Test | NoTubes Crest S1 – Asterion XC29: “Een upgrade zonder je te ruïneren? Leve aluminium!”

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | NoTubes Crest S1 – Asterion XC29: “Een upgrade zonder je te ruïneren? Leve aluminium!”

Het is een torenhoog cliché maar we herhalen het nog maar eens, indien je je fiets een upgrade wilt geven zijn de wielen een van de eerste dingen om eventueel te vervangen. Tegenwoordig heeft iedereen de mond vol van carbon en dit materiaal weet ook alle aandacht naar zich toe te trekken, omdat het meestal in dit materiaal is dat er veel nieuwigheden opduiken. Wij waren echter benieuwd of we voor een som van 500 à 600 euro goede aluminium wielen zouden vinden die een upgrade betekenen voor fietsen uit het instap- of middensegment. We namen de proef op de som met een dubbeltest van de NoTubes Crest S1, met een prijskaartje van 499 euro, en de Asterion XC29 met een adviesprijs van 599 euro.

Iedereen mag dan wel de mond vol hebben over carbon, maar niet iedereen kan zomaar 1000 of 1500 euro of meer spenderen aan nieuwe wielen. Dit wil echter niet zeggen dat je je wielen met een kleiner budget geen upgrade kunt geven, want er bestaan alternatieven.

Behalve enkele uitzonderingen zijn aluminium velgen heer en meester in de categorie onder de 1000 euro. Zelfs rond de 500 à 600 euro zijn er al interessante dingen te vinden, zoals we in onze dubbeltest van de NoTubes Crest S1- en de Asterion XC29-wielen zullen zien. Beide wielsets doen het met een klassieke montage en op de weegschaal breken ze absoluut geen records (we kunnen niet alles hebben), maar kwalitatief zijn ze wel. Hun inbreng zou dan ook meteen voelbaar moeten zijn op fietsen in de prijscategorie van 1500 tot 3000 euro, een categorie die vaak is uitgerust met correcte wielen die echter dikwijls te zwaar zijn en aan de lopende band gemonteerd worden zonder er bijkomende zorg aan te besteden. Het zijn die wielen die vaak de oorzaak zijn dat je niet volop kunt profiteren van de intrinsieke kwaliteiten van de fiets waarin je geïnvesteerd hebt. Er is dus nog marge voor verbetering en daarom hebben wij de twee bovengenoemde modellen eens onder de loep genomen. Beide wielsets zijn bedoeld voor een gebruik in XC/Marathon/Sportieve tochten.

Klik in het menu hieronder voor het vervolg van deze test>>>

 

Test: NoTubes Crest S1

De interne breedte van de velgen is hetzelfde (23 millimeter; volgens NoTubes perfect voor banden met een breedte van 2.0 tot 2.25″), maar de vorm van de velg is anders dan die van de Crest MK3-wielen en ze zijn (logisch) ook zwaarder. Zo is het profiel van de MK3 ronder en dat van de S1 hoekiger. De externe breedte bedraagt 26,6 millimeter op de Crest S1 en 26,3 op de Crest MK3.

De spaakgaten zijn voorzien van oogjes ter versterking, wat niet het geval is op de MK3-wielen. Er werd ook ander aluminium gebruikt: 6061 tegenover 6069 op de MK3. Dit alles zorgt ervoor dat een Crest S1-velg bijna 70 gram zwaarder is dan een Crest MK3-velg (433 tegenover 364 gram in 29″).

De wielen zijn gemonteerd rond een NoTubes Neo-naaf met een eenvoudige body (er bestaat ook een versie met een dood punt van 5 graden in de plaats van 10 graden bij het omzetten van de trapbeweging via de ketting naar de body), maar ze zijn wel verlost van de betrouwbaarheidsproblemen waar de eerste series last van hadden, zoals ook onze eerdere test van de Arch MK3 al uitwees (www.vojomag.nl/test-notubes-arch-mk3).

De bespaking had niet klassieker kunnen zijn, met zowel vooraan als achteraan 32 Sapim Race Black-spaken (op de NoTubes Crest MK3-wielen vinden we vooraan 28 spaken). De ganse wielset klokt af op een gewicht van 1831 gram. De prijs vernoemden we al eerder, die bedraagt 499 euro per paar. Ter vergelijking, een setje MK3-wielen kost 699 euro.

