Test | Pirelli Scorpion Trail S & E-MTB R/M: top of flop?

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Pirelli Scorpion Trail S & E-MTB R/M: top of flop?

De naam Pirelli is je zeker niet onbekend, aangezien het Italiaanse merk een zeer lange geschiedenis heeft in de autowereld. Het merk is aanwezig in meer dan 400 gemotoriseerde kampioenschappen en heeft daarin duizenden overwinningen behaald. Pirelli is ook de huidige officiële bandenleverancier voor het Formule 1-kampioenschap! De hausse in het wielrennen trok niettemin hun aandacht en zette de Italiaanse groep aan tot grote belangstelling voor de tweewielmarkt, maar een compleet aanbod gewijd aan mountainbiken is er pas sinds enkele maanden. Op papier lijkt Pirelli de nodige middelen te hebben ingezet om het juiste te doen en snel een speler te worden die er toe doet. 

De XC-band van het merk bespraken we al eerder (www.vojomag.nl/test-pirelli-scorpion-xc-rc-2-2-lite-wedstrijdband-met-verbazend-veel-grip), vandaag schenken we aandacht aan de trailband en de banden die bedoeld zijn voor mountainbikes met elektrische ondersteuning.

Een korte kennismaking

We moeten teruggaan naar 2016 om in het peloton voor het eerst banden van Pirelli te zien opduiken. Die raceband luisterde naar de naam P-Zero en stond synoniem voor hoge prestaties en een rubber dat ook werd aangetroffen onder de mooiste supercars in de autowereld. De eerste MTB-banden verschenen twee jaar geleden onder de naam Scorpion, een beroemde naam in de offroad-wereld (rally, Dakar, enz.). Sinds vorig jaar heeft het merk een volledig assortiment voor alle MTB-disciplines.

Als je naar het ontwerp van de Pirelli MTB-banden kijkt, zie je dat ze een originele oplossing gebruiken, anders dan die van de meeste andere grote spelers op de markt. We zijn inderdaad gewend aan merken die benadrukken dat ze op het loopvlak 2, 3 of zelfs 4 verschillende dichtheden van rubber combineren om zo te profiteren van de sterke punten van elk rubber op de juiste plaats: hard rubber in het midden om goed te rollen, zacht rubber op de zijkanten voor grip, enz. Bij Pirelli vind je echter maar één rubbersoort op het karkas. De productmanager verklaart: “Waar onze concurrenten de voorkeur geven aan het mengen van zeer eenvoudige rubbersoorten in complexe assemblages, geven wij er de voorkeur aan om ons te concentreren op het ontwerpen van chemisch zeer geavanceerd rubber voor elke discipline en de assemblage te vereenvoudigen.” Dit is wat het merk SmartGrip Compound noemt.

Pirelli deed een beroep op zijn enorme Italiaanse R&D-afdeling (waar racebanden voor auto’s worden ontwikkeld) om een ​​serie banden te ontwerpen voor elke MTB-discipline. De voorbereiding vindt plaats in de Pirelli-fabrieken, waarna een onderaannemer het rubber op het karkas van de banden plaatst. Die onderaannemer is niemand minder dan Lion Tyres, een bekende bandenfabrikant die voor heel grote namen werkt en ook een eigen merk heeft: Vittoria. “Maar Lion Tyres zorgt alleen voor de assemblage”, benadrukt onze gesprekspartner. “Het hoofdbestanddeel, het rubber, is exclusief en komt van ons.” En hij geeft ons ook een primeur: “De fietsenmarkt wordt duidelijk steeds belangrijker voor ons en we zijn van plan de productie binnenkort naar Italië te repatriëren, naar een van onze fabrieken die momenteel autobanden produceert. Deze fabrieken moeten periodiek gemoderniseerd worden en we zullen van deze modernisering profiteren om deze volledig om te zetten naar de productie van fietsbanden om zo het proces van A tot Z te beheren.”

Ten slotte moet ook worden opgemerkt dat Pirelli de ontwikkeling van MTB-banden op dezelfde manier benadert als die van autobanden. Het merk heeft op Sicilië zijn eigen testbanen voor mountainbikes, waar een klein team van twee piloten en een ingenieur fulltime worden ingezet om tests uit te voeren die wetenschap en gevoel combineren. Zij moeten de nieuwe rubbers en de nieuwe profielen valideren voordat ze in productie gaan en zelfs voordat de piloten die door het merk worden gesponsord ze gebruiken en hun feedback geven.

Het assortiment bestaat uit 4 families (XC, Trail, Enduro en E-MTB), elk met een lettercode waarmee je begrijpt voor welk gebruik en/of type terrein elk rubber is bedoeld. Bijvoorbeeld: H = hard terrein (dus zachte compound), M = gemengd terrein, S = zacht (losse ondergrond en harder rubber), R = geoptimaliseerd voor het achterwiel (een lagere rolweerstand, een profiel dat is ontworpen om goed te presteren bij het remmen en niet te snel te slijten). RC duidt dan weer de banden aan voor wedstrijdgebruik. Meer info vind je hier: www.vojomag.nl/news/scorpion-mtb-pirelli-introduceert-een-bandenserie-voor-de-mountainbike.

Na al deze mooie woorden is het nog maar de vraag wat dat in de praktijk oplevert. Eerder reden we al met het pure XC-competitiemodel, vandaag is het de beurt aan het trail-model en de banden bedoeld voor montage op mountainbikes met elektrische ondersteuning. Met die drie tests samen krijg je een overzicht van wat Pirelli te bieden heeft voor onze mountainbikes. We begonnen deze test aan het eind van vorige zomer, tijdens het persevenement Bike Connection in de Dolomieten. Daarna werkten we de test verder af in onze eigen contreien.

Beginnen doen we met de Pirelli Scorpion Trail S, klik in het menu hieronder om naar de review te gaan >>>

Foto’s copyright MTB Connection – Ruppert Fowler & Luigi Setili

DoorOlivier Béart