Test Ride #3: ION / Abloc / Nukeproof

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Test Ride #3: ION / Abloc / Nukeproof

Met Test Ride lanceren we een nieuwe rubriek op Vojo waarin regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod zullen komen. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen. 

Test Ride: ION Rascal-schoenen 

ION heeft pas recentelijk zijn eerste stappen gezet op de schoenenmarkt. Het was tijdens Eurobike 2016 dat het merk de Rascal aan het grote publiek voorstelde, een schoen die bedoeld is voor enduro. Het afgelopen jaar mochten we met de ION Rascal-schoenen rond onze voeten het bos intrekken en dit is ons verdict:

Een test van schoenen begint natuurlijk met je voeten in de schoenen te stoppen. Onze test kon niet beter beginnen want met een vrij brede voet zit de schoen toch meteen comfortabel. De zool zorgt ter hoogte van de hiel voor wat extra demping. De schoen is stijf genoeg en zorgt ervoor dat onze kracht mooi wordt overgebracht naar de pedalen. We hadden nooit het gevoel dat we de schoenen vaster moesten aanspannen. ION maakt geen gebruik van naden, wat welgekomen is bij het schoonmaken van de schoenen. Enkel de veters bleken moeilijk proper te krijgen. Door de naadloze constructie is de schoen ook meer waterdicht; een miezerige regenbui zal je voeten dan ook niet nat maken maar eens het te hard regent zijn de schoenen niet langer waterdicht en het duurt ook even vooraleer ze zijn opgedroogd. Het is kinderspel om de schoenplaatjes op de juiste plaats te zetten want de voorziene ruimte is breed genoeg en niet te diep, wat ook helpt bij het inklikken van de schoenen.

Na een jaar waarin we ze niet gespaard hebben, zien ze er nog best goed uit. Aan de buitenkant vertonen de zijkanten – die gevoelig zijn voor wrijvingen allerhande – nog geen sporen van slijtage. De voorkant van de schoen is dankzij de extra versterking nog zeer stevig en ook de schoenzool verkeert nog in een goede staat. De velcro durft in de loop der tijd al eens omhoog te krullen, maar zo’n ramp is dat niet of het moest zijn dat je vindt dat dit je aerodynamische houding stoort. We kunnen de uren die we met deze schoenen gewandeld hebben (jawel, je leest het goed, we wandelen heel wat kilometers af om al die foto’s te nemen die Vojomag sieren) niet meer tellen. Tijdens het wandelen biedt de schoenzool veel grip en is hij verrassend soepel. Dit staat slechts zelden gelijk aan goede prestaties tijdens het trappen op de pedalen, maar de ION Rascal-schoenen slagen wel in hun test. Het is binnenin dat de schoen het meeste slijtage vertoont. De zool en de vulling aan de zijkanten zijn wat bijeengedrukt en de schoen past achteraan ook iets minder goed rond de voet. Dit is geen ramp, de schoen wat steviger vastmaken volstaat.

Verdict

Na afloop van onze test kunnen we zeggen dat ION met de Rascal-schoen een stevige schoen heeft ontwikkeld die veel comfort biedt en de kracht goed overbrengt op de pedalen. Ze zijn niet van de lichtste waardoor wedstrijdrenners ze mischien liever links laten liggen, maar het merendeel van de bikers die op zoek zijn naar een comfortabele schoen op en naast de fiets zullen hier wel veel plezier aan beleven. We hebben ze nooit gespaard en ook nu ondergaan ze nog steeds onze intensieve ‘mishandelingen’. De Rascal-schoenen ademen ook goed en ze kunnen dan ook het ganse jaar ingezet worden, behalve dan bij extreme omstandigheden.

Meer info op www.ion-products.com

Test Ride: Abloc Arrive S-bidon

Bidons zijn nu niet meteen het meest hippe accessoire op onze fiets en veel nieuwigheden zijn hier ook niet te vinden. Het Amerikaanse Abloc is de spreekwoordelijke uitzondering op de regel en komt met de Arrive S en L, twee bidons met een interessant design. Eens kijken wat dat op het terrein geeft.

De belangrijkste nieuwigheden die we de laatste jaren zagen waren vooral nieuwe systemen om de bidon op je frame te bevestigen, zoals het systeem met kleine plastic dopjes van Fabric of de magnetische bidon van Fidlock. Bij Abloc, een klein bedrijfje uit San Francisco, heeft men vooral nagedacht over de vorm. Bedoeling was om enerzijds een mooie bidon af te leveren, maar vooral om een bidon te ontwerpen voor kleine frames of frames waarop weinig plaats is voor een bidon. En dat komt goed uit, want net dat laatste is een probleem op onze (medium) Santa Cruz Nomad 3! Door de plaatsing van de demper is het op dat frame quasi onmogelijk om een klassieke bidonhouder en bidon te gebruiken.

De Abloc Arrive S (het kleinste model van 550 milliliter dat wij getest hebben) en de L (de grote broer van 710 milliliter) kregen zowel onderaan als bovenaan een schuine vorm. De reden daarachter is dat je de bidon makkelijker in de bidonhouder kunt steken en dat hij niet hindert voor het frame, de demper of andere zaken. Wat ook opvalt is dat de Arrive niet voorzien is van opschriften in allerhande kleuren. Deze kunnen dan ook niet beschadigen tijdens het insteken en uitnemen van de bidon. De enige kleurtoets komt van de dop die beschikbaar is in negen verschillende kleuren.

