Test Ride #18 | BikeYoke Divine SL-telescopische zadelpen, Scott Stego Plus-helm & Rockrider XC-pedalen
Door Olivier Béart -
In de rubriek Test Ride komen regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen, waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.
Op het menu van vandaag: de zeer lichte BikeYoke Divine SL-telescopische zadelpen (met een gewicht van minder dan 400 gram en een veerweg van 80 millimeter) voor crosscountry, een Scott Stego Plus-helm en de goedkope maar kwalitatieve SPD Rockrider XC-pedalen van Decathlon.
Klik op de link hieronder om rechtstreeks naar de testverslagen te gaan >>>
BikeYoke Divine SL: soepel en licht
BikeYoke wist ons in het verleden al te verrassen met de Revive en we stonden dan ook te trappelen van ongeduld om de Divine te testen. Die Divine is een zeer lichte telescopische zadelpen met een korte drop bedoeld voor crosscountry. Met een gewicht van amper 400 gram is dit naar onze mening de lichtste dropper post op de markt. Maar het valt natuurlijk af te wachten of de zadelpen een positief rapport kan voorleggen.
BikeYoke zette met allerlei spul dat de verbinding vormde tussen achterbrug en demper, de eerste stappen in de MTB-wereld. Daarmee kon de veerweg of het gedrag van de ophanging gewijzigd worden en in die jaren was het merk vooral te zien bij Specialized en Canyon. De dag van vandaag is het merk vooral gekend voor zijn telescopische zadelpennen die in de ogen van heel wat gebruikers tot de crème de la crème behoren … ook in onze ogen! Onze vorige test van BikeYoke dateert reeds van 2017 en toch behoort de Revive nog steeds tot onze favorieten. Vandaag is het de beurt aan het XC/marathonmodel, de Divine, om langs onze testbank te passeren.
Wanneer we over crosscountry praten, is het gewicht zeer belangrijk. Een normale telescopische zadelpen met een grote drop van 150 millimeter of meer weegt al snel tussen de 550 en 650 gram. De BikeYoke Divine SL klokt op onze weegschaal net onder de 400 gram af (diameter van 31,6 millimeter, niet afgezaagd)! Als we bij de (weinige) concurrenten kijken, zien we dat een carbon KS Lev Ci daar met 425 gram net boven zit, maar die zadelpen heeft wel maar een drop van 65 millimeter tegenover 80 millimeter in het geval van de Divine.
BikeYoke koos niet per se voor bijzonder materiaal om dit resultaat te bekomen (de Divine SL is volledig uit aluminium). Het merk nam zijn toevlucht tot een originele constructie en een zeer compact mechanisme dat slechts ongeveer de helft van de zitbuis inneemt. Als je zadelpen niet extreem ver uit het frame moet steken, kan je zelfs het onderste deel van de zadelpen afzagen om nog wat grammen te besparen. Op die manier zal de zadelpen makkelijker passen, ook op frames met een bijzondere vorm waarbij de zadelpen niet diep in de zitbuis kan geschoven worden. Van origine is de zadelpen al vrij kort (400 millimeter), maar ze kan ingekort worden tot 285 millimeter. Het is wel jammer dat de zadelpen enkel verkrijgbaar is met een diameter van 30,9 en 31,6 millimeter. Zoek dus niet naar een exemplaar van 27,2 millimeter, toch een diameter die behoorlijk veel wordt gebruikt op XC-hardtails.
De kabel die de Divine verbindt met de lockout op het stuur moet je dus redelijk diep in de zadelpen schuiven, maar dankzij een goed doordacht systeem en een klein tooltje/plastic buisje dat met de zadelpen wordt meegeleverd, is het kinderspel om beide delen met elkaar te verbinden of los te koppelen. Je moet wel zelf een deeltje van het mechanisme op de kabel en buitenkabel monteren, maar ook dat is iets van niets.
Voor de lockout heb je de keuze uit twee exemplaren: een model dat onder het stuur wordt gemonteerd (dat we reeds op de Revive hebben getest en waar we heel tevreden over waren) en een model dat boven op het stuur gemonteerd wordt. Rechts of links maakt niet uit. Dat is handig wanneer je nog met een dubbel kettingblad rondrijdt en er dus aan de linkerkant nog een shifter onder het stuur hangt. Of wanneer je op dezelfde plaats reeds een lockout voor de vering hebt gemonteerd.
