Test Ride #15 | Giant Rev Pro MIPS, Megmeister Ultrafris Pro & Specialized S-Works Power Mirror - Test Ride: Specialized S-Works Power Mirror-zadel

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Test Ride #15 | Giant Rev Pro MIPS, Megmeister Ultrafris Pro & Specialized S-Works Power Mirror - Test Ride: Specialized S-Works Power Mirror-zadel

Test Ride: Specialized S-Works Power Mirror

Zit dat een beetje lekker, zo’n geprint zadel? Het moet de meest terugkerende vraag geweest zijn toen we het S-Works Power Mirror-zadel aan het testen waren. Na ruim drie maanden onze bips neergeploft te hebben op die vreemd uitziende structuur, maken we nu de balans op.

Steeds op zoek naar nieuwe vooruitstrevende ontwikkelingen, botsten de ingenieurs bij Specialized op de beperkingen van schuim om zadels mee te bekleden. Voor een betere ondersteuning en een verhoogd zitcomfort zocht Specialized haar heil in 3D-printing. Hiervoor werkte het samen met ‘Carbon’, een Californisch bedrijf dat zijn sporen reeds langer heeft verdiend in het gebruik van polymeren voor allerhande toepassingen.

Het 3D-geprinte Power Mirror-zadel van Specialized zag vorig jaar het levenslicht. Op de commercialisatie ervan was het nog wachten tot juni van dit jaar. Wil je je nog eens helemaal verdiepen in de techniek van 3D-printing van zadels, dan verwijzen we je graag naar ons eerder verschenen artikel: www.vojomag.nl/specialized-power-mirror-fizik-antares-adaptative-het-zadel-van-de-toekomst-wordt-geprint.

Specialized gebruikt een techniek waarbij hars wordt gestold met een laser. De laser loopt door een ‘bad’ van lichtgevoelige hars (of fotopolymeer) om laag voor laag het object te vormen. Als een laag klaar is, zakt de bak in het bad en stolt de laser de volgende laag. De gevormde structuur heeft de vorm van een honingraat waarbij afhankelijk van de plaats op het zadel verschillende dichtheden worden gebruikt.

De complexe honingraatstructuur is een matrix van 14000 verbindingen en 7799 knooppunten die elk afzonderlijk kunnen worden afgestemd. De mogelijkheden om met de dichtheid van het materiaal te spelen, zijn schier eindeloos. De plaats waar meer ondersteuning wenselijk is, krijgt een hogere dichtheid, waar het liever wat zachter is, worden de knooppunten verder uit elkaar gehaald. 

Power en Body Geometry

Power-zadels zijn niet nieuw in het Specialized-aanbod. Het eerste Power-zadel werd reeds vijf jaar geleden voorgesteld. Een Power-zadel onderscheidt zich door de korte neus, waardoor het zadel er breder uitziet dan het in werkelijkheid is. Bij het testen van verschillende zadelvormen door de door Specialized gesponsorde wegrenners, waren ze erachter gekomen dat bij een aerodynamische houding het bekken voorwaarts kantelt, wat voor de nodige problemen en drukpunten zorgde. Met de ervaring van de ‘korte’ tijdritzadels in het achterhoofd maakte Specialized het Power-zadel drie centimeter korter. Daardoor ben je meer genoodzaakt om op dezelfde plaats te blijven zitten en kan je langer comfortabel in dezelfde positie blijven en de juiste kracht overbrengen. Je zitbotjes op de achterkant van het zadel zijn nu de enige punten waar je ondersteuning op hebt.

Body Geometry draait reeds sinds 1997 mee binnen Specialized en slaat op het wetenschappelijk testen en ergonomisch ontwerpen van producten om de efficiëntie te verhogen en de kans op letsels te verminderen. Dat dit bij name op zadels van wezenlijk belang is, mag duidelijk zijn. Dat leidt onder meer tot het toevoegen van het Body Geometry-kanaal dat de druk op het perineum verlicht en zo de bloedstroom naar gevoelige slagaders verbetert. Dankzij het Retül bikefitting-programma verzamelt Specialized gegevens van duizenden Specialized-rijders. Al deze gegevens worden gebruikt om tot het meest perfecte product te komen.

Het S-Works Power Mirror-zadel maakt gebruik van de gebogen FACT-carbonschaal die we kennen van de andere S-Works zadels. De carbon rails dragen mee hun steentje bij aan het lage gewicht van dit zadel, alhoewel met 190 gram het nu ook weer niet het pluimgewicht onder de zadels is. Let wel op dat de oversized carbon rails (7×9 millimeter) niet compatibel zijn met alle zadelpennen.

