Test Ride #22 | Smeermiddelen, pluggen en framebescherming van Zéfal

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test Ride #22 | Smeermiddelen, pluggen en framebescherming van Zéfal

In de rubriek Test Ride komen regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen, waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.

Uit het uitgebreide gamma hebben wij drie producten/families van accessoires gekozen: de nieuwe premium smeermiddelen (Wax/Dry, Ceramic/Wet en E-Bike), de Z Bar Plugs Tubeless Kit die je in het stuur kunt verbergen en de zelfklevende framebescherming.

Klik op de link hieronder om rechtstreeks naar de testverslagen te gaan >>>

Zéfal Premium Lube: verfijning, efficiëntie en specialisatie

Hoewel het niet noodzakelijk het product is waarvoor het Franse merk het meest gekend is, heeft Zéfal al meer dan tien jaar smeermiddelen in zijn gamma. Naast de twee oorspronkelijke kettingoliën voor natte en droge omstandigheden, is het aanbod van het Franse merk “naar boven” toe uitgebreid met de komst van drie smeermiddelen van topkwaliteit. De Zéfal Premium Lube serie is er in drie zeer verschillende versies: Extra Dry, Extra Wet en een intrigerende E-bike versie. Wij hebben ze grondig getest en met de productmanager gesproken om meer te weten te komen over hoe ze zijn tot stand gekomen.

Wat maakt nu echt het verschil tussen deze drie versies, die voor verschillende klimatologische omstandigheden en toepassingen bedoeld zijn Dit wilden we weten door na afloop van de test contact op te nemen met de productmanager, Christophe. Hij gaf ons niet alleen feedback over onze mening na enkele maanden gebruik van deze producten, maar kon ons ook uitleggen hoe een smeermiddel wordt ontwikkeld voor een specifiek gebruik. Een interessante en nauwkeurige terugkoppeling aangezien Zéfal zijn eigen oliën ontwikkelt in samenwerking met gespecialiseerde Franse laboratoria en daarnaast ook beschikt over een unieke testfaciliteit, die het mogelijk maakt om gestandaardiseerde cycli na te bootsen … met toevoeging van stof, modder of andere “vuiligheden”.

Zéfal Extra Dry

Laten we beginnen met Zéfal Extra Dry dat, zoals de naam al doet vermoeden, ontworpen is voor droge omstandigheden. Het is geen product op basis van olie, maar een wax. “Toen we de ‘wax’ producten een paar jaar geleden op de markt zagen verschijnen, waren wij al snel geïnteresseerd. Maar we hebben de tijd genomen om ons eigen recept te ontwikkelen, ter verbetering van sommige van de producten die we hadden getest. De versie die je vandaag in de winkels vindt, is versie 9 van dit smeermiddel, ontwikkeld in samenwerking met een Frans onderzoekslaboratorium dat een echte referentie is op het gebied van smeermiddelen.”

Het principe van het “wax”-type smeermiddel is dat het bestaat uit een wax gemengd met water. Wanneer het smeermiddel op de ketting wordt aangebracht, is het vloeibaar en wit. Wanneer het water verdampt, blijft er een dun laagje transparante wax op de ketting achter. Het metaal voelt niet vettig aan. Het glijdt, maar is alsof je paraffine aanraakt. “Het is een milieuvriendelijker smeermiddel dan de gewoonlijke olie en is echt ideaal voor droge omstandigheden omdat wax antistatische eigenschappen heeft. Het stof kleeft niet en vormt dus geen soort schurende pasta. De tandwielen blijven schoon, de ketting goed gesmeerd, en dit gedurende een lange tijd. Het probleem met dit type smeermiddel is dat zodra er water op komt, het de neiging heeft op te lossen. Heel even werkt het beter omdat de wax weer vloeibaar wordt, maar daarna zal het geleidelijk aan verdwijnen. Dit is een verschijnsel dat inherent is aan het principe van dit soort smeermiddel. We kunnen het niet helemaal voorkomen, maar we hebben er hard aan gewerkt om het te beperken, en we wilden de duurzaamheid van het product sterk bevorderen door te voorkomen dat het te snel ‘oplost’ als het eenmaal gestold is. Zo hebben wij een zeer specifieke mix van natuurlijke en synthetische wassen. Ik kan je de exacte samenstelling niet zeggen, maar alleen dat er meer natuurlijke wax in ons product zit dan in de meeste andere.”

