Test Ride #22 | Smeermiddelen, pluggen en framebescherming van Zéfal - Zéfal smeermiddelen: Extra Dry, Extra Wet en E-Bike

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test Ride #22 | Smeermiddelen, pluggen en framebescherming van Zéfal - Zéfal smeermiddelen: Extra Dry, Extra Wet en E-Bike

Zéfal Premium Lube: verfijning, efficiëntie en specialisatie

Hoewel het niet noodzakelijk het product is waarvoor het Franse merk het meest gekend is, heeft Zéfal al meer dan tien jaar smeermiddelen in zijn gamma. Naast de twee oorspronkelijke kettingoliën voor natte en droge omstandigheden, is het aanbod van het Franse merk “naar boven” toe uitgebreid met de komst van drie smeermiddelen van topkwaliteit. De Zéfal Premium Lube serie is er in drie zeer verschillende versies: Extra Dry, Extra Wet en een intrigerende E-bike versie. Wij hebben ze grondig getest en met de productmanager gesproken om meer te weten te komen over hoe ze zijn tot stand gekomen.

Wat maakt nu echt het verschil tussen deze drie versies, die voor verschillende klimatologische omstandigheden en toepassingen bedoeld zijn Dit wilden we weten door na afloop van de test contact op te nemen met de productmanager, Christophe. Hij gaf ons niet alleen feedback over onze mening na enkele maanden gebruik van deze producten, maar kon ons ook uitleggen hoe een smeermiddel wordt ontwikkeld voor een specifiek gebruik. Een interessante en nauwkeurige terugkoppeling aangezien Zéfal zijn eigen oliën ontwikkelt in samenwerking met gespecialiseerde Franse laboratoria en daarnaast ook beschikt over een unieke testfaciliteit, die het mogelijk maakt om gestandaardiseerde cycli na te bootsen … met toevoeging van stof, modder of andere “vuiligheden”.

Zéfal Extra Dry

Laten we beginnen met Zéfal Extra Dry dat, zoals de naam al doet vermoeden, ontworpen is voor droge omstandigheden. Het is geen product op basis van olie, maar een wax. “Toen we de ‘wax’ producten een paar jaar geleden op de markt zagen verschijnen, waren wij al snel geïnteresseerd. Maar we hebben de tijd genomen om ons eigen recept te ontwikkelen, ter verbetering van sommige van de producten die we hadden getest. De versie die je vandaag in de winkels vindt, is versie 9 van dit smeermiddel, ontwikkeld in samenwerking met een Frans onderzoekslaboratorium dat een echte referentie is op het gebied van smeermiddelen.”

Het principe van het “wax”-type smeermiddel is dat het bestaat uit een wax gemengd met water. Wanneer het smeermiddel op de ketting wordt aangebracht, is het vloeibaar en wit. Wanneer het water verdampt, blijft er een dun laagje transparante wax op de ketting achter. Het metaal voelt niet vettig aan. Het glijdt, maar is alsof je paraffine aanraakt. “Het is een milieuvriendelijker smeermiddel dan de gewoonlijke olie en is echt ideaal voor droge omstandigheden omdat wax antistatische eigenschappen heeft. Het stof kleeft niet en vormt dus geen soort schurende pasta. De tandwielen blijven schoon, de ketting goed gesmeerd, en dit gedurende een lange tijd. Het probleem met dit type smeermiddel is dat zodra er water op komt, het de neiging heeft op te lossen. Heel even werkt het beter omdat de wax weer vloeibaar wordt, maar daarna zal het geleidelijk aan verdwijnen. Dit is een verschijnsel dat inherent is aan het principe van dit soort smeermiddel. We kunnen het niet helemaal voorkomen, maar we hebben er hard aan gewerkt om het te beperken, en we wilden de duurzaamheid van het product sterk bevorderen door te voorkomen dat het te snel ‘oplost’ als het eenmaal gestold is. Zo hebben wij een zeer specifieke mix van natuurlijke en synthetische wassen. Ik kan je de exacte samenstelling niet zeggen, maar alleen dat er meer natuurlijke wax in ons product zit dan in de meeste andere.”

