Test | Orbea Urrun: een lichte hardtail e-bike, een goed idee?

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Test | Orbea Urrun: een lichte hardtail e-bike, een goed idee?

Afgezien van het wedstrijdaspect, blijft mountainbiken vooral een manier om zich te verplaatsen en de natuur in te trekken. Begrippen die erg belangrijk zijn voor ons op de redactie, dus onze nieuwsgierigheid was al snel gewekt toen we de Orbea Urrun ontdekten. De ervaring had ons al geleerd dat de aanwezigheid van een “grote” ondersteuning op een hardtail veel concessies oplegde, maar we waren benieuwd wat een lichte e-mountainbike zoals de Urrun – wat een beetje de versie is zonder achtervering van de Rise, een fiets die we enorm appreciëren – zou geven.  

In het Baskisch betekent Urrun “ver” en met deze naam wilde Orbea de hele filosofie overbrengen die dit nieuwe model omringt: een fiets gemaakt om te ontdekken en te verkennen, maar ook om je eerste stappen in het mountainbiken te zetten.

Bij deze missie koos Orbea voor een hardtail als basis om de Urrun te ontwikkelen, met de eenvoud die dat met zich meebrengt. Hoewel hij uiteraard niet gericht is op de meest ervaren rijders, profiteert hij wel van een groot deel van de technologieën van de andere fietsen in het gamma, met name op het gebied van motorisering. Op dit niveau heeft het Baskische merk een belangrijke keuze gemaakt: de Urrun is uitgerust met een lichte ondersteuning, identiek aan die van zijn bestseller, de Rise.

Frame

  

Simpel maar efficiënt! Dat is de omschrijving die zou kunnen passen bij de Orbea Urrun. Met perfect gepolijste lasnaden in de voorste driehoek, een succesvolle integratie van de batterij en de interne geleiding van de kabels met invoer via de headset, hoeft de afwerking van de Urrun de meer high-end modellen van de Baskische fabrikant niet te benijden. In veel opzichten doet de voorste driehoek van de fiets denken aan die van de aluminium Rise.

Hoewel het waar is dat dit soms het onderhoud aan de fiets kan bemoeilijken, geeft de interne doorvoer van de kabels door het balhoofd deze Orbea Urrun een meer verfijnde en nette uitstraling.

Let ook op de aanwezigheid van een discrete chain guard en de bescherming die rond de liggende achtervork zit. Verder is de Orbea Urrun voorzien van diverse bevestigingspunten voor bidonhouders en spatborden. Kortom, de praktische aspecten zijn niet vergeten. We betreuren enkel dat, ook al is het oranje lakwerk prachtig, bepaalde afwerkingsdetails hun glans verloren tijdens de test, zoals de inscripties op de diagonale buis die begonnen los te laten.

Ondersteuning

Waar de voorste driehoek al substantieel doet denken aan die van de aluminium Rise, is de ondersteuning ronduit identiek! Orbea koos ervoor om te vertrekken van het EP801 RS-systeem, dat ontwikkeld werd in samenwerking met Shimano en specifiek is voor het Baskische merk.

 

 

De letters “RS” verwijzen naar een verschil in de software in vergelijking met een klassieke Shimano EP8-motor. Deze “RS Concept”-herprogrammering (voor “Rider Synergy”) biedt een soepelere en natuurlijkere ondersteuning, met een koppel beperkt tot 60 Nm tegenover 85 Nm voor de klassieke versie. Het doel van Orbea is om subtielere hulp te bieden en tegelijkertijd het batterijverbruik te beperken.

Het merk heeft zich gerealiseerd dat meer dan 50% van de eMTB-beoefenaars, en met name degenen die het doelwit zijn van de Urrun, overwegend de Eco-modus op hun e-bike gebruiken. Een lichte ondersteuning zoals die van de EP8 RS lijkt daarom aangewezen voor deze mensen, aangezien ze nooit profiteren van de capaciteiten van een “grote” motor. Bovendien maakt het de fiets gemakkelijker te hanteren als je een beginner bent en het verlengt de autonomie en de levensduur van de batterij.

Over de batterij gesproken: Orbea koos ervoor om de Urrun uit te rusten met een 540 Wh-model zoals op de aluminium Rise, in plaats van het 360 ​​Wh-model van de carbon Rise. Deze keuze heeft uiteraard gevolgen voor het totaalgewicht van de fiets, maar je kunt ook met een meer gerust hart eropuit trekken.