Van dat tweede model waren we minder fan. Ergonomisch klopt het plaatje, maar in tegenstelling tot de lockout onder het stuur, weet het model dat boven op het stuur staat zich minder te onderscheiden van de concurrentie. Het aanspansysteem, dat tevens als kabeldoorgang dienstdoet, is knap gemaakt, maar de stukjes metaaldraad die aan de bovenkant komen piepen, zijn vervelend en je kan je er zelfs aan bezeren.
Voor de rest grenst de zadelpen aan de perfectie. We vonden op de BikeYoke Divine SL alles wat we op de Revive waardeerden: ze werkt soepel en snel, is prachtig afgewerkt en ook de kwaliteit boezemt vertrouwen in. Als kers op de taart is er op de Divine geen onluchtingssysteem te vinden zoals op de Revive, want dat moesten we iets te vaak naar onze zin gebruiken voor een optimale werking.
De drop van 80 millimeter is inderdaad niet overdreven, maar wel voldoende voor XC. Daar waar de KS Lev Ci met een drop van 65 millimeter echt wel voor wrevel zorgde, hebben we nu toch de beschikking over 15 millimeter extra, waardoor het voelt dat we in een andere categorie zitten. Of hoe een op papier klein verschil, een groot verschil kan maken. We hadden het gevoel dat de drop 100 millimeter bedroeg en we voelden ons in ieder geval extra op ons gemak in technische stroken.
Verdict
BikeYoke slaagt erin om weer een meesterwerkje af te leveren met dit model dat bedoeld is voor XC- en marathonfietsen. Op de weegschaal breekt de Divine alle records zonder dat de werking aan kwaliteit moet inboeten. De Divine biedt daarbovenop ook nog een grotere drop dan vele van de telescopische zadelpennen bij de concurrentie. En ze is ook nog goedkoper! Wij zijn fan en kunnen de Divine aan iedereen aanbevelen, zeker in combinatie met de lockout aan de onderkant van het stuur.
BikeYoke Divine SL
vanaf € 335,00
397 g (enkel zadelpen, niet afgezaagd)
- Laag gewicht
- Werkt soepel
- Betrouwbaar en geen speling
- Compacte en ergonomische lockout onder het stuur
- Het lockout-model voor boven op het stuur is minder geslaagd
- Geen diameter van 27,2 millimeter
- Niets te melden
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.bikeyoke.de
Scott Stego Plus-helm: alle kenmerken van een topmodel
De Stego Plus is Scott’s gloednieuwe high-end helm voor enduro en all-mountain. Wij hebben er de voorbije weken mee rondgereden en dit is ons verdict:
Hier hebben we recht op een mooi en lang vizier (verstelbaar in 2 standen om er gemakkelijk een DH-bril onder kwijt te kunnen). Hij kreeg kortere ventilatieopeningen – 20 in totaal – dan de andere helmen van Scott en de glanzende afwerking is prachtig en een hoogwaardige helm waardig. De Stego is in 6 verschillende kleuren verkrijgbaar en kost je een aardige 189,90 euro.
Binnenin wordt de gebruikelijke EPS-schuimstructuur aangevuld met twee polyurethaan (PU) inzetstukken boven de slapen die de absorptie van de schokken met een lage en gemiddelde intensiteit moeten verbeteren. Om het beschermingsniveau te vergroten, bedekt de helm de zijkanten en de achterkant van het hoofd meer dan de meeste helmen van het merk.
Zoals alle Scott-helmen met het Plus-label, is de Stego Plus uitgerust met de MIPS-technologie die de schaal van de helm bij een impact een zekere bewegingsvrijheid geeft ten opzichte van ons hoofd. Meer over MIPS lees je in dit artikel: www.vojomag.nl/mips-spin-wavecel-koroyd-een-uiteenzetting-over-de-technologie-in-onze-helmen.
De helm kan in 4 standen in de hoogte aangepast worden, een verplichte voorziening op dit prijsniveau. We vonden het bijzonder prettig in gebruik, met eenvoudige maar niet te harde inkepingen en een draaiknop met de juiste diameter die bedekt is met rubber voor een goede grip.
