Test Ride #15 | Giant Rev Pro MIPS, Megmeister Ultrafris Pro & Specialized S-Works Power Mirror
Door Jurgen Groenwals -
In de rubriek Test Ride komen regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen, waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.
Op het menu van vandaag: een Giant Rev Pro MIPS-helm, een Megmeister Ultrafris Pro-fietsshirt en het Specialized S-Works Power Mirror-zadel.
Klik op de link hieronder om rechtstreeks naar de testverslagen te gaan >>>
Test Ride: Giant Rev Pro MIPS
Na maandenlang ontwikkelen, onthulde Giant net voor de zomer een nieuwe helm, de Rev Pro MIPS. De helm combineert technologieën en designelementen die terugkomen in de Rev en Pursuit aero. Greg Van Avermaet rijdt in de Tour met een goudkleurig exemplaar rond, wij deden de voorbije zomermaanden hetzelfde met een stijlvol zwart metallic exemplaar.
Dat we de naam van olympisch kampioen Greg Van Avermaet aanhalen in de intro, is geen toeval. Van Avermaet was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe Rev Pro MIPS, want de Belg trainde en koerste maandenlang met prototypes rond. Met behulp van zijn feedback kon het ontwikkelingsteam de prestaties en pasvorm van de helm verfijnen.
“De Rev-helm was een favoriet van onze professionele gebruikers. Met dat ontwerp als basis zijn we begonnen”, zegt Jeff Schneider, hoofd van Giant Gear Business en Marketing.
Met zijn 347 gram (large, hoofdomtrek 59-63 cm, door ons geverifieerd) is de Rev Pro MIPS iets zwaarder dan die Rev (314 gram). Met dat gewicht zit hij in de middenmoot van de race-gerichte MIPS-helmen, toch voelt hij verrassend licht aan op het hoofd.
Giant trok naar de windtunnel om via Computational Fluid Dynamics (CFD)-analyse de interne en externe luchtstroming op de Rev Pro MIPS te optimaliseren. Die analyse leverde eenentwintig ventilatieopeningen en diepe binnenkanalen op die gecombineerd worden met een optimaal aeroprofiel.
Veiligheid is ook bij Giant een prioriteit. Onder de dunne helmschaal van polycarbonaat zit een EPS-schuim dat uit meerdere dichtheden bestaat. Op die manier behoudt de helm beter zijn vorm bij een val en absorbeert hij de energie van de klap bij zowel lage als hoge snelheid.
Verder rekent Giant op de MIPS-technologie om het hoofd in de helm nog beter te beschermen. De MIPS-technologie legden we eerder al uit in dit artikel: www.vojomag.nl/mips-spin-wavecel-koroyd-een-uiteenzetting-over-de-technologie-in-onze-helmen. Op de Rev Pro is deze geavanceerde valbescherming geïntegreerd in het verstelbare Cinch Pro Fit-systeem, een systeem dat Giant in 2018 voor het eerst introduceerde op zijn Pursuit-model. Cinch Pro Fit is een band rond het hoofd die de druk gelijkmatig verdeelt voor comfort en stabiliteit. Het (goed verscholen) verstelsysteem – waarmee je de hoogte van de Cinch Pro Fit-achterklem in vijf standen kan verstellen – zit ingebouwd in de EPS-schuimlaag.
De paddings in de helm zijn gemaakt van TransTextura, wat vocht en microben moet tegengaan. Zelf rijden we vaak in combinatie met een Buff op ons hoofd die ook al wat zweetdruppels opvangt. Tijdens onze test hadden we dan ook nooit last van zweetdruppels die plots in onze ogen pengelden.
Het Element Strap System (ESS) oogt met zijn dunne riempjes klassiek. Aan de kin zit een al even klassieke sluiting. Ter hoogte van de oren zijn de riempjes verstelbaar om de ideale pasvorm te vinden. En die ideale pasvorm vonden wij heel snel, met dank aan de eenvoudige draaiknop achteraan de helm. Zowel de helm op het hoofd als de riempjes rond de kin voelden zeer aangenaam aan.