De batterij kan niet worden verwijderd, of je moet eerst de motor verwijderen om er toegang toe te krijgen. “Dit verminderde het gewicht en verhoogde tegelijkertijd de stijfheid van de fiets. Een niet te verwaarlozen punt op een e-bike”, legt het Baskische merk uit. Voor de langste dagen is het systeem volledig compatibel met de 252 Wh Range Extender die op de onderbuis wordt gemonteerd in de plaats van een van de twee bidonhouders. Hiermee wordt de totale capaciteit verhoogd tot 792 Wh.

 

 

Op het stuur zien we de gebruikelijke display in combinatie met een minimalistische bediening met twee knoppen om tussen de modi te navigeren.

Geometrie 

Met zijn zeer korte reach (405 mm in maat M) en een relatief open balhoofdhoek voor een 120 mm (66°) wilde Orbea de Urrun een toegankelijk en veilig karakter geven. Het belangrijkste doel hier is niet om de meest technische en kronkelige paden in de regio te bewandelen, maar om te ontdekken en plezier te hebben op de fiets, met een geometrie die in deze zin is aangepast.

Onderdelen 

Voor onze test ontvingen we het topmodel, namelijk de Urrun 10 die 4999 euro kost … een prijs die heel (te?) dicht bij het goedkoopste model van de full suspension Rise ligt. In deze versie heb je recht op een Fox 34 Performance-vork met 120 mm veerweg.

 

 

De aandrijving komt (zoals gebruikelijk voor het merk) van Shimano, met een XT-derailleur en XT-shifter, een SLX 12-speed cassette en een Deore-ketting. Eenvoudig en efficiënt!

 

 

Om te remmen schakelen we over op Magura en het model MT5 E-STOP. Op deze remmen zit vooraan een remklauw met 4 zuigers voor meer remkracht en achteraan een remklauw met 2 zuigers. De schijven zijn ook anders: 180 mm voor en 160 mm achter. De remhendels kunnen moeiteloos worden bediend en maken het mogelijk om het afremmen vrij gemakkelijk te doseren. Deze remmen zijn prettig in gebruik, maar helaas zijn de composiet hendels erg kwetsbaar en hebben we er een gebroken bij een kleine val.

Het onderstel bestaat uit wielen met Race Face AR 30-velgen (30 mm interne breedte) gemonteerd op Shimano-naven en geschoeid met 2.4″ Maxxis Rekon-banden met versterkt Exo+-karkas. De wielen zijn correct in verhouding met het programma van de fiets, maar een voorband met iets meer noppen, zoals een Maxxis Assegai of DHF, zou iets geruststellender geweest zijn en niet ten koste gaan van het rendement. Het komt vaak voor dat we merken dat de Rekon vooraan grip mist, zowel bij het remmen als in licht krappe bochten of als het nat is.

 

 

De dropper post en de cockpit zijn ontwikkeld door OC, het onderdelenmerk van Orbea. Het stuur is 800 mm breed en de stuurpen heeft een diameter van 35 mm. Het Selle Royal Vivo-zadel werkt het geheel af.

Versies en prijzen 

Naast ons testmodel (Urrun 10; € 4999) bestaat het gamma uit nog twee andere modellen: de Urrun 30 (€ 3999) en de Urrun 40 (€ 3299). De eerste is uitgerust met een Marzocchi Bomber Z2-vork, Magura MT30-remmen, Shimano Deore 10-speed aandrijving en 29″ aluminium wielen. De dropper pen zit niet standaard op dit model, maar is wel als optie verkrijgbaar, voor € 129. 

De goedkopere Urrun 40 is uitgerust met een SR Suntour X1 Coil-vork, Shimano MT200-remmen, een Shimano Deore 10-speed aandrijving en 29″ aluminium wielen.

Orbea Urrun 10: de terreintest

Een elektrisch ondersteunde hardtail? Sinds een test van de Moustache Samedi Off 6 in 2018 hadden we begrepen dat het niet echt ons ding was en destijds hadden we duidelijk geadviseerd om te kiezen voor een full suspension, behalve wanneer het de bedoeling is om heel rustig te mountainbiken op veelal brede wegen. Waarom? Simpelweg omdat de aanwezigheid van een motor en een batterij vereisen dat het frame zodanig wordt verstevigd dat het frame niet meer in staat is om voor de minste filtering van de trillingen te zorgen. Zonder het gewicht van de machine te vergeten dat de fiets op de grond doet kleven en ervoor zorgt dat de fiets achteraan veel klappen te verduren krijgt.

