Test Ride #20 | Scicon Aerowing, Airolube & TRP DH-R Evo

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Test Ride #20 | Scicon Aerowing, Airolube & TRP DH-R Evo

In de rubriek Test Ride komen regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen, waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.

Klik op de link hieronder om rechtstreeks naar de testverslagen te gaan >>>

Scicon Aerowing-zonnebril

Het verhaal van Scicon begon ondertussen 41 jaar geleden. Het bedrijf werd in 1980 opgericht, vanuit een garage in het prachtige Italiaanse Bassano del Grappa, de bakermat van het Italiaanse wielrennen. Oorspronkelijk gericht op producten die het professionele wielrenners mogelijk moest maken te reizen met hun fiets. Het is wachten tot 2019 voordat Scicon zich ook op de markt van de fietsbrillen gooit. Wij hebben de Scicon Aerowing Crystal Gloss Mirror met Red RCN-PP lens getest. Ons verdict lees je hier:

De Scicon Aerowing Crystal Gloss Mirror Red RCN-PP oogt elegant. Een clean wit halfopen montuur met rood-gele glazen. Hij komt verpakt in een kartonnen doosje, rechtstreeks in het brillenzakje. Niet veel poespas, het essentiële, en meer moet dat niet zijn. Het eerste dat opvalt is het comfort. De neusbeugels zijn vervaardigd van een zacht rubber waardoor hij aangenaam op de neus blijft zitten.

Ook de beentjes die op het einde flexibel en met rubber bekleed zijn, hinderen geen moment. De ventilatiegleuven onderaan de lens doen hun werk goed. Aandampen doen de lenzen doorgaans niet. Scicon geeft aan dat deze lenzen 100% UV-bescherming bieden, impact resistent zijn en 17% van het licht doorlaten terwijl ze ook het contrast verhogen. Dat maakt dat deze lenzen op papier geschikt zijn voor de heldere dagen. En tot op zekere hoogte kunnen we Scicon daarin bijtreden.

Jammer genoeg zijn er ook situaties waarbij deze bril tekortschiet. Deze bril met de multimirror Red RCN-PP lens schittert op het asfalt, open gravelpaden of de zomerse veldwegen. Maar kom je onder het bladerdek terecht, dan wordt het een blinddoek. Tijdens de eerste rit met deze bril ondervonden we aanvankelijk vooral de positieve eigenschappen van deze lens. We waren de rit gestart op veldwegen en gravelpaden tot we nadien het veld verlieten om een lager gelegen bos in te duiken. De 50 meter afdaling die daarop volgde werd dermate bemoeilijkt door de lage zichtbaarheid dat we onze mening al snel moesten bijstellen.

Dikke takken op het pad werden te laat opgemerkt waardoor we geen keuze hadden en aan een veel lagere snelheid moesten verder rijden om een valpartij te vermijden. In het bos kan het contrastverhogend effect dan ook moeilijk waargenomen worden. Op asfalt en gravel zien we die bescheiden contrastverhoging wel.Wil je meer weten over contrastverhogende brillen, lees dan ons dossier even na: www.vojomag.nl/dossier-contrastverhogende-zonnebrillen-onder-de-loep-genomen.

Hoewel we geen uitspraken kunnen doen over een langere termijn lijkt de lens inderdaad duurzaam en krasbestendig te zijn. De takken en struiken die ons sporadisch in het gezicht raken, hebben de bril geen schade toegebracht. Moest dat wel zo zijn geweest, dan heeft Scicon een garantieregeling die de gemoedsrust ten goede komt. Tot tweemaal per jaar vervangt Scicon beschadigde lenzen door een nieuw exemplaar. Tot slot geven we nog mee dat de Scicon Aerowing 180 euro kost, reken op 69 euro extra voor een bijkomende lens.

Verdict

Niet alle lenzen zijn gelijk, wij kunnen ons daarom enkel uitspreken over de SCN-PP multimirror Red lens. Op de website van Scicon vind je nog meer variaties terug. Dit zou daarom de ideale bril kunnen zijn voor de fietser die graag afwisselt tussen gravel en asfalt, comfort vooropstelt en bovendien graag zelf bepaalt hoe zijn bril eruitziet. De vrije keuze van lenzen en monturen laat het toe om een bril samen te stellen die beantwoordt aan jouw noden en gevoel voor stijl. Overdag presteert hij bij een hogere lichtintensiteit zeer goed, maar ook bij valavond weet hij zijn meerwaarde te bewijzen. Ben je echter een mountainbiker die vaak het bos opzoekt, dan raden we aan deze bril links te laten liggen en elders je gading te zoeken.

