Test Ride #13 | Syncros: Silverton SL-wielen, Fraser iC SL-cockpit & Tailor IS-bidonhouder

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test Ride #13 | Syncros: Silverton SL-wielen, Fraser iC SL-cockpit & Tailor IS-bidonhouder

In de rubriek Test Ride komen regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen, waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.

We beginnen deze Test Ride met de carbon Syncros Silverton SL-wielen, vervolgens is het de beurt aan de carbon Fraser iC SL stuur/stuurpen-combinatie en eindigen doen we met de Syncros Tailor IS Cage bidonhouder/multitool.

Klik op de link hieronder om rechtstreeks naar de testverslagen te gaan >>>

Syncros Silverton SL: de wielen van Batman

De Syncros Silverton SL-wielen mogen we gerust een opvallende verschijning noemen. Deze one-piece wielset is volledig uit carbon, van de velg tot de spaken. Ze zijn ook ultralicht en ultraduur; op de beursvloer wisten ze in het verleden alvast heel wat aandacht te trekken. Maar hoe doen ze het op het terrein? Vojo mocht ze enkele maanden mee naar huis nemen voor een test en dit is ons verdict.

Het mag geen verbazing wekken dat het project om de Silverton SL-wielen te ontwikkelen iets meer tijd in beslag heeft genomen dan het ontwerpen van een klassieke wielset. Maar liefst drie jaar en zeven prototypes (allen in carbon) waren er nodig om tot het uiteindelijke resultaat te komen dat je hier ziet. Omdat de wielen zo specifiek zijn, is automatisatie niet aan de orde en worden de wielen volledig met de hand gemaakt. Daarvoor gebruikt men 250 carbon patches uit niet minder dan 5 verschillende soorten vezels. Het opstarten van de serieproductie verliep dan ook niet van een leien dakje en Syncros zag zich genoodzaakt om de commercialisatie uit te stellen. Tevens werd het eindproduct nog licht herzien door allerlei beperkingen die de productie met zich meebracht.

De hookless velgen hebben een interne breedte van 26 millimeter, maar het is toch vooral de hoogte van de velg (36 millimeter) die onze aandacht trekt. Door voor hoge velgen te kiezen, kon Syncros de wanden van de velgen dunner maken en dus gewicht besparen zonder aan stevigheid in te boeten. In theorie zou deze vorm de velgen ook stijver moeten maken, maar dat is voor verderop.

Elk wiel telt 20 spaken – waardoor ze een klassieke look hebben – daar waar andere specialisten in het genre vaak opteren voor slechts 3 tot 6 spaken (Bike Ahead, Spengle, …). Hoe minder spaken, hoe imposanter ze moeten zijn om te weerstaan aan de vele spanningen die erop inwerken. Door het aantal spaken te verhogen, kon Syncros ze dus smaller uitvoeren en opnieuw gewicht besparen. Nog een voordeel is dat de wielen verticaal beter kunnen vervormen, wat ze toleranter moet maken in bochten.

Tolerant wil echter ook zeggen dat de spaken een zekere soepelheid moeten hebben. Bij een one-piece wielset vormen de spaken een geheel met de velgen en de naafflens. Het wiel is nog niet compleet wanneer het uit de mal komt, het naaflichaam ontbreekt nog. Door de flenzen uit elkaar te trekken (met een kracht van enkele honderden kilo’s), geeft men de spaken de gewenste spanning. Vervolgens wordt het naaflichaam (ook uit carbon) ertussen gelijmd, wat duidelijk te zien is wanneer je de wielen van dichtbij bekijkt.

Nog een laatste bijzonderheid over de spaken. De twintig ‘zichtbare’ spaken zijn er in werkelijkheid slechts tien. De spaken zijn namelijk uit één stuk en lopen over de volledige lengte van de diameter. Ze passeren dus enkel langs de naaf. Eigenlijk moeten we zelfs zeggen dat er slechts één spaakgeheel wordt gebruikt. Bij elke kruising van twee spaken zijn het immers de vezels die elkaar kruisen, net zoals dat het geval is aan de verbinding met de flenzen en velgen.

Het interieur van de naaf wordt gevormd door een DT Swiss 180 S-as, een hoogwaardig element van de Zwitserse fabrikant. Handig, want DT heeft in zijn catalogus onderdelen staan in alle denkbare standaarden voor het vrijwiel. Daar staat wel tegenover dat ze enkel beschikbaar zijn met een Centerlock-montage voor de schijf. Het is het enige onderdeel van het wiel dat niet uit carbon is. Zonder deze as weegt elk wiel 491 gram (velg, spaken, flenzen, naaflichaam).