Het weze duidelijk dat de Rev Pro MIPS ontwikkeld werd met feedback van wegrenners, al kan hij volgens Giant voor uiteenlopende omstandigheden dienstdoen. Ook wij ruilen al eens graag onze zwaardere trailhelm, die tot in de nek doorloopt, in voor een lichtere helm, ook tijdens het mountainbiken. Daar waar je op de meeste trailhelmen een camera of lamp kunt monteren, is dat op de Rev Pro niet het geval.
De Giant Rev Pro MIPS is verkrijgbaar in de maten small, medium en large en in drie verschillende kleuren. De helm heeft een adviesprijs van € 199,95.
Verdict
De helmen van Giant verdienen wat ons betreft meer aandacht dan dat ze krijgen, ook al zijn ze relatief eenvoudig. De Rev wist ons in het verleden al te verrassen met een zeer aangename pasvorm en met de Rev Pro MIPS is dat niet anders. De riempjes zitten zeer goed en de ventilatie is uitstekend. Het mooiste compliment is misschien nog dat we tijdens het mountainbiken nooit aan de helm op ons hoofd hebben gedacht.
Giant Rev Pro MIPS
€ 199,95
347 g (geverifieerd, large, 59-63 cm)
- Pasvorm
- Ventilatie
- Riempjes
- Geen bevestiging voor camera of lamp
- Niets te melden
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Favoriet
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.giant-bicycles.com
Test Ride: Megmeister Ultrafris Pro
Op de heetste dag van het jaar armstukken en een fietsshirt testen, het leven van een mountainbike-redacteur is niet altijd een pretje. Gelukkig is het Megmeister Ultrafris Pro-fietsshirt voorzien van een technologie die je heerlijk fris houdt. Benieuwd of die belofte ook daadwerkelijk standhoudt.
Het Nederlandse Megmeister heeft zich als doel gesteld aan de hand van een rits technische en innovatieve technologieën de meest efficiënte baselayers en kledij te fabriceren. Het idee achter het concept komt van oprichter Jos Ruiterman. Met meer dan twintig jaar ervaring in de textielindustrie zag Jos dat er een enorm marktpotentieel was om ‘high-end performance’ kledij te ontwikkelen. Het eerste product was een nieuw type base-layer met een innovatieve technologie voor kledingconstructie, Drynamo. Dit volledig naadloos shirt werd, in samenwerking met topsporters, ontworpen met revolutionaire vochtafvoerende eigenschappen, een laag gewicht en een uitstekend ademend vermogen. Het vormde meteen ook de basis voor het Megmeister-gamma. Ondertussen is de catalogus verder uitgebreid met shirts, shorts, armstukken, helmmutsjes… En nu dus ook deze Ultrafris-collectie.
Zelfkoelende kleding, zo wordt de Ultrafis Pro-lijn in de markt gezet. Het idee is dat het shirt jouw zweet gebruikt om je lichaam af te koelen. Onze ondertussen ver achteraan in het geheugen verzeilde biologiekennis leert ons dat zweten de manier is van het lichaam om zichzelf af te koelen. Oververhitting en te veel vochtverlies zijn daarbij reële problemen die ook hun invloed hebben op je prestaties. Megmeister heeft de stof getest en de resultaten bewijzen dat de lichaamstemperatuur daadwerkelijk met 1,5 tot 2 graden Celsius daalt.
In de stof van het Ultrafris Pro-shirt zit – wat Megmeister Freeze Tech noemt – een weefpatroon waar je met een beetje fantasie de vorm van een ijskristal in herkent. De bedoeling van dit patroon is een endotherme reactie op te werken en je eigen lichaamswarmte te absorberen en naar buiten toe te brengen. Hoe harder je gaat zweten, hoe beter het shirt afkoelt. Rijwind zorgt ervoor dat er nog meer lucht langs het shirt gaat en er meer water kan verdampen in die lucht. Het verkoelende effect wordt zo dus nog versterkt. Het materiaal beschermt je tegen schadelijke UV-stralingen van de zon en is antibacterieel behandeld, zodat je geen uren in de wind naar het zweet gaat stinken.