Meer informatie: https://sciconsports.com/eu_en/

Scicon Aerowing Crystal Gloss Mirror Red SCN-PP

€ 180,00

  • Comfortabele pasvorm
  • Uitgebreide garantieregeling
  • Geschikt voor op de weg of open gravelpaden
  • Te donker om te gebruiken in het bos

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Favoriet
  • Prijs-kwaliteit

Tekst door Yannick Schepers

Airolube-onderhoudsproducten

Airolube is een merk waarvan de producten worden ontwikkeld en geproduceerd in Nederland. En dat doen ze dan nog eens op basis van natuurlijke producten zoals koolzaadolie, suikers, suikerbieten, … Wij testten de afgelopen weken een pakket met Tyre Sealer, Chain Oil & Wax, Universal Cleaner, Superwash, Degreasers, montagepasta’s en lagervet. Zijn het waardige vervangers van producten gebaseerd op de klassieke grondstoffen? Onze test zal het leren.

De Airogroup die de producten van Airolube op de markt brengt is gebaseerd in het noorden van Nederland, ten oosten van het gekende TT-circuit van Assen. Het contrast met de hevige olieverbruikende en rubberslijtende machines kan echter niet groter zijn. In hun eigen laboratorium worden onderhoudsproducten ontwikkeld op plantaardige basis die eveneens biologisch afbreekbaar zijn (wat vanzelfsprekend lijkt, maar het niet is). Daarnaast komen alle grondstoffen ook nog eens uit eigen land en wordt alles eveneens ter plekke geproduceerd. Ook de verpakkingen zijn trouwens volledig recycleerbaar!

In hun gamma zitten ook producten voor auto’s, motoren, agricultuur en de medische sector, maar wij concentreren ons natuurlijk op datgene wat bedoeld is voor fietsers. We beginnen de reis doorheen de plantentuin met de Tyre Sealer, Chain Oil en Chain Wax. De Tyre Sealer is gebaseerd op suikerbietenpulp en een flacon van 80ml (net voldoende voor één band) komt op 5,95 euro. Een grotere bus van 500ml kost dan weer 19,95 euro. Een beetje prijzig, maar het werkt wel goed (in tegenstelling tot onze eigen sealant op plantaardige basis).

De Chain Oil en Wax – beiden 9,95 euro voor een busje van 100ml – hebben we uitvoerig getest in een breed scala van omstandigheden. De olie, gebaseerd op koolzaadolie, is niet specifiek voor droge of natte situaties. Maar voor ons is dit toch meer een goed smerende kettingolie voor natte omstandigheden. Bij droog weer trekt het te veel vuil aan. We hebben in jaren niet meer zo’n zwarte ketting gehad. Het doet ons qua kleur en consistentie trouwens wat denken aan frituurolie.

De Chain Wax is gebaseerd op een plantaardige wax-emulsie (meer informatie wil Airolube vanuit concurrentieoogpunt niet vrijgeven) en die was bij het begin van onze testperiode geen succes. We hebben ervaring met verschillende wax-producten en moesten in verhouding een grotere hoeveelheid aanbrengen op de ketting en dan nog begon die na een 3-4u weer te knarsen en te piepen.

Het was zoeken naar de omstandigheden waar de Airolube Chain Wax uitblonk en die hebben we gevonden. In natte toestanden waarbij een zandigere brij (zoals bij een strandrace of de Bart Brentjens Challenge) met je aandrijving de strijd aangaat, is dit product uitzonderlijk goed!

Wat geleidelijk aan wel opviel, was dat er zich veel minder wax-residu ophoopte tussen onze cassette en dat de wax zich stevig(er) verzette tegen water bij het kuisen van onze fiets. Het was zoeken naar de omstandigheden waar de Airolube Chain Wax uitblonk en die hebben we gevonden. In natte toestanden waarbij een zanderige brij (zoals bij een strandrace of de Bart Brentjens Challenge) met je aandrijving de strijd aangaat, is dit product uitzonderlijk goed!

De volgende reeks producten, allen in bussen van 500ml, zijn: de Universal Cleaner (6,95 euro), de Super Wash (6,95 euro), de Super Degreaser (6,95 euro) en de Heavy Duty Degreaser (9,95 euro). De bijna geurloze Universal Cleaner met spuitkop, gebaseerd op suikers, doet zijn werk, maar we waren al na 3 kuisbeurten door het product heen. Met de gelachtige Super Wash daarentegen zitten we al aan onze 30ste poetsbeurt en we kunnen nog minstens evenveel keer poetsen. Hier is het voldoende om een kleine hoeveelheid van 5ml in een dispenser te brengen en je kunt een volledige fiets proper maken. Prijs-kwaliteit is dit een absolute topper en het product ruikt nog goed ook!

