Test | Pirelli Scorpion Trail S & E-MTB R/M: top of flop? - Test | Pirelli Scorpion Trail S: een troef voor losse ondergrond

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Pirelli Scorpion Trail S & E-MTB R/M: top of flop? - Test | Pirelli Scorpion Trail S: een troef voor losse ondergrond

Pirelli Scorpion Trail S: een troef voor losse ondergrond

Het veelzijdige Trail-gamma van Pirelli moet vooral diegenen overtuigen die op zoek zijn naar banden die zich goed uit de slag trekken op ruw terrein. Maar deze banden mogen ook niet te zwaar zijn of aan de grond blijven kleven wanneer er op de pedalen moet getrapt worden. In deze familie staan er vier versies op het programma en wij pikten daar de S-versie uit voor onze test. Die S staat voor een losse en zanderige ondergrond. Deze versie bestaat overigens ook in de endurofamilie maar dan wel met een verstevigd HardWall-karkas over het hele oppervlak van de band.

Bij dit type band zijn er veel valkuilen die je moet vermijden. Je mag de noppen niet te zacht maken, opdat je geen te slappe band krijgt door de neerwaartse druk waardoor de band niet in staat is om door de bovenlaag te dringen. Maar ze mogen ook niet te hard zijn, want anders zul je geen grip vinden op de wat hardere ondergrond of op de wortels en stenen die je onvermijdelijk wel een keer tegenkomt.

De band is enkel verkrijgbaar met een breedte van 2.4″. Het vrij ronde profiel van het karkas geeft de indruk dat de band smaller is, maar na controle kunnen we bevestigen dat dit getal klopt. Het karkas is enkel op de flanken versterkt (Pro Wall) om het gewicht binnen de perken te houden. Dat gewicht duikt nog net onder de grens van 1 kilogram (974 gram).

Daarmee zitten we bij een merk als Maxxis in het gemiddelde van deze bandencategorie en komen we iets lichter uit dan de laatste Schwalbe-banden uit de Super-serie die rond de 1100 gram schommelen (nieuwe Nobby Nic 2.35 Speedgrip).

Pirelli Scorpion Trail S: de terreintest

Ook al gaat het om een trailband, toch konden we het niet laten om de Trail S onder een endurofiets te monteren: een Orbea Rallon met een veerweg van 170/160 millimeter. Vermits we vaak in België rijden – korte afdalingen en een ondergrond die toch minder veeleisend is voor het rubber dan in de bergen – leek ons dat een goede keuze. En we werden niet ontgoocheld.

We monteerden de banden probleemloos op onze Santa Cruz Reserve- en Zipp-velgen en gebruikten een eenvoudige vloerpomp om ze onder druk te zetten. Eens op de fiets, viel de lage rolweerstand – voor dit type band – als eerste op. Ze doen de naam Trail alle eer aan en we voelen op vlot berijdbare stroken duidelijk het verschil met endurobanden.

Vervolgens stellen we vast dat ze zich inderdaad op hun gemak voelen op een losse ondergrond. Ze bijten zich vast in de grond, wat je zowel voelt bij het remmen (weinig slippartijen) als wanneer we de fiets op zijn zij gooien in de bochten (veel grip), een situatie waarin ze geweldig zijn. Qua tractie is het dan weer zeer moeilijk om ze te laten doorslippen in modder. Het is overigens niet enkel in de winterse modderpoelen dat ze zich thuis voelen, ook in veen- en zandgronden trekken ze zich goed uit de slag.

Het mag dan wel niet hun primaire roeping zijn, toch doen ze het ook best goed op harder en rotsachtig terrein. Wat wel soms verontrustend is, is het zeer uiteenlopende rijgedrag op de verschillende soorten ondergrond. Wat de overgang van het ene terrein naar het andere soms bemoeilijkt. Op een volledig droge weg voelen we hun gedrag goed aan en biedt de band een geruststellende grip, maar als we over nattere stukken rijden, moeten we overschakelen naar de modus ‘gecontroleerd rijden’. Dat leek ons ​​moeilijker dan bij andere banden van hetzelfde type waaraan we gewend zijn (we denken bijvoorbeeld aan de Maxxis DHF). Aan de andere kant verloopt de overgang van modder naar wortels/natte kiezels veel harmonieuzer en wordt de overgang van grip in losse ondergrond naar grip op hard terrein prachtig beheerd.

Ondanks dat er enkel op de zijflanken versterkingen aanwezig zijn, is de band toch sterk. We zijn slechts één keer lekgereden na een hevige landing op een scherpe steen waarbij onder een nop een gaatje opdook. De flanken bleven echter intact. De algemene slijtage van de band mogen we goed noemen. De noppen vertonen na een test van drie maanden nog geen tekenen van zwakte. Als je toch op zoek bent naar een stevigere band, vergeet dan niet dat er ook een enduromodel bestaat.

Verdict

Specifieke banden voor een losse ondergrond liggen niet dik bezaaid en moeten vaak ook veel toegevingen doen om in deze omstandigheden te presteren, waardoor ze minder in hun sas zijn op wortels of stenen. Dat is hier niet het geval en het Pirelli-rubber doet zijn werk wanneer de grote noppen niet langer diep in de ondergrond kunnen dringen. Een leuke verrassing dus en deze Pirelli Scorpion Trail S-banden weten we zeker tijdens het winterseizoen te waarderen of op een ondergrond die niet enkel uit rotslagen bestaat.

Pirelli Scorpion Trail S

€ 59,90

974 g

  • Uitstekend op losse of zanderige ondergrond
  • Zeer lage rolweerstand in dit segment
  • Makkelijk te monteren
  • De overgang naar nat terrein verloopt soms wat delicater
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via https://velo.pirelli.com/en/ww/scorpion-mtb/trail

Foto’s copyright MTB Connection – Ruppert Fowler & Luigi Setili

DoorOlivier Béart

Test | Pirelli Scorpion Trail S & E-MTB R/M: top of flop? - Test | Pirelli Scorpion Trail S: een troef voor losse ondergrond