Test | Pirelli Scorpion XC RC 2.2 Lite: wedstrijdband met verbazend veel grip

Techniek
4 November 2020 — Jurgen Groenwals

Pirelli is op wereldvlak een grote speler in de bandenwereld. Ontelbaar veel auto’s als motoren bollen rond op Pirelli-sloffen. Ook als leverancier voor rubber aan de mountainbikewereld is Pirelli geen vreemde onbekende. Daarnaast is Pirelli ook bekend voor een kalender, maar daar kunnen we hier geen boompje over opzetten.

Eerder dit jaar breidde Pirelli zijn banden voor offroad-gebruik aanzienlijk uit en werd de Scorpion XC RC aan ons voorgesteld. Het hele mountainbikegamma bij Pirelli luistert naar de naam Scorpion, waarbij deze onderverdeeld is in xc, trail, enduro en e-bike.

Wil je je nog even verdiepen in het Pirelli XC RC-aanbod? Kijk dan even hier: https://www.vojomag.nl/news/nieuw-scorpion-xc-rc-pirelli-breidt-zijn-gamma-uit/

Nadat Pirelli het gamma verruimde met de Scorpion Hard, Medium, Soft en Rear is de XC RC reeds het vijfde profiel dat Pirelli uitbrengt. Die Scorpion XC RC is een soort van combinatie van de XC Hard en de XC Medium. Van de XC Hard haalde de XC RC de mosterd bij de centrale noppen en bij de XC Medium ging men aankloppen voor de overgangsnoppen en de zijdelingse noppen.

Voor wie het nu met alle XC’s wat te veel ziet duizelen, geen nood, voortaan gaat het uitsluitend over de XC RC. Eerder deden we reeds de test met de Scorpion Medium & Rear, ondertussen heeft ook de Scorpion XC RC Lite er een flink aantal kilometers opzitten en wordt het tijd om een verdict te vellen.

Karkas

In de Scorpion-reeks krijg je de keuze tussen twee verschillende karkassen: een Lite of een ProWall. De ProWall verschilt van de Lite in die zin dat er een extra beschermingslaag in nylon is aangebracht. Die laag heeft onze Lite-versie niet. De XC RC Lite is immers bedoeld voor crosscountry-racing en daar is elke gram van belang.

Nu het dan toch over grammen gaat, de vier banden die we in test hadden gingen de weegschaal op waarbij de lichtste op 604 gram aftikte, de zwaarste op 620 gram. Dat zijn fraaie waardes waarmee de Scorpion XC RC Lite zich aan de lichte kant van het peloton nestelt. Dat gebrek aan een beschermingslaag maakt van de Lite-versie een bijzonder soepele band die – en dat is dan de keerzijde van de medaille – ook meteen wat kwetsbaarder is.

De RC-reeks is enkel verkrijgbaar met een karkas van 120tpi. Voor wie niet meteen mee is: tpi staat voor threads per inch en betekent dus het aantal draden dat gebruikt wordt in het karkas. Hoe meer draden (en dus hogere TPI), hoe dunner men deze draden kan maken en hoe soepeler het karkas wordt. Daartegenover staat dat de band minder stevig is dan een band met minder maar dus dikkere draden. In mountainbikegebruik worden banden met een hogere waarde dan 100tpi beschouwd als de betere banden.

Compound

Alle Scorpion-banden maken gebruik van eenzelfde SmartGrip-compound. De SmartGrip-compound kent zijn oorsprong in de motorwereld waar deze enkelvoudige oplossing voor uitstekende resultaten zorgt. Dat rubbermengsel zou in zowel droge als natte omstandigheden voor voldoende grip moeten zorgen. Zonder al te veel prijs te willen geven van onze terreintest, nee, die Smartgrip heeft ons zeker niet teleurgesteld.

Noppenpatroon

Het noppenpatroon valt op door een centraal geplaatste rij van afwisselend één en twee lage noppen. Juist daarnaast vervolledigen blokjes van drie noppen de overgang naar de zijkanten. Een lage rolweerstand wordt zo gegarandeerd. Die zijkant op haar beurt is voorzien van koppeltjes van twee hogere noppen voor meer grip in de bochten.

Verder voorziet Pirelli in alle noppen een kleine versnijding wat de nop iets soepeler maakt. In tegenstelling tot vele andere fabrikanten gebruikt Pirelli slechts één hardheid voor de gehele band, zowel voor de centrale noppen als voor de zijkant. Pirelli maakt zich op die manier sterk dat het gedrag van de band in zowat alle omstandigheden hetzelfde blijft.