Over de degreasers, ook gebaseerd op suikers, zijn we qua werking minder enthousiast. Zowel de gewone als de “zwaardere” ontvetter (met koolzaad en zonnebloem) werken duidelijk minder krachtig dan hun chemische concurrenten. We weten natuurlijk niet hoe belastend deze laatste zijn voor het milieu.

Als afsluiter hebben we de montagepasta’s, zowel de gewone als die voor carbon, en het lagervet. Allen gebaseerd op koolzaadolie en telkens 6,95 euro voor 50ml. Over de montagepasta’s en het lagervet zijn we best tevreden, al is dit moeilijk objectief te testen in een paar weken. De witte Universal Assemby Paste voelt goed qua samenstelling en overtollige pasta kun je ook makkelijk wegwrijven. De groenbruine Carbon Assembly Paste bevat voldoende korrel en is ook smerend genoeg. De Bearing Grease is een beetje minder stroperig dan we gewoon zijn van lagervet, maar die maakt er daardoor dan weer minder een zootje van.

Verdict

Gewoon omdat deze producten ontwikkeld en geproduceerd worden in Nederland en op basis van plantaardige grondstoffen (met het oog op milieuvriendelijkheid), verdient Airolube al een pluim. Met de Chain Wax en Super Wash hebben ze twee heel goede producten in hun gamma. De montagepasta’s en het lagervet zijn gewoon goed. De Universal Cleaner en de Degreasers hebben daarentegen, naar onze mening, wat te weinig pit in hun werking. Als we deze laatste even buiten beschouwing laten, dan zit de prijs ten op zichte van de kwaliteit zeker meer dan oké, vooral van de Super Wash. Groen betekent dus niet per se duur en een flauw afkooksel, integendeel.

Airolube onderhoudsproducten

  • Ontwikkeld en geproduceerd in Nederland
  • Op plantaardige basis, milieuvriendelijk en biologisch afbreekbaar
  • Chain Wax is uitzonderlijk goed bij natte zanderige ondergrond
  • Super Wash is top qua prijs-kwaliteit
  • De felle kleuren doen niet echt denken aan een milieuvriendelijk product
  • De Tyre Sealent is prijzig
  • Degreasers werken minder goed
  • Universal Cleaner is te snel op

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Favoriet
  • Prijs-kwaliteit

Meer informatie: https://www.airolube.nl

TRP DH-R Evo remmen

TRP is een merk dat je niet zo heel veel tegenkomt in de Benelux, maar het Taiwanese merk heeft een enorme reeks (high-end) remmen en remonderdelen voor zowel mountainbike, gravel, weg en triatlon. De rem die het meest in het oog springt, is de indrukwekkende DH-R EVO in gouden uitvoering bedoeld voor het meest brute downhill-werk. Wij reden er afgelopen zomer de langste afdalingen mee die we konden vinden in de Franse en Zwitserse Alpen.

TRP staat voor TEKTRO Racing Product, waarmee je direct weet dat het een aparte productlijn is van ‘s werelds grootste remmenfabrikant. Tektro vind je immers terug op bijna elke goedkopere mountainbike, race- of trekkingfiets. Aangezien TRP-remmen gericht zijn op de high-end gebruiker, hebben ze in het Verre Oosten gekozen voor een naam waarmee je de link met “cheap” niet onmiddellijk kunt leggen. In Europa ligt de distributie dan ook nog eens in handen van Duitsers, waardoor wij in eerste instantie dachten dat het om een merk ging van onze oosterburen.

De DH-R EVO is gericht op endurorijders en downhillers en onder de gesponsorde atleten zitten bekende namen als Aaron Gwin, Brendan Fairclough en Marine Cabirou. Wij kregen de gouden versie ter beschikking. Deze kwamen naar aanleiding van het 2020 Wereldkampioenschap DH in Leogang gelimiteerd op de markt. De remmen bestaan ook in het zilver, met exact dezelfde werking, die ietsje goedkoper zijn (een 50-tal euro minder voor een volledige set).