Zéfal Extra Dry gedraagt zich in de praktijk als een typische, heel goeie wax. Zoals bij elk product van dit type moet je de moeite nemen om het op een ontvette en propere ketting aan te brengen en het te laten drogen en inwerken. Het merk raadt aan minstens een uur te wachten, maar ideaal is het om het de dag voordat je er mee gaat rijden aan te brengen. Doe dit bij kamertemperatuur, rond 20°C, omdat het de neiging heeft te “bevriezen” als het te koud is. Met deze kleine voorzorgsmaatregel is het een smeermiddel dat duidelijk tot de best presterende behoort die we ooit hebben geprobeerd voor droge omstandigheden. De ketting blijft schoon en stil, de smering is zeer duurzaam en geschikt voor marathongebruik, en we vonden de wax zelfs vrij veelzijdig. Want een paar natte plekken, een beetje regen of een paar plassen zijn niet genoeg om de smerende eigenschappen te doen verliezen. Terwijl anderen capituleren bij het geringste spoor van water. Het is echter belangrijk te onthouden dat dit smeermiddel “de gebreken van zijn kwaliteiten” heeft en dat het duidelijk niet geschikt is voor koude en zeer natte omstandigheden.

Zéfal Extra Wet

Wederom is de naam heel duidelijk: dit is een smeermiddel dat in de eerste plaats is ontworpen voor natte omstandigheden. Maar zoals we zullen zien, heeft het verschillende nuances en is het veelzijdiger dan verwacht. Het is wederom een ontwikkeling in samenwerking met een gespecialiseerd laboratorium. Samen met hen heeft Zéfal een innovatieve formule ontwikkeld waarin keramische deeltjes (voor duurzaamheid via hoge druk- en schuifweerstand) en Teflon (voor smering) worden gecombineerd.

Dit nieuw smeermiddel voor natte omstandigheden is duidelijk vloeibaarder dan de goedkopere “Pro Wet”, die het klassieke recept van de meeste natte smeermiddelen gebruikt. Daarbij wordt een hogere viscositeit van olie gebruikt om aan de ketting te “kleven” en tegelijk een hydrofoob effect te creëren. Hier, bij de duurdere versie, helpt de “vloeistof” het Teflon en de keramische deeltjes om in de kettingschakels door te dringen, maar verdampt daarna snel. Net als de Extra Dry Wax moet dit smeermiddel (een dag) van tevoren worden aangebracht. Bij dit type smeermiddel stellen wij ook de zeer fijne schenktuit van de nieuwe flacons op prijs, die het mogelijk maakt bij het aanbrengen zo weinig mogelijk smeermiddel te verspillen.

Deze Zéfal Extra Wet Lube heeft eveneens een hoge reinigingskracht. Als je het op een gebruikte ketting aanbrengt, zult je merken dat de ketting na de eerste paar ritjes zwart wordt. Dit is volledig normaal: zelfs als je ketting er schoon uitziet, zal de Extra Wet alle oude smeermiddeldeeltjes en vuil uit je ketting trekken. Daarna blijft alles uitzonderlijk netjes.