Scott levert bij de Stego Plus een tweede vizier, dat in 2 minuten geïnstalleerd kan worden. Dient dit reserve-exemplaar om in geval van een val een beschadigd vizier te vervangen? Ja, maar niet alleen daarvoor. Op dit tweede vizier kan immers een lamp of camera gemonteerd worden. Het idee is niet slecht (er zitten geen obstakels in de weg), maar we stellen ons vragen bij de stabiliteit en de druk die dit op de nek veroorzaakt.
De DH-bril blijft goed op zijn plaats zitten en past goed onder het vizier wanneer dit naar boven geklapt wordt. Wel jammer dat Scott niet meer aan brildragers heeft gedacht en niet de mogelijkheid heeft voorzien om een bril weg te stoppen. In de praktijk bleven de meeste brillen die we getest hebben goed zitten wanneer ze onder het vizier werden geklemd of in de achterkant van de helm werden gestopt, maar toch vinden we dit een valse noot. Op een goedkopere helm nog tot daartoe, op dit high-end model is het een gemis, vooral in vergelijking met de concurrentie die over het algemeen deze functionaliteit wel biedt.
Verdict
Scott Stego Plus
€ 189,90
407 g (Medium / 55-59 cm)
- Comfortabel
- Ergonomische draaiknop
- Afwerking
- MIPS
- Niets voorzien om een bril weg te stoppen
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.scott-sports.com
Rockrider XC SPD: goedkoop en serieus alternatief
Rockrider, het mountainbikemerk van Decathlon, biedt niet alleen fietsen aan. Deze naam is ook te vinden op een breed scala aan accessoires … inclusief SPD-pedalen. Voor een zeer scherpe prijs van 40 euro heb je recht op een volledig metalen constructie en dubbele lagers zoals op andere high-end modellen. Is dit een serieus alternatief voor Shimano? Oordeel met onze test:
Het lichaam van de Rockrider XC-pedalen is volledig uit aluminium, dus zonder plastic onderdelen, en heeft aan de binnenkant een dubbele industriële lager. Kenmerken die meestal gereserveerd zijn voor meer luxueuze modellen, want op modellen die voor dezelfde prijs worden aangeboden (40 euro inclusief schoenplaatjes) vinden we vaak plastic en ringlagers terug die gevoeliger zijn voor slijtage of eenvoudige kogellagers. Met een gewicht van 374 gram per paar zitten we in het goede gemiddelde van het segment.
Op het terrein voelen we dat het contactoppervlak met de schoen comfortabel is en dicht aanleunt bij de beste modellen op de markt, met de nieuwste Shimano en Look in gedachten. De sensaties bij het in- en uitklikken zijn goed, maar niet van hetzelfde kwaliteitsniveau als bij datzelfde Shimano en Look. Het is meer “plakkerig”, maar wel kwalitatiever en beter dan veel andere instapmodellen.
De enige kritiek die we hebben, is dat de lagers nogal stroef draaien. Bij het trappen voel je het niet echt, maar wanneer je ze in je hand laat draaien, voel je dat het vet dat voor de smering wordt gebruikt te dik is en dat alles vanbinnen vrij strak zit. Ondanks een inlooptijd verdwijnt het fenomeen niet echt. Het zijn dus geen pedalen voor prestatiejunkies, maar wel eerder voor sportieve tochtrijders. De dichtheid is wel uitstekend en we hebben aan het einde van onze test geen speling opgemerkt. Betrouwbaarheid en degelijkheid lijken dus op de afspraak.
Verdict
Voor hun miniprijs zijn de Rockrider XC-pedalen best interessant en bieden ze een stevige constructie. In- en uitklikken verloopt correct, hun enige minpunt zijn dus hun stroeve lagers. Desalniettemin vormen ze een serieus alternatief op instapniveau.
Rockrider XC SPD
€ 40,00
374 g (set)
- 100% metalen constructie, geen plastic
- Contactoppervlak
- Geen speling, solide
- In- en uitklikken gaat goed maar haalt niet het niveau van Shimano
- Stroeve lagers (te dik vet) moeten lang ingereden worden
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.decathlon.be
[summary

