Test Ride #16 | Bontrager: Comp-pedalen, Rally WaveCel-helm en BITS-multitool - Test Ride: Bontrager Rally WaveCel-helm

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Test Ride #16 | Bontrager: Comp-pedalen, Rally WaveCel-helm en BITS-multitool - Test Ride: Bontrager Rally WaveCel-helm

Test Ride: Bontrager Rally WaveCel-helm

Een jaar na de introductie van de WaveCel-technologie stelt Trek met gepaste trots haar nieuwe Rally-helm voor. De Rally-helm komt mee in het gamma naast de reeds bestaand Blaze, de eerste mountainbikehelm met deze baanbrekende technologie.

Trek is reeds ruim dertig jaar actief op de markt van helmontwikkeling. Dankzij het Crash Replacement-programma verzamelen ze in hun Crash Reconstruction Data Research-programma gegevens over de impact – inclusief locatie, volume, kraslengte, … – op een helm na een crash. Voordeel is dat dit gegevens zijn na echte crashes en niet uitsluitend uit een labo-opstelling. Aan de hand van resultaten van dit testprogramma tracht Trek hun helmen steeds te verbeteren.

WaveCel

Even vooraf: nee, we aanvaarden geen enkel excuus meer om geen helm te moeten dragen. Hedendaagse helmen zijn licht, ventileren uitstekend, zien er – naargelang je persoonlijke smaak – modieus uit, komen in alle mogelijke kleurtjes en vooral, ze beschermen je hoofd bij een valpartij. Dat steeds meer fabrikanten op zoek gaan naar allerlei technologieën om helmen nog veiliger te maken dan de standaard wettelijk opgelegde normen, is een trend die wij alleen maar kunnen toejuichen.

In een eerder artikel gingen wij reeds dieper in op de normen, de werking van hersenen en deze verschillende technologieën. Dat artikel lees je hier nog even na: www.vojomag.nl/mips-spin-wavecel-koroyd-een-uiteenzetting-over-de-technologie-in-onze-helmen.

WaveCel is een kreukbare celstructuur die kan platgedrukt worden en vervormen. De WaveCel-technologie vervangt maar liefst 50% van het EPS-schuim dat normaal gezien zorgt voor de absorptie van de schokken. Door de bijzondere vorm – golven, vandaar ook de naam – kan de helm zowel platgedrukt worden om de impactenergie te verkleinen als verdraaien en licht verschuiven ten opzichte van het EPS-schuim om de hoekversnellingen op het hoofd te verzwakken. Nadeel is dat het gebruikte materiaal, ondanks de open structuur, zwaarder is dan het EPS-schuim. De WaveCel-technologie maakt een helm dan ook ongeveer 53 gram zwaarder, wat niet verwaarloosbaar is, want dit betekent toch al snel 15 tot 20% van het gewicht van een helm.

Anders dan bij een standaard helm van schuim, die ontworpen is om te beschermen tegen een loodrechte inslag, werkt WaveCel goed bij het type fietsongevallen dat in de praktijk het meest voorkomt: onfortuinlijk, met verdraaiingen en een impact onder een schuine hoek. WaveCel absorbeert de energie van de impact op verschillende manieren. Op het moment van de klap bewegen de lagen van het WaveCel-materiaal onafhankelijk van elkaar en buigen ze mee, totdat de celwanden verkreukelen. Vervolgens verschuiven de lagen en nemen ze de inwerkende loodrechte en rotationele krachten op, weg van je hoofd.

Bontrager Rally WaveCel-helm

De Blaze-helm was met 249,99 euro eerder aan de pittig geprijsde kant. De Rally-helm moet aan die verzuchting tegemoetkomen. De Rally maakt uiteraard gebruik van de WaveCel-technologie en werd reeds met vijf sterren bekroond in de Virginia Tech’s Helmet Safety Ranking.