Pirelli Scorpion XC RC Lite: de terreintest

We deden de test met twee verschillende fietsen. Onze ouwe getrouwe Niner Air 9 hardtail was maar al te graag proefkonijn voor deze test. De banden in 2.2” werden gemonteerd op een setje carbon Syncros-velgen. Die Syncros-velgen hebben een interne velgbreedte van 21,5 millimeter, wat naar hedendaagse XC-normen eerder aan de smalle kant is. Naast die Niner hardtail werd ook een Orbea Oiz TR met Duke Lucky Star-wielen in de strijd gesmeten; de interne velgbreedte van deze wielen is 27,5 millimeter vooraan en 25,5 millimeter achteraan. Op die manier hebben we een erg volledig beeld gekregen van de capaciteiten van deze Scorpions. Stan’s Tire Sealant moet ons tegen lekrijden beschermen. De montage van de banden gaat moeiteloos, de banden staan meteen op druk en wanneer we ’s anderendaags daadwerkelijk gaan rijden, merken we dat die nog steeds op net dezelfde druk staan. Zowel voor als achteraan gaat er 1,7 bar in. Eenmaal op druk heeft de band een mooie ronde vorm. Nagemeten komen we uit op een breedte van 56,5 millimeter, wat netjes overeenkomt met de opgegeven 2.2”.

Het overgrote deel van onze testperiode verliep onder de erg droge omstandigheden van de afgelopen zomermaanden. Op zich is dat niet zo heel erg, de Scorpion XC RC Lite is een band die vooral gericht is voor gebruik op een harde, snelle en droge ondergrond. De laatste weken van de test hadden we het ‘geluk’ toch ook door de regen te kunnen ploeteren zodat we ons een vrij volledig beeld kunnen vormen. De eerste indrukken waren alvast overtuigend positief. De rolweerstand is laag, de grip is goed en de stabiliteit van de band rond de velg is prima. Op snel bollende stukken of op het asfalt hebben we het gevoel dat de Scorpion RC XC Lite een ‘valse trage’ is. Het lijkt veel minder hard te gaan dan je daadwerkelijk doet. De reeks kleine noppen centraal op het loopvlak stelt je in staat flink wat vaart te maken zonder dat het overdreven veel moeite kost. En ook al is de hele band bijzonder soepel, toch ligt die stevig rondom de velg. De band verschuift onder geen enkele omstandigheid over de velg, zelfs niet wanneer we over boomwortels of stenen op zoek gaan naar de limieten. En ondanks de Lite-versie zijn wij geen enkele keer lekgereden.

Waar we ons met de eerder lage en kleine noppen aan de zijkanten aan een beperkte grip en dito inzetbereik verwacht hadden, werden we meer dan zomaar een beetje aangenaam verrast. De grip is zeer constant en vooral heel erg voorspelbaar. Je kan met de Pirelli Scorpion bochten best wel agressief aansnijden en de band verdraagt extreme hellingshoeken. Gaat hij toch aan het schuiven, dan gebeurt dat voorspelbaar en consistent. Hou je meer van een vloeiende dan van een agressieve rijstijl, dan is deze Scorpion XC RC al helemaal een pretje.

Achteraan voel je de tractie en onder remmanoeuvres blijft de band stabiel, een teken dat zowel rubbersamenstelling als karkas op punt staan. Tegelijkertijd blijft de band lekker soepel over alle obstakels heen gaan. 

Nee, het zijn geen modderbanden, daar zijn ze ook niet voor gemaakt. Toch hoef je niet direct te wanhopen wanneer het nat, vies of vuil ligt. De noppen zijn behoorlijk ver uit elkaar geplaatst, wat voor de nodige modderafvoer zorgt, maar natuurlijk zijn die noppen veel te laag om daadwerkelijk voldoende grip te vinden in de modder. Toch presteert de Pirelli Scorpion XC RC Lite ook in modder of op een nat wegdek aanvaardbaar.

Verdict

De Pirelli XC RC Lite is ons prima bevallen. Het is een soepele en stabiele band die wel weg weet met boomwortels, rotsen, schuine kanten, … De band geeft voldoende steun, de rolweerstand is laag, de grip uitmuntend. De band reageert voorspelbaar en geeft al snel veel vertrouwen. Combineer dat met een concurrentieel gewicht en je begrijpt waarom deze Pirelli’s meer dan waarschijnlijk nog wel een tijdje op onze eigen fiets zullen blijven liggen. Na onze testperiode zien de banden er overigens nog steeds uitstekend uit. Nergens is er aanzienlijke schade te merken en reden tot vervanging zien we na vier maanden nog niet meteen. Om te eindigen, geven we nog mee dat alle Pirelli Scorpion-banden 59,90 euro per stuk kosten, maar af en toe zijn er interessante acties, zoals nu: tot eind dit jaar krijg je bij aankoop van een band uit de Scorpion-serie immers een band gratis.

Meer info via velo.pirelli.com

Pirelli Scorpion XC RC Lite

  • Lage rolweerstand
  • Verrassend veel grip
  • Gewicht
  • Eenvoudige montage
  • Prijs
/
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: 59,90 €
Gewicht: tussen 604 en 620 gram