Test Ride #16 | Bontrager: Comp-pedalen, Rally WaveCel-helm en BITS-multitool
Door Jurgen Groenwals -
In de rubriek Test Ride komen regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen, waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.
Klik op de link in het menu hieronder om rechtstreeks naar de testverslagen te gaan >>>
Bontrager Comp-mountainbikepedalen
Misschien sta je er nooit echt bij stil, maar als mountainbiker heb je eigenlijk maar drie ‘contactpunten’ waarmee je je bike over berg en dal en door bos en veld jaagt, het liefst dan nog over de meest waanzinnige trails. Je hebt je handen rond het stuur, een zadel onder je billen en je voeten op de pedalen. Nogal wiedes dus dat pedalen een niet onbelangrijk onderdeel aan je mountainbike zijn.
Pedalen komen van verschillende fabrikanten waarbij Shimano met hun SPD zowat de standaard in de industrie heeft gezet. Met deze Bontrager Comp-pedalen testen we een setje dat perfect compatibel is met het SPD-schoenplaatje.
De bouw van de Bontrager Comp draait rond een centrale chromoly as waar vervolgens de kooi wordt over geschoven. Voordeel aan dit systeem is dat het erg makkelijk demonteerbaar is. Je pedalen even openhalen om het intern gedeelte zuiver te maken en nieuw smeervet in te doen, is een fluitje van een cent. De dubbel afgedichte industrielagers beschermen het binnenwerk van het pedaal optimaal, binnenin is eveneens voldoende vet voorzien.
De veerspanning – waarmee je de kracht bepaalt die nodig is om in of uit te klikken – is door middel van twee stelschroefjes instelbaar. Ga je spelen met die veerspanning, dan resulteert dat ook daadwerkelijk in meer of minder spanning.
De Bontrager Comp-pedalen zien er in deze geanodiseerde gouden/purperen afwerking wel heel erg knap uit. De looks van je bike gaan er meteen zienderogen op vooruit.
Het contactoppervlak van het Bontrager Comp-pedaal is niet heel erg groot. Exacte waarden zijn moeilijk te vinden, maar gaan we meten en vergelijken dan lijkt het contactoppervlak van het Bontrager-pedaal minimaal kleiner dan een Shimano XTR. Het bepaalt meteen ook mee het inzetbereik van dit setje pedalen. Dit is eerder een setje pedalen voor de crosscountry- en/of marathonliefhebber dan voor de enduro- of trailrider.
Altijd leuk wanneer de weegschaal een lager gewicht aangeeft dan de fabrikant zelf doet, meestal is het tegenovergestelde het geval. Een setje Bontrager Comp-pedalen weegt een fraaie 286 gram en doet het daarmee beter dan de 314 gram van de XTR-pedalen of de 300 gram van Nino Schurter zijn Ritchey WCS XC Mountain-pedalen.
Gaan we rijden, dan voel je je als SPD-gebruiker meteen thuis in het Bontrager Comp-pedaal. Inklikken levert misschien niet dat typische geluid op dat je van een Shimano gewoon bent, maar je voeten zitten prima vast, terwijl je been toch de nodige laterale bewegingsvrijheid heeft. In- en uitklikken gaan probleemloos, het vraagt iets minder kracht dan je met een Shimano-pedaal moeten uitoefenen.
Het is een behoorlijk klein pedaal wat maakt dat je doorheen je schoenplaatjes de as van het pedaal voelt, maar dat zorgt op geen enkel moment voor problemen.
We gebruiken de Bontrager Comp-pedalen nu iets meer dan een half jaar en vrij intensief. Ze vonden hun plaats op verschillende testfietsen en onder verschillende soorten schoenen. Wanneer we ze opnieuw demonteren, is er binnenin amper zand of stof op te merken. De afdichting staat dus wel degelijk op punt. Er is niets van speling merkbaar. Langs de buitenkant moeten we echter stellen dat de pedalen er reeds redelijk mismeesterd uitzien. Dat geanodiseerd laagje laat nogal snel los en dat is best jammer.
Verdict
De Bontrager Comp-pedalen zijn alleszins erg goed bevallen. Het is een licht pedaal met een knap en opvallend uiterlijk. De afwerking en afdichting binnenin staat perfect op punt, wat er een betrouwbaar en duurzaam pedaal van maakt. Het gevoel tijdens het rijden is prima en in- en uitklikken verloopt soepel en eenvoudig. En met 99,99 euro is de prijs meer dan correct te noemen. Jammer dat die knappe kleur nogal snel lijdt onder gebruik. Trek geeft overigens dertig dagen inruilrecht. Ben je niet tevreden van je aankoop, kan je binnen de maand nog steeds inruilen.