In totaal komen we voor de complete Silverton SL-wielset uit op slechts 1290 gram, wat 60 gram (30 gram per wiel) meer is dan de versie die in 2018 werd gelanceerd en waarvan het gewicht op de foto’s hierboven af te lezen valt (we hebben geen foto’s van de nieuwe wielen op de weegschaal). Syncros moest het ontwerp van zijn wielen herzien om de productie te vergemakkelijken, waardoor ze iets zwaarder werden. Desondanks zijn ze nog steeds 135 gram lichter dan de Asterion E-One XCR Carbon 29-wielen die we vorig jaar getest hebben, en zelfs lichter dan de meeste wielen voor koersfietsen. Op dit niveau is elke gewonnen gram indrukwekkend.

De lagers uitgezonderd heb je geen onderhoud aan deze wielen. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om de wielen paraplu te rijden, zelfs niet wanneer er een spaak zou breken. Moest dit laatste toch voorvallen, dan ben je niet per se genoodzaakt om het hele wiel te vervangen. Gelukkig maar met een prijskaartje van 3499 euro per paar. Afhankelijk van de plaats waar de spaak gebroken is, kan deze hersteld worden. Syncros maakt daarvoor gebruik van een netwerk van erkende herstellers (na goedkeuring van Syncros of de breuk toch daadwerkelijk herstelbaar is).

Syncros Silverton SL: de terreintest

Alvorens aan onze test te beginnen, merken we nog op dat de hoge velgranden de montage van sommige banden bemoeilijken. De hoge velgen vereisen ook het gebruik van voldoende lange ventielen om de banden tubeless te maken. Syncros levert de wielen met ventielen van 55 millimeter. Het oppompen van de tubeless banden is een formaliteit.

We kunnen het al maar meteen vertellen: van zodra we onze garage buitenreden, waren we weg van deze wielen. Ze kwamen in de plaats van onze Asterion XC-wielset (goede wielen uit het middensegment) en uitstekende DT Swiss XRC1200-exemplaren (carbon seriewielen). Het lagere gewicht viel meteen op.

Bergaf lijkt de fiets over de obstakels te vliegen. De Silverton-wielen zijn toch maar 340 gram lichter dan onze wielset, maar het verschil in gedrag is groot. De stijfheid is mooi gedoseerd en het kost ons niet de minste moeite om de wielen de goede richting uit te sturen. Het blijven echter wel wedstrijdwielen die niet zo tuk zijn op een passief stuurgedrag.

Op het vlakke zou je verwachten dat hun lage gewicht (is lagere inertie) een nadeel zou zijn, maar dat is niet het geval. Aan een constant tempo is dit misschien wel het onderdeel waar je het minste verschil zal voelen met een iets minder dure wielset, maar ze rijden goed en we hebben geen last gehad van onaangename trillingen tijdens lange tocht.

Uiteindelijk zijn de Silverton SL-wielen het vermoeiendst bergop … maar niet om de verkeerde redenen. Door het lage gewicht en het uitzonderlijke rijgedrag willen de wielen niet liever dan altijd maar sneller gaan … met als resultaat dat je tong na een dik half uur op je schoenen hangt indien je jezelf niet in bedwang kunt houden. De fysieke conditie van de bestuurder is dan ook de enige beperking van deze wielen.

Tijdens onze testperiode van enkele maanden – voornamelijk in de Belgische Ardennen en de Alpen – betreurden we geen enkel technisch incident. In het begin waren we nog bang om deze pareltjes te beschadigen, maar die angst verdween al snel zodat we de wielen niet gespaard hebben. Ze lijken robuust en spaken en velgen zijn nog steeds intact.

Verdict

Je hebt al wel begrepen dat we de Syncros Silverton SL-wielen niet echt op een fout hebben kunnen betrappen. Ze zijn licht, stevig en stijf met een vleugje tolerantie. Het zijn ook heuse kunstwerkjes en horen tot de crème de la crème van de XC-wielen. Door het hoge prijskaartje liggen ze niet in ieders bereik. Moest je het geld hebben liggen, dan zouden we niet meteen 8000 euro besteden aan een topfiets, maar wel 4000 à 5000 euro aan een goedkoper model om dan de wielen te vervangen door deze Silverton SL-wielset. Geloof ons, je zal er geen spijt van hebben.