Zéfal Extra Dry gedraagt zich in de praktijk als een typische, heel goeie wax. Zoals bij elk product van dit type moet je de moeite nemen om het op een ontvette en propere ketting aan te brengen en het te laten drogen en inwerken. Het merk raadt aan minstens een uur te wachten, maar ideaal is het om het de dag voordat je er mee gaat rijden aan te brengen. Doe dit bij kamertemperatuur, rond 20°C, omdat het de neiging heeft te “bevriezen” als het te koud is. Met deze kleine voorzorgsmaatregel is het een smeermiddel dat duidelijk tot de best presterende behoort die we ooit hebben geprobeerd voor droge omstandigheden. De ketting blijft schoon en stil, de smering is zeer duurzaam en geschikt voor marathongebruik, en we vonden de wax zelfs vrij veelzijdig. Want een paar natte plekken, een beetje regen of een paar plassen zijn niet genoeg om de smerende eigenschappen te doen verliezen. Terwijl anderen capituleren bij het geringste spoor van water. Het is echter belangrijk te onthouden dat dit smeermiddel “de gebreken van zijn kwaliteiten” heeft en dat het duidelijk niet geschikt is voor koude en zeer natte omstandigheden.

Zéfal Extra Wet

Wederom is de naam heel duidelijk: dit is een smeermiddel dat in de eerste plaats is ontworpen voor natte omstandigheden. Maar zoals we zullen zien, heeft het verschillende nuances en is het veelzijdiger dan verwacht. Het is wederom een ontwikkeling in samenwerking met een gespecialiseerd laboratorium. Samen met hen heeft Zéfal een innovatieve formule ontwikkeld waarin keramische deeltjes (voor duurzaamheid via hoge druk- en schuifweerstand) en Teflon (voor smering) worden gecombineerd.

Dit nieuw smeermiddel voor natte omstandigheden is duidelijk vloeibaarder dan de goedkopere “Pro Wet”, die het klassieke recept van de meeste natte smeermiddelen gebruikt. Daarbij wordt een hogere viscositeit van olie gebruikt om aan de ketting te “kleven” en tegelijk een hydrofoob effect te creëren. Hier, bij de duurdere versie, helpt de “vloeistof” het Teflon en de keramische deeltjes om in de kettingschakels door te dringen, maar verdampt daarna snel. Net als de Extra Dry Wax moet dit smeermiddel (een dag) van tevoren worden aangebracht. Bij dit type smeermiddel stellen wij ook de zeer fijne schenktuit van de nieuwe flacons op prijs, die het mogelijk maakt bij het aanbrengen zo weinig mogelijk smeermiddel te verspillen.

Deze Zéfal Extra Wet Lube heeft eveneens een hoge reinigingskracht. Als je het op een gebruikte ketting aanbrengt, zult je merken dat de ketting na de eerste paar ritjes zwart wordt. Dit is volledig normaal: zelfs als je ketting er schoon uitziet, zal de Extra Wet alle oude smeermiddeldeeltjes en vuil uit je ketting trekken. Daarna blijft alles uitzonderlijk netjes.

In het veld vonden we dit smeermiddel een echte topper. Het wordt voornamelijk geadviseerd voor natte omstandigheden, maar de toepassing reikt veel verder dan dat. Behalve als je in zeer stoffige en droge gebieden rijdt, waar een Wax-type smeermiddel wellicht meer geschikt is, is deze Zéfal Extra Wet geschikt voor bijna alle omstandigheden. In de winter helpt het de ketting schoon, efficiënt en stil te houden … zelfs in de ergste modder. In variërende omstandigheden is de “lube” ook uitmuntend en hoef je je geen zorgen te maken bij ritten waarbij modderige passages worden afgewisseld met droge stroken. De Zéfal Extra Wet heeft immers niet de neiging stof aan te trekken op de ketting. Een must en een echte favoriet van de redactie.

Zéfal E-Bike Chain Lube

We eindigen dit overzicht met het speciale e-bike smeermiddel. “Wat?!? Een olie speciaal voor een een E-bike? Weer een goedkoop marketing verhaal!” Het is ook zo dat we ons in het begin afvroegen waarvoor een speciaal smeermiddel voor e-bikes zou kunnen dienen. Toen hoorden we de uitleg van het merk en vooral, we hebben het getest. Ook al beschouwen we het nog steeds niet als absoluut noodzakelijk, dit type smeermiddel is zeker nuttig en kan relevant zijn voor sommige toepassingen, of het nu op een E-bike is of bij sommige “harde” toepassingen (zoals enduro, downhill, trial, …).