De Boa-sluiting aan de achterkant van de helm is erg goed bedienbaar, zelfs met handschoenen aan, en maakt dat je de helm erg nauwkeurig kan laten aansluiten op je hoofd. De Boa-sluiting is in drie standen in de hoogte verstelbaar.

Net als de Blaze wordt ook deze Rally geleverd met twee verschillende soorten paddings. Een padding die meer geschikt is bij hogere temperaturen – en voorzien van een ‘no-sweat-siliconenstrookje’ om je zweet mee op te vangen – en een standaardpadding. Beiden zijn in de wasmachine wasbaar. Om de padding te vervangen, dien je het voorste deel van de hoofdband even los te klikken. Dat vraagt wat gewenning, maar werkt op zich wel snel en eenvoudig.

De helm is voorzien van dertien grote ventilatiegaten, die houden je hoofd lekker koel. De WaveCel-technologie neemt natuurlijk zijn plaats in in de ventilatiegaten maar belemmert nergens een goed windverloop. Het vizier is in de hoogte verstelbaar.

De helm valt diep over het hoofd waardoor ook de achterkant van je hoofd prima beschermd wordt. Neem je de helm vast, dan merk je meteen dat de Rally toch een redelijk volumineuze helm is. De vorm kan ook niet verbergen dat de Rally eerder een trail- dan een xc-helm is. De weegschaal klokt af op 390 gram (maat M) en dat is vergeleken met de concurrentie toch snel 30-50 gram zwaarder. Dit is wel 30 gram minder dan de Blaze.

De pasvorm is goed, de riempjes zijn makkelijk verstelbaar en dankzij de Boa sluit de Rally-helm heel nauwkeurig rond het hoofd. Ik rijd met de Boa-sluiting in de middelste stand, plaats ik de Boa-sluiting lager, dan tikt de helm tegen de armpjes van mijn fietsbril. Eenmaal de juiste plaatsing en afstelling gevonden, is de Rally een erg comfortabele helm die uitstekend op zijn plaats blijft zitten. Ook op ruig terrein geeft de Rally geen kick. Het gewicht is mooi verdeeld en de helm blijft in alle omstandigheden stabiel. Het vizier wat hoger of lager zetten is al rijdend geen probleem. Ik betrap er mezelf op dat het vizier uiteindelijk gedurende de hele testsessie in de laagste stand is blijven staan. 

Het gros van onze testweken, hartje zomer, waren uitzonderlijk warm. Wel, de ventilatie op de helm werkt voortreffelijk, zelfs wanneer de snelheid te laag ligt om nog nut te hebben van afkoeling door de wind. Een – misschien wel onverwacht – voordeel van de WaveCel-technologie is dat het eveneens als een soort insectennet fungeert. Toch wel aangenaam om al rijdend geen wespen of vliegen van tussen je helm en je hoofd te moeten prutsen.

Verdict

De Bontrager Rally WaveCel heeft zowat alle eigenschappen en kenmerken van de Blaze WaveCel, maar dan op een veel zachter prijspunt. Voor 149,99 euro krijg je een stijlvolle helm met een uitstekende beveiligingstechnologie en een uitstekende pasvorm. Net als bij de Blaze WaveCel noteren we het gewicht en het feit dat je geen zonnebril kan wegsteken als minpuntjes. Net als alle Bontrager-producten geniet ook de Rally van een Bontrager-garantie die consumenten dertig dagen beslissingstijd geeft. Ben je niet tevreden na die dertig dagen, neemt Bontrager de helm gewoon terug. Als extra wordt de Rally-helm ondersteund door de Bontrager Crash Replacement Guarantee. Heeft de helm het eerste jaar na aankoop een impact, zal Bontrager deze gratis vervangen.

Bontrager WaveCel

€ 149,99

390 g

  • Stijlvol
  • Dubbele padding
  • Goede pasvorm en prima Boa-sluiting
  • Ventilatie
  • Een jaar garantie
  • Gewicht
  • Geen plaats voor zonnebril

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via: www.trekbikes.com

DoorJurgen Groenwals