Meer info via www.syncros.com/global/en/product/syncros-silverton-sl

Syncros Silverton SL

€ 3499,00

1290 g

  • Gewicht
  • Dosering stijfheid
  • Kunstwerkje
  • Prijs
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Syncros Fraser iC SL: de cockpit van Nino

Het is nu twee jaar dat Nino Schurter met een bijzondere cockpit rondrijdt op zijn Scott Spark RC. Het gaat om de Syncros Fraser iC SL stuur/stuurpen-combinatie waarbij stuur en stuurpen een geheel vormen. Op papier spreken het lage gewicht en de verbeterde stijfheid in zijn voordeel. Wij wilden wel eens zelf aan den lijve ondervinden of dat op het terrein ook het geval is …

De Syncros Fraser iC SL-cockpit is bijna even spectaculair als de Syncros Silverton-wielen die we op de vorige pagina getest hebben. Dit is nochtans niet de eerste stuur/stuurpen-combinatie die op de markt verschijnt, verre van zelfs. De eerste mountainbikes van Klein uit de jaren 90 zijn het levende bewijs dat dit idee niet nieuw is. Met aluminium, staal en zelfs titanium werden er toen al mooie dingen gerealiseerd. Maar de dag van vandaag heeft men steeds meer expertise om carbon te bewerken en daardoor kon men dit product nieuw leven inblazen.

Syncros beperkte zich niet tot snel een stuur en stuurpen aan elkaar te monteren en vervolgens de kruising in een laagje carbon te wikkelen zodat het er als een geheel zou uitzien, zoals de scouts doen wanneer ze twee boomtakken met elkaar verbinden. De vorm van de cockpit werd opnieuw ontworpen om echt voordeel te kunnen halen uit het samenbrengen van twee onderdelen die voorheen steeds gescheiden waren. En dat voordeel is een betere verhouding tussen de stijfheid en de capaciteit om trillingen op te vangen.

Aan deze ontwerpfase hebben we de bijzondere vorm te danken die doet denken aan een vogel die met gespreide vleugels in de lucht hangt. Aan de stuurpen vertrekken twee afgeplatte ‘vleugels’ die naar de uiteinden toe ronder worden om er handvatten en shifters op te kunnen monteren. Door deze vorm kreeg het stuur de nodige flex terwijl de torsiestijfheid toenam. Hierdoor heeft de bestuurder het gevoel dat hij zeer precies kan sturen en dat hij geen energie verspilt wanneer hij op de pedalen loopt.

De specifieke vorm wekt de indruk dat het stuur erg naar achteren gebogen is. En dat is ook zo met een backsweep van 9 graden, daar waar de meeste XC-sturen een backsweep hebben van 6 of 7 graden. Echt ongebruikelijk is deze hoek echter niet. De upsweep bedraagt dan weer 6 graden. Wat in zijn geheel een vrij natuurlijke hoek geeft aan de polsen. Zoals je verderop zult zien, stellen wij dit in ieder geval op prijs.

Op de weegschaal wordt het aangekondigde gewicht van 224 gram gerespecteerd. Dit is zeker niet slecht, maar er bestaan ook losse sturen en stuurpennen die elk apart 110 gram wegen. We kunnen op dit punt dan ook niet spreken van een doorslaggevend voordeel voor de Syncros-cockpit. Het kleine Spaanse merk Gemini heeft bijvoorbeeld een stuur/stuurpen-combinatie in de catalogus staan die met dezelfde afmetingen amper 164 gram weegt (door ons geverifieerd): de Propus.

De Syncros Fraser iC SL is slechts in één breedtemaat verkrijgbaar: 740 millimeter met de mogelijkheid om het stuur te versmallen naar 720 millimeter. Voor de stuurpen heb je wel de keuze uit verschillende lengtes en hoeken: 60, 70 (hier getest), 80 en 90 millimeter met een stuurhoek van -8 graden voor de klassieke versie; -17 graden voor de stuurpen van 100 millimeter en -25 graden voor de Nino Schurter Replica. Let op: zoals bij alle cockpits van dit type is het beter om je niet te vergissen bij het kiezen …

Goedkoop is het ook al niet. Prijzen gaan van 349,90 euro tot 449,90 euro voor het model van -17 graden en de Nino Schurter Replica die geproduceerd worden in kleinere hoeveelheden. Dit is duurder dan een traditionele cockpit die samengesteld wordt uit een los stuur en een losse stuurpen, maar dat is de prijs die je betaalt voor een origineel en technisch interessant product. De stuurpen heeft een specifieke vorm en ze wordt dan ook geleverd met een hele set spacers om ze op de stuurbuis te monteren en een eigen afdekkapje. Er is ook een specifieke GPS-houder verkrijgbaar (van het Garmin-type – 59,90 euro). Voor de volledigheid geven we nog even mee dat er in het gamma van Syncros nog een stuur/stuurpen-combinatie staat, de Hixon SL, bedoeld voor all-mountain of enduro.