  

Maar aangezien men altijd bereid moet zijn om zijn oordeel te herzien, waren we benieuwd of de komst van een lichte ondersteuning nieuwe horizonten zou openen. Onze Urrun in maat L is met 18,9 kg bijna 3 kg lichter dan de Moustache die we 4 jaar geleden hebben getest (in maat M). Afgezien van het gewicht lijkt de subtiele ondersteuning van de EP8 RS-motor, die we erg op prijs stellen op de Rise, ons ook geschikter voor een rustige toerder.

Op dit punt is het absoluut waar: de ondersteuning is perfect gekalibreerd om met plezier en gemak rustig te rijden en geeft precies de juiste boost om niet bang te zijn voor beklimmingen, zonder ooit te brutaal te zijn. Geen risico om een ​​neofiet van zijn stuk te brengen of af te schrikken, en een meer doorwinterde beoefenaar zal nog steeds genoeg “pep’s” vinden om plezier te hebben op steilere en meer technische beklimmingen.

Ook de geometrie van deze Orbea Urrun verdient lof. We hebben het gevoel dat de positie veel compacter en rechter is dan bij andere sportievere modellen in het assortiment, maar hij blijft evenwichtig en zeer aangenaam. Hoewel de fiets over het algemeen kort is – ook de liggende achtervork van 445 mm, wat een mooie score is voor een 29″ e-mountainbike – is het gemakkelijk om te voorkomen dat de voorkant op steile hellingen van de grond komt en de fiets toont een bijzonder aangename speelse kant in bochtige paden.

  

Voor de stabiliteit staat de geometrie niet ter discussie, want die is geruststellend … tot op zekere hoogte. Bij gebruik op brede wegen zonder moeilijkheden kun je de snelheid opvoeren zonder bang te hoeven zijn voor de minste parasitaire reactie van de fiets. Zodra de ondergrond wat ruwer wordt, blijkt het ontbreken van een achtervering al snel een nadeel zodra je wat snelheid oppikt en er vrij grote stenen/wortels te overwinnen zijn.

Zelfs bij lage snelheden, en ondanks dat de 29-inch wielen en banden een behoorlijk volume bieden, is er een enorm verschil tussen de Fox 34-vork die het erg goed doet (ook al beschikt deze over “slechts” 120 mm veerweg) en de achterkant die erg droog is in zijn reacties, ongeacht het tempo waarmee je rijdt. Het is duidelijk dat een lichte ondersteuning ons nog niet de oplossing lijkt om een ​​hardtail e-bike geschikt te maken voor iets anders dan heel rustige tochten op brede paden zonder moeilijkheden. Hierin voldoet de Urrun niet volledig aan het doel van het merk om te ontdekken en verkennen omdat het de biker te snel beperkt.

Conclusie

We wilden maar al te graag een hardtail e-mountainbike nog een kans geven om ons te overtuigen. Helaas, ondanks het lagere gewicht, een overtuigende motor en een aangename geometrie, is de Orbea Urrun nog steeds in hetzelfde bedje ziek als alle andere hardtails met ondersteuning die we hebben getest: namelijk een frame dat moest worden versterkt voor de motor en batterij, waardoor het al snel oncomfortabel wordt zodra je aan iets anders dan allroad-gebruik denkt. Als dat jouw praktijk is, waarom niet, maar als het gaat om echt offroad rijden, is de Urrun snel beperkt. Voor een rustige rit hoef je echter geen € 5000 in deze Urrun 10 te stoppen, de Urrun 40 van € 3299 volstaat dan ruimschoots. Maar als je genoeg geld hebt om de Urrun 10 te kopen, waarom zou je dan aarzelen om € 300 extra neer te tellen en jezelf te trakteren op het instapmodel van de Orbea Rise die net zo aangenaam is om rustig te toeren, maar veel capabeler en leuker is in MTB-gebruik.

Meer info via https://experience.orbea.com/nl/urrun

DoorAdrien Protano