paden bedekt met een dun laagje grind – die de limiet bepaalt. In de versie met twee zuigers is de doseerbaarheid minder dan die met vier zuigers en krijg je teveel een aan/uit-gevoel. Alles blijft echter goed controleerbaar, dit is eerder een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Foto Antonio Obregon

In afwachting van een langere test die ons in staat moet stellen iets meer te zeggen over de duurzaamheid van de onderdelen, moeten we toegeven dat de Shimano SLX-groep de laatste jaren enorm is gevorderd. Voorlopig lijkt aan die vooruitgang ook niet meteen een einde te komen. Als je niet meedoet aan wedstrijden en je bent geen grammenjager, is de behoefte voor een duurdere groep gering. De prestaties, de afwerking en het gebruiksgemak zijn een high-end groep waardig. De adviesprijs van de nieuwe Shimano SLX bedraagt 699 euro.

Oude volgende pagina vertellen we meer over de nieuwe Shimano XT 2020>>>