Syncros Fraser iC SL: de terreintest

Eerst en vooral moeten we de Fraser op onze fiets monteren. Echt ingewikkeld is dat niet maar je moet wel enkele voorzorgsmaatregelen nemen, zeker bij de stuurpen. Door de bijzondere vorm moeten de spacers goed op hun plaats zitten en je moet erop letten dat je het aangegeven koppel om de schroeven vast te draaien, niet overschrijdt.

De uiteinden van het stuur kregen een korrelige coating zodat de remgrepen en shifters niet verschuiven en je niet de neiging hebt om deze te vast aan te draaien. Een afwerking die er trouwens even mooi als robuust uitziet.

Van zodra je aan het stuur plaatsneemt, zet de negatieve hoek van de stuurpen de toon. Je hebt te maken met een product dat bedoeld is voor competitief gebruik. Je kan dit effect natuurlijk tegengaan door meer spacers onder de stuurpen te plaatsen, maar dat is uiteraard niet de bedoeling wanneer je voor dit soort cockpit kiest. Voor de rest is de vorm zeer aangenaam, al is dit persoonlijke smaak. De backsweep van 9 graden en de positie van het stuur bleken bijzonder ergonomisch met respect voor een natuurlijke hoek van de polsen. Gelukkig maar, want het is natuurlijk onmogelijk om het stuur nog lichtjes te verdraaien om de positie aan je voorkeur aan te passen.

En hoe zit het met de stijfheid? Daar heeft Syncros een geslaagd compromis gevonden. Wanneer je begint te sprinten, voel je niet de minste torsie. Idem bergaf. Je voelt niet de minste ongewenste beweging en sturen gaat heel precies.

Tijdens lange tochten krijg je geen last van gevoelloze handen en het is vooral in ruwe afdalingen dat je jezelf realiseert dat Syncros op zoek is gegaan naar het juiste compromis en niet naar een zo stijf mogelijk stuur, en dat die stijfheid zodanig georiënteerd werd dat het stuur over de nodige tolerantie beschikt op obstakels. Het is niet veel en het compenseert een slecht afgestelde vork of overmatig opgeblazen banden niet, maar op een fiets die tiptop staat afgesteld, voegt dit wat extra comfort toe waar je na vele uren in het zadel dankbaar voor zult zijn.

Verdict

Net zoals de Silverton SL-wielen heeft Syncros ook hier een indrukwekkend ogend product gemaakt, een showstuk om indruk te maken op vrienden. De Syncros Fraser iC SL-cockpit is op het terrein zeker een meerwaarde en biedt een gewicht/stijfheid-verhouding die bijna niet te verkrijgen is met een klassieke set. Bij het sprinten of lopen op de pedalen voel je dat het geheel stijver is en dat in combinatie met een opmerkelijk vermogen om de trillingen te filteren. Jammer dat het geheel niet nog iets lichter is en dat deze technologische verfijning, die de cockpit verbetert zonder deze te revolutioneren, zo’n hoge prijs heeft.

Meer info via www.syncros.com/global/en/product/syncros-fraser-ic-sl

Syncros Fraser iC SL

€ 349,90

224 g (stuurpen 70 mm, -8°)

  • Look en afwerking
  • Stijf ...
  • ... maar tolerant op impacts
  • Prijs
  • Onmogelijk bij te regelen
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Syncros Tailor IS Cage: als een Zwitsers zakmes

De laatste jaren is er een trend op gang gekomen om zo veel mogelijk reparatiemateriaal op of in het frame op te bergen. Zo wist men tooltjes te integreren op onze bidonhouders. Syncros is een specialist in het genre en deze Tailor IS Cage is lichter en completer dan zijn voorgangers.

Dit ontwerp neemt minder ruimte in beslag en voortaan haal je de drinkbus er langs de zijkant uit. Nog een voordeel is dat je kan kiezen om de bidon langs links of langs rechts uit te nemen, want er zijn langs beide kanten gaten voorzien. Er worden afdekkapjes meegeleverd om de niet gebruikte gaten dicht te maken.