In het veld vonden we dit smeermiddel een echte topper. Het wordt voornamelijk geadviseerd voor natte omstandigheden, maar de toepassing reikt veel verder dan dat. Behalve als je in zeer stoffige en droge gebieden rijdt, waar een Wax-type smeermiddel wellicht meer geschikt is, is deze Zéfal Extra Wet geschikt voor bijna alle omstandigheden. In de winter helpt het de ketting schoon, efficiënt en stil te houden … zelfs in de ergste modder. In variërende omstandigheden is de “lube” ook uitmuntend en hoef je je geen zorgen te maken bij ritten waarbij modderige passages worden afgewisseld met droge stroken. De Zéfal Extra Wet heeft immers niet de neiging stof aan te trekken op de ketting. Een must en een echte favoriet van de redactie.

Zéfal E-Bike Chain Lube

We eindigen dit overzicht met het speciale e-bike smeermiddel. “Wat?!? Een olie speciaal voor een een E-bike? Weer een goedkoop marketing verhaal!” Het is ook zo dat we ons in het begin afvroegen waarvoor een speciaal smeermiddel voor e-bikes zou kunnen dienen. Toen hoorden we de uitleg van het merk en vooral, we hebben het getest. Ook al beschouwen we het nog steeds niet als absoluut noodzakelijk, dit type smeermiddel is zeker nuttig en kan relevant zijn voor sommige toepassingen, of het nu op een E-bike is of bij sommige “harde” toepassingen (zoals enduro, downhill, trial, …).

Productmanager Christophe vertelt: “We vroegen ons af of er specifieke kenmerken zijn voor de transmissies van e-bikes. En we hebben ontdekt dat die er zijn. Er zijn vooral trapfasen waarbij er meer koppel en trekspanning op de ketting staat dan op een gewone fiets. Toen we dit op onze testbank nabootsten, beseften we dat de klassieke smeermiddelen wel werken, maar niet zo goed en lang als op een fiets zonder elektrische ondersteuning. Dit komt omdat het hogere koppel leidt tot hogere compressie- en schuifkrachten op de ketting. En die zijn het meest cruciaal voor een smeermiddel”.

Na verschillende testen heeft Zéfal zich gebaseerd op een smeermiddel gebruikt in de motorsport. Het doel was een product te hebben dat zeer goed bestand is tegen stress, met behoud van een goede smerende “prestatie”. Ook al hebben we logischerwijze (door de hogere viscositeit) een smeermiddel dat een beetje meer “watt-eating” is dan een klassiek fietssmeermiddel. Maar gezien de aanwezigheid van de ondersteuning van de motor, zal dat eigenlijk geen rol spelen.

Als eindresultaat hebben we nu een doorschijnende olie met een consistentie die enigszins lijkt op die van vloeibare honing. Het duurt een fractie van een seconde voordat het in de schakels van de ketting is doorgedrongen, en wij raden aan de tijd te nemen voor het aanbrengen en de ketting langzaam rond te draaien. Het is altijd het beste om even te wachten met rijden zodat het smeermiddel kan indringen en zich kan verdelen, maar dit is bij dit product minder kritisch dan bij de Extra Dry en Extra Wet. We hadden nog nooit specifieke smeermiddelen voor e-bikes gebruikt, omdat onze favoriete smeermiddelen in onze ogen hun werk goed deden. Net als de rest van het smeermiddelengamma van Zéfal is echter ook dit product zeer overtuigend, vooral op het vlak van stille werking en duurzaamheid.

Voor deze test hebben we meer dan 150 km (ongeveer 4 ritten) in gemengde omstandigheden gereden zonder de ketting opnieuw te smeren. Natuurlijk raden we je altijd aan je ketting na elke rit schoon te maken en opnieuw te smeren, maar in dit geval hoeft dat niet per se. Als bovendien de allerlaagste rolweerstand van je ketting niet je prioriteit is, is dit e-bike smeermiddel ook een uitstekend smeermiddel voor rijders die gewoon willen rijden (en zo weinig mogelijk willen poetsen) en voor diegenen die hun aandrijving zwaar belasten (zware en/of zeer krachtige rijders en voor enduro, trial of DH, waar er kort maar heel krachtig wordt aangezet). We merkten ook een zeer stille werking op. Het enige kleine nadeel is dat de ketting de neiging heeft zwart te worden, zoals bij de meeste traditionele smeermiddelen, ook al blijft het verschijnsel beperkt.

