Test Ride #12 | Camelbak Chase Bike Vest, Bontrager Blaze & Pirelli Scorpion
Door Léo Kervran -
In de rubriek Test Ride komen regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen, waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.
Op het menu van vandaag: de Pirelli Scorpion-mountainbikebanden, de Bontrager Blaze-helm met de WaveCel-technologie en de Camelbak Chase Bike Vest.
Klik op de link hieronder om rechtstreeks naar de testverslagen te gaan >>>
Test Ride: Pirelli Scorpion MTB M & R
Begin 2019 kondigde Pirelli aan dat het zijn intrede zou maken op de markt van mountainbikebanden (lees hier onze aankondiging). Het nieuwe gamma kreeg de naam Scorpion mee, een naam die ook gebruikt wordt in het offroad motorbandengamma. Wij reden afgelopen zomer drie maanden rond met de Scorpion Medium en Rear (in 29 x 2.2″) en dit is ons verdict.
Bij Pirelli worden alle banden door één en hetzelfde team ontwikkeld. Dat betekent dat de MTB-afdeling gebruik kan maken van de knowhow van de motorcross-afdeling. Pirelli koos voor een single compound voor zijn banden, wat de norm is bij motorcrossbanden maar het tegengestelde is van wat bij veel andere merken gangbaar is.
De compound kreeg de naam SmartGRIP. Grote temperatuursverschillen zouden geen invloed hebben op de rij-eigenschappen en de compound zou zowel op droge als natte ondergrond efficiënt zijn. Volgens Pirelli zijn de banden zeer lekbestendig en slijtvast. Om dat te bewerkstelligen kreeg het 120 tpi-karkas versterkte flanken. Liever een lichtere band? Er bestaat ook een Lite-versie zonder deze versterkte flanken.
De Medium is een veelzijdige band die zowel op het voorwiel als op het achterwiel kan gemonteerd worden. Op het loopvlak merken we twee rijen centrale noppen van een gemiddelde hoogte. Zij worden aan elke zijde omringd door een rij overgangsnoppen en een rij zijnoppen. De noppen hebben allemaal een ongeveer vergelijkbare hoogte.
De Rear werd specifiek ontwikkeld voor het achterwiel. Hij is bedoeld voor dezelfde ondergrond als de Medium en is uitgerust met een loopvlak met lage en dicht bij elkaar geplaatste noppen. De zijnoppen zijn groter om meer grip te bieden in de bochten.
De tubeless-montage van de banden verliep vlot; we hadden slechts één bandenlichter nodig om ze op onze Asterion XC-wielen met een interne breedte van 25 millimeter te monteren. Met de voetpomp ploften ze vervolgens natuurlijk op hun plaats en ze waren meteen luchtdicht. Er ging geen sealant verloren (we gebruikten Stan’s Tire Sealant tijdens deze test). De gemeten breedte van 55 millimeter komt mooi overeen met de maat die wordt meegedeeld door het Italiaanse merk. De vorm van de band is eerder neutraal te noemen, niet te rond en niet te vierkant.
Pirelli geeft het advies om niet met minder dan 2 bar op pad te gaan, maar dat vinden wij wat veel voor een tubeless-band. Na enkele testritten kozen wij voor 1,3 bar, en dat voor een biker van 65 kilogram. Ga je nog lager, dan vervormt de band te veel wanneer je er druk op uitoefent. Bij een hardere ondergrond kan je eventueel wel voor een druk van 1,5 bar kiezen.
Het rendement van de achterband is correct bij een druk van 1,3 bar en zeer goed bij 1,5 bar. Je geniet volop van het zo goed als ononderbroken loopvlak, zonder dat dit een nadeel is voor de grip op technische beklimmingen. Het soepele karkas vervormt goed om de obstakels op te slokken en het rubbercompound biedt een bevredigende grip. Daar staat tegenover dat we in los terrein of in afdalingen met een harde en natte ondergrond heel wat minder tevreden waren van het loopvlak. Dan zorgen de dicht bij elkaar geplaatste noppen voor onvoldoende grip om de band daadwerkelijk te doen afremmen (zeker wanneer je het gewicht op de pedalen zet en minder op het zadel en achterwiel). Het achterwiel glijdt dan ook vaak weg.
Vooraan doet de band zijn werk. Hij biedt ondanks de lage noppen in alle omstandigheden grip, ook in de bochten. Dit is geen modderband, daarvoor heeft Pirelli de MTB Soft in het gamma staan, maar toch presteert hij ook in die omstandigheden correct. Wanneer we vol door de bochten gaan en de band daarbij onder druk zetten, blijft hij met een druk van 1,3 bar zeer stabiel rond het wiel liggen.