De multitool zit tussen de bidon en bidonhouder en het is daardoor onmogelijk om hem te verliezen tijdens het rijden, zolang er een drinkbus in de houder zit. De multitool telt maar liefst 19 functies: inbussleutels (2/2.5/3/4/5/6/8 millimeter), Torx-sleutels (T10/20/25/30), een PH2-kruisschroevendraaier, een platte schroevendraaier, een kettingpons, een tooltje om het ventiel te verwijderen, spaaksleutels (3.22/3.45/Mavic M7) en een tooltje om je remblokken uit elkaar te duwen. Ook een kettinglink vindt zijn plaats in dit tooltje. Een Zwitsers zakmes is er niets tegen!

Om het helemaal compleet te maken, kan je ook nog een houder voor een minipomp (Syncros Boundary 2.0 HV) of CO2-patronen monteren.

Ten slotte is hij ook compatibel met de Syncros-accessoirehouder, die zeer geschikt is voor een binnenband. Deze laatste kan ook onafhankelijk gemonteerd worden (er zijn 3 montageopties afhankelijk van de locatie op het frame).

Eens alles geïnstalleerd, ziet het er misschien wat bombastisch uit. Esthetiek is echter niet de belangrijkste zorg van het systeem, functionaliteit wel. Onze zakken zijn nog leeg, want alles zit op de fiets waar het mooi op zijn plaats blijft zitten, zelfs op de ruigste paden.

De bidonhouder is vrij stijf en een bidon wegsteken vergt een tikkeltje moeite, al kan dit nog steeds perfect tijdens het rijden. Dat lukt niet met het multitooltje, al zou het technisch perfect mogelijk moeten zijn om hem tijdens het rijden op te bergen. Maar je moet uiteraard ook de bidon wegnemen om het tooltje vast te klikken en dus is het beter dit te doen alvorens weer op de fiets te springen.

Na een paar maanden gebruik, zagen we de eerste roestvlekken verschijnen. Dit is voorlopig enkel een esthetisch mankement, toch is het jammer. De sleutels zijn lang genoeg, waardoor je een betere hefboom hebt of bepaalde diepliggende schroeven makkelijker kunt bereiken.

Geen slecht woord over de minipomp. Ze hindert niet tijdens het rijden. Het is niet de lichtste uit de klas, maar wel relatief snel om een band op te pompen. Leuk is dat de kop op een slang gemonteerd staat om te voorkomen dat je het uiteinde van het ventiel beschadigt.

De houder voor de accessoires is ideaal voor een binnenband. Voor sommige binnenbanden kan de riem een ​​beetje kort of dun zijn. Opgelet, bij sommige frames kan de demper in de weg zitten en is het best om de houder elders te monteren. Geen paniek, het product is er voor gemaakt en bepaalde elementen kunnen worden ingekort.

Verdict

Deze Syncros bidonhouder is zeer compleet en betrouwbaar en vervult perfect zijn twee hoofdfuncties. De prijs (64,90 euro) lijkt misschien hoog. Wanneer je de rekening maakt, merk je dat het overeenkomt met de afzonderlijke aankoop van een bidonhouder, een multitool met 19 functies en een minipomp van goede kwaliteit. Uiteindelijk is het enige echte nadeel de gevoeligheid voor roest. Dit is esthetisch jammer, maar bovenal hopen we dat de functionaliteit na verloop van tijd niet zal worden beïnvloed (inbussleutels waarvan de kop ronder wordt). De vergeetachtigen onder ons zullen vooral blij zijn dat ze met de Syncros Tailor IS Cage minder kans hebben om iets op de tafel achter te laten …

Meer info via www.syncros.com/global/en/products/syn-mountain-accessories-bottlecages

Syncros Tailor IS Cage

€ 64,90 (bidonhouder met pomp) + € 11,90 (houder voor binnenband)

174 g / 294 g / 315 g (bidonhouder + minitool / met pomp / met houder binnenband)

  • Zeer compleet
  • Alle elementen blijven goed op hun plaats
  • Bidon langs links of rechts uitneembaar
  • Plaatsinname inclusief de houder voor de binnenband
  • Roest

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Wil je meer weten over Syncros, lees dan ook zeker dit artikel over ons bezoek aan hun kantoren: www.vojomag.nl/bezoek-syncros-meer-dan-zomaar-een-onderdelenleverancier

[summary

Door Léo Kervran