Verdict

Deze producten tonen aan dat Zéfal ook op het gebied van fietskettingsmeermiddelen als specialist en referentie kan worden beschouwd. Van de drie hier geteste producten waren we het meest overtuigd van de Zéfal Extra Wet. Die is krachtig, veelzijdig en duurzaam: hij voldoet aan alle eisen. De Extra Dry is goed gepositioneerd in het “wax”-segment, en zal diegenen tevreden stellen die in droge omstandigheden rijden en die ook gevoelig zijn voor het milieuaspect van hun smeermiddelen. In tegenstelling tot andere producten verliest het zijn eigenschappen niet volledig bij wat vochtigheid, maar het blijft een product dat het meest geschikt is voor warme en droge omstandigheden. Tot slot: als je, ongeacht het type van je fiets, op zoek bent naar een stil en bijzonder duurzaam smeermiddel, dan biedt het e-bike smeermiddel een oplossing die het verdient om bekeken te worden.

Meer informatie: https://www.zefal.com/en/48-lubricants

Zéfal Z Bar Plugs: slim en discreet

Zelfs al rij je minder vaak lek als je tubeless rijdt, het gebeurt wel af en toe nog eens. En in plaats van een binnenband te plaatsen, is het herstellen met behulp van een “plug” een snellere, praktischer en duurzamere oplossing. De beschikbare kits worden steeds talrijker en Zéfal heeft dan ook zijn eigen Z Bar Plugs Tubeless Repair Kit, die in de uiteinden van het stuur wordt verborgen en de stuurdoppen vervangt. 

De Zéfal Z Bar Plugs is een complete kit die bestaat uit een kleine tool om de plugs in je band te steken (dat ook fungeert als een vijltje om het te repareren gat “voor te bereiden” als het niet groot of goed gevormd genoeg is om de plug te bevatten), de plugs zelf (met een diameter van 2 en 4mm), een klein mesje om de plugs op de juiste maat te kunnen snijden en te voorkomen dat ze te veel uitsteken ten opzichte van de band en bovenal, twee omhulsels waarmee dit alles in het stuur kan worden opgeborgen.

De prijs van de kit komt op 29,95 euro, wat iets hoger (maar nog steeds heel redelijk) is dan het gemiddelde. Wat het gewicht betreft, weegt het hoofddeel met de inzettool en de plugs slechts 36 gram, terwijl de complete set met de kleine machete 66 gram weegt … wat 10 gram minder is dan het door het merk aangekondigde gewicht. Merk op dat Zéfal ook een basis reparatieset aanbiedt (plugs + inzettool in een klein plastic doosje) voor 7,95 euro.

Zéfal Z Bar Plugs: de terreintest

Hoewel de interne onderdelen volledig van plastic zijn, zijn de Zéfal Z Bar Plugs zeer goed gemaakt. Dee blootgestelde stuurdoppen zijn gemaakt van geanodiseerd aluminium en zien er geweldig uit. Het inbrengtooltje en het kleine mesje passen perfect in de omhulsels en de plaatsing in het stuur is een pure formaliteit. Je draait aan de stuuruiteinden, die een schroefdraadgedeelte hebben, om de expander iets breder te maken alvorens hem in te brengen, eenmaal in het stuur draai je hem nog een paar keer in de andere richting om alles op zijn plaats te houden.