Pirelli kondigt een gewicht aan van 695 gram voor de Scorpion M en van 740 gram voor de Scorpion R, maar wij kwamen uit op respectievelijk 740 en 775 gram. Dat is niet echt licht voor xc-banden, maar dat is ten behoeve van de stevigheid. We zijn tijdens onze test van drie maanden nooit lekgereden. Met een adviesprijs van 49,90 euro zitten ze in het gemiddelde van xc-banden.
Verdict
Toen Pirelli zijn Scorpion MTB-gamma lanceerde, waren we eerder voorzichtig. Zitten we wel te wachten op nog een bandenmerk? Zouden ze iets interessants kunnen toevoegen aan het huidige aanbod van de concurrentie? Dat waren maar enkele vragen die door onze hoofden circuleerden toen we de banden voor het eerst rond onze wielen monteerden. Uiteindelijk wisten de banden ons aangenaam te verrassen. De argumenten die worden aangehaald door Pirelli bleken op het terrein daadwerkelijk te kloppen. De eenvoudige opbouw van het gamma is een pluspunt. Op het terrein zijn de Scorpion MTB-banden niet meteen beter of slechter dan andere banden, ze halen perfect het niveau van de concurrentie. De Scorpion M blijft rond ons voorwiel zitten, terwijl de R een zeer goede zomerband is.
Pirelli Scorpion MTB M & MTB R
€ 49,90
740 / 775 g (MTB M / MTB RS)
- Lekbestendig
- Soepel karkas dat goed omgaat met een lage druk
- Veelzijdigheid van de MTB M
- Makkelijke montage
- Iets te zwaar voor XC-competitie
- Grip van MTB R op harde en natte ondergrond
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via velo.pirelli.com
Test Ride: Bontrager Blaze WaveCel
De Blaze behoort tot het neusje van de zalm van de trailhelmen bij Bontrager. De helm zit vol technisch vernuft, zoals de WaveCel-technologie die in de plaats komt van een deel van het EPS-schuim. Hij heeft gedurende een zestal maanden onze hoofden beschermd en dus is het hoog tijd voor een verdict.
Kort samengevat (meer uitleg vind je in ons dossier waarin we de verschillende technologieën in onze helmen uiteenzetten) bestaat de kern van de WaveCel-technologie uit een kreukbare, plastic celstructuur die de impact bij een val beter moet opvangen. Deze structuur vindt zijn plaats aan de binnenkant van de helm, net achter de comfortabele kussentjes.
De Bontrager Blaze is echter meer dan de WaveCel-technologie. Achteraan kan je de helm door middel van een Boa-sluiting nauwer doen aansluiten rond het hoofd. Die Boa-sluiting is in de hoogte in vijf standen regelbaar, tegenover drie standen op het merendeel van de bestaande helmen. De kinriem heeft een magnetische Fidlock-sluiting.
Mooi is dat de Blaze WaveCel geleverd wordt met twee verschillende paddings. De ‘zomerpadding’ bedekt minder helm en heeft vooraan een siliconenstrookje waarmee je zweet wordt opgevangen. De padding vervangen vraagt wat inspanning, maar het is nu ook weer niet dat je dat dagelijks doet, natuurlijk. Beide paddings kregen een AgIon-behandeling, wat vervelende geuren en microben moet tegengaan.
Ook over de steun voor een lampje of camera werd goed nagedacht. Vooraan klik je deze steun vast terwijl achteraan een magneet – geïntegreerd in het EPS-schuim – de steun op zijn plaats houdt. Bij een val zou de steun makkelijk moeten losschieten zodat extra blessures aan het hoofd vermeden worden. Het vizier vooraan op de helm is verwijderbaar en kan in drie posities geplaatst worden.
Visueel kreeg de Blaze niet veel franjes mee. Hij omhult de achterkant van het hoofd goed en is voorzien van dertien ventilatiegaten. Het EPS-schuim wordt volledig bedekt door een plastic schaal waardoor de levensduur van de helm zou moeten vergroten.
Bontrager Blaze WaveCel: de terreintest
Wanneer we de helm voor het eerst in onze handen krijgen, overvalt ons toch een zekere vorm van twijfel. De Blaze is best zwaar en dat gevoel wordt bevestigd op onze weegschaal: met een gewicht van 420 gram is hij ongeveer 50 gram zwaarder dan de helmen van de concurrentie. Iets dat hoofd en nek niet meteen zullen appreciëren bij een val.
De riempjes die langs de voorkant van je oren lopen, lijken een tikje te lang waardoor die niet mooi rond je gezicht aansluiten. Het traject van de riempjes vraagt dan ook enige aandacht. We hebben op de redactie twee modellen in test. Bij het ene model liepen de achterste riempjes langs de buitenkant van het sluitmechanisme boven het oor. Dat zorgt ervoor dat je de helm eigenlijk nooit echt prima op het hoofd kan laten aansluiten. Bij het andere model liepen die riempjes zoals het hoort en geniet je alleszins van een betere, zij het nog steeds geen perfecte, pasvorm. Het gewicht is mooi verdeeld en de helm blijft mooi stabiel op het hoofd. Het Fidlock-sluitmechanisme dat werkt met een klein en krachtig magneetje is erg eenvoudig en degelijk in gebruik.