Het shirt draag je rechtstreeks op het lichaam, dus zonder baselayer. Op die manier komt de verkoelende werking sneller in contact met je zweet. Het shirt voelt fluweelzacht aan en is erg aangenaam om dragen. De pasvorm is eerder aan de ruime kant, het is geen erg nauwaansluitend shirt en dat vinden wij eigenlijk best wel fijn. De mouwen zijn eerder aan de korte kant. Onder beide armen is een mesh voorzien die voor extra verluchting moet zorgen. Met de volledig doorlopende ritssluiting kan je het shirt helemaal openzetten, wat ook weer zijn bijdrage levert aan de afkoeling.
Achteraan krijgen we drie zakken waarvan eentje voorzien is van een ritssluiting. Die zakken zijn voldoende ruim om de benodigde spullen in op te bergen. Door de eerder wijde pasvorm zullen die zakjes echter wel wat doorhangen wanneer je er al te veel gewicht in steekt.
Het Ultrafris Pro-shirt is beschikbaar in vier kleuren (grijs, lichtblauw, marineblauw en Burgundy rood) en zes maten van XS tot XXL. Zoals wel vaker met technische kledij is de prijs van het Megmeister Ultrafris Pro-shirt met 129,95 euro niet erg mals te noemen.
Verdict
Het Megmeister Ultrafris Pro-shirt is een erg mooi en stijlvol fietsshirt dat aangenaam en comfortabel om dragen is. De stof is goed rekbaar en beweegt mooi met het lichaam mee. Mesh-stukken onder de armen, drie steekzakken – waarvan eentje afsluitbaar – en een doorlopende ritssluiting zijn erg fijne details die het shirt verder helemaal afmaken. Maar waar het in deze natuurlijk helemaal om te doen is; blijft je lichaam er koeler in dan in eender welk ander zomers fietsshirt? Zonder er een wetenschappelijke benadering en een geheel eigen labotest op los te laten, moeten we beroep doen op ons rijgevoel. En dat is best wel positief. Het lijkt inderdaad alsof je lichaam koeler blijft, zweet wordt snel en praktisch afgevoerd en zodra er een beetje rijwind is, wordt je lichaam netjes afgekoeld. Bij lage snelheden in overdreven hoge temperaturen gingen ook wij uiteraard aan het zweten. Toch bleef dat gevoel van een “fris” bovenlichaam overheersen, waardoor we kunnen stellen dat de Freeze Tech wel degelijk zijn invloed heeft op het afkoelen en afvoeren van je zweet.
Megmeister Ultrafris Pro Shirt
€ 129,95
155 gram
- Freeze-tech houdt je lichaam koel
- Erg aangenaam om dragen
- Fijne pasvorm
- Zakjes achteraan hangen door wanneer er wat teveel gewicht in steekt
- Mouwen zijn eerder aan de korte kant
- Prijs
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Favoriet
- Prijs-kwaliteit
Meer info via https://shop.megmeister.com
Test Ride: Specialized S-Works Power Mirror
Zit dat een beetje lekker, zo’n geprint zadel? Het moet de meest terugkerende vraag geweest zijn toen we het S-Works Power Mirror-zadel aan het testen waren. Na ruim drie maanden onze bips neergeploft te hebben op die vreemd uitziende structuur, maken we nu de balans op.
Steeds op zoek naar nieuwe vooruitstrevende ontwikkelingen, botsten de ingenieurs bij Specialized op de beperkingen van schuim om zadels mee te bekleden. Voor een betere ondersteuning en een verhoogd zitcomfort zocht Specialized haar heil in 3D-printing. Hiervoor werkte het samen met ‘Carbon’, een Californisch bedrijf dat zijn sporen reeds langer heeft verdiend in het gebruik van polymeren voor allerhande toepassingen.