De CNC gefreesde en gepolishte remgreep is groot en doet denken aan ons ver verleden toen we als jonge snotter af en toe op de crossmotor zaten. De reden hiervoor is de 9mm interne zuiger met hoge leverage ratio (= meer en snellere remkracht) en het bijhorende grote olievolume. De remgreep zit via een scharnierklem, die compatibel is met MMX en I-Spec II, op het stuur. En ze moeten door hun grootte stevig naar binnen gezet worden om de juiste handpositie te bereiken. De hendel zelf heeft een aangename en ergonomische vorm, die ons doet denken aan Shimano-remhendels, met enkele putjes om je contactpunt te verbeteren. De “reach” kan via een externe knop (die achter de remhendel zit) redelijk makkelijk op het terrein aangepast worden indien nodig.
De eveneens CNC gefreesde caliper is bijna even massief te noemen en is specifiek ontwikkeld voor rotors van maar liefst 2.3mm dik. Een standaard rotor is 1.8mm dik en er bestaan al even rotors van 2.0mm, maar dit is voor het eerst dat we deze dikte tegenkomen. Hoe dikker een rotor hoe meer warmte die kan verwerken en bijkomend hoe minder snel die gaat plooien tijdens het transport. Let op, we spreken hier niet over de diameter of grootte. TRP voorziet die in 223, 220, 203 en 180mm, zowel via de 6-bolt standaard (onze versie) als CenterLock te bevestigen. De massieve 223mm schijf weegt 277g en de 203mm weegt 245g (in vergelijking: een Shimano 203mm Ice-Tech RT-M9100 rotor weegt 144g).
Om die Performance Flow caliper in beweging te brengen maakt TRP gebruik van hun eigen high-performance mineraal olie met een hoger kookpunt (230°C in plaats van 180°C), iets dunnere verstevigde remleidingen (van 5mm) en in de PF-caliper zelf kan (en moet) er meer olie vloeien, wat dan weer beter is voor het koelend vermogen. Wij wogen de rem (zonder remschijven en bevestigingsbouten van de caliper) en kwamen op 314g voor de voorrem en 326g voor de achterrem. Ter vergelijking onze oorspronkelijke set XTR Trail-remmen kwam op 268g en 284g.

De terreintest

Wij monteerden de remmen met het oog op enkele lange afdalingen waar we onze normale remmen met de gewoonlijke 200mm grote en 1.8mm dikke (of moeten we zeggen dunne) schijven meestal opkookten. Ter hoogte van de caliper gebruikt TRP dezelfde banjo aansluiting als Shimano (Saint, XTR, XT, …), maar de remleiding is wel degelijk anders (kleiner en sterker). Als je door tijdsgebrek de interne achterste remleiding niet zou vervangen, mag je rekenen op een onzekerder aangrijpingspunt en minder remkracht. De rem heeft – begrijpelijk – ook moeite met dunnere schijven, vermits die uitsluitend voorzien is voor de dikkere 2.3mm schijven. Als je een dunne schijf combineert met een standaard remleiding kan de remwerking in het ergste geval volledig wegvallen, met mogelijks zware valpartijen als gevolg. Wij hebben dit getest en jammerlijk genoeg ook bevestigd gekregen.

Tot zover wat je niet moet doen … en de aandacht op wat je wel kunt ervaren met een ideale set-up (met schijven van 223mm voor en 200mm achter in ons geval): een enorme, constante en doseerbare remkracht. In alle mogelijke omstandigheden heb je de zwaarste ankers ter wereld aan je vingertoppen, die daarenboven perfect te controleren zijn. De remkracht komt zacht als je het wilt of in overvloed als je wat doorknijpt. Het was voor ons ook onmogelijk om ze enigszins te warm doen krijgen en zoals je later dit voorjaar in een volgend artikel zult lezen, we hebben heus geprobeerd. De nieuwe speciale organische remblokken van TRP voor deze rem hebben bijna geen inrijtijd nodig en grijpen hard, ze zijn ook slijtvast genoeg.

Verdict

De TRP DH-R Evo is een rem voor het zwaarste gebruik dat je een rem kunt voorschotelen. Deze is op een gewone enduro-bike in de meeste omstandigheden overkill (en dus echt wel zwaar: reken op 250-300g meer dan een normale 4-zuiger montage), maar tijdens een Megavalanche of op je enduro e-bike is dit een droom die werkelijkheid wordt. Krachtig, doseerbaar, stabiel en enorm bestand tegen oververhitting. We hadden initieel moeite met het bleeden, omdat het gekende “potje” van de remgreep een TRP eigen versie is, die we niet bij onze testexemplaren hadden gekregen. Maar omdat het mineraal olie is panikeerden we niet zo hard als bij DOT olie als er wat overliep. Het stevig prijskaartje is te verantwoorden, omdat het om een high-end product gaat met unieke remeigenschappen. Alleen zal het geen sinecure zijn om een setje vast te krijgen en dat is echt jammer.

TRP DH-R EVO (Gold)

560 - 600 euro

640g (door ons gewogen met olie in de remleidingen: per set, zonder schijven en adapters))

  • Extreem hittebestendig
  • Hoge remkracht
  • Uiterst doseerbaar en stabiel aangrijpingspunt
  • Mooi en opvallend!
  • TRP tools nodig voor een perfecte ontluchting
  • Niet compatibel met I-Spec EV
  • High-end product met bijhorend prijskaartje
  • Zwaar voor enduro gebruik
  • Leverbaarheid?

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Favoriet
  • Prijs-kwaliteit

Meer informatie: www.trpcycling.com

Foto’s zonder watermerk: © Pyrene Duffau

[summary

Door Jeffry Goethals