Bontrager Comp
€ 99,99
286 g (geverifieerd)
- Looks
- Gewicht
- Prijs
- Kwaliteit van lagers en afdichting
- Geanodiseerde laag schilfert snel af
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Favoriet
- Prijs-kwaliteit
Meer info via: www.trekbikes.com
Test Ride: Bontrager Rally WaveCel-helm
Een jaar na de introductie van de WaveCel-technologie stelt Trek met gepaste trots haar nieuwe Rally-helm voor. De Rally-helm komt mee in het gamma naast de reeds bestaand Blaze, de eerste mountainbikehelm met deze baanbrekende technologie.
Trek is reeds ruim dertig jaar actief op de markt van helmontwikkeling. Dankzij het Crash Replacement-programma verzamelen ze in hun Crash Reconstruction Data Research-programma gegevens over de impact – inclusief locatie, volume, kraslengte, … – op een helm na een crash. Voordeel is dat dit gegevens zijn na echte crashes en niet uitsluitend uit een labo-opstelling. Aan de hand van resultaten van dit testprogramma tracht Trek hun helmen steeds te verbeteren.
WaveCel
Even vooraf: nee, we aanvaarden geen enkel excuus meer om geen helm te moeten dragen. Hedendaagse helmen zijn licht, ventileren uitstekend, zien er – naargelang je persoonlijke smaak – modieus uit, komen in alle mogelijke kleurtjes en vooral, ze beschermen je hoofd bij een valpartij. Dat steeds meer fabrikanten op zoek gaan naar allerlei technologieën om helmen nog veiliger te maken dan de standaard wettelijk opgelegde normen, is een trend die wij alleen maar kunnen toejuichen.
In een eerder artikel gingen wij reeds dieper in op de normen, de werking van hersenen en deze verschillende technologieën. Dat artikel lees je hier nog even na: www.vojomag.nl/mips-spin-wavecel-koroyd-een-uiteenzetting-over-de-technologie-in-onze-helmen.
WaveCel is een kreukbare celstructuur die kan platgedrukt worden en vervormen. De WaveCel-technologie vervangt maar liefst 50% van het EPS-schuim dat normaal gezien zorgt voor de absorptie van de schokken. Door de bijzondere vorm – golven, vandaar ook de naam – kan de helm zowel platgedrukt worden om de impactenergie te verkleinen als verdraaien en licht verschuiven ten opzichte van het EPS-schuim om de hoekversnellingen op het hoofd te verzwakken. Nadeel is dat het gebruikte materiaal, ondanks de open structuur, zwaarder is dan het EPS-schuim. De WaveCel-technologie maakt een helm dan ook ongeveer 53 gram zwaarder, wat niet verwaarloosbaar is, want dit betekent toch al snel 15 tot 20% van het gewicht van een helm.
Anders dan bij een standaard helm van schuim, die ontworpen is om te beschermen tegen een loodrechte inslag, werkt WaveCel goed bij het type fietsongevallen dat in de praktijk het meest voorkomt: onfortuinlijk, met verdraaiingen en een impact onder een schuine hoek. WaveCel absorbeert de energie van de impact op verschillende manieren. Op het moment van de klap bewegen de lagen van het WaveCel-materiaal onafhankelijk van elkaar en buigen ze mee, totdat de celwanden verkreukelen. Vervolgens verschuiven de lagen en nemen ze de inwerkende loodrechte en rotationele krachten op, weg van je hoofd.
Bontrager Rally WaveCel-helm
De Blaze-helm was met 249,99 euro eerder aan de pittig geprijsde kant. De Rally-helm moet aan die verzuchting tegemoetkomen. De Rally maakt uiteraard gebruik van de WaveCel-technologie en werd reeds met vijf sterren bekroond in de Virginia Tech’s Helmet Safety Ranking.
De Boa-sluiting aan de achterkant van de helm is erg goed bedienbaar, zelfs met handschoenen aan, en maakt dat je de helm erg nauwkeurig kan laten aansluiten op je hoofd. De Boa-sluiting is in drie standen in de hoogte verstelbaar.
Net als de Blaze wordt ook deze Rally geleverd met twee verschillende soorten paddings. Een padding die meer geschikt is bij hogere temperaturen – en voorzien van een ‘no-sweat-siliconenstrookje’ om je zweet mee op te vangen – en een standaardpadding. Beiden zijn in de wasmachine wasbaar. Om de padding te vervangen, dien je het voorste deel van de hoofdband even los te klikken. Dat vraagt wat gewenning, maar werkt op zich wel snel en eenvoudig.