Een perfect passende fit vraagt aanvankelijk wat zoekwerk, maar dankzij de Boa die goed te manipuleren is – zelfs met handschoenen aan – kom je er ongetwijfeld uit. De band achteraan het hoofd is, zoals reeds gezegd, in de hoogte verstelbaar zodat je ook daarmee op zoek kan naar de voor jou geschikte pasvorm.
Op het vlak van ventilatie scoort de Blaze – ondanks de WaveCel-technologie die toch een deel van de verluchting tegenhoudt – op een vergelijkbaar niveau met zijn concurrenten.
Wat opvalt aan de Blaze WaveCel is dat de helm diep over het hoofd gaat en zo mooi de achterkant van je hoofd beschermt.
Nee, we hebben ons niet vrijwillig met het hoofd eerst op de grond gesmeten om zo de efficiëntie van de WaveCel-technologie te testen (dat zou overigens ook niet veel zin hebben, de gevolgen van een hersenschudding manifesteren zich pas later), maar je merkt wel dat de Blaze WaveCel diep over het hoofd gaat en zo mooi de achterkant van je hoofd beschermt.
Door de WaveCel-technologie is het onmogelijk om je bril – wanneer je hem even niet op de neus wenst te laten staan – in de ventilatiegaten van de helm weg te steken en Bontrager heeft geen alternatief bedacht zoals Oakley wel doet. Jammer, want dit type helm wordt vaak gebruikt in combinatie met een zonnebril.
Verdict
Zoals hierboven al gezegd, is de Bontrager Blaze meer dan enkel de veelbelovende WaveCel-technologie. Bescherming lijkt de Blaze voldoende te bieden en de ventilatie is ook uitstekend, ondanks de aanwezigheid van de WaveCel, maar het hoge gewicht en het grote volume van de helm lijken ons toch minpuntjes. Verder is het wat zoeken naar een perfecte pasvorm – we vrezen dat niet elk hoofd geschikt is voor de Blaze – maar eens je die gevonden hebt, word je beloond met een helm die mooi en stabiel op het hoofd blijft staan. De twee verschillende paddings, het Fidlock-sluitmechanisme en de steun voor lampje of cameraatje zijn zeker en vast extra troeven.
Bontrager Blaze WaveCel
€ 249,99
420 g (medium 54-60 cm)
- Goede ventilatie ondanks de WaveCel-technologie
- Boa-sluiting achteraan
- Twee verschillende paddings
- Knap bedachte steun voor lamp/camera
- Pasvorm zal niet iedereen bekoren
- Gewicht
- Geen plaats meer om een zonnebril weg te steken op de helm
- Niets te melden
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via trekbikes.com
Dit artikel is een bijdrage van Jurgen Groenwals.
Test Ride: Camelbak Chase Bike Vest
Camelbak is de marktleider van drinkrugzakken, een product waarmee het merk ook in het mountainbiken hoge toppen scheert, denk maar aan de Mule, Lobo of Kudu waarin er naast de waterzak ook de nodige ruimte is om extra spullen mee te nemen. Recent voegde Camelbak nog een collectie heuptassen aan het gamma toe. Het merk uit Californië heeft echter ook een minuscule rugzak in het gamma staan, de Chase Bike Vest, en die hebben wij getest.
De Chase Bike Vest is ontworpen zoals een … vest die nauw rond het lichaam sluit. Deze constructie is al enkele jaren populair bij hardlopers en trailrunners omdat het gewicht beter verdeeld wordt, wat de stabiliteit ten goede komt. Maar waarom zouden we deze rugzak enkel beperken tot een gebruik in crosscountry en marathons, ook in andere disciplines als enduro kan je hem perfect inschakelen. In dat geval trek je hem aan over je rugbescherming.
De Chase heeft in totaal acht opbergvakken die goed zijn voor een inhoud van 2,5 liter. Drie van die vakken (twee vooraan en één grote op de rug) zijn nog eens onderverdeeld in kleinere opbergruimtes, drie andere vakken zijn open en hebben geen sluiting. Dit is bijvoorbeeld handig om er snel je wikkels van je energierepen in weg te stoppen. In het vak achteraan dat het dichtst tegen de rug ligt, past een CRUX™-waterzak met een inhoud van 1,5 liter die bij de rugzak wordt bijgeleverd. Deze waterzak wordt gemaakt in een gepatenteerd materiaal en is recyclebaar. Doordat de drinkslang afneembaar is, kan de waterzak makkelijk gereinigd worden.