Op het terrein hebben we onze NoTubes Crest S1-wielen getest op een Scott Spark RC en een Rockrider XC500-hardtail van 1200 euro (onze test lees je hier: www.vojomag.nl/test-rockrider-xc500) met van origine zware 29″-wielen. Op deze laatste fiets wisten we met de Crest S1-wielen en lichtere banden (Hutchinson Skeleton) bijna één kilogram te winnen in vergelijking met de origineel gemonteerde wielen. Moeten we nog zeggen dat dit direct voelbaar was op het terrein?

Indien men ons op voorhand had gevraagd om het gewicht te raden, zouden we eerder gegokt hebben op 1700 gram, wat een honderdtal gram minder is dan hun reëele gewicht

Op de Spark namen ze de plaats in van een set carbon DT Swiss XMC1200-wielen. Mirakels bestaan niet, want in dat geval was het meteen voelbaar dat we een stapje achteruit hebben gezet. Maar de Crest S1-wielen zijn wel drie keer goedkoper dan de van origine gemonteerde exemplaren. Ze hebben een homogeen rijgedrag en accelereren vlot. Indien men ons op voorhand had gevraagd om het gewicht te raden, zouden we eerder gegokt hebben op 1700 gram, wat een honderdtal gram minder is dan hun reëele gewicht. We hebben ons nooit zorgen moeten maken over de stevigheid van de velgen. De spaken mochten nog iets meer onder spanning gebracht worden, maar toch kregen we nooit te maken met een slag in de wielen.

Wanneer we de wielen in de bochten onder druk zetten, voelen we ze een tikkeltje vervormen, wat eerder een goede zaak is om de renner te helpen. De NoTubes Crest S1-wielen voelen dan ook niet aan als een stuk beton en we zouden de algemene stijfheid als goed omschrijven. Op een duurdere fiets als de Spark zouden we ze gerust durven inzetten tijdens de wintermaanden of als trainingswielen om te vermijden dat we onze dure carbon wielen te snel zouden beschadigen. Op een goedkope fiets leveren ze een grote meerwaarde terwijl de totaalprijs van fiets en nieuwe wielen toch nog binnen het aanvaardbare blijft (onder de 1700 euro in het geval van onze Rockrider). Banden monteren is kinderspel en de breedte van 23 millimeter in combinatie met banden van 2.1/2.2″ is perfect voor een gebruik in XC/Sportieve tochten.

Verdict

De Notubes Crest S1-wielen gaan rechtstreeks het duel aan met wielen als de DT Swiss X1700 of Mavic CrossMax Elite. Ze zijn homogeen, rijden aangenaam en bewijzen dat het mogelijk is om zeer goede wielen te maken die geen rib uit je lijf kosten om ze aan te schaffen. We hadden misschien gehoopt dat ze iets lichter zouden zijn, maar tijdens het rijden valt van hun gewicht nauwelijks iets te merken en dat is het belangrijkste. We zien ze perfect als tweede wielset voor een dure topfiets of als upgrade voor de wielen van een goedkope fiets.

Meer info op www.notubes.com/crest-s1-wheelset en www.sabma.com

De test van de Asterion XC29 lees je hier: www.vojomag.nl/test-notubes-crest-s1-asterion-xc29-een-upgrade-zonder-je-te-ruineren-leve-aluminium/?more=3-test-asterion-xc29

 

Test: Asterion XC29

De basis van de Asterion XC29-wielen wordt gevormd door naven die geleverd worden door hun zakenpartner Aivee (onlangs brachten we Aivee nog een bezoekje: www.vojomag.nl/bezoek-aivee). Het gaat om een model dat specifiek werd ontworpen voor deze wielen: MP Custom. Het mag dan wel een instapmodel zijn van dit voor 100% Franse merk, toch hebben we hier te maken met een zeer goed afgewerkt product dat in vier kleuren verkrijgbaar is zonder meerprijs. Enkel de lagers komen uit Japan (dus toch niet 100% made in France).

Het voordeel van de samenwerking tussen Asterion en Aivee is dat de geometrie van de naven geoptimaliseerd werd (de afstand tussen de flenzen) om een wiel te bekomen met een goede laterale stijfheid dat daarnaast ook makkelijk te monteren en richten is.