De helm is voorzien van dertien grote ventilatiegaten, die houden je hoofd lekker koel. De WaveCel-technologie neemt natuurlijk zijn plaats in in de ventilatiegaten maar belemmert nergens een goed windverloop. Het vizier is in de hoogte verstelbaar.
De helm valt diep over het hoofd waardoor ook de achterkant van je hoofd prima beschermd wordt. Neem je de helm vast, dan merk je meteen dat de Rally toch een redelijk volumineuze helm is. De vorm kan ook niet verbergen dat de Rally eerder een trail- dan een xc-helm is. De weegschaal klokt af op 390 gram (maat M) en dat is vergeleken met de concurrentie toch snel 30-50 gram zwaarder. Dit is wel 30 gram minder dan de Blaze.
De pasvorm is goed, de riempjes zijn makkelijk verstelbaar en dankzij de Boa sluit de Rally-helm heel nauwkeurig rond het hoofd. Ik rijd met de Boa-sluiting in de middelste stand, plaats ik de Boa-sluiting lager, dan tikt de helm tegen de armpjes van mijn fietsbril. Eenmaal de juiste plaatsing en afstelling gevonden, is de Rally een erg comfortabele helm die uitstekend op zijn plaats blijft zitten. Ook op ruig terrein geeft de Rally geen kick. Het gewicht is mooi verdeeld en de helm blijft in alle omstandigheden stabiel. Het vizier wat hoger of lager zetten is al rijdend geen probleem. Ik betrap er mezelf op dat het vizier uiteindelijk gedurende de hele testsessie in de laagste stand is blijven staan.
Het gros van onze testweken, hartje zomer, waren uitzonderlijk warm. Wel, de ventilatie op de helm werkt voortreffelijk, zelfs wanneer de snelheid te laag ligt om nog nut te hebben van afkoeling door de wind. Een – misschien wel onverwacht – voordeel van de WaveCel-technologie is dat het eveneens als een soort insectennet fungeert. Toch wel aangenaam om al rijdend geen wespen of vliegen van tussen je helm en je hoofd te moeten prutsen.
Verdict
De Bontrager Rally WaveCel heeft zowat alle eigenschappen en kenmerken van de Blaze WaveCel, maar dan op een veel zachter prijspunt. Voor 149,99 euro krijg je een stijlvolle helm met een uitstekende beveiligingstechnologie en een uitstekende pasvorm. Net als bij de Blaze WaveCel noteren we het gewicht en het feit dat je geen zonnebril kan wegsteken als minpuntjes. Net als alle Bontrager-producten geniet ook de Rally van een Bontrager-garantie die consumenten dertig dagen beslissingstijd geeft. Ben je niet tevreden na die dertig dagen, neemt Bontrager de helm gewoon terug. Als extra wordt de Rally-helm ondersteund door de Bontrager Crash Replacement Guarantee. Heeft de helm het eerste jaar na aankoop een impact, zal Bontrager deze gratis vervangen.
Bontrager WaveCel
€ 149,99
390 g
- Stijlvol
- Dubbele padding
- Goede pasvorm en prima Boa-sluiting
- Ventilatie
- Een jaar garantie
- Gewicht
- Geen plaats voor zonnebril
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Favoriet
- Prijs-kwaliteit
Meer info via: www.trekbikes.com
Test Ride: Bontrager BITS -geïntegreerde multitool
Wie wel eens ongelukkig op zijn rug viel waarbij dat tooltje in de achterzak zich in de onderrug boorde, trekt bij het ophalen van deze herinnering ongetwijfeld een pijnlijke grimas. En een multitool met wat tape aan je frame of je zadelpen vastmaken, is nu ook weer niet het mooiste zicht. Integratie lijkt tegenwoordig het nieuwe toverwoord. Alles moet geïntegreerd en/of intern. Zo ook je multitool die voortaan ergens in het frame of in de vorkbuis een plaatsje vindt.
Nee, Bontrager was zeker niet de eerste om een opbergmogelijkheid voor een multitool te verzinnen. Specialized deed het eerder voor met hun SWAT-systeem, EDC heeft de One up en ook Cannondale heeft een multitool die in haar Lefty past. Wat deze Bontrager BITS echter zo mooi maakt, is dat je het, met uitzondering van vorken met een carbon buis, in zowat alle vorken – en dus bij uitbreiding op elke fiets – kan gebruiken.