Het 3D-geprinte Power Mirror-zadel van Specialized zag vorig jaar het levenslicht. Op de commercialisatie ervan was het nog wachten tot juni van dit jaar. Wil je je nog eens helemaal verdiepen in de techniek van 3D-printing van zadels, dan verwijzen we je graag naar ons eerder verschenen artikel: www.vojomag.nl/specialized-power-mirror-fizik-antares-adaptative-het-zadel-van-de-toekomst-wordt-geprint.
Specialized gebruikt een techniek waarbij hars wordt gestold met een laser. De laser loopt door een ‘bad’ van lichtgevoelige hars (of fotopolymeer) om laag voor laag het object te vormen. Als een laag klaar is, zakt de bak in het bad en stolt de laser de volgende laag. De gevormde structuur heeft de vorm van een honingraat waarbij afhankelijk van de plaats op het zadel verschillende dichtheden worden gebruikt.
De complexe honingraatstructuur is een matrix van 14000 verbindingen en 7799 knooppunten die elk afzonderlijk kunnen worden afgestemd. De mogelijkheden om met de dichtheid van het materiaal te spelen, zijn schier eindeloos. De plaats waar meer ondersteuning wenselijk is, krijgt een hogere dichtheid, waar het liever wat zachter is, worden de knooppunten verder uit elkaar gehaald.
Power en Body Geometry
Power-zadels zijn niet nieuw in het Specialized-aanbod. Het eerste Power-zadel werd reeds vijf jaar geleden voorgesteld. Een Power-zadel onderscheidt zich door de korte neus, waardoor het zadel er breder uitziet dan het in werkelijkheid is. Bij het testen van verschillende zadelvormen door de door Specialized gesponsorde wegrenners, waren ze erachter gekomen dat bij een aerodynamische houding het bekken voorwaarts kantelt, wat voor de nodige problemen en drukpunten zorgde. Met de ervaring van de ‘korte’ tijdritzadels in het achterhoofd maakte Specialized het Power-zadel drie centimeter korter. Daardoor ben je meer genoodzaakt om op dezelfde plaats te blijven zitten en kan je langer comfortabel in dezelfde positie blijven en de juiste kracht overbrengen. Je zitbotjes op de achterkant van het zadel zijn nu de enige punten waar je ondersteuning op hebt.
Body Geometry draait reeds sinds 1997 mee binnen Specialized en slaat op het wetenschappelijk testen en ergonomisch ontwerpen van producten om de efficiëntie te verhogen en de kans op letsels te verminderen. Dat dit bij name op zadels van wezenlijk belang is, mag duidelijk zijn. Dat leidt onder meer tot het toevoegen van het Body Geometry-kanaal dat de druk op het perineum verlicht en zo de bloedstroom naar gevoelige slagaders verbetert. Dankzij het Retül bikefitting-programma verzamelt Specialized gegevens van duizenden Specialized-rijders. Al deze gegevens worden gebruikt om tot het meest perfecte product te komen.
Het S-Works Power Mirror-zadel maakt gebruik van de gebogen FACT-carbonschaal die we kennen van de andere S-Works zadels. De carbon rails dragen mee hun steentje bij aan het lage gewicht van dit zadel, alhoewel met 190 gram het nu ook weer niet het pluimgewicht onder de zadels is. Let wel op dat de oversized carbon rails (7×9 millimeter) niet compatibel zijn met alle zadelpennen.
Aan de achterkant van het zadel vinden we twee bevestigingspunten die SWAT-compatibel zijn. Dat betekent dat je er zadeltasjes, bandenlichter, bidonhouder, … aan kan bevestigen.
Het zadel is beschikbaar met twee zadelbreedtes, 143 millimeter of 155 millimeter, afhankelijk van de afstand tussen je zitbotjes kies je een van beide breedtes.