Tijdens het rijden hoor je absoluut geen geluid, wat bewijst dat de kit goed ontworpen is en goed in je stuur vastzit. Niet alleen het stuur, maar ook het omhulsel zorgt ervoor dat alle interne delen mooi proper blijven. Zo moet je niet eerst alles opkuisen vooraleer je een gat kunt pluggen. We hielden ook van de ergonomie van het gereedschap, dat een comfortabel formaat handvat heeft voor een goede grip. Het “oog” van de insteeknaald is ook bijzonder groot, wat zeer praktisch is met plugs van 4mm (de grootste). Verrassend genoeg hebben veel kits insteekgereedschap waarvan het “oog” te klein is voor de bijgeleverde plugs.

Nog een detail dat niet onbelangrijk is: de aanwezigheid van een klein mesje in de kit. Hiermee kun je de plug bijsnijden als hij uitsteekt. Zo kun je ervoor zorgen dat die niet tegen je frame schuurt of los wordt getrokken tijdens het rijden. Wat de plugs betreft: ze zijn vrij standaard maar van goede kwaliteit. Merk op dat Zéfal wat problemen had met de levering van de 2mm versie, wat verklaart waarom onze testkit acht plugs van 4mm had in plaats van vier van 2mm en vier van 4mm normaal.

Verdict

Zonder revolutionair te zijn, zijn deze Zéfal Z Bar Plugs bijzonder goed uitgevoerd. Ze zijn licht en hebben een perfecte pasvorm en werken goed in geval van lekrijden. Het is een praktische accessoire om altijd bij je te hebben. Door hun discrete plaats in het stuur zul je ze vergeten wanneer alles goed gaat, maar kun je erop rekenen in geval van een probleem. Mission accomplished!

Meer informatie: https://www.zefal.com/en/repair/522-z-bar-plugs.html

Zéfal Armor framebescherming: geen krassen meer!

Ook al komen frames steeds vaker uit de fabriek met voorgeïnstalleerde beschermende stickers of rubberen stroken om de meest gevoelige delen te beschermen (onderkant onderbuis en liggende achtervork), toch zijn er vaak nog delen die de meest nauwgezette fietser op zijn kostbare fiets extra wil beschermen. Zéfal biedt hiervoor verschillende oplossingen in de Armor collectie. We hebben er drie uitgeprobeerd.

Zéfal Skin Armor

Onder de naam “Skin Armor” vinden we het gamma transparante zelfklevende beschermingen van het merk. Er zijn verschillende kits, afhankelijk van de grootte: “Small” met slechts kleine patches om het frame plaatselijk te beschermen, bijvoorbeeld bij een kabeldoorvoer en bij de rechter liggende achtervork (7 stuks in totaal); “Medium” met meer kleine patches en een lange klever om op de onderbuis te plaatsen (12 stuks); en tenslotte “Large” om de bovenbuis, de liggende achtervork en de staande achtervork extra te beschermen (14 grotere stukken) De prijzen variëren van 8,95 tot 24,95 euro. Dezelfde 250 micron dikke klevers zijn ook verkrijgbaar in rollen van 15m, voornamelijk voor winkels. Al deze kits zijn verkrijgbaar in glanzend en mat (wij hebben alleen de glanzende uitvoering getest).

Het sterke punt van deze klevers is het installatiegemak. In tegenstelling tot andere soorten folie die op een natte ondergrond moet worden aangebracht, wordt de Zéfal Skin Armor droog geplaatst. Je moet enkel het frame ontvetten en van tevoren bedenken hoe je de klevers gaat plaatsen, maar met een beetje zorg kun je ze zonder problemen bevestigen. En bovenal, er zijn geen bubbels!

Het geheim is dat de kleefzijde een raster van kleine ribbels heeft waardoor luchtbellen onmiddellijk worden geëvacueerd wanneer de folie op zijn plaats wordt gedrukt. Het is bijna magisch.