Ook de velg is specifiek. Ze heeft een interne breedte van 24 millimeter en ze is met een hoogte van 17 millimeter vrij laag. De velg heeft spaakgaten zonder oogjes waardoor weer wat gewicht kon worden bespaard. De hookless velgwanden zijn zeer laag om de band beter te kunnen laten werken (iets dat we ook steeds vaker zien op carbon velgen).

Het wiel telt 32 platte Sapim CX-Ray-spaken. Asterion beknibbelt hier niet, want het gaat om een topmodel. Voor een bedrag van 56 euro kun je de spaken optioneel in de kruising laten vastbinden, wat de cohesie en stijfheid van de spaken nog iets meer ten goede zal komen. Nu we het toch over de opties hebben, bij Asterion kun je ook uit verschillende kleuren kiezen voor de naven, maar ook voor de spaaknippels (aluminium Sapim Polyax) en stickers (betalende optie). Alles wordt trouwens in eigen atelier met de hand gemonteerd.

Op de weegschaal kwam onze geteste set uit op 1631 gram. Hiermee benaderen we het gewicht van heel wat wielen die van origine op vele fietsen gemonteerd worden. Gezien de afwerking en de kwaliteit van de montage mag de prijs van 599 euro er zijn.

We hebben de wielen getest op dezelfde fietsen als de NoTubes Crest S1-wielen, te weten een Scott Spark RC en een Rockrider XC500-hardtail. Ook in dit geval ging het monteren van de banden vanzelf. Op de Scott hebben ze de carbon topwielen (DT XMC 1200) die eronder stonden met succes opgevolgd. Uiteraard voelden we een verschil. De carbon wielen versnelden en bolden beter, wat ook te wijten is aan de hoogte van de velgen van de XMC 1200-wielen. Carbon wielen voelen ook stijver aan wanneer je ze platgooit in de bochten … al vinden we persoonlijk de wielen van DT soms een tikkeltje te stijf. Onder de Rockrider XC500 (www.vojomag.nl/test-rockrider-xc500) hebben we soms het gevoel dat de wielen wat uit de pas lopen met de fiets en het frame lijkt ons een tikkeltje traag, terwijl deze karaktertrek ons met andere wielen niet was opgevallen.

De wielen reageren zeer dynamisch bij het accelereren en optrekken na de bochten, wat te danken is aan de lichte velgen (Asterion kondigt een gewicht aan van ongeveer 380 gram) en de kwaliteit van de montage. Ze kunnen wielen als de NoTubes Crest MK3 (100 euro duurder) of de uitstekende DT Swiss X1501 (300 euro duurder) recht in de ogen kijken. In vergelijking met de Crest S1-wielen, die 100 euro goedkoper zijn, presteren ze beter, wat de meerprijs rechtvaardigt indien je van plan bent om de wielen ook te gebruiken in wedstrijden.

We hadden verwacht dat de wielen verticaal iets soepeler zouden zijn (door hun geringe hoogte) om schokken op te vangen. Gelukkig doen de banden uitstekend hun werk op dit niveau. Je kunt ook de optie om de spaken in hun kruising vast te binden (wel uitgevoerd op onze testexemplaren) achterwege laten zodat de wielen al iets minder stijf worden. Lateraal zijn de wielen zeer stijf en perfect uitgebalanceerd. Ze sturen zeer nauwkeurig en ze geven zich net genoeg zodat de fiets zijn traject behoudt. Over de stevigheid van de wielen kunnen we kort zijn, die is zoals altijd bij Asterion zeer goed. In onze vijf maanden durende test hebben we nooit een slag opgemerkt.

Verdict

De Asterion XC29-wielen zijn magnifiek afgewerkt en werden met de grootste zorg gemonteerd. Als we het gewicht buiten beschouwing laten, hebben ze alles van de duurdere topwielen. Voeg daar nog de vele opties en custom mogelijkheden aan toe en je bekomt wielen die de perfectie benaderen zonder dat je je spaarvarken helemaal moet leegmaken. Zelf zien we ze eerder als een upgrade dan een tweede set, want eens ze een plaatsje hebben gevonden onder je fiets zullen ze die plaats niet snel meer afstaan …

Meer info op www.asterion-wheels.com

[summary

Door Olivier Béart

Test | NoTubes Crest S1 – Asterion XC29: “Een upgrade zonder je te ruïneren? Leve aluminium!”

Test | NoTubes Crest S1 – Asterion XC29: “Een upgrade zonder je te ruïneren? Leve aluminium!”