Aan de achterkant van het zadel vinden we twee bevestigingspunten die SWAT-compatibel zijn. Dat betekent dat je er zadeltasjes, bandenlichter, bidonhouder, … aan kan bevestigen.

Het zadel is beschikbaar met twee zadelbreedtes, 143 millimeter of 155 millimeter, afhankelijk van de afstand tussen je zitbotjes kies je een van beide breedtes.

De terreintest

Zadels zijn persoonlijk en elk achterwerk is anders. Wat voor de ene biker het perfecte zadel is, kan voor een andere biker totaal fout zijn. Persoonlijk ben ik nogal een fan van langere en smalle zadels, genre Selle Italia XLR of Fi’zi:k Kurve. Harde zadels ook. Het is dan ook met het nodige scepsis dat ik het relatief zachte, korte en brede Power Mirror-zadel op mijn crosscountry-hardtail monteer. Meer dan drie maanden later staat het zadel er nog steeds op en heb ik er nog geen enkel moment over nagedacht opnieuw van zadel te wisselen.

Het S-Works Power Mirror-zadel is erg comfortabel en biedt tegelijkertijd toch veel ondersteuning op die plaatsen waar je het nodig hebt. De structuur is vele malen zachter dan bij een standaardzadel. Met je vinger kan je het makkelijk indrukken maar zodra je je vinger wegneemt, neemt het zadel meteen zijn oorspronkelijke vorm terug aan. Dat maakt ook dat je zitbotjes meer in het zadel zakken dan op andere zadels. Je zit meteen goed vast in het zadel en gaat veel minder naar voor of achter schuiven. Je zit gewoon in de juiste positie, zonder pijnlijke drukpunten.

Het zadel geeft nog steeds veel ondersteuning en verdeelt de druk uitstekend. Op ruig terrein werkt dat zachte materiaal zelfs een beetje schokabsorberend. De ruwe structuur van het bovendek van het zadel geeft ook meer dan voldoende grip. Het zadel is kort genoeg zodat je er ook achter kan gaan hangen op steile afdalingen. Mijn vrees dat je bij steile beklimmingen niet voldoende vooraan op het zadel kan gaan zitten, bleek ongegrond.

De opening in het midden – het Body Geometrie-kanaal –  is meer gesloten dan op andere zadels. Dat komt natuurlijk omdat de structuur doorloopt om zo voor volgende stevigheid te zorgen. Die open structuur is natuurlijk ideaal om vuil op te vangen. Gelukkig gaat het relatief makkelijk om het zadel terug zuiver te maken.

Verdict

Wij zijn heel erg aangenaam verrast door het S-Works Power Mirror-zadel. Het is een erg comfortabel zadel dat tegelijkertijd veel ondersteuning biedt in zowat alle mogelijke rijsituaties. Ruim twintig jaar aan Body Geometry ervaring en gegevensverzameling hebben duidelijk hun vruchten op vlak van zitcomfort en ondersteuning afgeworpen. Of dergelijk comfort met een ‘gewoon’ zadel met een zadeldek uit schuim geëvenaard kan worden, valt te betwijfelen. En ook al heb je door de specifieke Power-vorm niet overdreven veel ruimte om te bewegen, toch hebben wij nergens het gevoel gehad dat wij plaats tekort kwamen. Het futuristisch uiterlijk en het algehele design vinden wij alvast heel erg knap.

Research & development en innovatieve productieprocessen zijn niet goedkoop. De intellectuele kost moet hier eveneens mee verrekend worden. Dat maakt dat het S-Works Power Mirror-zadel maar liefst 399,90 euro kost. Dat is een pittige prijs maar een comfortabel zadel waarmee je nooit nog zitvlakproblemen kent, mag best wat kosten. In een eerste fase zal dit zadel vooral gekocht worden door mensen die steeds het nieuwste van het nieuwste op hun fiets willen. In de toekomst zien wij echter enorm veel extra mogelijkheden voor dergelijke technologie op zadels. Zo moet het mogelijk zijn op basis van een bikefitting een zadel helemaal op maat van jouw bips te laten maken. 

S-Works Power Mirror-zadel

€ 399,90

190 gram

  • Erg comfortabel zadel dat veel ondersteuning biedt
  • Bijzonder knap design
  • Rijden zonder pijnlijke bips
  • Gewicht
  • Gepeperde prijs

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJurgen Groenwals

Test Ride #15 | Giant Rev Pro MIPS, Megmeister Ultrafris Pro & Specialized S-Works Power Mirror - Test Ride: Specialized S-Works Power Mirror-zadel