In het geval van de Arrive is het een goed idee dat men de bidon sober heeft gehouden, want door de vele wrijvingen met de bidonhouder moet de oorspronkelijke glanskleur al snel plaatsmaken voor een matte kleur. Dat wegsteken en uitnemen van de bidon verloopt zeer natuurlijk en door de conische onderkant is het makkelijker om de bidon in de bidonhouder te steken. De schuine bovenkant voorkomt dan weer dat de bidon in aanraking komt met onze demper. Ter info, we hebben onze test grotendeels uitgevoerd met een klassieke bidonhouder, de Elite Custom Race. Bij het gebruik van een bidonhouder als de Elite Cannibal, waarbij je de bidon zijdelings uit de bidonhouder kan nemen, bleek de bidon minder goed op zijn plaats te blijven zitten. Het is dan ook simpel, ofwel kies je voor een bidon met het profiel als de Arrive, ofwel voor een bidonhouder waarbij je de bidon zijdelings kan uitnemen, maar niet voor beiden tegelijk.

Naast compact en makkelijk weg te stoppen, blijkt de Arrive ook nog eens een uitstekende bidon te zijn! Hij ligt goed in de hand, je water krijgt geen plastic smaak en de bidon is net soepel genoeg zodat je hem goed kan indrukken. De drinktuit is groot en aangenaam en zorgt voor een optimale waterstroom. Een nadeel is dat door de schuine vorm de opening bovenaan kleiner is, wat niet helpt om poeder van je energiedrank of ijsblokjes toe te voegen. Zoals gezegd is de bidon ook niet echt groot; 550 milliliter (versie S) is beter dan niets en moet net volstaan voor een korte trip, maar echt genoeg is het niet bij warm weer of voor een lange tocht.

Verdict 

De Abloc Arrive S is een goede oplossing voor zij die een klein frame hebben of een frame waar de demper veel plaats inneemt. Als kers op de taart is dit een zeer aangename bidon om te gebruiken, de kleine opening bovenaan uitgezonderd.

Meer info op https://www.abloc.com

Test Ride: Nukeproof Horizon CL-pedalen

Nukeproof produceert naast frames en complete fietsen ook accessoires en pedalen. In eerste instantie ging het enkel om platformpedalen, maar sinds begin 2017 ook om klikpedalen. De Nukeproof Horizon CL-pedalen zijn compatibel met SPD en verkrijgbaar met twee verschillende groottes van platform: klein (enduro) of groot (DH). Wij reden enkele maanden rond met het grootste model.

Na een test van een tiental maanden kunnen we zeggen dat de Nukeproof Horizon CL-pedalen zeer robuust zijn. Uiteraard zijn er op de aluminium kooi wat krassen te zien, maar het mechanisme zelf is steeds gespaard gebleven. De stalen as en de lagers draaien nog steeds zoals dag één en er is geen speling op te merken. Ook de pinnen zitten nog goed op hun plaats al tonen ze net als het schoenplaatje de eerste tekenen van slijtage, vervangen hoeft echter nog lang niet.

Het SPD-systeem is ondertussen goed gekend en het schoenplaatje mag dan wel specifiek van Nukeproof komen, het werkt evengoed als de standaard SPD-schoenplaatjes. In- en uitklikken verloopt probleemloos, behalve wanneer de schoenen en pedalen vol modder hangen. Net zoals bij andere SPD-modellen is het zwakke punt van de Nukeproof Horizon CL dan ook zijn werking in helse winterse omstandigheden. Gelukkig schiet op zo’n moment de brede kooi ter hulp. Het grote platform biedt dan ook veel ondersteuning aan de schoen. Het overgrote deel van onze test werd uitgevoerd met een paar Shimano AM7-schoenen. Eens ingeklikt hoef je niet bang te zijn dat je te pas en te onpas losschiet uit de Nukeproof Horizon CL-pedalen. Enkel als de pedaal een grote klap krijgt te verwerken bestaat de kans dat de schoen uit het kliksysteem zal schieten, iets wat we aan den lijve ondervonden hebben. We waren ook bang dat we met het grote platform regelmatig in aanraking zouden komen met de grond, maar die vrees was ongegrond.

Verdict 

Met de Nukeproof Horizon CL-pedalen moet je ook hun ‘filosofie’ accepteren dat het lijkt alsof je met platformpedalen onderweg bent. De pedalen zorgen voor een grote bewegingsvrijheid van de voet, zonder dat je onverwacht uit de pedaal zal schieten. Desgewenst kan je de spanning ook zelf nog bijregelen. De pedalen geven een goede ondersteuning aan de voet en ze zullen vooral liefhebbers van de platformpedalen van Crankbrothers of Time bevallen. Het SPD-systeem moet zijn sporen niet meer verdienen. Verder zijn de Nukeproof Horizon CL-pedalen stevig en presteren ze over het algemeen zeer goed, behalve dan in modder. 

Meer info op http://nukeproof.com/

[summary

Door Paul Humbert