Test Ride #18 | BikeYoke Divine SL-telescopische zadelpen, Scott Stego Plus-helm & Rockrider XC-pedalen - Test Ride: BikeYoke Divine SL

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test Ride #18 | BikeYoke Divine SL-telescopische zadelpen, Scott Stego Plus-helm & Rockrider XC-pedalen - Test Ride: BikeYoke Divine SL

BikeYoke Divine SL: soepel en licht

BikeYoke wist ons in het verleden al te verrassen met de Revive en we stonden dan ook te trappelen van ongeduld om de Divine te testen. Die Divine is een zeer lichte telescopische zadelpen met een korte drop bedoeld voor crosscountry. Met een gewicht van amper 400 gram is dit naar onze mening de lichtste dropper post op de markt. Maar het valt natuurlijk af te wachten of de zadelpen een positief rapport kan voorleggen.

BikeYoke zette met allerlei spul dat de verbinding vormde tussen achterbrug en demper, de eerste stappen in de MTB-wereld. Daarmee kon de veerweg of het gedrag van de ophanging gewijzigd worden en in die jaren was het merk vooral te zien bij Specialized en Canyon. De dag van vandaag is het merk vooral gekend voor zijn telescopische zadelpennen die in de ogen van heel wat gebruikers tot de crème de la crème behoren … ook in onze ogen! Onze vorige test van BikeYoke dateert reeds van 2017 en toch behoort de Revive nog steeds tot onze favorieten. Vandaag is het de beurt aan het XC/marathonmodel, de Divine, om langs onze testbank te passeren.

Wanneer we over crosscountry praten, is het gewicht zeer belangrijk. Een normale telescopische zadelpen met een grote drop van 150 millimeter of meer weegt al snel tussen de 550 en 650 gram. De BikeYoke Divine SL klokt op onze weegschaal net onder de 400 gram af (diameter van 31,6 millimeter, niet afgezaagd)! Als we bij de (weinige) concurrenten kijken, zien we dat een carbon KS Lev Ci daar met 425 gram net boven zit, maar die zadelpen heeft wel maar een drop van 65 millimeter tegenover 80 millimeter in het geval van de Divine.

BikeYoke koos niet per se voor bijzonder materiaal om dit resultaat te bekomen (de Divine SL is volledig uit aluminium). Het merk nam zijn toevlucht tot een originele constructie en een zeer compact mechanisme dat slechts ongeveer de helft van de zitbuis inneemt. Als je zadelpen niet extreem ver uit het frame moet steken, kan je zelfs het onderste deel van de zadelpen afzagen om nog wat grammen te besparen. Op die manier zal de zadelpen makkelijker passen, ook op frames met een bijzondere vorm waarbij de zadelpen niet diep in de zitbuis kan geschoven worden. Van origine is de zadelpen al vrij kort (400 millimeter), maar ze kan ingekort worden tot 285 millimeter. Het is wel jammer dat de zadelpen enkel verkrijgbaar is met een diameter van 30,9 en 31,6 millimeter. Zoek dus niet naar een exemplaar van 27,2 millimeter, toch een diameter die behoorlijk veel wordt gebruikt op XC-hardtails.

De kabel die de Divine verbindt met de lockout op het stuur moet je dus redelijk diep in de zadelpen schuiven, maar dankzij een goed doordacht systeem en een klein tooltje/plastic buisje dat met de zadelpen wordt meegeleverd, is het kinderspel om beide delen met elkaar te verbinden of los te koppelen. Je moet wel zelf een deeltje van het mechanisme op de kabel en buitenkabel monteren, maar ook dat is iets van niets.

Voor de lockout heb je de keuze uit twee exemplaren: een model dat onder het stuur wordt gemonteerd (dat we reeds op de Revive hebben getest en waar we heel tevreden over waren) en een model dat boven op het stuur gemonteerd wordt. Rechts of links maakt niet uit. Dat is handig wanneer je nog met een dubbel kettingblad rondrijdt en er dus aan de linkerkant nog een shifter onder het stuur hangt. Of wanneer je op dezelfde plaats reeds een lockout voor de vering hebt gemonteerd.

Van dat tweede model waren we minder fan. Ergonomisch klopt het plaatje, maar in tegenstelling tot de lockout onder het stuur, weet het model dat boven op het stuur staat zich minder te onderscheiden van de concurrentie. Het aanspansysteem, dat tevens als kabeldoorgang dienstdoet, is knap gemaakt, maar de stukjes metaaldraad die aan de bovenkant komen piepen, zijn vervelend en je kan je er zelfs aan bezeren.

Voor de rest grenst de zadelpen aan de perfectie. We vonden op de BikeYoke Divine SL alles wat we op de Revive waardeerden: ze werkt soepel en snel, is prachtig afgewerkt en ook de kwaliteit boezemt vertrouwen in. Als kers op de taart is er op de Divine geen onluchtingssysteem te vinden zoals op de Revive, want dat moesten we iets te vaak naar onze zin gebruiken voor een optimale werking.

De drop van 80 millimeter is inderdaad niet overdreven, maar wel voldoende voor XC. Daar waar de KS Lev Ci met een drop van 65 millimeter echt wel voor wrevel zorgde, hebben we nu toch de beschikking over 15 millimeter extra, waardoor het voelt dat we in een andere categorie zitten. Of hoe een op papier klein verschil, een groot verschil kan maken. We hadden het gevoel dat de drop 100 millimeter bedroeg en we voelden ons in ieder geval extra op ons gemak in technische stroken.

Verdict

BikeYoke slaagt erin om weer een meesterwerkje af te leveren met dit model dat bedoeld is voor XC- en marathonfietsen. Op de weegschaal breekt de Divine alle records zonder dat de werking aan kwaliteit moet inboeten. De Divine biedt daarbovenop ook nog een grotere drop dan vele van de telescopische zadelpennen bij de concurrentie. En ze is ook nog goedkoper! Wij zijn fan en kunnen de Divine aan iedereen aanbevelen, zeker in combinatie met de lockout aan de onderkant van het stuur.

BikeYoke Divine SL

vanaf € 335,00

397 g(enkel zadelpen, niet afgezaagd)

  • Laag gewicht
  • Werkt soepel
  • Betrouwbaar en geen speling
  • Compacte en ergonomische lockout onder het stuur
  • Het lockout-model voor boven op het stuur is minder geslaagd
  • Geen diameter van 27,2 millimeter
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.bikeyoke.de

DoorOlivier Béart

Test Ride #18 | BikeYoke Divine SL-telescopische zadelpen, Scott Stego Plus-helm & Rockrider XC-pedalen - Test Ride: BikeYoke Divine SL