Test | NoTubes Crest S1 – Asterion XC29: “Een upgrade zonder je te ruïneren? Leve aluminium!” - Test: Asterion XC29

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | NoTubes Crest S1 – Asterion XC29: “Een upgrade zonder je te ruïneren? Leve aluminium!” - Test: Asterion XC29

Het is een torenhoog cliché maar we herhalen het nog maar eens, indien je je fiets een upgrade wilt geven zijn de wielen een van de eerste dingen om eventueel te vervangen. Tegenwoordig heeft iedereen de mond vol van carbon en dit materiaal weet ook alle aandacht naar zich toe te trekken, omdat het meestal in dit materiaal is dat er veel nieuwigheden opduiken. Wij waren echter benieuwd of we voor een som van 500 à 600 euro goede aluminium wielen zouden vinden die een upgrade betekenen voor fietsen uit het instap- of middensegment. We namen de proef op de som met een dubbeltest van de NoTubes Crest S1, met een prijskaartje van 499 euro, en de Asterion XC29 met een adviesprijs van 599 euro.

 

Test: Asterion XC29

De basis van de Asterion XC29-wielen wordt gevormd door naven die geleverd worden door hun zakenpartner Aivee (onlangs brachten we Aivee nog een bezoekje: www.vojomag.nl/bezoek-aivee). Het gaat om een model dat specifiek werd ontworpen voor deze wielen: MP Custom. Het mag dan wel een instapmodel zijn van dit voor 100% Franse merk, toch hebben we hier te maken met een zeer goed afgewerkt product dat in vier kleuren verkrijgbaar is zonder meerprijs. Enkel de lagers komen uit Japan (dus toch niet 100% made in France).

Het voordeel van de samenwerking tussen Asterion en Aivee is dat de geometrie van de naven geoptimaliseerd werd (de afstand tussen de flenzen) om een wiel te bekomen met een goede laterale stijfheid dat daarnaast ook makkelijk te monteren en richten is.

Ook de velg is specifiek. Ze heeft een interne breedte van 24 millimeter en ze is met een hoogte van 17 millimeter vrij laag. De velg heeft spaakgaten zonder oogjes waardoor weer wat gewicht kon worden bespaard. De hookless velgwanden zijn zeer laag om de band beter te kunnen laten werken (iets dat we ook steeds vaker zien op carbon velgen).

Het wiel telt 32 platte Sapim CX-Ray-spaken. Asterion beknibbelt hier niet, want het gaat om een topmodel. Voor een bedrag van 56 euro kun je de spaken optioneel in de kruising laten vastbinden, wat de cohesie en stijfheid van de spaken nog iets meer ten goede zal komen. Nu we het toch over de opties hebben, bij Asterion kun je ook uit verschillende kleuren kiezen voor de naven, maar ook voor de spaaknippels (aluminium Sapim Polyax) en stickers (betalende optie). Alles wordt trouwens in eigen atelier met de hand gemonteerd.

Op de weegschaal kwam onze geteste set uit op 1631 gram. Hiermee benaderen we het gewicht van heel wat wielen die van origine op vele fietsen gemonteerd worden. Gezien de afwerking en de kwaliteit van de montage mag de prijs van 599 euro er zijn.

We hebben de wielen getest op dezelfde fietsen als de NoTubes Crest S1-wielen, te weten een Scott Spark RC en een Rockrider XC500-hardtail. Ook in dit geval ging het monteren van de banden vanzelf. Op de Scott hebben ze de carbon topwielen (DT XMC 1200) die eronder stonden met succes opgevolgd. Uiteraard voelden we een verschil. De carbon wielen versnelden en bolden beter, wat ook te wijten is aan de hoogte van de velgen van de XMC 1200-wielen. Carbon wielen voelen ook stijver aan wanneer je ze platgooit in de bochten … al vinden we persoonlijk de wielen van DT soms een tikkeltje te stijf. Onder de Rockrider XC500 (www.vojomag.nl/test-rockrider-xc500) hebben we soms het gevoel dat de wielen wat uit de pas lopen met de fiets en het frame lijkt ons een tikkeltje traag, terwijl deze karaktertrek ons met andere wielen niet was opgevallen.

De wielen reageren zeer dynamisch bij het accelereren en optrekken na de bochten, wat te danken is aan de lichte velgen (Asterion kondigt een gewicht aan van ongeveer 380 gram) en de kwaliteit van de montage. Ze kunnen wielen als de NoTubes Crest MK3 (100 euro duurder) of de uitstekende DT Swiss X1501 (300 euro duurder) recht in de ogen kijken. In vergelijking met de Crest S1-wielen, die 100 euro goedkoper zijn, presteren ze beter, wat de meerprijs rechtvaardigt indien je van plan bent om de wielen ook te gebruiken in wedstrijden.

We hadden verwacht dat de wielen verticaal iets soepeler zouden zijn (door hun geringe hoogte) om schokken op te vangen. Gelukkig doen de banden uitstekend hun werk op dit niveau. Je kunt ook de optie om de spaken in hun kruising vast te binden (wel uitgevoerd op onze testexemplaren) achterwege laten zodat de wielen al iets minder stijf worden. Lateraal zijn de wielen zeer stijf en perfect uitgebalanceerd. Ze sturen zeer nauwkeurig en ze geven zich net genoeg zodat de fiets zijn traject behoudt. Over de stevigheid van de wielen kunnen we kort zijn, die is zoals altijd bij Asterion zeer goed. In onze vijf maanden durende test hebben we nooit een slag opgemerkt.

Verdict

De Asterion XC29-wielen zijn magnifiek afgewerkt en werden met de grootste zorg gemonteerd. Als we het gewicht buiten beschouwing laten, hebben ze alles van de duurdere topwielen. Voeg daar nog de vele opties en custom mogelijkheden aan toe en je bekomt wielen die de perfectie benaderen zonder dat je je spaarvarken helemaal moet leegmaken. Zelf zien we ze eerder als een upgrade dan een tweede set, want eens ze een plaatsje hebben gevonden onder je fiets zullen ze die plaats niet snel meer afstaan …

Meer info op www.asterion-wheels.com

[summary

DoorOlivier Béart

Test | NoTubes Crest S1 – Asterion XC29: “Een upgrade zonder je te ruïneren? Leve aluminium!” - Test: Asterion XC29