Productmanager Christophe vertelt: “We vroegen ons af of er specifieke kenmerken zijn voor de transmissies van e-bikes. En we hebben ontdekt dat die er zijn. Er zijn vooral trapfasen waarbij er meer koppel en trekspanning op de ketting staat dan op een gewone fiets. Toen we dit op onze testbank nabootsten, beseften we dat de klassieke smeermiddelen wel werken, maar niet zo goed en lang als op een fiets zonder elektrische ondersteuning. Dit komt omdat het hogere koppel leidt tot hogere compressie- en schuifkrachten op de ketting. En die zijn het meest cruciaal voor een smeermiddel”.

Na verschillende testen heeft Zéfal zich gebaseerd op een smeermiddel gebruikt in de motorsport. Het doel was een product te hebben dat zeer goed bestand is tegen stress, met behoud van een goede smerende “prestatie”. Ook al hebben we logischerwijze (door de hogere viscositeit) een smeermiddel dat een beetje meer “watt-eating” is dan een klassiek fietssmeermiddel. Maar gezien de aanwezigheid van de ondersteuning van de motor, zal dat eigenlijk geen rol spelen.

Als eindresultaat hebben we nu een doorschijnende olie met een consistentie die enigszins lijkt op die van vloeibare honing. Het duurt een fractie van een seconde voordat het in de schakels van de ketting is doorgedrongen, en wij raden aan de tijd te nemen voor het aanbrengen en de ketting langzaam rond te draaien. Het is altijd het beste om even te wachten met rijden zodat het smeermiddel kan indringen en zich kan verdelen, maar dit is bij dit product minder kritisch dan bij de Extra Dry en Extra Wet. We hadden nog nooit specifieke smeermiddelen voor e-bikes gebruikt, omdat onze favoriete smeermiddelen in onze ogen hun werk goed deden. Net als de rest van het smeermiddelengamma van Zéfal is echter ook dit product zeer overtuigend, vooral op het vlak van stille werking en duurzaamheid.

Voor deze test hebben we meer dan 150 km (ongeveer 4 ritten) in gemengde omstandigheden gereden zonder de ketting opnieuw te smeren. Natuurlijk raden we je altijd aan je ketting na elke rit schoon te maken en opnieuw te smeren, maar in dit geval hoeft dat niet per se. Als bovendien de allerlaagste rolweerstand van je ketting niet je prioriteit is, is dit e-bike smeermiddel ook een uitstekend smeermiddel voor rijders die gewoon willen rijden (en zo weinig mogelijk willen poetsen) en voor diegenen die hun aandrijving zwaar belasten (zware en/of zeer krachtige rijders en voor enduro, trial of DH, waar er kort maar heel krachtig wordt aangezet). We merkten ook een zeer stille werking op. Het enige kleine nadeel is dat de ketting de neiging heeft zwart te worden, zoals bij de meeste traditionele smeermiddelen, ook al blijft het verschijnsel beperkt.

Verdict

Deze producten tonen aan dat Zéfal ook op het gebied van fietskettingsmeermiddelen als specialist en referentie kan worden beschouwd. Van de drie hier geteste producten waren we het meest overtuigd van de Zéfal Extra Wet. Die is krachtig, veelzijdig en duurzaam: hij voldoet aan alle eisen. De Extra Dry is goed gepositioneerd in het “wax”-segment, en zal diegenen tevreden stellen die in droge omstandigheden rijden en die ook gevoelig zijn voor het milieuaspect van hun smeermiddelen. In tegenstelling tot andere producten verliest het zijn eigenschappen niet volledig bij wat vochtigheid, maar het blijft een product dat het meest geschikt is voor warme en droge omstandigheden. Tot slot: als je, ongeacht het type van je fiets, op zoek bent naar een stil en bijzonder duurzaam smeermiddel, dan biedt het e-bike smeermiddel een oplossing die het verdient om bekeken te worden.

Meer informatie: https://www.zefal.com/en/48-lubricants

DoorOlivier Béart

Test Ride #22 | Smeermiddelen, pluggen en framebescherming van Zéfal - Zéfal smeermiddelen: Extra Dry, Extra Wet en E-Bike