Vergeleken met beschermfolies geïnspireerd op autowraps, die elke denkbare vorm kunnen aannemen, is dit een iets dikker product. Bepaalde gebogen vormen kunnen worden gevolgd, maar te gek moet het niet worden. Dat gezegd zijnde, voor de meeste delen van het frame doet de Skin Armor zijn werk heel goed. De strepen zijn in het begin nog een beetje zichtbaar, maar als je de moeite neemt om de klever een beetje te verwarmen met een haardroger, verdwijnen ze snel. En ze zullen ook verdwijnen bij de eerste blootstelling aan de warme zon. De kit is vrij doorschijnend en blijft dat ook na enkele maanden gebruik. We hebben geen voortijdige “vervelling” opgemerkt. En de klevers zijn (beperkt) impact- en krasbestendig.

Zéfal CS Armor & DT Armor

Met deze kits betreden wij het terrein van de dikkere beschermingen (1,8mm tegenover 0,25mm voor de Skin Armor), voor zeer specifieke toepassingen. Er zijn slechts twee modellen: de DT Armor om de onderkant van de onderbuis te beschermen en de CS Armor voor de rechter liggende achtervork. Deze beschermingen zijn alleen in zwart verkrijgbaar en voelen rubberachtig aan.

Als achtervorkbeschermer is de CS Armor zeer overtuigend. Zonder het niveau te bereiken van sommige beschermingen van de laatste generatie met groeven of uitsteeksels, beschermt de CS Armor het frame goed en dempt die ook het geluid van het klapperen van de ketting. Door zijn dikte en zijn elastische/rubberige zijde is het gemakkelijk om aan te brengen, maar het blijft wel nog steeds een vrij klassiek product.

De DT Armor zal de onderkant van je frame (DownTube) beschermen tegen stenen en takken die van de grond opgegooid worden. Deze is doeltreffend en gemakkelijk te installeren, maar door zijn afmetingen en ondoorzichtige zwarte kleur past hij alleen goed op zwarte frames met een vrij grote onderbuis. Op een gekleurd frame zal dit een sterke visuele impact hebben en op veel fietsen (zoals XC modellen met een dunnere bovenbuis) kan dit niet erg geslaagd overkomen. Het is dan ook dikwijls gewoon moeilijk om dit product “netjes” aan te brengen en wij waren dus ook minder overtuigd.

Zéfal Crank Armor

Tenslotte, een klein accessoire dat dikwijls wordt gemonteerd op veel carbon crankstellen (Sram, Race Face,…): de beschermende “laarzen” voor de crankuiteinden. De toegevoegde waarde van de Zéfal Crank Armor hierbij is dat ze verkrijgbaar zijn in 8 kleuren en dat ze passen op een grote verscheidenheid aan cranks, waaronder aluminium modellen waarvoor fabrikanten gewoonlijk geen “bumpers” aanbieden (zoals Shimano). Aluminium cranks hebben minder kans om bij een botsing structureel beschadigd te raken, maar er is ook het visuele aspect …

De Crank Armor kan in een handomdraai worden gemonteerd (gewoon de pedalen verwijderen en ze op de cranks zetten) en we konden de compatibiliteit met Shimano (XT/XTR 12 speed), Race Face en Sram Carbon cranksets controleren. Ze passen bijzonder goed (gebruik de XL voor XT/XTR en Race Face) en bieden een doeltreffende bescherming. Voor 7,95 euro geven ze je bike ook een beetje kleur en beschermen ze je cranks.

Verdict

Zonder de pretentie te hebben een revolutie te ontketenen op het gebied van framebescherming, biedt Zéfal een relevant assortiment, goed geprijsd, eenvoudig te installeren en efficiënt. Wij waren minder overtuigd van de zeer dikke DT en de relatief simpele CS Armor, maar de Skin Armor kits bevielen ons door hun gemakkelijke installatie en hun beschermende werking. Hetzelfde geldt voor de Crank Armor, die niet alleen je cranks beschermt, maar je ook de mogelijkheid biedt om een beetje kleur en plezier toe te voegen aan je bike als je dat wenst.

Meer informatie: https://www.zefal.com/en/33-bike-protection

[summary

Door Olivier Béart