De Chase is in slechts één maat verkrijgbaar, maar Camelbak heeft wel een versie voor vrouwen in de catalogus staan (Women’s Chase Bike Vest) en dat is niet enkel en alleen om hippere kleurtjes te gebruiken. De vorm van het rugstuk, de schouderbanden en de opbergvakken op de schouderbanden werd aangepast om naadloos aan te sluiten bij de vrouwelijke anatomie. Het opbergvak achteraan en de kleine vakjes vooraan zijn iets smaller dan op het herenmodel en de schouderbanden minder gecentreerd. Om toch dezelfde inhoud te behouden, werden de verschillende vakken wel iets langer.
Camelbak Chase Bike Vest: de terreintest
Het eerste wat opvalt wanneer je de Chase aantrekt, is het draagcomfort. Ondanks het feit dat er maar één maat beschikbaar is, paste de rugzak als gegoten bij al onze testers die ermee gereden hebben. De 3D Vent Mesh-voering voelt comfortabel aan en heeft geen hinderlijke drukpunten of irritante naden. De rugzak weegt leeg 330 gram.
In de breedte kan de rugzak ter hoogte van de borst door middel van twee riemen aangespannen worden rond het lichaam. Deze riemen zijn relatief kort, wat bij onze testers – die eerder het lichaam van een wandelende tak hebben dan van een stoere beer – geen probleem vormde. Voor gespierde personen daarentegen zou dit wel eens een ander verhaal kunnen zijn. De riemen kunnen echter ook in de hoogte versteld worden.
Het is niet nodig om deze riemen snoeihard aan te spannen, omdat het de vorm van de Chase is die voor de uitstekende stabiliteit zorgt.
De onderste riem is elastisch, de bovenste niet. Bergop zou je er dus voor kunnen kiezen om enkel de onderste riem aan te spannen, zodat je goed je longen kan openzetten bij het ademen. Bergaf kan je ook de bovenste riem vastmaken. Het is niet nodig om deze riemen snoeihard aan te spannen, omdat het de vorm van de Chase is die voor de uitstekende stabiliteit zorgt. De riemen zijn er gewoon om te voorkomen dat de schouderbanden naar de zijkanten verschuiven. De rugzak sluit nauw aan bij de rug – zelfs geladen is de rugzak niet erg dik – waardoor hij niet van hier naar ginder zwiert tijdens het rijden. Sommigen zullen de nauwe aansluiting bij de rug te warm vinden, maar wij hebben daar geen last van gehad.
De inhoud van 2,5 liter (zonder de waterzak) was ruim voldoende voor het merendeel van onze tochten. In de open vakken op de rug kun je makkelijk een kleine vest, een kaart en nekwarmer kwijt. In het binnenvak zit een clip om je sleutels aan vast te maken en is er daarnaast ook ruimte voor een pomp, binnenband en nog wat andere zaken (geld, identiteitskaart, …). In het onderste open opbergvak past een iets dikkere softshell als je deze tenminste slim oprolt. Het bovenste open opbergvak is elastisch zodat er grotere zaken inpassen, denk maar aan een reddingsdeken. Opgelet echter, wanneer de waterzak en het binnenste opbergvak helemaal gevuld zijn, is het moeilijk om dit vak volledig te benutten.
Alle testers waren unaniem vol lof over de opbergvakken vooraan. Deze vakken hinderden de bewegingen van de armen niet en wanneer je stopt zit alles wat je dringend nodig hebt binnen handbereik, denk maar aan je telefoon, multitool of energierepen.
De gebruikte stof (dezelfde als die van parachutezeilen) is alleen waterafstotend, niet waterdicht. In geval van hevige regen blijven je spullen niet droog. Anderzijds is de stof extreem slijtvast en gemakkelijk schoon te maken. Zowel de rugzak als de waterzak hebben een levenslange garantie. Op dit moment, na 1 jaar gebruik, is de Chase nog als nieuw.
Verdict
De Camelbak Chase Bike Vest kon al onze testers bekoren, zowel bij een gebruik in enduro als crosscountry en zelfs trailrun. Met zijn draagcomfort, stabiliteit en goed doordachte details (zoals de opbergvakjes vooraan) is dit een zeer veelzijdige kleine rugzak. De prijs mag hoog lijken, maar is vergelijkbaar met de prijzen van de concurrentie (Shimano, …). Enkel de korte riemen op de voorkant van de borst zullen voor sommige personen een nadeel zijn.
Camelbak Chase Bike Vest
€ 99,99
- Draagcomfort
- Stabiliteit in alle omstandigheden
- Opbergvakken vooraan goed bereikbaar
- Versie aangepast aan vrouwelijke anatomie
- Te korte draagriemen
- Prijs (al is de kwaliteit onberispelijk)
- Met een volle waterzak moeilijk te laden
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via camelbak.com
[summary