Het principe is behoorlijk eenvoudig: je verwijdert de stermoer uit je vorkbuis, plaatst de gehele tool in diezelfde vorkbuis, draait onderaan de tool met een draaischroef/vleugelmoer het geheel vast en klaar is Kees. Er wordt een reeks spacers meegeleverd en twee bouten (verschillend in lengte) om in vorkbuizen met verschillende lengte te gebruiken.
Ook al is de installatie niet bijzonder moeilijk, toch raden we je aan eerst de lengte van je vorkbuis nauwkeurig op te meten. Dankzij een overzicht met afmetingen in de verpakking kom je te weten hoeveel en welke spacers en welke lengte bout je nodig hebt. Met de 19,5 centimeter van onze vorkbuis lezen we op de tabel dat we de bout van 72 millimeter kunnen gebruiken en daarbij 15 millimeter aan spacers nodig hebben. Er is een hele reeks spacers voorzien, de dikte staat netjes aangeduid.
Met de vleugelmoer draai je de tool vast, om de spanning verder te verfijnen gebruik je een T25. Met een borgpennetje zet je het onderste schroefje vast.
In geval van pech, klik je een klein haakje recht, waarna je het tooltje uit het omhulsel uit de vorkbuis trekt. En daar moeten we eigenlijk ons enige puntje van kritiek vermelden: de tool zit behoorlijk stevig in het omhulsel en het haakje is niet overdreven groot. Het vraagt best wat kracht om de tool eruit te halen. Maar dat maakt dan weer dat de tool perfect vast zit en op geen enkel moment, ook niet op ruiger terrein, gaat liggen rammelen.
Het tooltje zelf valt eigenlijk uiteen in twee onderdelen: een multitool en een kettingpons.
De kettingpons is verwerkt in het omhulsel van de multitool en biedt ook de mogelijkheid een kettingschakel op te bergen. Om de kettingpons te gebruiken heb je de T25 van de multitool nodig. Extra handigheidje: ook een weerbarstig ventiel kan je met dit deeltje van de tool loswerken.
De multitool heeft zowat alles wat je kan nodig hebben onderweg: 2, 2.5, 3, 4, 5, 6 en 8 millimeter inbus, een Torx 25 en een platte schroevendraaier. Om het compact te houden, is er in de 6 millimeter inbus een inkeping voorzien waar de 2 millimeter inbus netjes invalt. De 8 millimeter inbus is afgevlakt.
De kwaliteit van de inbussleuteltjes en schroevendraaier is optimaal. Hier zijn duidelijk stevige en duurzame materialen gebruikt. En ook al is het tooltje klein, toch ligt het prima in de hand en kan je ruim voldoende kracht zetten om bouten los en vast te zetten.
Verdict
De Bontrager BITS is een kleine maar verdomd handige multitool. Het heeft eigenlijk net alles wat je nodig hebt om de meest noodzakelijke herstellingen en pech onderweg aan je fiets te verhelpen. Ga je er voor langere tijd op uit, trek je ver de bergen in weg van de bewoonde wereld, dan kan de Bontrager BITS misschien iets te minimalistisch uitvallen, maar voor al je dagelijkse ritten, is het betrouwbaar gezelschap. De montage in je vorkbuis is een fluitje van een cent en het tooltje zit uitstekend vast in die vorkbuis, ook al wordt het terrein ruig en hobbelig, nergens ligt de BITS te rammelen. 89,99 euro is een pittige prijs voor een multitool, maar dit is er wel eentje waar je enerzijds lang mee gediend zal zijn en anderzijds je achterzak mee leeg houdt (en een deuk in je onderrug zou wel eens flink duurder kunnen uitvallen). Ook voor de grammenjagers hebben we goed nieuws: het totaalsysteem weegt slechts 150 gram waarvan tool en kettingpons 87 gram voor hun rekening nemen.
Bontrager BITS Integrated Multitool
€ 89,99
150 g (Compleet, multitool + bevestigingssysteem)
- Compact en compleet
- Eenvoudige installatie in vorkbuis
- Zit prima vast, ligt niet te rammelen
- Prijs
- Ringetje om multitool uit vorkbuis te halen is net iets te klein
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Favoriet
- Prijs-kwaliteit
Meer info via: www.trekbikes.com
[summary
Test Ride #16 | Bontrager: Comp-pedalen, Rally WaveCel-helm en BITS-multitool