De terreintest
Zadels zijn persoonlijk en elk achterwerk is anders. Wat voor de ene biker het perfecte zadel is, kan voor een andere biker totaal fout zijn. Persoonlijk ben ik nogal een fan van langere en smalle zadels, genre Selle Italia XLR of Fi’zi:k Kurve. Harde zadels ook. Het is dan ook met het nodige scepsis dat ik het relatief zachte, korte en brede Power Mirror-zadel op mijn crosscountry-hardtail monteer. Meer dan drie maanden later staat het zadel er nog steeds op en heb ik er nog geen enkel moment over nagedacht opnieuw van zadel te wisselen.
Het S-Works Power Mirror-zadel is erg comfortabel en biedt tegelijkertijd toch veel ondersteuning op die plaatsen waar je het nodig hebt. De structuur is vele malen zachter dan bij een standaardzadel. Met je vinger kan je het makkelijk indrukken maar zodra je je vinger wegneemt, neemt het zadel meteen zijn oorspronkelijke vorm terug aan. Dat maakt ook dat je zitbotjes meer in het zadel zakken dan op andere zadels. Je zit meteen goed vast in het zadel en gaat veel minder naar voor of achter schuiven. Je zit gewoon in de juiste positie, zonder pijnlijke drukpunten.
Het zadel geeft nog steeds veel ondersteuning en verdeelt de druk uitstekend. Op ruig terrein werkt dat zachte materiaal zelfs een beetje schokabsorberend. De ruwe structuur van het bovendek van het zadel geeft ook meer dan voldoende grip. Het zadel is kort genoeg zodat je er ook achter kan gaan hangen op steile afdalingen. Mijn vrees dat je bij steile beklimmingen niet voldoende vooraan op het zadel kan gaan zitten, bleek ongegrond.
De opening in het midden – het Body Geometrie-kanaal – is meer gesloten dan op andere zadels. Dat komt natuurlijk omdat de structuur doorloopt om zo voor volgende stevigheid te zorgen. Die open structuur is natuurlijk ideaal om vuil op te vangen. Gelukkig gaat het relatief makkelijk om het zadel terug zuiver te maken.
Verdict
Wij zijn heel erg aangenaam verrast door het S-Works Power Mirror-zadel. Het is een erg comfortabel zadel dat tegelijkertijd veel ondersteuning biedt in zowat alle mogelijke rijsituaties. Ruim twintig jaar aan Body Geometry ervaring en gegevensverzameling hebben duidelijk hun vruchten op vlak van zitcomfort en ondersteuning afgeworpen. Of dergelijk comfort met een ‘gewoon’ zadel met een zadeldek uit schuim geëvenaard kan worden, valt te betwijfelen. En ook al heb je door de specifieke Power-vorm niet overdreven veel ruimte om te bewegen, toch hebben wij nergens het gevoel gehad dat wij plaats tekort kwamen. Het futuristisch uiterlijk en het algehele design vinden wij alvast heel erg knap.
Research & development en innovatieve productieprocessen zijn niet goedkoop. De intellectuele kost moet hier eveneens mee verrekend worden. Dat maakt dat het S-Works Power Mirror-zadel maar liefst 399,90 euro kost. Dat is een pittige prijs maar een comfortabel zadel waarmee je nooit nog zitvlakproblemen kent, mag best wat kosten. In een eerste fase zal dit zadel vooral gekocht worden door mensen die steeds het nieuwste van het nieuwste op hun fiets willen. In de toekomst zien wij echter enorm veel extra mogelijkheden voor dergelijke technologie op zadels. Zo moet het mogelijk zijn op basis van een bikefitting een zadel helemaal op maat van jouw bips te laten maken.
S-Works Power Mirror-zadel
€ 399,90
190 gram
- Erg comfortabel zadel dat veel ondersteuning biedt
- Bijzonder knap design
- Rijden zonder pijnlijke bips
- Gewicht
- Gepeperde prijs
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Favoriet
- Prijs-kwaliteit
Meer info via https://www.specialized.com/be/nl/power-saddle-mirror
[summary
Test Ride #15 | Giant Rev Pro MIPS, Megmeister Ultrafris Pro & Specialized S-Works Power Mirror




