Test Ride #12 | Camelbak Chase Bike Vest, Bontrager Blaze & Pirelli Scorpion

Techniek
11 January 2020 — Léo Kervran

Test Ride: Pirelli Scorpion MTB M & R

Begin 2019 kondigde Pirelli aan dat het zijn intrede zou maken op de markt van mountainbikebanden (lees hier onze aankondiging). Het nieuwe gamma kreeg de naam Scorpion mee, een naam die ook gebruikt wordt in het offroad motorbandengamma. Wij reden afgelopen zomer drie maanden rond met de Scorpion Medium en Rear (in 29 x 2.2″) en dit is ons verdict.

De Scorpion MTB-banden zijn de enige banden uit het gamma die Pirelli niet zelf produceert. De voornaamste reden daarvoor is kosten besparen. Zo komt het dat de banden van Pirelli in de Thaise fabrieken van Vittoria, een ander Italiaans bandenmerk, worden geproduceerd. Maar wel volgens een door Pirelli ontwikkeld procedé en met door Pirelli gekozen materialen.

Bij Pirelli worden alle banden door één en hetzelfde team ontwikkeld. Dat betekent dat de MTB-afdeling gebruik kan maken van de knowhow van de motorcross-afdeling. Pirelli koos voor een single compound voor zijn banden, wat de norm is bij motorcrossbanden maar het tegengestelde is van wat bij veel andere merken gangbaar is.

De compound kreeg de naam SmartGRIP. Grote temperatuursverschillen zouden geen invloed hebben op de rij-eigenschappen en de compound zou zowel op droge als natte ondergrond efficiënt zijn. Volgens Pirelli zijn de banden zeer lekbestendig en slijtvast. Om dat te bewerkstelligen kreeg het 120 tpi-karkas versterkte flanken. Liever een lichtere band? Er bestaat ook een Lite-versie zonder deze versterkte flanken.

De Medium is een veelzijdige band die zowel op het voorwiel als op het achterwiel kan gemonteerd worden. Op het loopvlak merken we twee rijen centrale noppen van een gemiddelde hoogte. Zij worden aan elke zijde omringd door een rij overgangsnoppen en een rij zijnoppen. De noppen hebben allemaal een ongeveer vergelijkbare hoogte.

De Rear werd specifiek ontwikkeld voor het achterwiel. Hij is bedoeld voor dezelfde ondergrond als de Medium en is uitgerust met een loopvlak met lage en dicht bij elkaar geplaatste noppen. De zijnoppen zijn groter om meer grip te bieden in de bochten.

De tubeless-montage van de banden verliep vlot; we hadden slechts één bandenlichter nodig om ze op onze Asterion XC-wielen met een interne breedte van 25 millimeter te monteren. Met de voetpomp ploften ze vervolgens natuurlijk op hun plaats en ze waren meteen luchtdicht. Er ging geen sealant verloren (we gebruikten Stan’s Tire Sealant tijdens deze test). De gemeten breedte van 55 millimeter komt mooi overeen met de maat die wordt meegedeeld door het Italiaanse merk. De vorm van de band is eerder neutraal te noemen, niet te rond en niet te vierkant.

Pirelli geeft het advies om niet met minder dan 2 bar op pad te gaan, maar dat vinden wij wat veel voor een tubeless-band. Na enkele testritten kozen wij voor 1,3 bar, en dat voor een biker van 65 kilogram. Ga je nog lager, dan vervormt de band te veel wanneer je er druk op uitoefent. Bij een hardere ondergrond kan je eventueel wel voor een druk van 1,5 bar kiezen.

Het rendement van de achterband is correct bij een druk van 1,3 bar en zeer goed bij 1,5 bar. Je geniet volop van het zo goed als ononderbroken loopvlak, zonder dat dit een nadeel is voor de grip op technische beklimmingen. Het soepele karkas vervormt goed om de obstakels op te slokken en het rubbercompound biedt een bevredigende grip. Daar staat tegenover dat we in los terrein of in afdalingen met een harde en natte ondergrond heel wat minder tevreden waren van het loopvlak. Dan zorgen de dicht bij elkaar geplaatste noppen voor onvoldoende grip om de band daadwerkelijk te doen afremmen (zeker wanneer je het gewicht op de pedalen zet en minder op het zadel en achterwiel). Het achterwiel glijdt dan ook vaak weg.

Vooraan doet de band zijn werk. Hij biedt ondanks de lage noppen in alle omstandigheden grip, ook in de bochten. Dit is geen modderband, daarvoor heeft Pirelli de MTB Soft in het gamma staan, maar toch presteert hij ook in die omstandigheden correct. Wanneer we vol door de bochten gaan en de band daarbij onder druk zetten, blijft hij met een druk van 1,3 bar zeer stabiel rond het wiel liggen.

Pirelli kondigt een gewicht aan van 695 gram voor de Scorpion M en van 740 gram voor de Scorpion R, maar wij kwamen uit op respectievelijk 740 en 775 gram. Dat is niet echt licht voor xc-banden, maar dat is ten behoeve van de stevigheid. We zijn tijdens onze test van drie maanden nooit lekgereden. Met een adviesprijs van 49,90 euro zitten ze in het gemiddelde van xc-banden.

Verdict

Toen Pirelli zijn Scorpion MTB-gamma lanceerde, waren we eerder voorzichtig. Zitten we wel te wachten op nog een bandenmerk? Zouden ze iets interessants kunnen toevoegen aan het huidige aanbod van de concurrentie? Dat waren maar enkele vragen die door onze hoofden circuleerden toen we de banden voor het eerst rond onze wielen monteerden. Uiteindelijk wisten de banden ons aangenaam te verrassen. De argumenten die worden aangehaald door Pirelli bleken op het terrein daadwerkelijk te kloppen. De eenvoudige opbouw van het gamma is een pluspunt. Op het terrein zijn de Scorpion MTB-banden niet meteen beter of slechter dan andere banden, ze halen perfect het niveau van de concurrentie. De Scorpion M blijft rond ons voorwiel zitten, terwijl de R een zeer goede zomerband is.

Pirelli Scorpion MTB M & MTB R

  • Lekbestendig
  • Soepel karkas dat goed omgaat met een lage druk
  • Veelzijdigheid van de MTB M
  • Makkelijke montage
  • Iets te zwaar voor XC-competitie
  • Grip van MTB R op harde en natte ondergrond
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 49,90
Gewicht: 740 / 775 g (MTB M / MTB RS)

Meer info via velo.pirelli.com